بعد از سهمیه بندی بنزین، کم مصرف ها را تشویق کنید

نقی عبدالجوادی دستجردی، گروه تعاملی الف،   3970928034 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
بعد از سهمیه بندی بنزین، کم مصرف ها را تشویق کنید

آن گونه که از خبرها استنباط می‌شود بنزین در حال حرکت به سمت دو نرخی شدن است و دوباره صاحبان خودروها مجبورند برای سیر کردن شکم خودروهای خود از کارت سوخت و بنزین دو نرخی استفاده کنند. بنابراین خودروسوارانی که بیش از سهمیه خود استفاده کنند مجبورند پول بیش‌تری پرداخت نمایند و این عین عدالت است. هر که مصرفش بیش هزینه‌اش بیش‌تر.

اما به نظر من در دور اول سهمیه بندی ها در مورد تعدادی از هم وطنان عزیز عدالت رعایت نشد و این هم وطنان کسانی بودند که کمتر از سهمیه شان مصرف کردند. حتی سهمیه شان را که می‌توانستند بفروشند ولی نفروختند و در کارت سوخت خود نگه داشتند و در آخر به جای آن که تشویق شوند جریمه شدند و یک دفعه دیدند سهمیه ذخیره شده در کارت سوخت شان به یک باره پریده است. در حالی که دولت کمتر کاری که می‌توانست برای تشویق این هم وطنان انجام دهد این بود که فرصت بیش‌تری به آن‌ها بدهد تا بنزین ذخیره شده در کارت‌های سوخت شان را به مرور زمان مصرف کنند. هر کار خوبی پاداشی دارد و اگر کار خوب تشویق و پاداش نداشته باشد دیگران ترغیب به انجام کار خوب نخواهند شد. حتی ممکن است در دور جدید سهمیه بندی بنزین که قرار است دوباره برقرار شود افراد کمتری به صرفه جویی و کم مصرف کردن اقدام بکنند.

بنزین یک کالای با ارزش و مهم می‌باشد. کشور ما تا سال‌ها وارد کننده بنزین بوده است. حتی در دور گذشته تحریم‌ها و پیش از برجام حرف از تحریم بنزین ایران بود. بنابراین مصرف بیش‌تر مساوی با وابستگی بیش‌تر به خارج است. علاوه بر این مصرف بیش‌تر بنزین مساوی با آلودگی بیش‌تر هوا و افزایش بیماری‌هاست. بنابراین می‌بایست دولت مردم را به مصرف کم‌تر تشویق نماید. حالا که دور جدید سهمیه بندی بنزین در راه است نگارنده پیشنهاد می‌نماید دولت محترم در این دور راهکارهایی را برای تشویق کم مصرف‌ها و جریمه پر مصرف‌ها در نظر بگیرد تا تعداد مالکان خودرویی که کم‌تر از سهمیه مصرف می‌کنند از دور قبلی بیش‌تر شوند. حتی دولت می‌تواند در صورت صرفه جویی بیش‌تر در مصرف بنزین، آن را به کشورهای همسایه بفروشد و درآمدهای خود را افزایش بدهد و ارز بیش‌تری وارد کشور بکند و تا حدودی آثار و تبعات ناشی از تحریم‌ها را کاهش دهد. در عوض تشویق‌هایی را برای کم مصرف‌ها در نظر بگیرد. مثلا هر ماهه بنزین مصرف نشده و مانده در کارت سوخت هم وطنان را اگر مایل به فروش آن بودند بخرد و صادر کند.

مصرف کمتر را می‌توان کم کم به کالاهای اساسی دیگر نیز تعمیم داد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۸۳۰۴۱۰۷:۴۲:۵۱ ۱۳۹۷/۹/۲۸
وقتی خودروهای داخلی بنزین زیاد مصرف میکنند، تشویق به کم مصرف کردن بنزین یعنی نصف راه رو بریم وبقیه اش رو پیاده ؟!!! جای این شعارهای غیر ممکن خودروسازها رو مجاب کنید این محصولات از رده خارج رو اصلاح کنند
ناشناس۶۸۳۰۴۵۰۷:۴۷:۱۳ ۱۳۹۷/۹/۲۸
چرا دو نرخی مردم به اندازه کافی تحت فشار هستند تحمل فشار دیگر را ندارند دوباره افزایش قیمت !مدیریت را اصلاح کنید از جیب مردم خرج نکنید
ناشناس۶۸۳۰۵۳۰۸:۰۰:۱۸ ۱۳۹۷/۹/۲۸
وقتی متوسط مصرف خودروی ما یازده لیتر است یعنی دو ونیم برابر ژاپن یا تولید مازوت ما ده برابر چین است
ناشناس۶۸۳۰۸۴۰۸:۳۴:۲۹ ۱۳۹۷/۹/۲۸
خدا لعنت کنه تمام کسانی که پا روی بیخ گلوی مردم گذاشتن و به هر بهانه ای فشار می آورند. داد ما از کسانی که در این باره فکر می کنند، عمل میکنند، تشویق میکنند، تمهید میکنند و راضی هستند
ناشناس۶۸۳۰۹۵۰۸:۳۹:۱۲ ۱۳۹۷/۹/۲۸
آقا تورو خدا ول کنید این داستان بنزینو تورم قبلی تازه داره میاد الان وقت این کار نیست
ناشناس۶۸۳۱۶۴۰۹:۲۶:۳۸ ۱۳۹۷/۹/۲۸
اشکال کار اینجاست که نیاز خانواده ها به بنزین در کلان شهرها وشهرها و روستاها یکسان نیست.
ناشناس۶۸۳۲۰۳۰۹:۴۸:۵۸ ۱۳۹۷/۹/۲۸
بنزین که مثلا گاز یا آب نیست که بحث کم مصرف و پر مصرف را مطرح میکنید. نیاز افراد به بنزین متفاوت است مثلا کسی که مسافر کشی می کند یا با وانت بار حمل می کند نیاز بیشتری به بنزین دارد یا مثلا خود من که فاصله محل کارم که یک معدن است تا منزلم حدود ۹۰ کیلومتر است و با هیچ وسیله نقلیه عمومی نمیتوانم به محل کار بروم. هستند افراد معدودی که درصد بسیار کمی از جامعه هستند که با ماشین بدون دلیل دور می زنند ولی افراد خیلی بیشتری هستند که مصرف بنزین بالایی دارند ولی واقعا نیاز به این مقدار بنزین دارند.
ناشناس۶۸۳۳۷۸۱۱:۳۲:۲۴ ۱۳۹۷/۹/۲۸
کاملا درست است
ناشناس۶۸۳۲۳۵۱۰:۰۵:۰۷ ۱۳۹۷/۹/۲۸
این چه استدلالی است که هرکسی مصرفش بیشتر است لزوماً بیخود مصرف کرده. میزان مصرف معقول برای همگان یکسان نیست . مثلاً کسیکه مجبور به سفر میان شهری است با کسیکه چنین اجباری ندارد یکی است؟ آیا آنکسی که پول سفر هوایی ندارد یا پرواز مناسب برای او وجود ندارد و با خودرو جابجا میشود لزوماً آدم پر مصرفی است که باید جریمه شود؟ آیا محقق یا کسیکه کارش ایجاب میکند با خودرو به خارج شهر برود و مجبور به استفاده از خودرو برای انجام کارش است آدم پرمصرفیست؟؟؟؟ عدالت مساوی دادن سهمیه نیست بلکه عدالت متناسب توزیع کردن سهمیه با توجه به شرایط فرد است. آقایان کمی بیشتر تامل کنید و راهکار بدهید!!
ناشناس۶۸۳۳۷۵۱۱:۳۰:۳۸ ۱۳۹۷/۹/۲۸
دولت باید افزایش و بهبود ناوگان نقلیه همگانی مانند مترو و اتوبوس مردم را تشویق به استفاده از وسایل نقلیه همگانی کند.
ناشناس۶۸۳۳۹۰۱۱:۳۹:۴۴ ۱۳۹۷/۹/۲۸
هدف شما ایجاد تورم .
مهدی۶۸۳۳۹۵۱۱:۴۱:۱۲ ۱۳۹۷/۹/۲۸
تشویق کم مصرف بی معنیه. مگر اینکه افراد با نیاز تردد مشابه رو مقایسه کرد. مثلاً من یه زمانی محل کارم طبقه پایین محل زندگی بود ولی الآن ۲۵ کیلومتر فاصله داره. نه اون موقع کم مصرف بودم نه الآن پر مصرف. چند سال پیش برای کنتور برق متعلق به مادرم جایزه کم مصرفی اومده بود در حالی که اون ساختمان تخریب شده بود و در انتظار شرایط ساخت مجدد بودن.
ناشناس۶۸۳۴۳۴۱۱:۵۷:۱۲ ۱۳۹۷/۹/۲۸
هر کسی کم مصرف بکنه سرش کلاه رفته چون دفعه پیش من کم مصرف کردم و دولت محترم به بهانه عمر بالای ۱۰ سال موتورسیکلتم ۱۰۰ لیتر باقی مانده را به همراه ۱۵ هزارتومان کیف پول الکترونیک داخلش سوزاند!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  21. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  22. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  23. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  24. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  25. اسراییل چه باید بکند؟ 

آخرین عناوین