شفر: به امید ابراهیمی گفتم از تو بدم می‌آید/ در جام‌جهانی، بازیکنان لیگ برتر از همه بهتر بودند

گروه ورزشی الف،   3970928020 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

قطب آبی فوتبال ایران، استقلال، پس از چند سال افت و خیز و چالش، اکنون به ساحل آرامش رسیده و به سمت موفقیت‌های بزرگ، خیز برداشته است. نقش اصلی در این آسودگی خاطر، یک پیرمرد آلمانی دوست داشتنی است؛ وینفرد شفر.

شفر: به امید ابراهیمی گفتم از تو بدم می‌آید/ در جام‌جهانی، بازیکنان لیگ برتر از همه بهتر بودند

وینفرد شفر سرمربی استقلال تهران گفتگویی با درباره چالش‌های استقلال در دوران حضورش در استقلال، اختلاف نظر و دیدار اخیرش با کی‌روش و موفقیت ایران در جام‌ملت‌ها انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

* استقلال نیم فصل نخست لیگ برتر را در رده پنجم به پایان رساند و برخلاف فصل گذشته، فاصله کمی با صدرجدول دارد. چه چالش‌هایی در نیم‌فصلی که که گذشت پیش رو داشتید و عملکرد تیم‌تان را در نیم فصل نخست چطور ارزیابی می‌کنید؟

اگر بخواهیم راجع به استقلال صحبت کنیم باید از ابتدای فصل شروع کنیم. مسئولان قبلی باشگاه به حرف من راجع به تمدید قرارداد با امید ابراهیمی، مجید حسینی، تیام و جپارف گوش ندادند و همه این بازیکنان رفتند. هدف ما در آن زمان کسب ستاره سوم بود. زمانی که از آلمان برگشتم، دیگر تیمی نداشتیم. جالب است وقتی در اردوی ترکیه بودیم حدود ۱۲ بازیکن در تمرینات حضور داشتند، در نتیجه برای من مشخص بود که راه بسیار سختی برای رسیدن به هدفمان داریم. خیلی‌ها به من زنگ زدند که چرا وقتی هیات مدیره کاری که می‌خواهی را انجام نمی‌دهد به خانه نمی‌روی؟

دو نکته وجود داشت، این که من فوتبال را دوست دارم، می‌خواهم تیمم را بسازم و به موفقیت برسم و نکته دوم، هواداران استقلال هستند. می‌دانم که شاید استقلال دشمنان زیادی داشته باشد ولی می‌خواهم هوادارانمان خوشحال باشند. من زمان زیادی است که در فوتبال هستم و تاحالا چنین هوادارانی ندیده‌ام که تا این حد با قلبشان یک تیم را دوست داشته باشند. به همین دلیل ما در ایران ماندیم و خیلی خیلی سخت کار کردیم. طبیعی بود که شروع فصل خوب نبود اما تمریناتمان، صحبت و ارتباط با بازیکنان مهم بود و با این کار توانستیم یک تیم قدرتمند بسازیم. فصل پیش فکر کنم ۱۶-۱۷ با پرسپولیس فاصله داشتیم اما الان فاصله‌مان شش امتیاز است. این یک غافلگیری است ولی به خاطر کار سختی که انجام شده و این که بازیکنان با تمام وجود تلاش می‌کنند، همه چیز ممکن است.

چیزی که الان نیاز داریم، استراحت بازیکنان است. پس از بازگشت به لیگ باید برای رتبه اول یا دوم جدول بجنگند. می‌دانم کار آسانی نیست ولی باید همیشه این رویا و هدف را داشته باشیم. ما برای همین، کار می‌کنیم و امیدوارم وقتی مصدومان کم و شانس زیاد داشته باشیم، به این هدف برسیم.

* شما همیشه در صحبت‌هایتان به روحیه و کار تیمی اشاره کرده و تاکید می‌کنید که این دو مقوله از عوامل مهم تیم‌تان در رسیدن به موفقیت هستند. لطفا توضیح دهید که روحیه و کار تیمی شامل چه چیزهایی است و شما در راستای آن، چه صحبت‌هایی با بازیکنانتان انجام می‌دهید.

قبل از این که بخواهیم بازیکنی بگیریم، فقط بازیکن خوب نمی‌خواستیم بلکه بازیکنی می‌خواستیم که شخصیت خوب و روحیه برد داشته باشند. بسیار مهم است که همه سرمربی‌ها با باشگاهشان صادق باشند. همه چیزی که می‌خواهیم این است که بازیکنان در تمرین بهتر شوند. این موضوع همیشه وجود دارد. از بازیکن جوانی مانند الله‌یار صیادمنش تا بازیکن با تجربه‌ای مانند پژمان منتظری. زمانی که پژمان مصدوم شد خیلی‌ها گفتند دیگر نمی‌تواند فوتبال بازی کند اما با او کار کردیم و تلاش کرد و الان باز هم بازیکن ملی است یا زمانی که به استقلال آمدم، مهدی رحمتی از تیم بیرون گذاشته شده بود. او از من پرسید و به او گفتم که زمانی که در تمرین تلاش کنی این شانس را داری و باید برای موقعیت خودت بجنگی. نه فقط او بلکه تمام بازیکنان باید برای جایگاهشان بجنگند. بعد از این که این‌ بازیکنان تلاش زیادی کردند، دیدند که می‌توانند شانس موفقیت در استقلال و تیم‌ملی را داشته باشند. مجید حسینی بازیکن زیر ۲۳ سال بود که می‌گفتند شاید بازی کند اما الان بازیکن فیکس تیم‌ملی است و الان قیمتش ۱.۹ میلیون دلار است.

کادر ما از بیژن طاهری تا نامداری و در گذشته سانی و الان ساشا به کار کردن با بازیکنان علاقه دارند و آن‌ها را فراموش نمی‌کنند. بازیکنان هم با بازی خوبشان این اعتماد را به ما برمی‌گردانند. بازیکنان باید بدانند که می‌توانند اشتباه کنند و در فوتبال یک امر طبیعی است. به بازیکنان گفتم که کسی از بیرون باشگاه نمی‌تواند درباره بازیکنانم بد صحبت کند و من همیشه پشت بازیکنانم می‌ایستم. بازیکنان باتجربه مانند پژمان، خسرو و مهدی به ما کمک می‌کنند. آن‌ها نه فقط درباره مسائل فوتبال بلکه درباره نظم و دیسیپلین به بازیکنان دیگر کمک می‌کنند. فکر می‌کنم فصل گذشته و امسال روحیه تیمی برای موفقیت استقلال بسیار مهم بوده است. زمانی که تیم پاداشی می‌خواهد بگیرد، می‌خواهم همه اعضای تیم از بازیکنان، تدارکات و کادرپزشکی همه پاداش یکسان بگیرند و برای من مهم نیست که من بالاتر بگیرم چون همه برای استقلال تلاش می‌کنند و استقلال شماره یک است و علاقه مشترک ماست.

* تاکید شما درباره بازیکنان این است که باید روحیه برد داشته باشند. آیا گرو و نویمایر که به تازگی از استقلال جدا شدند، فاقد این روحیه بودند یا دلایل دیگری در جدایی آن‌ها دخیل بود؟

اگر بخواهیم راجع به گرو صحبت کنیم، او مهاجمی نیست که بخواهد همیشه گل بزند بلکه بازیکنی است که برای بقیه فضاسازی کرده و برای بقیه موقعیت‌سازی می‌کند. او شخصیت بسیار خوبی دارد و بازیکن خوبی است اما شرایط برای او خوب نبود. همه فکر می‌کردند او تیام دوم است ولی ما در ترانسفر تیام شانس بزرگی داشتیم اما در مورد گرو شرایط بسیار سخت بود. سرور از تیم جدا شده بود.

تیام و سرور در آن زمان مثل دو برادر بودند و کار تیام در استقلال راحت بود. مسائل دیگری هم هست که نمی‌خواهم راجع به آن صحبت کنم. او مقابل استقلال خوزستان خوب بازی کرد و یک شانس خوب گل‌زنی داشت اما اعتماد به نفس کافی برای گل‌ زدن نداشت. برخی رسانه‌ها و هوادارها راجع به او خوشحال نبودند. او شانس گل‌زنی داشت ولی اعتماد به نفس نداشت و مسیر حرکتش اشتباه بود به همین دلیل بهتر بود که باشگاهش را عوض کند و مطمئنم می‌تواند در باشگاه دیگر عملکرد بهتری داشته باشد.

در مورد مارکوس؛ او زمانی که به استقلال آمد، ۶۰-۷۰ درصد آمادگی بدنی داشت. او در قطر و برای بازی با السد شرایط بسیار خوبی داشت و صبح مشخص بود که مقابل السد بازی می‌کند. در تمرین یک اشتباه پیش آمد و مصدوم شد. به فیزیوتراپ و دکتر مراجعه کرد و تمرین نداشت، در نتیجه شرایط جسمانی‌اش بدتر شد. در بازی قبلی ما دو، سه موقعیت گل‌زنی داشت که به گل تبدیل نشد و مقابل صنعت نفت یک ضربه به دیرک دروازه زد. بازیکنان فوتبال شانس هم نیاز دارند. مارکوس بازیکن خوبی است اما فراز و نشیب زیاد داشت و برای او بهتر بود که به باشگاه دیگری برود و دوباره کارش را شروع کند. او ۳۲-۳۳ سالش است. دقیق نمی‌دانم ولی فکر می‌کنم در باشگاه دیگری اگر تلاش کند، می‌تواند موفق باشد.

* پس از جدایی این دو بازیکن خارجی، چه برنامه‌ای برای جذب بازیکنان جدید برای دارید؟

ما برنامه داریم ولی کارمان راحت نیست. باید دنبال مهاجمی بگردیم که مانند تیام بتواند زیاد گل بزند. بازیکنی که شاید در انگلیس، ایتالیا و آلمان بازی کند که اگر بخواهیم در این سطح بازیکن جذب کنیم باید حدود ۲ میلیون دلار هزینه کنیم. یکی از دلایلی که تیام به ایران آمد، من بودم که در کامرون مربی بودم و من را می‌شناخت. در آن زمان شاید نمی‌خواست به ایران بیاید و صحبت‌های منفی درباره ایران شنیده بود. از سنگال به قطر رفت و گفت می‌خواهد بیاید، من هم به او گفتم که در ایران هیچ مشکلی وجود ندارد و مردم مهربانی دارد تا در نتیجه او هم قراردادش را با استقلال امضا کند. هدف تیام این بود که در لیگ قهرمانان بسیار خوب بازی کند و برای پول بیشتر به چین برود. تیام خیلی خوب بازی کرد ولی مشکلش این بود که ایجنت خوبی نداشت. او الان در عجمان است و شاید پول خوبی بگیرد ولی شاید فقط ۱۰۰۰ نفر بازی‌اش را ببینند اما در ایران ۸۰ هزار نفر بازی‌اش را می‌دیدند. ما به بازیکنی نیاز داریم که به ما بگوید می‌خواهم بسیار خوب برای استقلال بازی کنم و پس از یک سال یا دو سال باشگاهش را عوض کند و برای پول بیشتر به کشوری مانند چین برود.

ما هر روز ویدئوهایی از بازیکنان نگاه می‌کنیم و آن‌ها را بررسی می‌کنیم. بازیکنانی که شاید اسم و رزومه بزرگی داشته باشند اما مصدوم باشند را نمی‌توانیم جذب کنیم. نیاز به زمان کافی داریم و نمی‌توانیم خیلی سریع بازیکن جذب کنیم. ما بازیکنانی مانند الله‌یار، روح‌الله و رضا کریمی داریم. ما می‌خواهیم بازیکنی جذب کنیم که همه از آمدن او به استقلال خوشحال شوند. ما قطعا به بازیکن خوب نیاز داریم. می‌خواهیم در لیگ قهرمانان بازی کنیم. تیم الدحیل که پارسال با پرسپولیس بازی کرد، تیم اصلی‌اش نبود و الان سه بازیکن اصلی‌اش برگشته‌اند. همان حرفی که قبل از شروع فصل زدم، همه برای بهتر شدن سرمایه‌گذاری می‌کنند اما در این جا تیم ما شرایط بدی پیدا کرد و بازیکنان رفتند. الان همه چیز گذشته و باید برای دور بعدی لیگ قهرمانان آماده شویم. موفقیت در لیگ قهرمانان کار سختی است ولی باید رویای آن را داشته باشیم.

* یکی از مهره‌های تاثیرگذاری که در لیگ هجدهم از استقلال جدا شد، جیری ساناک، دستیار شما بود. آقای شفر، شما درباره بیماری ساناک و برخورد یکی از مسئولان باشگاه با او در نشست خبری پیش از دیدار با پدیده توضیح دادید. اگر ممکن است این موضوع را بیشتر باز کنید.

من می‌توانم این را بگویم که سانی دستیار بسیار خوبی بود، همان طور که میگوئل است. او مشکلی راجع به پاسپورتش داشت. الان چیزی که بخواهم بگویم این است که مساله مهم احترام است. بدون احترام نمی‌توانید موفقیت داشته باشید و سانی هم به همین دلیل رفت.

بیژن طاهری را فراموش نکنید. او همیشه با فرشید باقری تمرین می‌کند. شما دیدید در بازی مقابل سپیدرود دو گل به ثمر رساند و صورت بیژن طاهری را بوسید. چرا؟ چون بیژن به او اعتماد به نفس شوت زدن داد و او با شوت زدنش دو گل زد. بابت این چیزها خوشحالم. فرشید حدود یک سال گل نزده بود ولی همیشه می‌گوید که می‌خواهم بیشتر تمرین کنم. من از این بابت بسیار خوشحالم. ما کادرفنی خوبی داریم و همه برای موفقیت استقلال تلاش می‌کنیم. بازیکنان از کادرفنی خوشحالند و ما هم از بابت بازیکنان خوشحالیم.

* شما در این فصل از رحمتی و حسینی به تناوب درون دروازه‌ استقلال استفاده کردید. آیا اعتقاد شما به استفاده از سیستم چرخشی است یا مانند برانکو اعتقاد دارید که باید یک دروازه‌بان اصلی و یک دروازه‌بان صرفا ذخیره داشته باشید؟

تیم ما همیشه تحت فشار است که باید ببرد. زمانی که می‌خواستم قراردادم را امضا کنم، همه می‌گفتند که باید ببری، باید ببری و باید ببری. من می‌گفتم که اول باید خوب بازی کردن را یاد بگیریم ولی آن‌ها باز می‌گفتند که باید ببری. فصل پیش تیمی بسیار خوب و قدرتمند داشتیم و بازیکنان بزرگتری در تیم حضور داشتند. بعد از بازی با الریان، پژمان منتظری بیرون بود و باید مدافعان جدیدی مقابل الهلال به بازی می‌فرستادیم. در نتیجه باید دروازه‌بانی انتخاب می‌کردیم که با بازیکنان صحبت کند و بتواند مدافعان را مربی‌گری کند. نمی‌گویم که حسینی بهتر است یا رحمتی. اصلا راجع به این موضوع صحبت نمی‌کنم ولی رحمتی مقابل الهلال خیلی خوب بازی کرد و ما فقط یک موقعیت به این تیم دادیم. ما در عمان، یک بر صفر الهلال را بردیم و الان هم همین موضوع وجود دارد.

در اول فصل، حسینی مصدوم بود و رحمتی خیلی خوب بازی کرد. من نمی‌توانم دروازه‌بانی که خوب بازی کرده را عوض کنم. بعد پژمان را از دست دادیم و از حسینی در دو بازی مقابل سایپا استفاده کردیم. ما می‌دانستیم که تیممان به دروازه‌بانی نیاز دارد که از عقب بتواند به تیم اعتماد به نفس بدهد، به همین دلیل دروازه‌بانمان را عوض کردیم. مهدی رحمتی دروازه‌بانی است که می‌تواند بازی را به خوبی بخواند. او قبل از این که موقعیت روی دروازه‌ ایجاد شود با پژمان، میلاد یا دانشگر صحبت می‌کند. این نکته‌ای است که دروازه‌بانان جوان ما باید یاد بگیرند.

دروازه‌بان خوب، آن دروازه‌بانی نیست که بتواند فقط توپ‌های زیادی مهار کند. الیورکان خیلی خوب بازی‌خوانی می‌کرد و قبل از این که تیم حریف بخواهد موقعیتی ایجاد کند با مدافعان صحبت می‌کرد و از آن‌ها می‌خواست تا با پرس کردن نگذارند خطری روی دروازه‌ ایجاد شود. قبل از این که تیم‌ملی بخواهد به جام‌جهانی برود در بازی با ازبکستان، حسینی توپ را در اختیار داشت ولی کسی صدایش را نمی‌شنید. شاید این یکی از مشکلاتی بود که کی‌روش او را به جام جهانی نبرد. جنبه‌های شخصیتی در دروازه‌بان بودن بسیار حائز اهمیت است. دروازه‌بان بودن فقط این نیست که ۲۰ توپ سیو کنید. مهم‌تر از آن، این است که بتواند شرایط بازی را کنترل کند که با صحبت‌کردن با مدافعان میسر می‌شود.

من همیشه می‌خواهم به حسینی کمک کنم و این موضوع را دفعه قبل هم به او گفتم. حسین حسینی در حال حاضر در تیم ملی حضور دارد، شاید دو، سه هفته در تمرینات شانس داشته باشد که در بین سه دروازه‌بان تیم‌ملی در جام‌ملت‌ها قرار بگیرد. باید از این شانس استفاده کند. دروازه‌بان با این که در زمین تنهاست ولی رئیس زمین است و باید با بازیکنان صحبت کند. دروازه‌بان باید مانند یک مدافع لیبرو عمل کند.

* از استقلال فاصله بگیریم و به سراغ تیم‌ملی و ملی‌پوشانتان در این تیم برویم. درباره ملی‌پوشانتان توضیح دهید.

اول از همه باید بگویم که بسیار خوشحالم که پنج بازیکن در تیم ملی داریم. این که چند نفر از آن‌ها در لیست بازیکنان بمانند، تصمیم کی‌روش است. پژمان مقابل پدیده به بازی برگشت و در بازی قبلی در پست دفاع راست بسیار خوب بازی کرد. با این که پست اصلی او نیست. روزبه دفاع وسط سمت چپ بود که پست اصلی او نیست اما خیلی خوب بازی کرد. حسین حسینی باید خیلی خوب تمرین کند و باید عادت کند که با بازیکنان صحبت کند. یک دروازه‌بان خوب باید با مدافعانش صحبت کند. فکر می‌کنم تا وقتی خوب تمرین کند در تیم‌ملی می‌ماند.

وریا بسیار با انگیزه است و مقابل پدیده خیلی خوب به عنوان وینگر بازی کرد و دیدم که کی‌روش از او مقابل ترینیداد به عنوان وینگر استفاده کرد. او بازیکنی است که می‌تواند در دو پست به خوبی بازی کند. و در نهایت دوست من، علی کریمی! او بازیکن خوب و بسیار باهوشی است. شرایط بازی کردن برای سپاهان و باشگاهی که طرفدار زیادی ندارد با بازی کردن برای استقلال بسیار متفاوت است. او مقابل استقلال خوزستان به صورت کامل بازی کرد و الان یکی از بهترین بازیکنان ایران است. او می‌تواند در جام ملت‌ها موفق باشد. او اعتماد به نفس خوبی دارد و برای توپ می‌جنگند و خلی خوب پاس می‌دهد.

* به نظرتان شانس تیم‌ملی ایران برای قهرمانی در جام‌ملت‌ها چقدر است؟

کی‌روش یک مربی حرفه‌ای است و می‌داند که با این بازیکنان می‌تواند قهرمان آسیا شود. من قبلا در آسیا کار کرده‌ام و همه می‌دانند که لیگ ایران نسبت به گذشته بهتر شده است. فکر نکنید که با غرور و تکبر صحبت می‌کنم ولی عملکرد تیم ما در فصل گذشته باعث شد تا همه تیم‌ها حتی تیم آکادمی بخواهند مقابل ما بهتر بازی کنند. امسال سپاهان بازیکنان جدیدی جذب کرد و تراکتورسازی سرمایه‌گذاری زیادی کرده و عملکرد ما در فصل گذشته باعث شد کاری را که ما در فصل گذشته انجام دادیم تکرار کنند. آن‌ها پول زیادی برای بازیکنان جدید سرمایه‌گذاری کردند.

من نمی‌دانم تراکتور و سپاهان چه قدر دلار برای بازیکنان جدیدش هزینه کرده‌اند. لیگ بسیار بهتر شده و این برای مربی تیم‌ملی بسیار بهتر است. در جام‌جهانی، بازیکنان لیگ برتر از همه بهتر بودند نه بازیکنانی که در روسیه، هلند یا کشورهای دیگر بازی می‌کردند. ما شانس بزرگی در جام ملت‌ها داریم و فکر می‌کنم این دوره، زمان کسب موفقیت است. مطمئنم تیم‌ملی با جام به ایران برمی‌گردد.

* آقای شفر، رابطه شما و کی‌روش همیشه به شکلی بوده که حتی با وجود اختلاف نظرها همیشه با احترام با هم برخورد کردید. حتی در هفته‌های اخیرکه شما از حضور ملی‌پوشان استقلال در تمرین ریکاوری تیم‌ملی جلوگیری کردید، صحبتی علیه هم انجام ندادید. با این حال می‌خواهیم از شما بپرسیم که آیا در دیدار اخیری که با کی‌روش داشتید، او درباره این اقدام از شما گلایه نکرد؟  

ما اول راجع به تمرین خودش صحبت کردیم چون او در سالن وزنه تمرین می‌کرد. (با خنده) بعد هم درباره بازیکنان ملی‌پوش صحبت کردیم و شرایطی که اطراف باشگاه وجود دارد. این یک مسئله بین من و کارلوس است. ما راجع به علی کریمی، پژمان، حسین حسینی و روزبه چشمی صحبت کردیم. من سه بار مربی تیم‌ملی بودم. ارتباط بین سرمربی تیم‌ملی و سرمربی باشگاهی بسیار مهم است. مربی تیم‌ملی شاید ۳-۴ هفته بازیکنان را در اختیار داشته باشد اما مربیان باشگاهی، بازیکنان را هرروز در اختیار دارند. این ارتباط بسیار مهم است و باشگاه‌ها و تیم‌ملی باید با هم کار کنند. ما مربیان باشگاهی مسائلی راجع به بازیکنانمان می‌دانیم که سرمربی تیم‌ملی از آن بی‌اطلاع است، در نتیجه ما قادر هستیم به سرمربی تیم‌ملی کمک کنیم. خود من در تیم‌ملی جامائیکا، کامرون و تایلند بوده‌ام و خیلی از بازیکنانم به چلسی، رئال و لیون رفتند. همیشه به مربیان باشگاهی می‌گفتم که باید با هم صحبت کنیم.

همچنین بازیکنان بسیار خوشحال می‌شوند که مربی تیم ملی به ورزشگاه بیاید و بازی‌هایشان را ببیند. زمانی که در کامرون مربی بودم در دل جنگل می‌رفتم و بازی‌های لیگ را می‌دیدم و بازیکنان ملی بسیار از این بابت خوشحال می‌شدند. این مساله‌ای است که به شما کمک می‌کند تیمی قدرتمند همراه با اعتماد به نفس بسازید. من و کی‌روش راجع به این مسائل با هم صحبت کردیم.

* پیش از دیدار با پدیده، امید ابراهیمی که در اردوی تیم‌ملی بود، با شما دیدار داشت. آیا از او شاکی بودید؟

به او گفتم که از او خوشم نمی‌آید. (با خنده) زمانی که من آمدم امید از یک مصدومیت برگشته بود و بعد از سه ماه بهترین هافبک ایران شد. او فرمانده تیم ما بود و به همین خاطر نمی‌خواستم به تیم دیگری برود. برای حدود ۸ ماه به مسئولان قبلی باشگاه گفتم که باید با او قراداد جدید ببندید. البته دیگر هر چه گذشته، تمام شده است.

قبل از جام‌جهانی هم به کارلوس گفتم که امید ابراهیمی را به تیم‌ملی ببرید. او بازیکنی است که شخصیتی قوی دارد و تیم‌ملی به او نیاز دارد. او می‌تواند به خاطر قدرتش، روند بازی را تغییر دهد. بابت عملکردش در جام‌جهانی بسیار خوشحالم. الان هم عملکرد بسیار خوبی در قطر دارد که شرایط خوب باشگاهش به خاطر امید است. الان ما علی کریمی را داریم که بسیار بازیکن خوبی است. بسیار خوشحال می‌شوم که بازیکنان جوان می‌توانند بیایند و پیشرفت کنند و به باشگاه‌های دیگر بروند.

* دوباره به سراغ استقلال و لیگ برتر برویم. در هفته‌های اخیر انتقادات زیادی نسبت به عملکرد داوران در لیگ برتر شد. حتی صحبت از این موضوع شد که جریان خاصی برای قهرمان کردن یک تیم مشخص در لیگ برتر وجود دارد. آیا شما وجود چنین جریانی را قبول دارید؟

نه این طور نیست. اول باید بگویم که خوشحالم که داور یا کمک داور نیستم. کار آن‌ها بسیار سختی است. در بازی اول مقابل پیکان، خطای بسیار شدیدی روی سجاد آقایی شد که اگر سجاد این صحنه را پیش بینی نمی‌کرد و پایش را عقب نمی‌کشید، احتمالا فوتبالش تمام می‌شد. نکته‌ای که بسیار مهم، این است که همیشه فدراسیون شرایط بهتری به داوران بدهد تا به کلاس‌های بیشتری بروند و بیشتر یاد بگیرند. آن بازیکنی که روی سجاد خطا کرد باید اخراج می‌شد ولی معتقدم در ایران هیچ داوری علیه تیم ما یا علیه تیم‌های دیگر نیست.

در آلمان هم این شرایط را داریم و داوران با تکنولوژی VAR می‌توانند دوباره بازی را نگاه کنند. در بازی با پدیده یک گل کاملا سالم زدیم که اگر در آلمان و ایتالیا بود، داور بازی را نگه می‌داشت و گل استقلال را قبول می‌کرد. امیدوارم در آینده فدراسیون هم چنین کاری انجام دهد. این موضوع برای هواداران بسیار مهم است. هواداران به این موضوع نیاز دارند که دیگر این چنین صحبت‌ها هم مطرح نشود. پس از بازی با پدیده، من راجع به داور صحبت کردم. این نخستین بار بود که درباره داور صحبت کردم و اتفاق مهمی پس از آن افتاد. کمک داور بازی با پدیده از من بابت صحنه گل عذرخواهی کرد. این کار، جرات و شجاعت ایشان را نشان می‌دهد و من او را تشویق می‌کنم. ما داوران خوبی داریم وباید از آن‌ها حمایت کنیم. فدراسیون هم باید همین کار را انجام دهد و VAR را به ایران بیاورد. می‌دانم که داورها در ایران کار سختی دارند و فکر می‌کنم دستمزدی هم که می‌گیرند زیاد نیست. فدراسیون هم باید از داوران و کمک داوران حمایت کند.

* شما تجربه کار در کشورهای مختلفی مانند جامائیکا، تایلند، کامرون، آلمان و امارات را دارید. در کدام یک از این کشورها اشتباهات داوری بیشتر بود؟

در تایلند! وقتی بوریرام با موآنتون یا تیم‌های دیگری از بالای جدول بازی داشت، از ژاپن و کره داور می‌آوردند. این بسیار مهم است که داوران همیشه خونسرد باشند و زمان بیشتری در کلاس‌ها داشته باشند تا همیشه بهتر شوند. دوباره می‌گویم که مطمئنم هیچ داوری از عمد نمی‌خواهد مقابل ما یا تیم‌های دیگر قرار بگیرد. در یکی از بازی‌های ماینز، داور دوبار از VAR استفاده کرد. یکی در صحنه‌ای که ابتدا اعلام گل کرد و پس از آن با ویدئو چک گل را مردود کرد و دیگری در صحنه‌ای که پنالتی را تصحیح کرد. شغل داوران بسیار سخت است. فوتبال از دو،‌ سه سال پیش بسیار سریع‌تر شده است و کمک‌داورها همیشه باید در فاصله کمی آفساید را تشخیص دهد. به خاطر همین فدراسیون فوتبال باید با آوردن VAR به داوران در تشخیص چنین صحنه‌هایی کمک کند.

* یکی از موضوعات مهم در فوتبال ایران، ورود بانوان به ورزشگاه‌هاست. شما به عنوان کسی که سال‌ها در فوتبال دنیا فعالیت کردید چه نظری راجع به این موضوع دارید؟

در یک بازی تیم‌ملی تعدادی از بانوان به ورزشگاه رفتند که بسیار خوشحال شدم. وقتی از مردم ایران راجع به این موضوع سوال می‌پرسم کسی نمی‌تواند پاسخ مشخصی بدهد که نمی‌دانم دلیلش چیست. در بازی مقابل استقلال خوستان تعدادی از بانوان به دم در هتل آمدند تا عکس یادگاری بگیرند. آن‌ها در حالی که گریه می‌کردند به بازیکنان ما می‌گفتند که دوست دارند به ورزشگاه بیایند و بازی استقلال را ببیند. کسی نمی‌تواند به من بگوید مشکل آمدن بانوان به ورزشگاه چیست!

شما قطعا در بعضی بازی‌ها دیدید که جو ورزشگاه خشن می‌شود. من فکر می‌کنم اگر بانوان به ورزشگاه بیایند از خشونت ورزشگاه‌ها کاسته می‌شود. شاید ما باید با وزیر ورزش آقای سلطانی‌فر صحبت کنیم. آقای وزیر لطفا درها را باز کنید. چرا که نه! این موضوع نه تنها برای فوتبال مفید است بلکه برای بانوان ایرانی هم اتفاق مثبتی است. من فکر می‌کنم دیگر زمان این کار فرا رسیده است. البته این نظر شخصی من است.

* در پایان چه قولی می‌توانید به هواداران استقلال بدهید؟

من مربی‌ای هستم که همیشه دنبال برد هستم و هیچ‌وقت نمی‌گویم سوم یا چهارم شدن خوب است. اگر به دنبال سوم یا چهارم شدن باشید، در آخر فصل هشتم می‌شوید. ما این موضوع را می‌دانیم. باید منتظر باشیم و ببینیم در پایان فصل چه اتفاقی می‌افتد. شاید بتوانیم اول بشویم ولی باید برای آن بجنگیم. هواداران ما باید بدانند که بازیکنان، کادرفنی ، مدیرعامل، تدارکات و تمام اعضای باشگاه با هم هستیم. مدیرعامل باشگاه برای تیم ما بسیار مهم است و به بازیکنان انگیزه می‌دهد. فقط زمانی که همه با هم باشیم و یک هدف داشته باشیم می‌توانیم موفق شویم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۸۳۰۵۵۰۸:۰۴:۵۶ ۱۳۹۷/۹/۲۸
موفقیت های بزرگ!!!!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین