هرسال 100 هزار ایرانی سکته مغزی می‌کنند

گروه اجتماعی الف،   3970928014

نماینده انجمن سکته مغزی ایران در یزد با بیان این که هر ساله 20 درصد افراد زیر 55 سال به سکته مغزی مبتلا می‌شوند، گفت:‌ سکته مغزی اولین علت ناتوانی طولانی مدت در افراد است.‌

هرسال 100 هزار ایرانی سکته مغزی می‌کنند

دکتر «الهه تقوایی زحمتکش» در گفت وگو با ایسنا با بیان این که سکته مغزی یکی از شایع‌ترین علل مرگ و میر در جهان است، اظهار کرد: این بیماری دومین علت مرگ و میر در کشور و اولین علت ناتوانی طولانی مدت در افراد است به گونه‌ای که بر اساس آمارهای موجود هر ساله 100 هزار نفر ایرانی دچار سکته مغزی می‌شوند.

وی با اشاره به عوارض جبران ناپذیر سکته مغزی افزود: این بیماری علاوه بر کاهش کیفیت زندگی افراد، بار اقتصادی و روانی سنگینی را برای خانواده‌ها به همراه دارد.

این متخصص مغز و اعصاب به افزایش آمار این بیماری در افراد جوان اشاره کرد و گفت: هر ساله حدود 20 درصد افراد جوان و زیر 55 سال به سکته مغزی مبتلا می‌شوند به گونه‌ای که از هر پنج نفر مبتلا به این بیماری یک نفر در رده سنی زیر پنجاه سال قرار دارد.

دکتر زحمتکش با تاکید بر لزوم تغییر رویه افراد در سبک زندگی خود تصریح کرد: افراد با جدی گرفتن این موضوع می‌توانند احتمال سکته مغزی را کاهش دهند.

وی در ادامه با بیان این که تشخیص و درمان به موقع بیماری‌هایی نظیر دیابت، فشار خون و چربی می‌تواند از وقوع عوارضی جدی نظیر سکته مغزی و قلبی پیشگیری کند، اظهار کرد: در شرایط کنونی که مصرف دخانیات و غذاهای پر چرب زیاد است شاهد افزایش سکته مغزی بودیم.

این پزشک متخصص مصرف روزانه قلیان به عنوان تفریح خانوادگی را یکی دیگر از عوامل موثر در ابتلا به سکته مغزی دانست و بیان کرد: مشکلات فعلی زندگی در سال‌های اخیر منجر به شیوع استرس در افراد شده، که در صورت عدم کنترل می‌تواند منجر به سکته مغزی شود .

نماینده انجمن سکته مغزی ایران در یزد تصریح کرد: افراد باید با فراگیری آموزش های کنترل استرس در راستای کاهش این بیماری اقدام کنند. علائمی نظیر فلجی ناگهانی اندام های یک طرف بدن، فلج یک طرف صورت و اختلال در بلع در تکلم، از جمله شایع ترین علائم ابتلا به سکته مغزی است.

وی  با بیان این که در اکثر موارد سکته‌های مغزی قابل درمان است، افزود: سکته مغزی به شرطی درمان می‌شود که افراد زمان طلایی را از دست ندهند .

این متخصص زمان طلایی را فاصله 4.30 ساعته میان شروع علائم بیماری تا تجویز داروهای لازم دانست و بیان کرد: هر چقدر این زمان کوتاه‌تر باشد بیمار شانس بیشتری برای بهبود دارد زیرا به ازای هر دقیقه تاخیر در درمان، دو میلیون سلول مغزی که قابل بازسازی و ترمیم نیست از بین می‌رود.

وی به نقش چندین عامل مهم در حفظ زمان طلایی درمان اشاره کرد و گفت: مهمترین عامل تشخیص علائم سکته مغزی و تماس به موقع با 115 است.

تقوایی با بیان این که کارکنان 115 باید بتوانند به موقع بیماران سکته مغزی را به مراکز مجهز به داروی این بیماری انتقال دهند، افزود: متاسفانه مشکلی که وجود دارد ناشناخته بودن علائم این بیماری برای افراد است که در بسیاری از موارد مردم غیر متخصص و آگاه فکر می‌کنند این علائم مربوط به استرس یا غذایی است که مصرف کردند.

وی ادامه داد: در موارد دیگر افراد فکر می‌کنند در روزهای تعطیل یا نیمه شب پزشک متخصص در بیمارستان حضور ندارد و هنگامی مراجعه می‌کنند که زمان طلایی را از دست داده‌اند در صورتی که با اعلام کد 724 در هر ساعت از شبانه روز می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان برای درمان اقدام کنند .

این متخصص با اشاره به این که بیماران سکته مغزی اولویت اصلی درمان هستند، تصریح کرد: پرسنل 115 با هدف تشخیص به موقع علائم سکته مغزی و انتقال سریع این بیماران به مراکز درمانی آموزش‌های لازم را کسب کردند .

تقوایی با بیان این‌ که اولین و پر اهمیت‌ترین مقوله در رابطه با سکته مغزی ارتقاع آگاهی مردم است، خاطرنشان کرد: در مراحل بعدی انجام فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتار درمانی و آنژیوگرافی مغزی اهمیت دارند.

این مسئول با اشاره به این‌ که مصرف دارو در بسیاری از موارد تا حدودی از عوارض بیماری جلوگیری می‌کند، بیان کرد: در بعضی از موارد آنژیوگرافی مغزی می‌تواند سلامت بیمار را تا حدودی برگرداند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین