برترین های جشن منتقدان سینما مشخص شد/ شبِ مغزهای کوچک زنگ‌زده

گروه فرهنگی الف،   3970927225

دوازدهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران برندگان خود را معرفی کرد و مراسم بزرگداشت ها نیز برگزار شد.

برترین های جشن منتقدان سینما مشخص شد/ شبِ مغزهای کوچک زنگ‌زده

به گزارش مهر، مراسم اهدای جوایز برندگان دوازدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمای ایران شامگاه سه شنبه ۲۷ آذر ماه به دبیری جعفر گودرزی در ایوان شمس برگزار شد.

در ابتدای این مراسم تصاویری از درگذشتگان یک سال گذشته سینمای ایران به صورت نماهنگ پخش شد.

جعفر گودرزی دبیر این دوره از جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی در بخشی از سخنرانی خود گفت: متاسفانه جشنواره های متعدد تبدیل به دورهمی شده اند و همین مساله سبب شده است تا سینما به بزنگاه های فکری نیاز داشته باشد و در این میان منتقدان و نویسندگان سینمای ایران می توانند در روند روشن کردن راه های مناسب برای مدیران سینمایی و سینماگران تاثیرگذار باشند.

بزرگان سینمای کودک تجلیل شدند

پس از صحبت های وی، در بخش ۴۰ سال سینمای کودک، احد میکاییل زاده جواد طوسی و جعفر گودرزی روی صحنه آمدند تا جوایز را اهدا کنند که جایزه بهترین فیلمنامه به «باشو غریبه کوچک» بهرام بیضایی اهدا شد.

جایزه بهترین کارگردانی به کیومرث پوراحمد برای «قصه های مجید» اهدا شد. وی پس از دریافت جایزه اش گفت: برخی از منتقدان جوان فکر می کنند من از «قصه های مجید» کارگردان شدم اما من قبل از آن در کانون پرورش فکری کارگردان بودم.

وی افزود: ای کاش در طول ۲۸ سال یکی از مدیران دولتی می گفت بیا یک فیلم دیگر بساز، اما هربار به من می گویند سرمایه گذار بیاور. به غیراز آقای جعفری جلوه در بنیاد فارابی و رضاداد که حمایت کوچکی از من کردند دیگر مدیران فارابی از من حمایت نکردند و برای آنها من و یک جوان تازه کار که کسانی پشتش هستند فرقی نمی کند که هیچ، تازه آن کارگردان مهمتر است.

پوراحمد همچنین اشاره کرد: طرف در سینما ۳۰ سالش است ولی دفترش اندازه کل زندگی من است.

جایزه بهترین بازیگر نوجوان به مهدی باقربیگی برای «قصه های مجید» اهدا شد. وی بعد از دریافت این جایره گفت: آقای پوراحمد یکی از شریف ترین آدم هایی است که در زندگی ام دیده ام و اگر وی در کشور دیگری بود بیشتر از این قدرش را می دانستند. امیدوارم روزی بزرگان و هنرمندان به جایگاه خود برسند.

جایزه بهترین بازیگر نوجوان دختر به ترانه علیدوستی اهدا شد که این جایزه به پدر ترانه علیدوستی حمید علیدوستی تقدیم شد.

بهترین جایزه بازیگر کودک پسر به فرخ هاشمیان بازیگر فیلم بچه های آسمان اهدا شد. بهترین جایزه بازیگر کودک دختر به آیدا محمدخانی بازیگر بادکنک سفید اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم کودک به خانه دوست کجاست به کارگردانی زنده یاد عباس کیارستمی اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم نوجوان به باشو غریبه کوچک به کارگردانی بهرام بیضایی اهدا شد.

بزرگداشتی برای اسحاق خانزادی

بزرگداشت ها بخش بعدی این مراسم بود. اولین بزرگداشت مربوط به اسحاق خانزادی صداگذار سینمای ایران بود.

در این بخش محمود سماک باشی، محمدرضا دلپاک و رضا درستکار روی صحنه آمدند و از اسحاق خانزادی تجلیل کردند.

وی بعد از دریافت لوح تقدیر گفت: نزدیک به ۶۰ سال است که با میکروفن ها دوست هستم.

رضا درستکار در ادامه بیان کرد: ما در یک کشور زندگی می کنیم و نمی شود اوضاع یک طرف خوب باشد و طرف دیگر خراب بلکه هر دو طرف اوضاع خراب است. امروز در جایزه پژوهش سال به برترین ها نیم سکه هدیه می دادند!

جواد طوسی رییس انجمن منتقدان و نویسندگان نیز در بخشی از صحبت های خود گفت: ممکن است این سوال پیش آید که برپایی چنین جشنی در این شرایط اقتصادی چه لزومی دارد اما این جشن یک دعوت برای کنار هم بودن و دیده شدن آثاری است که خالقش به شعور مخاطب ارج می نهد. فکر می کنم این تمرین همدلی مساله مهمی است که اعضای این انجمن به آن پایبند هستند.

در ادامه اهدای جوایز اصلی این جشن آغاز شد.

«امیر» بالاخره دیده شد

تندیس بهترین خلاقیت و استعداد درخشان به نیما اقلیما برای فیلم «امیر» تقدیم شد. اقلیما گفت: حس بچه ای را دارم که اولین صدآفرین خود را می گیرد. شما منتقدان آگاهی می فروشید اما آگاهی این روزها ارزان شده است. خوشحالم اولین جایزه ایرانی خود را از این جشن می گیرم.

تندیس بهترین چهره پردازی به سعید ملکان برای «تنگه ابوقریب» اهدا شد.

تندیس بهترین طراحی صحنه و لباس به محمدرضا شجاعی برای فیلم «تنگه ابوقریب» تقدیم شد. وی بعد از دریافت این جایزه بیان کرد: کاری که ما انجام می دهیم یک کار تعاونی است و از همه کسانی که من را همراهی کردند تشکر می کنم.

بزرگداشتی برای سعید عقیقی

در ادامه این مراسم بزرگداشت سعید عقیقی فیلمنامه نویس برگزار شد. برای تجلیل از این نویسنده سعید قطبی زاده و جواد طوسی روی صحنه آمدند. قطبی زاده گفت: هروقت از فیلمسازان «خوب» می نویسیم بهترین منتقد هستیم اما وقتی یک نقد کوچک می کنیم باید منتظر واکنش های شدید باشد. اینجا آمده ام تا بگویم کاری که عقیقی در گذشته کرده است در آینده سینمای ایران دیده می شود.

جواد طوسی نیز بیان کرد: سعید عقیقی یک ویژگی دارد و آن این است که نخبه گرایی فرهنگی را از دیدگاه خود بررسی می کند و همین مساله سبب شده است تا دوستان و دشمنان زیادی داشته باشد.

عقیقی بعد از دریافت تندیس خود گفت: من بسیار آدم بی رحمی هستم و بی رحم ترین فیلمنامه تاریخ سینمای ایران یعنی شب های روشن را نوشته ام. اولین بار که وارد استودیو صدا شدم با اسحاق خانزادی روبرو شدم.

وی افزود: لازم است در سینما عمیق تر حرف بزنیم، اگر ضعفی در سینما است می توانیم با نقد آن را پر کنیم.

اهدای تندیس چند بخش فنی

در ادامه تندیس بهترین موسیقی فیلم به سهراب پورناظری برای فیلم «شعله ور» اهدا شد که این جایزه را تهمورث پورناظری دریافت کرد.

تندیس بهترین صدا به طاهر پیشوایی و علیرضا علویان برای فیلم «به وقت شام» اهدا شد.

تندیس بهترین تدوین به مهدی سعدی و هومن سیدی برای فیلم مغزهای کوچک زنگ زده تقدیم شد. هومن سیدی بیان کرد: این جایزه بسیار هیجان انگیز است اما من تدوین این فیلم را مدیون مهدی سعدی هستم.

تندیس بهترین فیلمبرداری به حمید خضوعی ابیانه برای تنگه ابوقریب اهدا شد.

هوشنگ گلمکانی در این بخش اعلام کرد این جشن در شب تولد پرویز دوایی منتقد قدیمی سینمای ایران برپا می شود.

پاسخ مدیرعامل فارابی به کیومرث پوراحمد

علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در بخشی از این مراسم خطاب به کیومرث پوراحمد گفت: وظیفه ما این است که از کارگردانانی مانند شما حمایت کنیم و ما نیز در بنیاد سینمایی فارابی مانند دیگر آثارتان از شما حمایت می کنیم.

بزرگداشت اصغر رفیعی جم

در ادامه کلیپ بزرگداشت اصغر رفیعی جم‌ فیلمبردار سینمای ایران با صحبت های مسعود کیمیایی و سیروس الوند درباره او و حرف های خودش و در انتها، پیام بهرام بیضایی روی پرده رفت. بهرام بیضایی در سخنانی گفت: فاصله طولانی همکاری ما گردن بیکاری های من است.

علیرضا داوودنژاد، سیروس الوند و مهرزاد دانش در این بخش روی سن رفتند و تندیس اصغر رفیعی جم را به او اهدا کردند.

سیروس الوند در سخنان خود به جایگاه مهم فیلمبرداران سینمای ایران اشاره کرد. وی همچنین گفت: می روند از آن سوی دنیا استرارو را می آورند آنهم در حالی که ما فیلمبرداران خوبی داریم.

در این بخش سیروس الوند گفت: برای من جالب است در این شب بهرام بیضایی و کیومرث پوراحمد جایزه می گیرند در حالی که منتقدان ما گذشته را نفی می کنند. نقد مثل آیینه است و سینما نیازمند آیینه است. فیلمبرداران سینما هیچ وقت به خوبی دیده نشده اند. فیلمبرداران اولین کسانی هستند که فیلم های ما را می بینند و خوشحالم که منتقدان گذشته سینمای ایران را به خاطر آوردند.

الوند: برای من جالب است در این شب بهرام بیضایی و کیومرث پوراحمد جایزه می گیرند در حالی که منتقدان ما گذشته را نفی می کنند
داوودنژاد نیز بیان کرد: اصغر رفیعی جم بسیار خوب می بیند و ما از گذشته های دور با هم هستیم.

مهرزاد دانش نیز تاکید کرد: فهم این فیلمبردار از درام، ریتم و نور کاملا به جا و مشخص است.

رفیعی جم گفت: امیدوارم امسال هم کار خوب از من ببینید.

مهرزاد دانش در ادامه این مراسم گفت: مایل بودم در مراسم سینمایی که به اسم منتقد نامگذاری شده است هویت منتقدانه نیز وجود داشته باشد. من هیچ تفاوتی بین این جشن و دیگر مراسم های سینمایی نمی بینم. ما منتقدان و خبرنگاران سینمایی ستارگان خاموش سینمایی هستیم. اگر جایزه ای امشب اهدا می شود بگذاریم نقدی نیز صورت گیرد. بهتر است خودمان قدر خود را بدانیم. متاسفانه بسیاری از منتقدان نسبت به سینما دچار وادادگی شده اند و این اصلا خوب نیست.

بازگشت به بخش اهدای تندیس ها

در ادامه باز نوبت اهدای جوایز شد که تندیس بهترین بازیگر مکمل مرد به فرهاد اصلانی برای «مغزهای کوچک زنگ زده» رسید. وی در سخنانی گفت: این جایزه برای من مایه افتخار است به ویژه که آن را از دست جمشید هاشم پور می گیرم.

محمد متوسلانی نیز که برای اهدای جایزه بهترین بازیگر مکمل مرد روی سن آمده بود، گفت: سینما طی سال های گذشته پیشرفت بسیاری کرده است اما در حوزه بازیگری این پیشرفت چیز دیگری است.

تندیس بهترین بازیگر مکمل زن به سحر دولتشاهی برای فیلم «عرق سرد» اهدا شد.

دولتشاهی در سخنانی بیان کرد: امسال ۱۸ سالگی تلاش من در سینما است و ممنون هستم که تلاش من را تقدیر می کنید.

در پایان مراسم از منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما دعوت شد که سخنرانی کند ولی حاضران به دلیل طولانی شدن مراسم کم کم مراسم را ترک کردند که شاهسواری گفت: امیدوارم این جشن در سال های آینده با تغییرات بهتری برگزار شود
دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد به امین حیایی برای بازی در فیلم «شعله ور» رسید. وی گفت: من همین دیپلم را از جشنواره فجر هم گرفتم ولی خوشحالم که این عنوان را از منتقدان می گیرم.

تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد به نوید محمدزاده برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» رسید. این بازیگر در سخنانی بیان کرد: نمی دانید با این جایزه چه بار مسئولیتی بر دوش من قرار می گیرد. تایید این این جنس از بازیگری به من جسارت بیشتری می دهد.

دیپلم افتخار بهترین بازیگر زن به باران کوثری برای «عرق سرد» رسید.

تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن به سارا بهرامی برای فیلم «دارکوب» اهدا شد. وی از منتقدان و همکارانش در فیلم دارکوب تشکر کرد و گفت: از اینکه جایزه اهل قلم در دستانم است خوشحالم.

دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه به حمید نعمت الله و هادی مقدم دوست برای فیلم «شعله ور» اهدا شد.

نعمت الله تاکید کرد: از منتقدان بسیار آموخته ام و نقدهای خوب را دنبال می کنم. مقدم دوست نیز بیان کرد: خوشحالم که از هم صنف های خودم این جایزه را می‌گیرم.

تندیس بهترین فیلمنامه به هومن سیدی برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» تقدیم شد. سیدی بعد از دریافت این جایزه گفت: منتقدان ستاره های خاموش سینما نیستند بلکه شما راه را به ما نشان می دهید و من همیشه نقدها درباره کارهایم را دنبال می کنم.

تندیس بهترین کارگردانی نیز به هومن سیدی برای «مغزهای کوچک زنگ زده» رسید.

محسن امیریوسفی در این بخش مراسم گفت: خوشحالم که در این جشن برخلاف جشن های محافظه کار نام کارگردانی که ستون سینمای ایران است برده شد و آن بهرام بیضایی است و این تفاوت بزرگ این جشن با جشن های دیگر است.

تندیس بهترین فیلم به سعید سعدی تهیه کننده «مغزهای کوچک زنگ زده» تقدیم شد. وی این جایزه را ارزشمند دانست.

در پایان مراسم از منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما دعوت شد که سخنرانی کند ولی حاضران به دلیل طولانی شدن مراسم کم کم مراسم را ترک کردند که شاهسواری گفت: امیدوارم این جشن در سال های آینده با تغییرات بهتری برگزار شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین