شب یلدا در کشور‌های مختلف دیگر چگونه است؟

گروه جهان الف،   3970927213

کشور‌های مختلف شب یلدا را با آداب و رسوم متفاوت جشن می‌گیرند که در این گزارش به برخی از آنها پرداخته ایم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،شب یلدا همواره به عنوان یک جشن کهن ایرانی در حافظه ایرانیان ثبت شده است که بلندترین شب سال یا انقلاب زمستانی را جشن می گیرند.

خانواده‌های ایرانی در شب یلدا دور هم جمع می‌شوند و پس از سرو میوه‌هایی چون انار و هندوانه گوش به داستان‌های بزرگان خانواده می‌سپارند. تفال به دیوان حافظ یکی از رسوم مردم کشورمان در شب یلدا است البته برخی از صاحبنظران معتقدند که این کار پاسخی به کنجکاوی مردم درباره آینده است و الزام‌آور نیست اما این تفال یکی از زیباترین تفریحات ایرانیان در شب یلدا محسوب می شود.

جشن شب یلدا فقط در ایران نیست بلکه کشورهای بسیاری در این شب با آداب و رسوم متفاوت دور هم جمع می شوند و آغاز زمستان را جشن می گیرند.

امیر اسماعیل آذر استاد ادبیات فارسی و عضو کمیسیون هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان،گفت:شب یلدا فقط در ایران نیست. کشور‌های دیگری هم هستند که یلدا را جشن می‌گیرند. مصریان حدود ۴ هزار سال پیش با زاییده شدن خورشید و هم‌زمان با یلدا، ۱۲ روز جشن می‌گرفتند و اگر جنگ و خشونتی هم در این شب بود، آن‌ها را کنار می‌زدند و با دوستی و مودت و مهر کنار هم قرار می‌گرفتند.

اسماعیل آذر افزود:در فرانسه و سوئد هم شب یلدا را با نام رویون می‌شناسند. این کلمه به معنی بیداری است و مردم در این شب تا بامداد بیدار می‌نشستند.

وی ادامه داد:در جنوب روسیه هم شب‌های یلدا را جشن می‌گرفتند و شیرینی‌هایی به شکل انسان و حیوان درست می‌کردند یعنی شیرینی‌هایشان شبیه‌سازی حیوانات و انسان و... بود. این شیرینی‌ها را بین مردم پخش می‌کردند. آن‌ها اتاق‌های چوبی خود را با چرم می‌آراستند، روی پنجره‌ها پوستین می‌گذاشتند، از سقف پشم می‌آویختند و گندم و حبوبات و تنقلات را هم استفاده می‌کردند. مردم جنوب روسیه در این شب قربانی هم می‌کردند.

عضو کمیسیون هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت:مردم روم باستان اعتقاد داشتند که کیوان یا زحل خداوندان زراعت هستند از این رو ۱۷ تا ۲۳ دسامبر را جشن می‌گرفتند. تاجیکی‌ها هم مراسم شب یلدایشان را با نام چله می‌شناسند. در این روز با غذا و تنقلاتشان به خانه همسایه‌های خود می‌روند. دور کرسی که به آن صندلی می‌گویند، می‌نشینند و شادی می‌کنند. افغانستانی‌ها هم مثل ایرانی‌ها تنقلات استفاده می‌کنند و دور کرسی می‌نشینند اما فرق آنها با ما این است که هر کجا دعوت باشند، شب را هم در همانجا می‌مانند و به جای دیگری نمی‌روند.

گفتنی است؛ پاکستانی‌ها در شب یلدا به دعا و نیایش می‌پردازند و حمام زمستانی می گیرند؛ مردان پاکستانی این حمام را باید ایستاده انجام دهند که از صبح تا بعد از ظهر آخرین روز پاییز ادامه خواهد داشت. زنان و دختران هم مراسم سنتی حمام را به جا می‌آورند و بعد از این تطهیر، مراسم آتش‌افروزی، جشن و پایکوبی را آغاز و غذایی که از شکمبه بز تهیه شده را سرو می کنند.

دونگ‌ژی مراسمی است که مردم شرق آسیا در شب یلدا برگزار می‌کنند. آن‌ها در این شب دور هم جمع می‌شوند و غذایی به اسم تانگ یوآن و کوفته برنجی می‌خورند. ژاپنی‌ها در این روز حمام مرکبات می‌گیرند تا نیرو‌های منفی را از خود دور کنند و در زمستان از سرماخوردگی در امان باشند.

مردم کره در شب یلدا مایع ویژه‌ای را در اطراف خانه خود می‌پاشند تا ارواح خبیث و نیرو‌های شر را از اطرافشان دور کنند. آن‌ها در این شب غذایی به نام سائیلسیم را می‌خورند. مردم کشور‌های بولیوی، پرو و اکوادور هم در شب یلدا به اصطلاح خورشید را طناب‌پیچ می‌کنند. آن‌ها در این شب به ارتفاعات می‌روند و در مراسمی آیینی وانمود می‌کنند خورشید را به سنگ‌ها بسته اند تا روز‌ها را طولانی‌تر کنند.

مردم برخی از کشور‌های آفریقایی هم با لباس‌های عجیب و غریبی همچون کله گاو، پیکر اسب، شیطان و فرشته و… به خیابان‌ها می‌آیند و موسیقی‌های آیینی خود را می‌نوازند تا به استقبال زمستان بروند.

 

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین