لاریجانی: تصور کاهش ورود کالا به بنادر با تحریم ساده‌انگارانه است

گروه جهان الف،   3970927209

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه فکر کنیم با اعمال تحریم ها حجم ورود کالا به بنادر کاهش می یابد و کار رانندگان کم می شود تصوری ساده انگارانه است.

لاریجانی: تصور کاهش ورود کالا به بنادر با تحریم ساده‌انگارانه است

به گزارش مهر، علی لاریجانی در مراسم گرامیداشت روز حمل و نقل و رانندگان ضمن تبریک این روز به رانندگان، گفت: مایل بودم با رانندگان از نزدیک صحبت کنم. آنها مطالب خود را امروز دردمندانه بیان کردند. در ایام گذشته نیز بارها نمایندگان تشکل های این صنف در مجلس و کمیسیونها حضور داشتند و من هم به روسا و اعضای کمیسیونها سفارش می کردم مشکلات رانندگان بررسی شود، مشکلات آنها متعدد است که باید حل شود.

وی افزود: کار شما رانندگان مهم است. بخش مهمی از توسعه کشور بر عهده سیستم حمل و نقل است. در همه جای دنیا یکی از شاخص های توسعه یافتگی، داشتن سیستم حمل و نقل مناسب است. در کشور ما هم کمتر بنگاه اقتصادی داریم که به حمل و نقل نیاز نداشته باشد؛ این حوزه به قدری مهم است که اگر خللی در آن ایجاد شود برای مردم مشکل ایجاد می‌شود.

رئیس مجل شورای اسلامی، تعداد رانندگان و خودروهای سنگین چه کامیون و چه اتوبوس نشان می دهد بخش مهمی از کار در کشور برعهده شما است اما اشکالاتی در کار وجود دارد. پیشنهادات تشکل های صنفی رانندگان معقول بود. از آقایان اسلامی و حسن نیا می خواهم در تصمیمات خود با تشکل ها مشورت کنند.

وی یادآور شد: این در کشور ما عادت نبود که وقتی دستگاههای اجرایی می خواهند دستورالعمل بدهند از نظرات تشکل ها استفاده کنند. از کارمندان خود استفاده می کنند اما از تشکل ها سود نمی بردند. این مشکل قبلا هم در مجلس بود. برای نظرخواهی، از نماینده دولت استفاده می کردیم که این یک نقص بود حتی برای مسائل اصناف هم از نظرات نماینده دولت استفاده می شد که این ایراد در آئین نامه رفع شده و از نمایندگان صنف در کمیسیون ها دعوت و نظرخواهی می‌شود حتی در جلسات صحن هم در کنار نماینده دولت، نماینده اتاق بازرگانی یا اتاق اصناف حاضر می‌شود. قرار گرفتن این دو در کنار هم باعث شد تصمیمات درست تری بگیریم. از آقای اسلامی هم می خواهم از نظرات تشکل ها استفاده کند.

رئیس نهاد قانونگذاری با بیان اینکه رانندگان در شرایط سخت در کنار مردم بوده اند، اظهار داشت: حدود ۶۰۰ هزار راننده حرفه ای در کشور داریم که عملکرد خوبی همچنین بیش از ۴۰۰ هزار دستگاه ناوگان داریم که البته نشان می دهد میان این دو عدم تعادل وجود دارد.

وی ادامه داد: رانندگان ۲۵۰ میلیون نفر را جابجا می کنند اما در کنار آن چالش هایی هم است که این چالش ها موقتی است و باید به سرعت به آن رسیدگی شود. یکی از چالش ها، عدم تناسب میان عرضه و تقاضا در حمل و نقل جاده ای است که این منهای مشکل فرسودگی ناوگان به حساب می آید.

لاریجانی با بیان اینکه در زمان تحریم ورودی کالا در بنادر محدود می‌شود که مشکل برای رانندگان ایجاد می کند، ادامه داد: اگر چه تحریم ها را آمریکایی ها انجام داده اند که به طور رسمی کالا کمتر وارد کشور شود اما من فکر می کنم که این تصویر ساده ای است که با افزایش تحریم ها حجم بار در کشور برای رانندگان کمتر می‌شود چرا که وقتی تحریم اعمال می‌شود رویکرد کشور به سمت تولید داخل تغییر می کند. البته باید از گذشته این کار را می کردیم. اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب بیان می کردند برای گسترش تولید داخلی بود که به جدیت پیگیری نشد اما در حال حاضر مجبوریم تولید داخل را گسترش دهیم.

وی تصریح کرد: وقتی تولید در داخل باشد باز هم نیاز به حمل و نقل داریم و رانندگان باید نیاز بنگاههای تولیدی را برآورده کنند. بنابراین همچنان تقاضای بار در کشور وجود دارد ضمن اینکه در شرایط تحریم می توانیم با همسایگانمان مراودات را افزایش دهیم که وزارت راه باید به افزایش راههای مواصلاتی توجه بیشتری کند.

رئیس مجل شورای اسلامی گفت: تصویر من این است که با تغییر شرایط نباید روحیه رانندگان تغییر کند. این وضعیت، موقتی است. در حال حاضر دولت بدنبال ایجاد حرکت جهشی در بخش ساختمان است که توجه بیشتری به نوسازی بافت فرسوده می‌شود و این موضوع در قانون آمده است. بنابراین بخش ساختمان ارتباطی به تحریم ندارد و این خودش اشتغال ایجاد می کند.

وی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر توجه به سواحل مکران است. در کشور ما آب، معضل اساسی است اما سواحل وسیعی داریم که امکانات زیادی دارند. این سواحل، آب، گاز، امکانات زیربنایی و زمینه سرمایه گذاری دارند. چاره ای جز این نداریم که سکنی به سمت سواحل مکران منتقل شود. در سالهای آینده به دلیل وجود مسئله آب شاهد جابجایی های بزرگ در کشور خواهیم بود. این موضوع از موضوعات اصلی کشور است که در صورت اجرا، اشتغال زیادی را ایجاد خواهد کرد. می توانیم از سرمایه گذاری داخلی علاوه بر خارجی استفاده کنیم. پس تحریم باعث قفل شدن کارها نمی شود.

آمریکایی‌ها از رفتار خود با ایران پشیمان می شوند

لاریجانی با بیان اینکه کشور، نیرو و امکانات و ثروت زیادی دارد که اگر به هم وصل شوند امکان پیشبرد تفکر غربی ها در خصوص تحریم ها وجود نخواهد داشت، ادامه داد: معاون قبلی رئیس جمهور عجیب و غریب آمریکا پس از آنجا ترامپ او را اخراج کرد در اظهارنظری عجیب گفت آمریکا به گونه ای رفتار می کند که طرف مقابل جا بخورد. وی می گفت ما بنای جنگ در کره شمالی نداشتیم اما طوری رفتار کردیم که آنها فکر کردند می خواهیم علیه آنها جنگ آغاز کنیم.

وی گفت: معتقدم آمریکایی ها از رفتار خود با ایران پشیمان می شوند.

رئیس مجل شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهاراتش با تاکید بر اینکه در کشور ظرفیت های زیادی وجود دارد و شرایط تولید داخل باعث ایجاد کار برای صنف رانندگان می‌شود، تصریح کرد: اگر بخش مسکن و تولید فعال شود که در لایحه بودجه ۹۸ به آن توجه ویژه ای شده است، کار برای شما نیز راه خواهد افتاد.

لاریجانی افزود: یکی از موضوعاتی که به رهبر معظم انقلاب گفتم که لایحه بودجه باید تجدیدنظر شود همین موضوع اشتغال بود که در شرایط تحریم باید توجه بیشتری به آن شود. بنابراین نباید برای شما نگرانی بوجود بیاید. گاهی از سوی رانندگان گفته می‌شود که ایران به سمت ریلی شدن حرکت می کند و در این شرایط کار ما رانندگان جاده با رکود مواجه می شود، اما من معتقدم حرف دقیقی نیست. ریل و جاده مکمل هم هستند. وقتی زنجیره حمل و نقل ریلی ما کامل شود حجم بار ترانزیت افزایش می یابد که بخش زیادی از آن برعهده رانندگان است.

وی افزود: نکته دیگر شفاف سازی فعالیت های حمل و نقل است. در گزارشی ادعا شده بود که برخی کامیونداران ۷ تا ۸ روز در بنادر معطل می شوند تا بار بگیرند اما برخی در همان روز بار دریافت می کنند. این دغلبازی است، فساد است، شفاف سازی نیست و انگیزه رانندگان را کاهش می دهند. اگر باری وجود ندارد باید برای همه به صورت علی السویه بار نباشد اما اگر یکی احساس می کند دیگری توی خط می زند و دزدکی بار می برد ولی برخی دیگر باید ۷ تا ۸ روز بمانند تا بار بگیرند، این کار را خراب می کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: آقای اسلامی محکم پای این موضوع بایستید. آقای حسن نیا بازرسی خاص بگذارید. اسم دارم که چه کسی در کجا این کار را می کند. آقای حسن نیا اگر نام این فرد را می دانید پیگیری کنید و اگر نمی دانید من گزارش را به شما بدهم؛ این کار خیانت است.

لاریجانی یادآور شد: یکی دیگر از موضوعاتی که به شفاف سازی در حمل و نقل کمک می کند استفاده از تکنولوژی آی تی(فناوری اطلاعات و ارتباطات) است. اگر خدمات اینترنتی شود همه می دانند بار در کجا است و چه کسی از آن استفاده می کند. لاجرم کشور در حال حرکت به این سمت است. شرکت های کامیوندار هم نگران نباشند که اینترنتی شدن خدمات حمل و نقل آنها را قال می گذارد. شما هم باید با این حرکت همسو شوید چرا که آی تی، شفاف سازی ایجاد می کند.

امکانات رفاهی رانندگان در پایانه ها مناسب نیست/وزیر راه پیگیری کند

لاریجانی تاکید کرد: نباید هیچ خودرویی بدون برگ نوبت وارد انبار یا بندر شود. این روش عادلانه ای است. ما در بندرعباس و بوشهر بیشترین مراجعات از نظر حمل و نقل جاده ای را داریم که باید پایانه های مناسب داشته باشد اما در بندرعباس دو پایانه داریم که ۷۰ کیلومتر با هم فاصله دارند و رانندگان گاهی باید به این پایانه یا پایانه دیگر مراجعه کنند و کار را برای آنها سخت می کنند. همچنین امکانات رفاهی رانندگان در پایانه ها مناسب نیست. اگر این موارد اصلاح شود رانندگان هم به اعصاب خود مسلط می شوند و تصادف هم نمی کنند. اینها اقدامات کوچکی نیست. وزیر راه با اولویت این مشکلات را رفع کند.

وی خاطرنشان کرد: رانندگان فرزندان همین سرزمین هستند. در زمان جنگ به داد جنگ رسیدند. یاد هم هست گاهی باید لشگر را از جنوب به غرب می بردیم، بیشترین زحمت را ترابری مردمی می کشید نه ترابری نیروهای مسلح. شما رانندگان در ایام جنگ شهید داده اید. ما این زحمت شما را فراموش نمی کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی، موضوع دیگر صنف رانندگان را فرسودگی ناوگان و بالابودن متوسط سن ناوگان جاده ای عنوان و اظهار کرد: این ناوگان باید تغییر کند. صنف نیز به طرح نوسازی ناوگان که از سوی دولت ارائه شده انتقاداتی وارد می داند.

لاریجانی گفت: آقای اسلامی، غربی ها با تحریم می خواهند در قطعات کامیون برای ما مشکل ایجاد کنند اما امکان تهیه آنها از مجاری مختلف وجود دارد. ما در گذشته شرایط سخت تر از این را تجربه کرده ایم. بنابراین قطعات و لاستیک باید از طرق مختلف برای رانندگان آماده شود.

وی تاکید کرد: اگر می خواهید به سرعت به موضوع رسیدگی شود طرحی در زمینه تهیه لاستیک و قطعات کامیون در دولت آماده کنید تا در شورای هماهنگی سران قوا مطرح و به آن رسیدگی شود ضمن اینکه می توانید در قانون بودجه نیز آن را بیاورید. همچنین بیمه رانندگان را در لایحه بودجه ۹۸ وارد کنید تا هفته آینده در مجلس پیش از تقدیم لایحه، وارد شود. چرا که این طرح بار مالی دارد و دولت باید حتما لایحه بود ولی ما در مجلس از آن حمایت می کنیم.

هیچ کامیونی نباید بدون برگ نوبت وارد بندر شود

رئیس مجلس درباره تقاضای تعدادی از رانندگان مبنی بر تبدیل شدن شغل رانندگی به مشاغل سخت و زیان آور گفت: این موضوع را قبلا در قانون برنامه وارد کردیم ولی بعدا ایراد گرفته شد و در مجمع تشخیص مصلحت آن را حذف کردند اما قابل تجدید است و دولت آن را یا در لایحه بودجه ۹۸ بیاورد و یا اینکه در قالب قانون مجزا بررسی می کنیم.

لاریجانی با بیان اینکه تیم جدید وزارت راه مشفقانه بدنبال حل مشکلات رانندگان است، افزود: برای حل مشکلات خود پیشنهاد بدهید. ما همه در یک کشتی هستیم. تیم جدید وزارت راه هم می خواهد مشکلات شما را حل کند. از روش های دیگر استفاده نکنید. شما کاری را شروع می کنید ولی دیگران از آن سواستفاده می کنند. این به ضرر کشور است.

وی تصریح کرد: موضوع دیگر بحث قاچاق است. قاچاق زخم مزمن برای کشور است. چه قاچاق بنزین و گازوئیل و چه قاچاق کالاهای دیگر؛ برخی اوقات کامیون شما رانندگان را مصادره می کنند که این به شما ضربه می خورد اما اگر یک شرط را اجرا کنید ما موضوع مصادره کامیونها را اصلاح می کنیم.

رئیس مجلس گفت: شرط ما این است که اگر تشکل های رانندگان و صنف کامیونداران جلوی قاچاق را بگیرند در مقابل ما هم موضوع مصادره کامیونها را برطرف می کنیم.

لاریجانی اظهار داشت: تشکل های صنفی رانندگان، خودشان نظارت کنند و نگذارند قاچاق بشود. اگر این کار انجام شود ما هر کاری بخواهید برایتان می کنیم. هم به صلاح شماست و هم به صلاح کشور است و آن هم در این شرایط سخت.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

    2. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

    3. یمنی ها فراتر از تصور !

    4. همان دیوانه همیشگی!

    5. حمله بزرگ روسیه در راه است؟/ بورل: تکلیف جنگ اوکراین مشخص خواهد شد

    6. توطئه جدید غربی-عبری در نوار غزه

    7. ترامپ بار دیگر در نظرسنجی‌ها از بایدن پیشی گرفت

    8. ادعای ترامپ: اگر رییس جمهور بودم, بی تردید ایران را وارد توافق ابراهیمی می کردم

    9. استقرار نیروهای ویژه آمریکا در ۱۰ کیلومتری چین

    10. بیانیه «جی۷» درباره ادعای انتقال موشک بالستیک از تهران به مسکو

    11. تشکیل یک نیروی مسلح در جنوب غزه تحت فرماندهی ماجد فرج

    12. پیروزی پوتین در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه قطعی شد

    13. پوتین: روسیه در قبال دشمنان خط قرمزی ندارد و آماده جنگ هسته‌ای است

    14. روایت تکان‌دهنده آبزرور از عمق فقر در میان کودکان انگلیس

    15. لفاظی های یک شکست خورده تمام عیار!

    16. سید نصرالله: چه کس باور می کند که بایدن نتواند جنگ غزه را متوقف کند

    17. پیشنهاد همسر رئیس جمهور درباره کمک‌رسانی به غزه

    18. خزعلی در دیدار با مقام فنلاندی: حجاب در ایران، مقوله ای فرهنگی و پذیرفته شده است

    19. موضع‌گیری جدید دوحه درباره آتش بس در غزه

    آخرین عناوین