هدف واقعی اردوغان از حمله به شمال سوریه چیست؟

گروه جهان الف،   3970927022

یک کارشناس مسائل ترکیه اظهار کرد: اردوغان در ارتباط با موضوع سوریه سناریوهای مختلفی را پیگیری می‌کند و در چارچوب نگاه پراگماتیسم خود به دنبال امتیاز گرفتن برای نقش داشتن بیشتر در تحولات آتی سوریه است.

 ضیاء ‌یلماز در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط با قصد دولت ترکیه جهت انجام مجدد عملیات نظامی در شمال سوریه و رایزنی‌هایی که در این ارتباط اردوغان با دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا داشته است، تصریح کرد: ظاهر قضیه این است که دولت ترکیه نمی‌خواهد یک دولت کردی در شمال سوریه و در مرز ترکیه ایجاد شود ولی در واقعیت موضوع باید به این امر توجه داشت که اردوغان فردی معامله‌گر و عملگراست و در هر حرکت و رفتاری به دنبال انجام معامله و گرفتن امتیاز جهت پیشبرد برنامه‌های خود در تحولات منطقه است.

وی با بیان این‌که «ترکیه می‌خواهد به نحوی عمل کند که در آینده سوریه حرفی برای گفتن داشته باشد و در این چارچوب تنها به تعامل با روسیه و ایران در جریان روند آستانه برای حل سیاسی بحران سوریه اکتفا نمی‌کند»  در پاسخ به این پرسش که با توجه به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه ترکیه مبنی بر این که « اگر انتخاباتی دموکراتیک در سوریه برگزار شود و بشار اسد در این انتخابات پیروز شود،دولت آنکار موضوع همکاری با بشار اسد را مورد بررسی قرارمی‌دهد» به نظر می‌رسد که نگاه دولت ترکیه به دولت بشار اسد تغییر کرده چراکه پیش از این هر نوع همکاری با دولت بشار  اسد را رد می‌کرد ،اظهار کرد: نظر دولت ترکیه در ارتباط با ادامه فعالیت دولت  بشار اسد در سوریه ، مدت‌هاست که تغییر کرده است ولی نمی‌تواند آن را به صراحت اعلام کند چرا که برخی از معارضین سوریه، تربیت شده  دولت ترکیه هستند و اگر دولت آنکارا موضع واقعی‌اش را در ارتباط با بشار اسد مطرح کند باعث ناامیدی معارضان خواهد شد از طرف دیگر ترک‌ها از معارضان به عنوان یک اهرم فشار استفاده می‌کنند تا در آینده دولت سوریه نقش داشته باشند.

وی با بیان این‌که «ماندن بشار اسد در سوریه در حال حاضر به یک امر محرز تبدیل شده است چنان که در حال حاضر  برخی از کشورهای اروپایی که خواهان رفتن بشار اسد بودند در مواضع خود تغییراتی را  در این زمینه ایجاد کرده‌اند»، ادامه داد: ترکیه با سوریه حدود 800 الی 900 کیلومتر مرز مشترک دارد؛ بنابراین ترکیه نمی‌تواند موضوع نقش‌آفرینی  خود را  در روند تحولات سوریه نادیده بگیرد.

این کارشناس مسائل ترکیه با بیان این‌که «در حال حاضر ترکیه یک مشکل جدی در سوریه دارد و آن مشکل کردهای سوریه و تلاش آن‌ها با همکاری برخی از کشورها جهت تشکیل دولت در آن منطقه است»، گفت: این موضوع برای دولت ترکیه آن‌قدر مهم است که برای حل آن مجبور است با دولت سوریه همراهی و همکاری‌هایی داشته  باشد.

وی با بیان این‌که «ترکیه همچنین با فشار به آمریکا تلاش دارد که در بازی دولت واشنگتن در سوریه نیز نقش داشته باشد»، خاطرنشان کرد: ترکیه جزئی از اردوگاه غرب و ناتو است و نمی‌تواند به راحتی بدون در نظر گرفتن دیدگاه این اردوگاه در ارتباط با موضوع سوریه و همکاری با ایران و روسیه عمل کند.

وی در پایان با اعتقاد بر این‌که «دولت اردوغان با توجه به نگاه پراگماتیسم خود ، گزینه‌ها  و سناریوهای موجود در ارتباط با موضوع سوریه از جمله همکاری با آمریکا، ناتو، دولت سوریه، معارضین و همچنین ایران و روسیه  را پی‌گیری می‌کند» گفت: درواقع اردوغان در ارتباط با این موضوع به دنبال کسب منافع است و تلاش می‌کند از همه طرف‌ها امتیازاتی  را بگیرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین