سفر البشیر به سوریه و دو تحول دیگر در پرونده سوریه

گروه جهان الف،   3970927004

«عمر البشیر» رئیس‌جمهور سودان در سفری به دمشق با «بشار اسد» همتای سوری خود دیدار کرد و این نخستین سفر یک رهبر عربی به دمشق در هفت سال گذشته بود.

به گزارش فارس، عمر البشیر روز یکشنبه (دیروز) وارد دمشق شد و با بشار اسد دیدار کرد؛ اولین دیدار یک رهبر عربی با اسد پس از هفت سال بحران.

البشیر در این دیدار تاکید کرد که تضعیف سوریه به معنای تضعیف قضایای عربی است و با وجود حوادث سال‌های گذشته، این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد و سوریه علی‌رغم وجود جنگ بر اصول امت عربی پایبند بوده است.

به نوشته روزنامه «القدس‌العربی»، رئیس‌جمهور سودان همچنین بر ایستادگی کشورش در کنار سوریه و حمایت از امنیت آن و نیز آمادگی برای کمک به این کشور جهت حفظ تمامیت ارضی خود تاکید کرد که اشاره‌ای تلویحی به آمادگی برای اعزام نیروهای سودانی به سوریه داشت.

در همین ارتباط وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای ضمن استقبال از سفر البشیر به دمشق، تاکید کرد: «از سفر نخستین رئیس‌جمهور عربی به سوریه از زمان تعلیق عضویت این کشور در اتحادیه عرب در نوامبر سال ۲۰۱۱، استقبال می‌کنیم و امیدواریم که نتایج این سفر به ازسرگیری کامل روابط بین کشورهای عربی و سوریه و بازگشت سوریه به اتحادیه عرب منجر شود همچنانکه بازگشت سوریه به این اتحادیه، کمک زیادی به روند حل‌وفصل سیاسی در سوریه بر اساس اصول قانون بین‌المللی و احکام منشور سازمان ملل خواهد کرد».

«دمیتری بیسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه نیز اخبار مربوط به اینکه البشیر با هواپیمای «توپولف ۱۵۴» متعلق به وزارت دفاع روسیه به دمشق سفر کرده است، رد یا تایید نکرد و تنها به خبرنگاران گفت که این سوال را باید از وزارت دفاع روسیه پرسید.

روزنامه «القدس‌العربی» همچنین نوشت که روز یکشنبه (دیروز) همزمان با سفر البشیر به دمشق، دو تحول دیگر در پرونده سوریه رخ داد:

تحول نخست مربوط به موضع ترکیه است؛ «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در نشست بین‌المللی دوحه از امکان بازنگری کشورش در روابط با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در صورت پیروزی در انتخابات دموکراتیک و سالم سخن به میان آورد.

برخی ناظران این سخنان چاووش اوغلو را نشانه‌ای از بروز تحول در موضع ترکیه دانستند همچنانکه او در پاسخ به سوالی درباره ایفای نقش اسد در آینده سوریه، گفت که اولویت اکنون با تدوین قانون اساسی کشور است.

برخی منابع سیاسی روسی نیز گزارش دادند که رهبران حزب عدالت و توسعه به رهبری «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه به مقامات روسیه ابلاغ کرده‌اند که مشارکت اخوان‌المسلمین در حکومت سوریه حتی به صورت نمادین، در روند دستیابی به راه‌حل بحران تاثیر خواهد داشت.

به گفته این منابع، آنکارا بارها این ایده را در نشست با مقامات و سیاستمداران روسی مطرح کرده و گفته است که از دیدگاه آنکارا حضور اخوان‌المسلمین حتی با وجود دو یا یک وزیر از این گروه در وزارتخانه کلیدی دولت سوریه، امری خوب و سودمند در روند پایان دادن به بحران سوریه خواهد بود.

گروه اخوان‌المسلمین همچنان یک گروه ممنوعه در سوریه محسوب می‌شود و منازعه تاریخی عمیقی بین حزب بعث حاکم در سوریه و اخوان‌المسلمین وجود دارد.

القدس‌العربی همچنین به یک رخداد جالب‌ توجه در پرونده سوریه اشاره کرد و نوشت که «دی میستورا» فرستاده سازمان ملل در سوریه که پیش از این به جانبداری از نظام سوریه و روسیه متهم شده بود در اظهاراتی بی‌سابقه در نشست بین‌المللی دوحه، نظام سوریه را به ارتکاب فجیع‌ترین جنایت‌ها در سوریه از جمله هدف قرار دادن غیرنظامی و بمباران بیمارستان‌ها متهم کرد.

دی میستورا قرار است روز پنجشنبه آینده گزارشی درباره تلاش‌های خود جهت دستیابی به توافقی برای تشکیل کمیته قانون اساسی، به شورای امنیت ارائه کند و پس از آن ماموریت خود را به «گایر پدرسن» دیپلمات نروژی که به تازگی به عنوان جانشین دی میستورا تعیین شده است، تحویل می‌دهد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین