قاچاق پوشاک کاهش پیدا کرد

گروه اقتصادی الف،   3970926153

بسیاری از تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک معتقدند افزایش نرخ ارز و ممنوعیت واردات پوشاک از مبادی رسمی سبب شده حجم قاچاق این کالا کم و زمینه برای فعالیت تولیدکنندگان داخلی فراهم شود.

به گزارش ایرنا، فعالان صنعت نساجی و پوشاک روز دوشنبه در نشستی با خبرنگاران از مسائل و مشکلات این حوزه سخن گفتند؛ این فعالان اقتصادی از حاشیه پرسود قاچاق پوشاک، کارشکنی برخی مالکان تجاری در زمینه مقابله با عرضه پوشاک قاچاق از ابتدای دی ماه و رایزنی با مسئولان کشور برای تاخیر در اجرای این قانون گفتند و تاکید کردند که توانایی تامین بازار و رقابت با کالاهای خارجی را دارند.

از دی ماه با عرضه برندهای پوشاک قاچاق برخورد می شود

نائب رئیس هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک گفت: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در اطلاعیه ای اعلام کرد که برای حمایت از تولید پوشاک داخلی، از ابتدای دی ماه امسال با عرضه برندهای محرز (قطعی) پوشاک قاچاق برخورد می شود.

«بهرام شهریاری» افزود: براساس این دستورالعمل بستری فراهم شده تا چارچوب فعالیت نشان های تجاری فعال در کشور مشخص شود.

وی اظهار داشت: اقدام خوبی که در زمینه پوشاک انجام شده تعیین کد شناسه کالا است که خردادماه امسال از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت وقت ابلاغ شد و تا پنجم مردادماه مهلت داده شد تا کالاهایی که شناسه ندارند، تعیین تکلیف شوند.

نائب رئیس هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک تصریح کرد: لابی های قدرتی که در این خصوص وجود داشته مانع اجرای این دستورالعمل در سه ماه گذشته شده است.

شهریاری تصریح کرد: «ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمان حمایت به دنبال مبارزه با قاچاق پوشاک هستند؛ اما همین امروز به ما اطلاع دادند که برخی ذینفعان سعی می کنند با مذاکره با مسئولان دولتی همچون وزیر کشور مانع از مبارزه با پوشاک قاچاق در سطح عرضه شوند.»

وی افزود: این افراد سعی می کنند توجه مسئولان و مصرف کنندگان را از قاچاق به سمت نبود مواد اولیه و اختلال در بازار شب عید سوق دهند.

شهریاری تاکید کرد: با اجرای این دستورالعمل هر نشان تجاری خارجی در زمینه پوشاک موظف است مجوزهای لازم برای عرضه کالاهای خود و معرفی نامه از کمپانی مادر را اخذ کرده و بعد اقدام به عرضه کالا کند.

نائب رئیس هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک بیان کرد: بستر خوبی برای عرضه تولیدات داخلی فراهم شده تا مصرف کننده با تولیدات داخلی آشنا شوند و به دنبال استقبال از پوشاک ایرانی شاهد اشتغالزایی در این عرصه باشیم.

۸۰ درصد توانایی تولید پوشاک در داخل را داریم

در ادامه این نشست عضو اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک گفت: این روزها همه با بحث دلواپسان آشنا هستیم و هر صحبت سازنده ای که مطرح می شود، عده ای دلواپس ظاهر می شوند و در بحث پوشاک نیز برخی نگرانند که تولیدکنندگان داخلی توان تامین بازار را نداشته باشند.

«رامین جوانرود» اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت بانک اطلاعاتی از توانمندی تولید داخل ندارد در حالی که در بسیاری از روستاها توانایی تولید پوشاک دارد و می توان با استفاده از این ظرفیت ها بازار را تنظیم کرد.

وی اظهار داشت: اکنون تولیدکنندگان توانایی تولید و تامین ۸۰ درصد نیاز پوشاک کشور را دارند و تنها ۲۰ درصد نیازمند واردات هستیم.

عضو اتحادیه تولید و صادرات پوشاک با تاکید بر اینکه مخالفتی با واردات قانونی پوشاک نداریم، گفت: واردات پوشاک به شکل قانونی خللی در فعالیت تولیدکنندگان داخلی ندارد، اما مشکل اصلی واردات غیرقانونی و قاچاق است.

وی افزود: در شرایط فعلی بسیاری از واردکنندگان نیز دچار سردرگمی شده اند و می گویند اگر چه راه های قانونی واردات پوشاک باز است اما زمینه برای ورود کالای قاچاق هم فراهم است.

به گفته این فعال عرصه پوشاک، اگر نیاز به واردات به صورت قانونی تسهیل شود شرایط بهتر می شود.

اصناف در زمینه مبارزه با قاچاق همکاری نمی کنند

عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک در این جلسه با اشاره به روند تولید پوشاک در گذشته، گفت: در دهه ۶۰ نه تنها قاچاق پوشاک و واردات نداشتیم و بلکه بسیاری از پوشاک ایرانی صادر می شد.

«محمد خاضع» افزود: در آن دوران برندسازی شده بود اما با گذشت زمان به دلیل واردات بی رویه کارخانجات تعطیل شد.

وی تصریح کرد: تولیدکنندگان با ورود نشان های تجاری معتبر مشکلی ندارد و می تواند با آنها مقابله کند اما مشکل عمده ما واردات پوشاک به صورت کیلویی است.

این تولیدکننده پوشاک گفت: اصناف در زمینه مقابله با عرضه قاچاق پوشاک همکاری نمی کنند و می گویند که قانون اجازه مقابله با آنها را نمی دهد.

خاضع تصریح کرد: با توجه به سودهای کلان در قاچاق پوشاک، لابی های سنگین و پیچیده ای در این زمینه وجود دارد و بسیاری از فروشگاه ها حاضر به همکاری با تولیدکنندگان نیستند.

صاحبان املاک تجاری متضرران اصلی مقابله با قاچاق

عضو دیگر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک در نشست با خبرنگاران، گفت: تاکنون ۴۲ شرکت خارجی فعال در صنعت پوشاک نشان های تجاری خود را ثبت کرده اند اما برخی از شرکت های نامعتبر که از قاچاق سود فراوان می برند، تمایلی به ثبت شرکت ندارند.

«شاهرخ جعفری» افزود: البته برخی نشان های تجاری معتبر در دنیا نیز حاضر به ثبت نشان های خود در ایران نشدند و می گویند تا زمانی که با کالاهای تقلبی برخورد نشود، حاضر به ثبت شرکت خود نیستند.

وی با بیان اینکه برخی می گویند اگر واردات پوشاک همچون خودرو ممنوع شود بازار انحصاری می شود، گفت: تولید پوشاک در داخل تنوع زیادی دارد و تولیدکنندگان همواره با یکدیگر رقابت می کنند بنابراین این نظریه درستی نیست.

این فعال در عرصه تولید پوشاک بیان کرد: برخی تنظیم بازار را توجیهی برای فروش کالاهای قاچاق عنوان می کنند که این موضوع بیشتر از سوی صاحبان ملک تجاری بیان می شود.

وی افزود: این مالکان نگران هستند که اگر جلوی ورود کالاهای قاچاق و نشان های تجاری تقلبی گرفته شود، زیان ببینند زیرا بسیاری از فروشگاه های بزرگ در اختیار این نوع کالاهاست درحالی که با خروج آنها از بازار، بلافاصله تولیدکنندگان معتبر جایگزین آنها می شوند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین