سرانجام قیمت بنزین و سناریوهای مختلف برای آن

گروه اقتصادی الف،   3970925168 ۴۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

موضوع بنزین در اقتصاد ایران نقش مهمی ایفا می کند. پس از حذف کارت سوخت در دولت یازدهم، با افزایش نرخ ارز در یک سال اخیر و تفاوت قیمت بنزین در داخل و خارج از کشور، میزان قاچاق این فراورده افزایش یافته است.

سرانجام قیمت بنزین و سناریوهای مختلف برای آن

به گزارش الف، اکنون دولت تدبیر و امید بعد از ۴ سال تصمیم خود را تغییر داده و ضمن دنده عقب گرفتن بدنبال احیای کارت سوخت برای جلوگیری از قاچاق بنزین است. در این بین نگرانی هایی نیز در بین مردم درباره سرانجام قیمت بنزین بوجود آمده است؛ چرا که به نظر می رسد افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی بر قیمت سایر کالاها نیز موثر خواهد بود و موجب افزایش نرخ تورم در جامعه خواهد شد.

طبق اطلاعات منتشر شده توسط شرکت ملی پالایش و پخش ایران، مصرف میانگین بنزین در ۶ماه اول سال ۱۳۹۷ حدود ۸۸ میلیون لیتر در روز است. هر چند با اتمام فاز یک و دو پالایشگاه ستاره خلیج فارس،‌ میانگین تولید شش‌ماهه ۱۳۹۷ در حدود ۸۸ میلیون لیتر در روز است. با سرعت ۱۰ درصدی افزایش مصرف بنزین، حتی با اتمام فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس، تولید داخل جوابگوی مصرف نخواهد بود و سرعت افزایش مصرف قطعاً بیشتر از سرعت احداث پالایشگاه‌ها خواهد بود. به طوری که، به‌راحتی پیش‌بینی می‌شود در دو سال آینده مصرف بنزین بیش از ۱۲۰ میلیون لیتر در روز و ظرفیت تولید داخل حدود ۱۰۵ میلیون لیتر در روز خواهد بود.

بنا به گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس، در صورت ادامه روند فعلی در سال ۱۴۰۸ مصرف بنزین به ۲۵۰ میلیون لیتر در روز خواهد رسید.

واکنش مسئولان به مصرف فزاینده بنزین

با توجه به شرایطی که در بالا عنوان شد اتخاذ تصمیمی در این باره ضروری و حتمی است. بالطبع تصمیمی که در این خصوص باید اخذ شود لازم است با در نظر گرفتن تمام جوانب باشد تا تبعات چندانی برای مردم به همراه نداشته باشد. در روزهای اخیر نیز برخی مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره سرانجام قیمت بنزین و سناریوهای مختلف اظهارنظر کردند.

حسن روحانی، رئیس جمهور روز ۱۹ آذر در دیدار با مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی گفت: چه اشکالی دارد سوخت را دو نرخی کنیم برای کسانی که با احتیاط رانندگی می‌کنند. معمولا در سایر کشورها بنزین چند نرخی است و در روزهای تعطیل و یا روزهای شلوغ قیمت بنزین متفاوت است، اما ما به قیمت ثابت بنزین عادت کرده‌ایم. 

اواسط آذرماه هم، بیژن زنگنه، افزایش قیمت سوخت و بنزین ۵ هزار تومانی را شایعه خوانده بود. 

علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم در سخنرانی خود در جمع دانشجویان اصفهان گفته بود: اگر قیمت بنزین بنا به افزایش داشته باشد احتمالاً به سمت بنزین چند نرخی خواهیم رفت و حدس بنده این‌است احتمالاً مردم نیز با افزایش قیمت بنزین موافق هستند.

مطهری هم چنین گفته بود هنوز تصمیم نهایی در این باره اتخاذ نشده که در صورت تصمیم‌گیری برای افزایش قیمت سوخت، «تصمیمات به گونه‌ای گرفته شود که مصرف بنزین تا ۶۰ لیتر در ماه با قیمت هر لیتر ۱۰۰۰ تومان و از ۶۰ لیتر تا ۱۲۰ لیتر به قیمت هرلیتر دو تا سه هزار تومان و بالای ۱۲۰ لیتر به قیمت هر لیتر ۵۰۰۰ تومان فروخته شود».

کاظم جلالی، نماینده مجلس هم از اختصاص سهمیه بنزین به افراد مانند یارانه ها گفت و عنوان کرد: سهمیه دادن به خودروها منشا بی‌عدالتی است در داخل کشور ما ۲۴ میلیون خانوار داریم که حدود ۱۰ الی ۱۱ میلیون آنها خودرو دارند و ۱۲ الی ۱۳ میلیون خودرو ندارند و لذا این هم باید از یارانه بنزین برخوردار باشند، بنابراین پیشنهاد دادیم به هر ایرانی مقدار مشخصی از بنزین را به صورت ماهانه اختصاص دهیم.

*سرانجام قیمت سوخت و سناریوهای پیشنهادی

با توجه به این شرایط، مرکز پژوهش های مجلس اخیراً سناریوهایی را برای حل مشکل قاچاق بنزین ارائه کرده است. این رویکردها مبتنی‌‌بر کاهش تقاضا (احیای کارت سوخت بدون سهمیه‌بندی، احیای کارت سوخت به همراه سهمیه‌بندی، برخط کردن کارت سوخت با سهمیه‌بندی، ترکیب کارت سوخت و مالیات جدید بر مصرف بنزین، ترکیب کارت سوخت و مالیات بر ارزش‌افزوده و سهمیه به یک خودروی خانوار با سهمیه مکفی) و یارانه نقدی بنزین به همه ایرانیان (یارانه نقدی بنزین، سهمیه بنزین به همه افراد، بازار آنلاین بنزین یا کوپن سوخت، عرضه هدفگذاری شده بنزین و شناورسازی قیمت بنزین) است. اتخاذ هر کدام از این سناریوها تبعات مثبت و منفی به همراه دارد.

برای مقایسه آثار تورمی سناریوهای مختلف (البته بدون برآورد آثار روانی افزایش قیمت بنزین بر قیمت سایر کالاها و همچنین اثر جانشینی بنزین با سایر سوخت ها مثل CNG)، افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بنزین مبنا قرار گرفت. اگر افزایش قمیت بیش از ۱۰۰ درصد باشد، نرخ تورم محاسبه شده حداقل متناسب با آن افزایش خواهد یافت. افزایش قیمت بنزین از ۱۰۰۰تومان به ۲۰۰۰تومان با اختصاص سهمیه ماهانه ۲۰ لیتر برای هر فرد، به همراه اختصاص سهمیه برای خودروهای عمومی، ۳/۱درصد تورم را افزایش خواهد داد.

شناخت دقیق بازندگان و برندگان سیاست‌های افزایش قیمت بنزین نیز نکته‌ای قابل تامل است. اثر مستقیم افزایش قیمت بنزین به معنی گران شدن قیمت بنزین مصرفی در سبد خانوار می باشد. مشخص است که این اثر برای خانوارهای دارای خودرو معنادار است و از آنجا که در دهک‌های پایین درآمدی نسبت افراد دارای خودروی شخصی کمتر است، بنابراین انتظار بر آن خواهد بود این نرخ برای دهک های پایین کمتر باشد؛ همچنین از آنجا که هزینه بنزین سهم کمتری از  هزینه های خانوار در دهک بالایی نسبت به دهک‌های پایینی دارد، بنابراین از این کانال اثرگذاری افزایش قیمت بنزین بر سبد تورم دهک های بالایی کمتر خواهد بود. این دو اثر موجب شد تورم تحمیلی به خانوارهای دهک‌های میانی بیش از دهک‌های بالا و پایین درآمدی باشد. بیشترین اثر افزایش مستقیم قیمت بنزین بر خانوارهای دهک ۷ تا ۹ روستایی و ۵ تا ۹ شهری خواهد بود.

البته این را هم باید عنوان کرد کارت سوخت یک روش غیرقیمتی برای مهار تقاضاست و اگر هدف سیاستگذار کاهش تقاضاست، باید از سایر ابزارهای غیرقیمتی مانند گسترش خودروهای گازسوز، گسترش خودروهای ال‌پی جی سوز، جایگزینی تاکسی‌ها و وانت‌ها با نوع تمام گازسوز، توسعه حمل‌ونقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر، الزام خودروسازان به تولید خودروهای با کیفیت و با مصرف سوخت کمتر و ... است. {برای مطالعه گزارش مرکز پژوهش های مجلس اینجا کلیک کنید}

به گزارش الف، حال باید دید دولت تدبیر و امید که با توجه به شرایط کنونی مجبور به تغییر تصمیم خود و احیای کارت سوخت شده برای سال آینده چه برنامه و سیاستی برای کاهش مصرف انرژی و جلوگیری از قاچاق سوخت اتخاذ خواهد کرد و باید منتظر ارایه لایحه بودجه ۹۸ به مجلس و تصمیم بهارستان‌نشینان باشیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۷۹۳۵۷۰۷:۱۵:۵۷ ۱۳۹۷/۹/۲۶
آیا کسانی که با اغراض سیاسی و جناحی استفاده از کارت سوخت را متوقف و خسارتی به مراتب بزرگ‌تر از خسارت سلطان سکه و... به کشور وارد کردند مستحق هیچگونه توبیخ و برخوردی نیستند؟
ناشناس۶۸۰۱۱۶۱۳:۳۴:۴۸ ۱۳۹۷/۹/۲۶
تو را به خدا بس کنید الان چند ماه هر روز که در مورد سوخت حرف می زنید !بابا ذهن مردم ایران آماده شده و پذیرای هر کاری که می خواهید بکنید هست نیاز به این همه فلسفه بافی نیست!!!
ناشناس۶۸۱۱۰۷۲۳:۵۶:۵۹ ۱۳۹۷/۹/۲۶
دقیقا! فقط تعداد جایگاه های سوخت را افزایش دهید تا زیاد معطل نشویم و به دیگر امور زندگی نیز برسیم
ناشناس۶۷۹۳۵۸۰۷:۱۷:۱۱ ۱۳۹۷/۹/۲۶
آقای ظریف که ادعای پولشویی در کشور دارند خوب بود از رئیس جمهور و وزیر نفت و... می‌پرسیدند چه کسانی کارت سوخت را حذف کردند که عده‌ای میلیاردها تومان از طریق قاچاق سوخت به جیب بزنند؟
ناشناس۶۷۹۳۵۹۰۷:۱۸:۱۴ ۱۳۹۷/۹/۲۶
"افزایش قیمت بنزین از ۱۰۰۰تومان به ۲۰۰۰تومان با اختصاص سهمیه ماهانه ۲۰ لیتر برای هر فرد، به همراه اختصاص سهمیه برای خودروهای عمومی، ۳/۱درصد تورم را افزایش خواهد داد." واقعا بعضی وقتها از اینهمه نبوغ آدم متعجب میشه!! سهمیه ماهی 20 لیتر با توجه به مصرف بالای خودروهای داخلی که هر 100 کیلومترحداقل 10 لیتر در شهرمصرف میکنند میشود ماهی 200 کیلومتر هر خودرو در ماه ودر یکماه میشود روزی 6.6 لیتر!!! طول خیابان ولیعصر (عج) 17.3 کیلومتر، طول خیابان انقلاب 5 کیلومتر وطول خیابان آزادی 4.5 کیلومتر است یعنی از میدان آزادی تا میدان انقلاب بروی برای برگشت به مقصد بنزین نخواهی داشت!!
رضا۶۸۰۴۳۴۱۵:۱۹:۳۷ ۱۳۹۷/۹/۲۶
اخوی چرا فکر می کنی کل مصرف شما باید با نرخ یارانه ای و مفت تامین شود؟اصل این امر برای ان است که مردم به واسطه فشار قیمت کمتر مصرف کنند نه اینکه هیچ تغییری را احساس نکنند.
ناشناس۶۷۹۳۶۰۰۷:۱۸:۱۵ ۱۳۹۷/۹/۲۶
مسئولینی که باعث شدند استفاده کارت سوخت متوقف شود باید محاکمه شوند زیرا این افراد باعث شدند شرایطی شکل بگیرد که سرمایه ملی از کشور قاچاق شود، مصرف بهینه سوخت فراموش شود و مردم هزینه آن را بپردازند.
yousef۶۷۹۳۷۶۰۷:۴۸:۳۳ ۱۳۹۷/۹/۲۶
آخرش این مردم از دست شما مسئولین بی کفایت دق میکنن
ناشناس۶۷۹۵۱۵۰۹:۳۲:۰۴ ۱۳۹۷/۹/۲۶
تعجبه تا الان نکردن
ناشناس۶۷۹۶۲۲۱۰:۳۴:۲۶ ۱۳۹۷/۹/۲۶
اتفاقا زمان احمدی نژادرونق هم بود دو سال اخر هم دلار بالا رفت ولی در زمان این دولت هم رکود هست هم تورم و هم بی مسئولیتی همین الان اتخابات بشه احمدی 30 میلیون رای داره کارگزاران برای همیشه دفن کردن خودشون رو
علی۶۸۰۲۷۱۱۴:۱۸:۵۱ ۱۳۹۷/۹/۲۶
امان از کم حافظه بودن مردم ایران
ناشناس۶۸۰۸۹۳۲۰:۲۶:۴۳ ۱۳۹۷/۹/۲۶
من سه باره دق کردم امابادلداری نجات یافتم بگیدشکرخدابرای تو
علی یانگ۶۷۹۳۷۸۰۷:۵۰:۱۲ ۱۳۹۷/۹/۲۶
در بدترین شرایط اقتصادی میخان قیمت رو افزایش بدن.از برنامه های این روزای تلویزیون که در مورد قاچاق سوخت و محیط زیسته معلومه که کم کم دارن ذهن مردم بیچاره رو اماده می کنند
ناشناس۶۷۹۳۸۲۰۷:۵۳:۰۳ ۱۳۹۷/۹/۲۶
خدایا ما را از عاقبت اقدامات دولت تدبیر و امید ( بخوانید تحقیر و یاس ) مصون و محفوظ بدار
زنو نقی ه ه ه ه۶۷۹۳۸۵۰۷:۵۵:۰۳ ۱۳۹۷/۹/۲۶
به زودی از قیمت ثابت 1000 تومنی بنزین عبور خواهیم کرد علی برکت الله!
کمک بهیار روستای اق بلاغ تپه سفلی۶۷۹۳۹۰۰۷:۵۹:۲۰ ۱۳۹۷/۹/۲۶
دکتر روحانی توانست حدود 67 میلیون نفر را به زیر خط فقر انتقال دهد دکتر ! مچکریم !!!
راننده اتوبوس بین شهری۶۷۹۴۶۱۰۸:۵۱:۲۸ ۱۳۹۷/۹/۲۶
واقعا انتقال دفعی 67000000 میلیون نفر به زیر خط فقر در این شرایط که مشکلات حمل و نقل و لاستیک همچنان پابرجاست ؛ اقدام عظیم و قابل توجهی محسوب میشود روحانی مچکریم
مهرداد رجبي۶۷۹۳۹۸۰۸:۰۳:۴۰ ۱۳۹۷/۹/۲۶
بهترین و کامل ترین برنامه توزیع سوخت؛ اجرای برنامه ای ترکیبی است که در آن سه هدف دنبال شود: یک- عدالت اجتماعی درباره همه ایرانیان دو - صفر کردن قاچاق سوخت سه - کنترل مصرف بنزین به منظور کاهش آلایندگی و احترام به طبیعت و سلامتی جامعه؛ چهار - و صادرات بنزین به کشورهای همسایه و ایجاد یک منبع درآمد پایدار به منظور بهینه کردن کیفیت خودروها- به روز کردن وسائل حمل و نقل عمومی در شهرها - ایجاد اشتغال برای جوانان- رسیدن به بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی و چاه های مشترک - ممیزی انرژی در صنایع - خانه ها و ساختمان ها به منظور کاهش شدت مصرف انرژی . برای رسیدن به اهداف یاد شده باید : الف - توزیع سوخت برای خودرهای شخصی فقط با کارت سوخت و برای خودروهای عمومی( تاکسی ها - سرویس ها و ...) بر اساس مسیر پیمایش باشد. ب - اختصاص ماهیانه 20 لیتر بنزین به هر ایرانی باقیمت 1000 تومان باشد، اختیار استفاده یا فروش آن به دولت با قیمت 10000 تومان را داشته باشد. ج- قیمت سوخت برای خودروهای شخصی پلکانی و توزیع سوخت فقط با کارت سوخت باشد: الف - از 0 تا 60 لیتری با قیمت 1000 تومان؛ب- از 60 تا 90 لیتری 2000 تومان؛ ج-از 90 تا 120 لیتری 3000 تومان؛ د- از 120 تا 150 لیتری 5000 تومان؛ ر- از 150 تا 180 لیتری 8000 تومان؛ه- از 180 تا 210 لیتری 13000 تومان؛ از 210 لیتر به بالا لیتری 21000 تومان. می توان مطمئن بود که با این برنامه قاچاق صفر- عدالت اجتماعی برقرار - مصرف هدفمند و صادرات افزایش خواهد داشت. مهرداد رجبی - دکترای تبدیل انرژی
ناشناس۶۸۰۲۵۵۱۴:۱۲:۵۵ ۱۳۹۷/۹/۲۶
در مورد بنزین باید کمیته ای متشکل از اقتصاددانان خرد و کلان ، رواشناسان ، جامعه شناسان ، برنامه ریزان ، نمایندگان اقشار تولید کننده و خدماتی و...که هیچکدام مسئولیت دولتی و حکومتی ندارند و سابقه سیاسی چپ و راست و اصولگرا و اصلاح طلب ندارند و وابسته به اتاق ایران و تهران و...نباشند و منافع مردم را مدنظر داشته باشند و البته عوام فریب و به عبارتی پوپولیست و قدرت طلب و فکر جیب خود نباشند تصمیم سازی شود و در نهایت توسط متخصصین امور امنیتی بررسی و تایید شود پیشنهاد گردد وگرنه با این نظرات شبیه این آقای دکترای تبدیل انرژی باید منتظر دردسر وحشتناکی در این موقعیت برای نظام بود مردم به اندازه کافی از وضعیت اقتصادی عصبانی هستند نباید آب به آسیاب دشمن ریخت .
ناشناس۶۸۰۳۶۷۱۴:۵۳:۲۰ ۱۳۹۷/۹/۲۶
بهترین برنامه اجرای عدالت در برنامه هاست. اجرای عدالت بسیار سخت و تلخ برای عده زیادی است. شما به پیرزنی تنها در روستا بدون هیچ گونه در آمدی بیندیش( یا خانم جوانی تنها که به خاطر تامین شیرخشک بچه اش تن فروشی می کند) و حق ایشان را دختر خانم بالاشهری با خودروی شاسی بلندش می خورد مهرداد رجبی
رضا۶۸۰۴۵۶۱۵:۲۶:۴۱ ۱۳۹۷/۹/۲۶
برادر نمیری با این جدول ماهیانه ات ؟مشگل مملکت این است که متوسط مصرف ماهی 120 لیتر را بکند 50 لیتر پس بالای این مصرف نه تنها باید قیمت جهانی را بگیری بلکه باید 100 درصد هم مالیات بگیری تا کسی حتی فکر زدن بنزین ازاد هم به ذهنش خطور نکند مگر انکه یا بیل گیتس باشد و یا اینکه در حالت اضطرار باشد که پول برایش مهم نباشد.
من میدونم ....۶۷۹۴۰۸۰۸:۱۵:۰۳ ۱۳۹۷/۹/۲۶
قیمت بنزین نیز سرانجامی جز سرنوشت وحشتناک قیمت ماست و لنت ترمز و هویج و گوشت و رب و پراید و سکه و دلار و ذرت علوفه ای و کنجاله سویا و سیب زمینی و نهاده های دامی و مرغ و گوشی موبایل و لاستیک و پوشک و پنیر پیتزا و شیر 1/5 درصد و 3 درصد چربی و سیرابی و پسته و سپر پراید و ویزیت پزشکان و برنج و ضد یخ کاسپین و تخم اردک و ..... نخواهد داشت
مورخ۶۷۹۴۱۳۰۸:۱۸:۱۰ ۱۳۹۷/۹/۲۶
احمدی نژاد کشور را 15 سال به عقب راند و روحانی 150 سال
ناشناس۶۷۹۵۳۱۰۹:۴۴:۲۹ ۱۳۹۷/۹/۲۶
برعکسه مسلمان.
ناشناس۶۷۹۴۱۶۰۸:۲۰:۱۶ ۱۳۹۷/۹/۲۶
به ما که یارانه نمیدهند،سبد حمایتی هم نمیدهند،بنزین هم که سهم همه است.بفرمایید اصلا ما عنصر اجنبی هستیم?اگر اینطور باشد که ما هم بقیه را عنصر غیر خودی بدانیم
پزشک منتفع مالی از طرح۶۷۹۴۲۴۰۸:۲۵:۴۱ ۱۳۹۷/۹/۲۶
دولت همونجوری که طرح تحول سلامت رو یواشکی و بدون سر و صدا پیچوند و خوابوند ؛ همون بلا رو سر قیمت بنزین بیاره
ناشناس۶۷۹۴۳۵۰۸:۳۱:۰۰ ۱۳۹۷/۹/۲۶
روحانی بعد از 4 سال فهمیده باید راه احمدی نژادو بره احیای کارت سوخت :-)
ناشناس۶۷۹۶۵۴۱۰:۴۹:۵۴ ۱۳۹۷/۹/۲۶
هیچکدومشون به درد مردم نمیخورن. برا اطرافیان خودشون خوبن. هم اون بابا هم این بابا
ناشناس۶۷۹۴۴۲۰۸:۳۵:۰۸ ۱۳۹۷/۹/۲۶
ولنجک بنزین ارزونه ! مردم بیان اونجا بنزین بزنن علی برکت الله
ناشناس۶۷۹۴۴۶۰۸:۳۷:۱۰ ۱۳۹۷/۹/۲۶
تو را به خدا بس کنید الان چند ماه مثل قاشخچی هر روز که راسنه نوشتاری و تصویری باز می کنیم در مورد سوخت حرف می زنید !بابا ذهن مردم ایران آماده شده و پذیرای هر کاری که می خواهید بکنید هست نیاز به این همه فلسفه بافی نیست
روشنگر۶۷۹۴۶۵۰۸:۵۲:۱۴ ۱۳۹۷/۹/۲۶
میشه شما هم الکی هر روز خبر نزنید ذهنارو برای افزایش قیمت آماده نکنید. بذارید افتضاح دلار تموم بشه بعد گرونی جدیدیو شروع کنید
یار۶۷۹۴۹۴۰۹:۱۵:۴۲ ۱۳۹۷/۹/۲۶
در راستای حمایت از دولت هیچ وقت برای یارانه و سبد حمایتی با تمام مشکلات مالی ثبت نام نکردم ولی حالا می بینم ضرر کردم. افزایش قیمت بنزین علاوه بر افرادی که خودرو دارند در تورم بر حمل و نقل عمومی و باری نیز موثر است . از فردای افزایش نرخ بنزین همه چیز گران خواهد شد. به آقای روحانی هم باید گفت شما چیتون شبیه کشورهای دیگر است که نرخ بنزینتون باشد. طرح های گفته شده هم همه مزخرفی بیش نیستند که فقط از یک عده بی سواد بر می اید که گفته شود
جلال۶۷۹۵۲۴۰۹:۴۰:۴۸ ۱۳۹۷/۹/۲۶
دوباره گرانی .... عزیز من اگر مرزها مسئول دارد اگر قاچاق صورت میگیرد یعنی این افراد کارشون درست انجام نمیدهند مگر حقوق کارگر چقدر است گرانی بنزین گرانی کرایه ها و دوباره گرانی اجناس لطفا بگذارید ما زنده بمانیم
ناشناس۶۷۹۵۲۹۰۹:۴۳:۴۶ ۱۳۹۷/۹/۲۶
باید به کارمندانی که در شهرها برای ایاب و ذهاب مجبور به تحمل هزینه های کلان برای ایاب و ذهاب یا مصرف بنزین هستند و بدلیل شرایط نامناسب مالی دولت علیرغم وجود قانون پرداخت هزینه ایاب و ذهاب متاسفانه سالهاست که پرداخت نمیشود باید جهت جلوگیری از اجحاف به کارمندان سهمیه جداگانه بنزین در نظر گرفته شود.
ناشناس۶۸۰۴۶۶۱۵:۲۹:۵۴ ۱۳۹۷/۹/۲۶
عزیز دل. لطفا با خودروی عمومی یا دوچرخه تردد کن.
ناشناس۶۸۱۶۶۰۱۱:۰۷:۴۳ ۱۳۹۷/۹/۲۷
با این آلودگی هوا مگه میشه با دوچرخه برن سرکار ؟! اونم از وضعیت وسایل حمل و نقل عمومی شهرها که باید ساعتها در صف بایستن، مسلمان!
ناشناس۶۷۹۶۵۱۱۰:۴۸:۱۱ ۱۳۹۷/۹/۲۶
خوشم میاد مسئولین پشیزی برای حرف و نظر مردم قائل نیستند :))
ناشناس۶۷۹۶۵۸۱۰:۵۲:۲۵ ۱۳۹۷/۹/۲۶
بنزین از 80تومن به 1000تومن افزایش دادید ، ولی مشکل قاچاق حل نشد ، پس مشکل از قیمت بنزین نیست . ساختار اقتصاد بیمار است .
ناشناس۶۷۹۶۹۱۱۱:۱۷:۲۱ ۱۳۹۷/۹/۲۶
یک کارگر خدماتی مانند آبدارچی و نظافتچی شاغل در مرکز تهران برای رفت و آمد به محل کار فقط روزی 120 تا 160 کیلومتر خودرو استفاده میکنه و بنزین مصرف میکنه یک کشور در کره زمین معرفی کنید که اینطور باشه مسافرت هم به شهرهای تا 300 کیلومتر تقریبا هر هفته
ناشناس۶۷۹۶۹۶۱۱:۱۸:۴۲ ۱۳۹۷/۹/۲۶
در شرایط حاضر بنزین لیتری 5000 تومان کمتر هیچ تاثیر مثبتی نخواهد داشت
حرف حق۶۷۹۷۱۴۱۱:۲۷:۴۰ ۱۳۹۷/۹/۲۶
سوال ایا مرزهای ما انقدر بی در و پیکر است که میلیون ها لیتر بنزین قاچاق میشه ؟
ناشناس۶۷۹۷۲۵۱۱:۳۳:۰۴ ۱۳۹۷/۹/۲۶
بنزین در سه نرخ باشد 30 لیتر در ماه خودرو زیر 50 قیمت 1000 بیشتر از 30وکمتر از 100 وخودرو زیر 90 میلیون 2000 تومان خودروهای بلای 90 ازاد لتیری 5000 برای رعایت عدالت مبالغ اضافی کمک به کاهش قیمت هزینه حمل نقل عموی شود از کاهش الودگی هوا ووسایل عمومی همه سود میبرند
ناشناس۶۷۹۷۶۴۱۱:۵۱:۲۲ ۱۳۹۷/۹/۲۶
با بررسی هایی که شده چنانچه بمدت یکسال کلیه نیرو های نظامی را در مرزها بسیج کنیم و از واردات قاچاق و خروج ان ها جلوگیری کنیم واز تولید داخل حمایت کنیم واز نفوذ خودی های مزاحم جلوگیری کنیم حتما در همه زمینه ها پیروز خواهیم شد.
ناشناس۶۸۰۵۱۰۱۵:۴۵:۰۰ ۱۳۹۷/۹/۲۶
ما حدود 700 هزار حقوق بگیر نظامی داریم اگر هر 100 متر هم نیرو باشد فوقش نود هزار نفر میشه تمام مرزها آبی و زمین را ببندیم تازه 25 میلیون نفر هم بسیج داریم
کیانی فر رضا۶۸۰۰۹۷۱۳:۲۷:۴۳ ۱۳۹۷/۹/۲۶
با سلام چند راه برای اصلاح مصرف بنزین یا کمتر مصرف شدن بنزین می شود متصور شد: 1- خودروهای تولید شود که کم مصرف باشد. 2-خودروهای تولید شود که کم مصرف و با استحکام بالا باشد. 3- خودروهای تولید شود که کم مصرف و با دوام باشد . . . . n - خودروهای تولید شود مه کم مصرف و با دوام و کم استهلاک باشند. n+1-عمر مفید خودروها رو از 20سال به 5سال کاهش دهند و بعد از5سال حق خرید و فروش یا پلاک کردن و بیمه کردن نداشته باشند. n+2-بعد از 5سال به خودروها مالیات مضاعف ببندند تا هزینه نگهداری خودرو بالا رود . n+3- قیمت خودور ها به قیمت خون آبا و اجدادشان نبندند تا مردم با هر سطح درآمدی بتوانند خودروی ای بخرند. و در پایان خودرو ها رو در پایان 5سال اسقاط و به خود رو سازان تحویل دهند و ماشین نو تحویل بگیرند تا : 1-آلودگی هوا کم تر شود 2-اشتغال پایدار ایجاد شود 3-بنزین کمتری مصرف شود 4-مردم کمتری در تصادفات کشته شوند 5-دولت مبلغ کمتری برای دیه ها پرداخت می کند و الباقی رو خرج افزایش اتوبان ها و جاده های استاندارد می کند. 6- مردم کمتری عزادار می شوند 7- امید به زندگی مردم بیشتر می شود. و........
رضا۶۸۰۴۷۸۱۵:۳۳:۵۴ ۱۳۹۷/۹/۲۶
40 لیتر در ماه 1000 تومان بالای 40 لیتر، لیتری 10000 تومان می شود از درامد حاصله 40 درصدش را هم به مردم یارانه داد البته پس از کسر یارانه بنزین کسانی که خودرو دارند چون انصاف نیست کسی که بنزین یارانه ای می گیرد معادل کسی که خودرو ندارد یارانه بگیرد.با این سیاست مصرف بنزین نصف می شود و می شود مازاد مصرف را صادر کرد تا نرخ ارز بهبود بیابد.
ناشناس۶۸۰۶۹۸۱۷:۴۷:۳۳ ۱۳۹۷/۹/۲۶
هدف دولت گران کردن بنزین هست البته بعد یه مدت تایید و تکذیب ان .امروز 1397/09/26از اپراتور پمپ بنزین سوال کردم گفت خاطر جمع باش گران خواهد شد .
محمد۶۸۱۰۵۲۲۲:۴۲:۰۱ ۱۳۹۷/۹/۲۶
ماهانه 60لیتر 1000تومن بیشتر از آن 10000تومن بلکه این تهرونی ها کمی به جاده های شمال استراحت بدن و ماهی یکبار برن شمال من الان 52سال سن دارم و 4 تا بچه در قم زندگی می کنیم هنوز رنگ شمال را ندیده ایم انصاف هست این همه یارانه را تهرانی ها دود کنند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های هفته

  1. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  2. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  3. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  4. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  5. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  6. پزشک مشهدی ۱۷ میلیارد تومان جریمه شد

  7. فروش گوشت کیلویی۷۰۰ هزار تومان سودجویی است

  8. حسین شریعتمداری: این دو پیشنهاد را جدی بگیرید

  9. دستمزد ۱۴۰۳ تعیین نشد/ بررسی ها به فردا موکول شد

  10. حجم واردات گوشت بی‌سابقه است/ کمبود مراکز عرضه گوشت گرم وارداتی علت صف‌های طولانی

  11. کدام کشور بالاترین رشد اقتصادی ۲۰۲۳ را ثبت کرد؟

  12. تخصیص ارز مسافرتی قابل توجیه نیست

  13. اتمام نشست شورای عالی کار بدون نتیجه/رقم سبد معیشت همچنان محل اختلاف

  14. وزیر کار: کسی حق پرداخت دستمزد به کارگر را کمتر از مصوبه شورای عالی کار ندارد

  15. ایرانی‌ها کارت اعتباری بین‌المللی می‌گیرند

  16. وزیر نفت: بازارهای جدیدی برای نفت ایران پیدا کردیم/ ۵ طرح پتروشیمی آماده بهره‌برداری است

آخرین عناوین