چین: طالبان به روند صلح بپیوندد

گروه جهان الف،   3970925019

چین از گروه طالبان خواسته که به روند گفت‌وگوهای صلح افغانستان بپیوندد و به چهار دهه جنگ این کشور پایان دهد.

به گزارش ایسنا، وانگ یی، وزیر خارجه چین که در نشست سه‌جانبه وزیران خارجه افغانستان، چین و پاکستان در کابل صحبت می‌کرد، گفت که کشورش حاضر است که در زمینه صلح و تامین امنیت در افغانستان تلاش‌های خود را افزایش دهد.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان نیز در نشست کابل اعلام کرد که کشورش قصد دارد، دیوار بی‌اعتمادی میان کابل و اسلام آباد برداشته شود و پاکستان در زمینه صلح و طرح‌های اقتصادی در افغانستان کار کند.

صلاح الدین ربانی، وزیر خارجه افغانستان با ابراز تردید در مورد اظهارات وزیر خارجه پاکستان گفت که پاکستان باید در عمل نشان دهد که خواهان تامین صلح در افغانستان است.

روابط نزدیک میان پکن و اسلام‌آباد و حمایت‌های اقتصادی چین از پاکستان باعث شده که پکن به عنوان حامی اسلام‌آباد تلقی شود و این کشور نفوذ زیادی بر پاکستان داشته باشد.

در نشست اخیر، وزیر خارجه چین دو پیام مشخص داشت؛ اول طالبان باید وارد روند گفت‌وگوهای صلح شود و دوم چین حاضر است برای بهبود روابط پرتنش کابل و اسلام آباد به عنوان میانجی عمل کند.

وزیر خارجه چین گفت که از چند جهت تلاش دارد تا گروه طالبان پای میز مذاکره بیاید. او تاکید کرد که چین از مدیریت صلح توسط خود افغان‌ها حمایت می‌کند و از پاکستان نیز می‌خواهد دراین زمینه به افغانستان کمک کند.

در اولین سفر محمد اشرف غنی به عنوان رئیس‌جمهوری افغانستان به چین بعد از سال ۲۰۱۴، کابل از میانجی‌گری چین میان کابل و گروه طالبان استقبال کرد اما تلاش‌های چین در سال‌های گذشته نتیجه ملموسی در پی‌نداشت. اکنون که روند صلح افغانستان تحرک بیشتری یافته، چین بار دیگر می‌خواهد که به عنوان یک قدرت بزرگ منطقه خودش را نشان دهد.

حکومت وحدت ملی در افغانستان بارها گفته که چین با توجه به روابط نزدیکش با پاکستان می‌تواند در آوردن صلح به افغانستان نقش مهم بازی کند.

کابل بارها اعلام کرده که اسلام‌آباد از شورشیان مخالف دولت افغانستان حمایت کرده و برای آنان منابع مالی فراهم کرده و در آموزش‌ آنها نقش دارد. در مقابل، پاکستان با رد حمایت از شورشیان مخالف دولت افغانستان گفته که مخالفان دولت پاکستان از جمله تحریک طالبان پاکستان در خاک افغانستان سکونت دارند.

این روند باعث ایجاد دیوار بی‌اعتمادی میان دو کشور شده اما شاه محمود قریشی به گونه‌ای واضح اعلام کرد که حکومتش در پی‌اعتماد سازی با افغانستان است و از کابل نیز خواست که بعد از این بیشتر به آینده منطقه فکر کند، نه به آنچه گذشته است.

او گفت: باید بیشتر مثبت اندیشید و با ملامت کردن همدیگر به جایی نخواهیم رسید. دو کشور دهه‌ها را سپری کرده و چیزی جز جنگ و ویرانی در دو طرف شاهد نبوده‌اند.

وزیر خارجه افغانستان نیز گفت، خواست کابل از پاکستان این است که به نوعی همکاری کند که مردم افغانستان نتایج آن را شاهد باشند.

او گفت که کابل همواره اعلام کرده که صلح و امنیت در افغانستان صلح و امنیت در منطقه و پاکستان است.

این دومین نشست سه‌جانبه افغانستان، چین و پاکستان است. نشست قبلی حدود یک سال قبل در پکن برگزار شده بود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین