اتاق تعاون: فعالیت شرکت‎های تعاونی سهام عدالت ادامه دارد

گروه اقتصادی الف،   3970925008 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس اتاق تعاون ایران درباره فعالیت شرکت های تعاونی سهام عدالت گفت: شرکت های تعاونی سهام عدالت کماکان به فعالیت خود ادامه می دهند، تا نسبت به موضوع چگونگی تعیین تکلیف سهام عدالت تصمیم گیری شود.

تسنیم نوشت: چند روز پیش سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد: با توجه به اینکه فرایند ساماندهی سهام عدالت به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود، هیچ‌گونه نیازی به استمرار فعالیت شرکت‌های تعاونی سهام عدالت نمی‌باشد.

بر اساس قوانین و مقررات موجود، شرکت های تعاونی سهام عدالت شهرستانی به منظور همکاری در ارائه خدمات به مشمولین این طرح در قالب شرکت‌های غیردولتی تشکیل شده‌اند و موظفند بر اساس قانون تعاون فعالیت کنند. به همین دلیل هیچ تکلیف قانونی برای تامین هزینه‌های این شرکت‌ها از محل منابع یا بودجه‌های دولتی وجود ندارد.

در همین راستا بهمن عبداللهی، رئیس اتاق تعاون ایران در واکنش به موضع سازمان خصوصی‌سازی گفت: شرکت های تعاونی سهام عدالت کماکان به فعالیت خود ادامه می دهند، تا نسبت به موضوع چگونگی تعیین تکلیف سهام عدالت تصمیم گیری شود. اما هیچ گونه تصمیمی درباره چگونگی فعالیت تعاونی های سهام عدالت اتخاذ نشده است.

چندی پیش نیز مباحث درباره سهام عدالت پیش آمد. دولت لایحه آزادسازی سهام عدالت را به مجلس ارائه کرد که بر اساس آن، قرارشد آزادسازی سهام عدالت در قالب صندوق‌های قابل معامله، انجام شود.

حدود 17 میلیون نفر از جمعیت کشور عضو تعاونی‌ها هستند که این اعضا با احتساب تعاونی‌های سهام عدالت، به حدود 50 میلیون نفر می رسد که بیش از نیمی از جمعیت کشور را در بر می‌گیرد. همچنین بخشی از اشتغال کشور در قالب شرکت‌های تعاونی سهام عدالت ایجاد شده است که در صورت توقف فعالیت این شرکت‌ها تعاونی و ادامه فعالیت آنها توسط صندوق‌های تخصصی می‌تواند اشتغال نیروی کار این بخش از اقتصاد را تهدید کند.

با این حال لایحه آزادسازی سهام عدالت در قالب صندوق‌های تخصصی در کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی از جمله کمیسیون ویژه تولید ملی و نظارت بر اصل 44 قانون اساسی در مرحله بررسی قرار دارد.

رئیس اتاق تعاون ایران با اشاره به تبعات واگذاری فعالیت تعاونی‌های سهام عدالت به صندوق‌های تخصصی گفت: این واگذاری هیچ نفعی برای شرکت‌های سهام عدالت ندارد و اتاق تعاون ایران با این پیشنهاد مخالف است.

وی افزود: ادامه فعالیت شرکت‌های تعاونی سهام عدالت در قالب صندوق‌های تخصصی در وهله نخست باعث سلب کنترل مردم بر فعالیت این شرکت‌ها و تبدیل به شرکت‌های دولتی می شود که با روح واگذاری سهام عدالت به مردم، روح خصوصی سازی و اصل 44 قانون اساسی منافات دارد و مورد تایید ما نیست.

رئیس اتاق تعاون ایران با تاکید بر اینکه قطعاً تعاونی‌ها به خوبی قادر به اداره شرکت‌های سهام عدالت هستند، افزود: اگر قرار باشد شرکت‌های تعاونی سهام عدالت به صندوق‌های تخصصی و سرمایه گذاری تبدیل شوند، مدیران این صندوق‌ها توسط دولت منصوب خواهند شد و عملاً خصوصی سازی صورت نمی گیرد، بلکه صرفا شیوه مدیریت تغییر می‌کند و کنترل آنها در حیطه اختیارات دولت قرار خواهد گرفت که این واگذاری با روح و فلسفه واگذاری شرکت‌ها منافات دارد.

عبداللهی درباره تهدید اشتغال ایجاد شده توسط شرکت‌های تعاونی سهام عدالت در صورت ادامه فعالیت این شرکت‌ها در قالب صندوق‌های تخصصی نیز گفت: در صورت واگذاری فعالیت  شرکت‌های تعاونی سهام عدالت به صندوق‌های تخصصی، فلسفه وجودی شرکت‌های تعاونی سهام عدالت در 31 استان کشور از بین می‌رود و تعداد زیادی به خیل بیکاران اضافه خواهد شد.

دیدگاه کاربران

سهامدار۶۷۷۸۲۳۰۹:۰۵:۰۸ ۱۳۹۷/۹/۲۵
اون دست اندرکارانی که دنبال صندوق هستن و میخان نان ما رو آجر کنن بدونن در درگاه خدا باید جوابگو دوازده سال عمر برباده رفته ما باشن ما رو قاطی سیاستهای کثیف خود نکنین ما پیرو ولایتیم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین