یمن؛ جایی که دنده‌های کودکان گرسنه‌ قابل شمارش است

گروه جهان الف،   3970925002 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

جهان هنوز در برابر جنایاتی که ائتلاف سعودی علیه مردم یمن صورت داده آن‌طور که باید موضع نگرفته است؛ شاید رنج کودکان یمنی، یک‌دهم قتل خاشقچی افکار عمومی جهان را به خود متوجه نکرده باشد.

به گزارش فارس، اوضاع فاجعه‌بار یمن به گونه‌ای است که جامعه بین‌الملل به این باور رسیده که جهان در جنگ علیه قحطی در یمن شکست خورده است و بحران انسانی یمن امروز از بدترین بحران‌های جهان به شمار می‌رود.

بیش از ۲۲ میلیون یمنی برای فرار از گرسنگی، وبا، مرگ و محاصره هر چه سریعتر نیاز به کمک‌های انسان‌دوستانه دارد، اما جهان امروز به بهترین نظاره‌گر جنایات ائتلاف سعودی تبدیل شد، گویا منتظر است مرگ آخرین نفر از شهروندان یمنی را ببیند.

هماهنگ‌کننده امور انسانی سازمان ملل در بیانیه پایانی گفت‌و‌گوهای صلح یمن در سوئد اعلام کرده بود که این کشور در ورطه فاجعه بزرگ انسانی قرار دارد و هنوز فرصت جبران وجود دارد، اما این یک ارزیابی حداقلی مسئول سازمان ملل از اوضاع یمن است، چراکه در یمن هر ۱۰ دقیقه یک کودکان از گرسنگی در حال جان دادن است. بنابراین تعبیر بهتر و درست‌تر این است که گفته شود این کشور در حال حاضر به عمق یک فاجعه مرگبار بشری رسیده است.

هشدار: ممکن است برخی تصاویر این گزارش آزاردهنده باشند

این‌گونه تعبیرات مسئولان سازمان ملل در دفاع از یمن خوب است که بیان شود، اما چه سود که در حد یک بیانیه‌ است؛ بیانیه‌ای که پس از مخروبه شدن یمن و پیدا شدن دنده‌های کودکان یمن در نتیجه قحطی و گرسنگی ناشی از حملات مستمر سه سال و اندی ائتلاف سعودی-اماراتی قرائت می‌شود.

یمن؛ جایی که در آن می‌توان دنده‌های کودکان گرسنه‌ را شمرد، محل اکران بزرگترین نمایشنامه بحران انسانی در جهان است و در آستانه تبدیل شدن به «فاجعه بزرگ سال ۲۰۱۹» قرار دارد.

در هر ۱۰ دقیقه یک کودک یمنی به دلیل بیماری وبا، گرسنگی یا بمباران ائتلاف متجاوز سعودی می‌میرد و بیش از ۵ میلیون کودک هم در معرض خطر قحطی قرار دارند، اما سازمان ملل تنها به صدور بیانیه‌های هشدار آمیز و مذاکرات نه چندان جدی صرفا در راستای سرپوش گذاشتن بر شکست ائتلاف سعودی و بیرون کشیدن آن از باتلاق یمن روی آورده است!

مسئولان بین‌المللی می‌گویند که اکنون بیش از ۱۴ میلیون نفر از مردم یمن اعم از زن و مرد و کودک با قحطی بیش از دو میلیون نفر با بیماری وبا دست و پنجه نرم می‌کنند و در عین حال خود همین مسئولان با ولی‌عهد «قصاب» سعودی خوش‌وبش می‌کنند، مانند خوش‌وبش ماکرون و پوتین با بن سلمان در حاشیه اجلاس «جی‌۲۰» در آرژانتین.

اکنون بیش از ۱۳۵۰ روز از تجاوزگری ائتلاف سعودی-اماراتی به یمن که باعث ویرانی همه بخش‌های خدماتی و حیاتی آن شده است، می‌گذرد. فعالیت اکثر تاسیسات و مراکز بهداشتی و درمانی درپی حملات عمدی متجاوزان به انبارهای تجهیزات پزشکی و داروها و جلوگیری از رسیدن کمک‌های بشردوستانه متوقف شده است.

آمارها از حمله به 888 مدرسه و دانشکده و مرکز علمی و تاسیسات تجاری و بخش‌های اقتصادی و انهدام و تخریب ۲۵۰۰ پل و جاده در طول این مدت حکایت دارد که زندگی را برای یمنی‌ها سخت و دشوار کرده است.

بخش گردشگری یمن نیز از ویرانی و تخریب بی‌نصیب نمانده است و 292 واحد و مرکز گردشگری ویران و 345 آژانس گردشگری بسته شده و 95 درصد شاغلان این بخش بیکار شده‌اند.

آمار جدیدی درباره تعداد تلفات غیرنظامیان یمنی در طول ۱۳۵۰ روز گذشته منتشر نشده است، اما در نتیجه تجاوزات 1000 روزه عربستان سعودی به یمن، 2887 کودک، 2027 زن و 8689 مرد که همه آنها غیر نظامی هستند، کشته شدند. این آمار تنها مربوط به کشته‌شدگان حملات مستقیم است.

البته آمار اعلام شده توسط «مرکز قانونی حقوق و توسعه» یمن فقط شامل خسارت‌های مستقیم ناشی از حملات سعودی است و هزاران یمنی دیگر نیز در نتیجه تحریم‌های اقتصادی تحمیلی علیه یمن و شیوع وبا، جان خود را از دست داده‎اند.

طبق آمار منتشر شده درباره خسارت‌های مالی یمن طی ۱۰۰۰ روز، 827 مدرسه و موسسه آموزشی، 118 واحد دانشگاهی، 30 مرکز رسانه‎ای، 301 بیمارستان و مرکز بهداشت، 1.684 مرکز دولتی، 174 نیروگاه برق، 524 منبع و شبکه آب رسانی، 387 شبکه ارتباطات و 106 تاسیسات ورزشی، 15 فرودگاه، 14 بندر، 2144 جاده و پل،3378 وسیله نقلیه، 548 خوردوی حمل و نقل مواد غذایی 251 تانکر سوخت، 593 بازار تجاری،300 کارخانه، 337 پمپ بنزین، 692 انبار غذایی، 245 مرغداری و گاوداری تخریب و یا آسیب دیده‎اند.

بعید نیست که حملات سه سال و اندی ائتلاف متجاوز علیه زیرساخت‌ها و گردشگری یمن برای ضربه زدن به تمدن تاریخی این کشور صورت گرفته باشد که در این‌صورت باید گفت که این حملات هدفمند تلاشی برای از بین بردن هویت و فرهنگ ملت یمن است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین