داماد روحانی از معاونت وزارت صنعت عزل شد؟/ انتقاد روزنامه اصلاح‌طلب از حضور حزبی ظریف/ در این مجلس کسی به فکر منافع ملی نیست

گروه سیاسی الف،   3970924131 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

داماد روحانی از معاونت وزارت صنعت عزل شد؟/ انتقاد روزنامه اصلاح‌طلب از حضور حزبی ظریف/ در این مجلس کسی به فکر منافع ملی نیست

داماد روحانی از معاونت وزارت صنعت عزل شد؟

دیروز برخی منابع خبری مدعی شدند کامبیز مهدی‌زاده، داماد رئیس‌جمهور با حکم وزیر صنعت، به‌عنوان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان زمین‌شناسی منصوب شده است. خبر این انتصاب با واکنش منفی رسانه‌ها روبه‌رو شد و عمدتا از نصب داماد رئیس‌جمهور به‌عنوان معاون وزیر انتقاد کردند.

اما در این میان سایت انصاف‌نیوز از بی‌اطلاعی رئیس‌جمهور از این ماجرا خبر داد. انصاف نوشت: «رییس جمهور پس از خبردار شدن از انتصاب داماد خود به عنوان معاون وزیر صنعت، او را به شدت توبیخ کرد. حسن روحانی از وزیر صنعت خواسته است که حکم معاونت برای کامبیز مهدی زاده را لغو کند. رییس جمهور از اینکه بدون مشورت با وی چنین حکمی اعلام عمومی شده ابراز نارصایتی کرده است. روحانی پیش از این به اعضای هیات دولت تاکید کرده بود که از انتصاب‌های فامیلی و حاشیه سازی برای دولت در این موقعیت پرهیز کنند.»

متاسفانه هنوز این خبر از سوی یک منبع رسمی تایید نشده است و عملکرد دفتر ریاست‌جمهور در این زمینه سوال‌برانگیز است. دفتر رئیس‌جمهور باید هر چه سریع‌تر در این زمینه اطلا‌ع‌رسانی کند. صرفا دو حالت در این زمینه قابل‌تصور است: این انتصاب، قابل دفاع است یا رئیس‌جمهور از این انتصاب ناراضی است و دستور لغو آن را داده است. هرکدام از این دو حالت رخ داده باشد، دفتر رئیس‌جمهور موظف است از اقدام دولت و رئیس‌جمهور دفاع کند و افکار عمومی را اقناع کند. اینچنین بی‌خبری، شایسته دولت نیست.

***

کسی در مجلس به فکر منافع ملی نیست

محمدرضا باهنر نماینده سابق مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «متاسفانه در مجلس هرکسی طرفدار اهداف خودش است یکی معلمان، یکی گارگران و برخی فقط به فکر حوزه انتخابیه خودشان هستند، متاسفانه این  ساختار مجلس است که نمایندگان به دنبال منافع منطقه ای هستند و هیچ کس به منافع ملی فکر نمی کند.»

باهنر: دولت فعلی دولت پیرمردهاست/ مردم گرفتارند دلمان میسوزد

باهنر با تاکید بر اینکه با وجود اینکه با دولت روحانی در یک جناح نیستم اما معتقدم نباید در حق او نامردی کنیم، زیرا او نیز کار کرده و در جاهایی موفق بوده و برخی موارد هم نبوده است، گفت: افراط و تفریط داریم یکی دولتش دولت پیرمردهاست مثل دولت فعلی و یکی هم می آید می گوید میخواهد همه را جوان کند.

***

دو واکنش به حضور ظریف در کنگره حزب ندا/ انتقاد شرق و صبح‌نو از ظریف

دیروز محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در کنگره حزب ندای ایرانیان حاضر شد و به سخنرانی پرداخت.

ظریف: بدون مردم ما هیچ هستیم

حضور وزیر امور خارجه کشور -که طبق قانون نباید وابستگی حزبی داشته باشد- در کنگره یک حزب با انتقاد روزنامه شرق همراه شد. روزنامه شرق نوشت: «وزیر خارجه ایران که برای حرف‌زدن و تریبون‌پیداکردن مشکلی ندارد، از توییترش تا سخنرانی در مجامع رسمی داخلی و خارجی می‌توانست برای طرح این سخنان استفاده کند. این‌همه رسانه که می‌توانست با آنها مصاحبه کند. پس چه زحمت بی‌فایده‌ای که در کنگره حزب «ندای ایرانیان» حاضر شود و سخنرانی کند. اتفاقا خودش گفته که به دلیل منع قانونی اعضای دستگاه دیپلماسی در کار حزبی، خیلی از چنین فضاهایی مطلع نیست...

آقای ظریف بعد از حضور در این کنگره، در پاسخ به دعوت احتمالی حزب مردم‌سالاری، اتحاد ملت، موتلفه و دیگر احزاب که اتفاقا می‌توانند به دنبال بحث در مورد منافع ملی باشند، چه پاسخی می‌تواند بدهد؟ 

اگر قبول نکند، دلیلش چه خواهد بود؟ چون با آقای صادق خرازی سه دهه دوست بوده و با دبیرکل فلان حزب تنها یک سلام‌وعلیک دارد؟ آیا این پاسخ متقاعدکننده‌ای است برای این حضور و آن عدم حضور؟ اگر مجبور شود در جلسات حزبی دیگر هم حضور پیدا کند، چگونه می‌تواند مانع کار حزبی همکارانش شود؟

اینکه وزیر بخواهد در جلسه‌ای در مورد منافع ملی، همسایگان، آمریکا و توان نظامی و بقیه موضوعات سخن بگوید، قطعا فضاهایی مناسب‌تر از کنگره یک حزب می‌تواند پیدا کند. چرا باید خود را در چارچوب یک حزب قرار می‌داد.»

از سویی دیگر، اظهارات ظریف درباره محور ندانستن آمریکا در سیاست خارجی با واکنش روزنامه صبح‌نو روبه‌رو شد. صبح‌نو نوشت: «دکتر ظریف در همایش حزب «ندای ایرانیان» درباره نگاه خود و مخالفانش به غرب سخن گفت. اصل سخن ایشان تاکید بر عبور از آمریکا در دنیای جدید بود.

او وقتی خواست نگاه خود را توضیح دهد گفت که جهان از آمریکا عبور کرده و به تعبیری جهان جدید جهان پسا‌آمریکایی است. او در نقد مخالفانش هم گفت که آن‌ها بیش از حد به قدرت آمریکا اعتقاد دارند و در نگاه آن‌ها آمریکا اهمیت فراوانی دارد. آنچه محمد‌جواد ظریف به‌تازگی گفته است به تعبیری تغییر نگرش او از لیبرالیسم در روابط بین‌الملل به پست‌مدرنیسم است. انگار او از نظریه‌های مدرن به سمت پست‌مدرن تغییر مسیر داده است.

این تغییر نگرش بیش از هر چیزی حاصل به قدرت رسیدن ترامپ در آمریکاست. زمانی که دموکرات‌ها در قدرت بودند ظریف کاملاً نگاه وارونه‌ای داشت و محور سیاست جهانی را آمریکا می‌دانست. پس از روی کار آمدن ترامپ اما انگار هویت سیاست‌های ظریف و روحانی با چالش مواجه شده و ظریف به‌عنوان رییس دیپلماسی تئوری جدیدی برای ادامه کار خود و تیمش ساخته است؛ گزاره‌هایی که روزگاری از زبان اصولگرایان و احمدی‌نژاد خارج می‌شد.

انگار زمانه بر عکس شده باشد که ظریف چنین سخن می‌گوید. به نظر می‌رسد که این تغییر نگرش ظریف نیاز زمانه قدرت ترامپ است. انگار این حرف در این مورد خاص دقیق است که واقعیات و آبژه، اندیشه و گفتمان را می‌سازد.»

***

آیت‌الله شاهرودی به توصیه پزشکان در جلسات مجمع حاضر نمی‌شوند

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «حدود ۶ الی ۷ ماه است شایعات زیادی درباره آیت‌الله هاشمی شاهرودی در فضای مجازی منتشر شده است که تمام آن‌ها را تکذیب می کنیم. ایشان در حال مداوا هستند، چون در سطح مجمع آیت الله موحدی کرمانی و جنتی را داریم جلسات را اداره می‌کنیم. با توصیه پزشک ایشان باید در صحبت کردن مراعات کنند. ما به توصیه پزشک ایشان گوش دادیم.»

توضیحات محسن رضایی درباره نظارت مجمع تشخیص، CFT و بیماری آیت‌الله شاهرودی

***

انتقاد روزنامه دولت از مشاور رئیس‌جمهور

روزنامه ایران در واکنش به مصاحبه آشنا با مجله اندیشه پویا نوشت: «آشنا در آن مصاحبه مسائلی را در مورد برخی اعضای دولت و همچنین چهره‌های سیاسی طرفدار دولت بیان کرد که قاعدتاً طبیعی بود با واکنش آنها هم روبه‌رو شود. این وضعیت بخصوص در شرایطی که کابینه تمرکز اصلی خود را متوجه مواجهه با اعمال فشارهای خارجی و تدبیر برای حل مشکلات کرده است، هم می‌تواند برهم زننده این تمرکز باشد و هم به لحاظ سیاسی در حکم پاس گل دادن به رقبا و مخالفان داخلی باشد. اگر چه دولت از طرح انتقادات ابایی ندارد و شخص رئیس جمهوری هم اخیراً در جلسه با وزیر و مدیران وزارت راه و شهرسازی توصیه‌ها و انتقادهایی را به مجموعه این وزارتخانه داشت، اما حساب این نقدها که به منزله شناسایی آسیب‌ها و ارائه راهکار برای حل آنهاست، جداست و نه تنها مضر نیست که مفید هم هست. اما در ضرورت پرداختن به برخی مسائل گاه شخصی که خیر و ثواب ملی در آن نیست، تردید است.»

***

سانسور سخنان روحانی توسط روزنامه‌های اصلاح‌طلب

روزنامه کیهان نوشت: «روزنامه‌های ایران، سازندگی، آرمان، شرق، اعتماد، هفت صبح، همشهری، آفتاب یزد، جمهوری اسلامی، اطلاعات و... از جمله روزنامه‌هایی بودند که کمترین اشاره‌ای به سخنان روز چهارشنبه روحانی در صفحه اول خود نکردند. اغلب این روزنامه‌ها حتی در صفحات داخلی - جز اظهارات روحانی در جلسه دولت - این بخش از سخنان رئیس‌جمهور را حذف کردند!
روحانی چهارشنبه گفت: «برخی مقالاتی که در دنیا نوشتند گویی برای عدم توسعه ما ساخته شده است والا این مقالات برای خودشان نیست، ما گاهی گرفتار یکسری مقاله شدیم و رفتیم پشت سر آن مقاله‌ها و ملت خودمان را به دردسر انداختیم؛ آنها هم خودشان هیچ مراعات نمی‌کنند؛ مگر آنها این مسئله و بحث‌های مربوط به گازهای گلخانه‌ای را که می‌گویند، خودشان مراعات می‌کنند.»
رئیس جمهور با بیان اینکه باید برای محیط زیست و نیز رفاه مردم تلاش کنیم، گفت: «این همه آلودگی در دنیا انجام می‌گیرد اما به خودمان که می‌رسیم، می‌خواهیم خط به خط را اجرا کنیم، فکر می‌کنیم اینها آیات قرآنی است در حالیکه چنین نیست و اینها توصیه‌هایی است که در دنیا شده و ما هم باید به آن توصیه‌ها توجه کنیم ولی زندگی مردم برای ما اصل است».
یادآور می‌شود گازهای گلخانه‌ای موضوع اصلی توافق پاریس و بهانه‌ای برای منع کشورهای در حال توسعه از به کارگیری سوخت‌های فسیلی است و این در حالی است که بیشترین گازهای گلخانه‌ای توسط کشورهای پیشرفته و صنعتی تولید می‌شود.
یادآور می‌شود الحاق به توافق پاریس توسط سازمان محیط زیست (خانم ابتکار) و وزارت خارجه پیگیری شده است.»

***

واکنش روزنامه اصولگرا به ضرغامی

روزنامه خراسان نوشت: «به هر دلیلی از حقوق ۹.۶ میلیونی آقای عزت ا... ضرغامی رئیس اسبق صداوسیما سه میلیون تومان کسر شده  که او در نامه ای اعتراضی به رئیس دیوان محاسبات نوشته است: «کسر این مبلغ از حقوق من ظلم به مدیری است که دریافتی دیگری جز این جا ندارد... خانم من وقتی این ماجرا (کسر3میلیونی حقوق) را فهمید شما را نفرین کرد و من می ترسم این نفرین یقه شما را بگیرد. چراکه زندگی ما تنها با این حقوق می گذرد و کسر سه میلیون از آن «نظم زندگی» ما را برهم زده است...». (ایرنا ۲۱آذر)

آقای ضرغامی به عنوان یکی از گزینه هایی که برخی رسانه ها و افراد برای وی، شان ریاست جمهوری قائلند، با این حرفشان حتما نمی دانند که میلیون ها نفر در کشور طی سال های اخیر به دلیل رکود و بی نظمی های اقتصادی، نظم و نسق زندگی های شان برهم ریخته است و آقای ضرغامی احتمالا آگاه نیستند که بسیاری از مردم از بازنشسته ها و مستمری بگیرها تا کارگران قانون اداره کار ، تمام و کمال حقوقشان به قدر نصف سه میلیون تومانی است که از حقوق ایشان کم شده و همسر محترم شان مسببان آن را نفرین کرده اند،که معتقدم  اگر این ها را می‌دانستند یا دغدغه اش را می داشتند حتما در نحوه بیان این حرفشان دقت بیشتری می کردند.»

***

صدا وسیما و برگزاری همایش اخلاق رسانه

روزنامه جمهوری اسلامی درباره برگزاری همایش اخلاق رسانه توسط صدا و سیما نوشت: «اگر همانطور که اشاره کردیم صداقت و بی‌طرفی را معیار اخلاق مداری رسانه ملی بدانیم، باید اعتراف کنیم که متولیان این رسانه متاسفانه نمره قابل قبولی در این زمینه ندارند. با این داوری کلی قصد نداریم برنامه‌های مفید و خدمات رسانه ملی در بخش‌های مختلف را نادیده بگیریم و انکار کنیم. نکته کلیدی در ارزیابی عملکرد رسانه ملی این است که این رسانه در بخش‌های سیاسی و فرهنگی به اقتضای ماهیتش که باید «ملی» باشد و به اقتضای عنوانش که باید «اسلامی» باشد، نه چندان ملی است و نه چندان اسلامی. این، یک قضاوت مردمی است که متاسفانه متولیان رسانه ملی به آن بی‌توجهی می‌کنند. پیشنهاد این است که مدیران صدا و سیما به جای همایش «داوری بسته» برای تشخیص عیار اخلاق در کارنامه خود، درهای داوری را به روی عموم بگشایند و «داوری باز» را معیار قرار دهند.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۷۷۴۱۵۲۱:۲۶:۴۸ ۱۳۹۷/۹/۲۴
وزیر صنعت می خواسته خود شیرینی کند
ناشناس۶۷۷۵۴۹۲۳:۲۳:۲۰ ۱۳۹۷/۹/۲۴
مدیران بازنشسته بانک تجارت که مشمول قانوندمنع بکار گیری بازنشستگان هستند هنوز به قانون تمکین نکرده و مناصب را رها نکرده اند اگر بانک مرکزی نظارتش اقدامی نکند از سازمان های نظارتی موضوع پیگیری و کوتاهی مسولان نیز برخورد خواهد شد
ناشناس۶۷۷۶۲۱۰۰:۴۷:۱۵ ۱۳۹۷/۹/۲۵
غیر ممکنه که روحانی قبلا" از این انتصاب خبر نداشته .
ناشناس۶۷۷۸۷۹۰۹:۳۷:۲۵ ۱۳۹۷/۹/۲۵
وزیر تازه به دوران رسیده
ناشناس۶۷۷۴۱۶۲۱:۲۸:۲۶ ۱۳۹۷/۹/۲۴
پسر وزیر کشور هم که مشاور وزیرش کرده اند باید عزل بشه تا اعتماد از دست رفته عزل شود
ناشناس۶۷۷۴۲۱۲۱:۳۵:۴۵ ۱۳۹۷/۹/۲۴
فرزندان هیچ یک از اعضا دولت نباید مناصب مدیریتی داشته باشند
ناشناس۶۷۷۶۳۹۰۱:۴۹:۲۰ ۱۳۹۷/۹/۲۵
چرا؟ اگر در گزینش رقابتی وشایسته سالاری باشد اشکالش چیست مگر بستگان دولتی ها حق کارومنصب ندارند؟
ناشناس۶۷۷۸۳۳۰۹:۱۵:۱۹ ۱۳۹۷/۹/۲۵
این شایسته سالار بودن من را کشته
ناشناس۶۷۸۲۸۹۱۲:۴۱:۴۵ ۱۳۹۷/۹/۲۵
دقیقا بحث اینه که تو مملکت ما شایسته سالاری نیست
جواد۶۷۷۴۷۰۲۲:۰۵:۵۷ ۱۳۹۷/۹/۲۴
آقای باهنر زمانی طولانی را در مجلس هم به عنوان نماینده و هم به عنوان هیئت رئیسه مجلس حضور داشتند و این عادت زشتی است که وقتی افراد وقتی در داخل مجموعه و یا سیستمی هستند نسبت به آن منتقد نیستند و وقتی از گردونه خارج می شوند شروع می کنند به نقد و بیان نارسائی های موجود در آن . به نظرم نقادی بعد از کنار کشیدن از مسئولیتها ارزش چندانی ندارد .
حرف حقد۶۷۷۵۱۰۲۲:۳۷:۴۹ ۱۳۹۷/۹/۲۴
اقا داما د حتما و قطعا ویزای امریکا و اروبا نداره به ناچار فعلا معاون شده بادا بادامبارک بادا
ناشناس۶۷۷۷۲۲۰۷:۵۱:۵۴ ۱۳۹۷/۹/۲۵
داماد احمدی نژاد زمان اون رییس سازمان .... شد و هیچکدام از شماها دم نزدید و تا اخر دوره احمدی نژاد بر منصب خود بود ولی روحانی بلا فاصله خودش وارد عمل شد و دامادش را عزل کرد . شاید شو تبلیغاتی بود .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

    15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    16. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    17. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    18. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    19. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    20. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    21. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    22. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    23. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    24. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    25. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    آخرین عناوین