عرضه نفت در بورس به کجا رسید؟

گروه اقتصادی الف،   3970924112

با توجه به کاهش چشمگیر صادرات نفت در ماه‌‎های اخیر و ابراز امیدواری زنگنه برای بررسی پیشنهاد وزارت نفت برای عرضه مجدد نفت در بورس در اولین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، انتظار می‌رود شاهد مصوبات این شورا در آینده نزدیک باشیم.

به گزارش فارس، میزان صادرات نفت کشور که به نوعی شاهرگ حیاتی اقتصاد کشور است، همزمان با خروج آمریکا از برجام و بازگشت مجدد تحریم‌های نفتی سیر نزولی به خود گرفت. براساس آمارهای مراکز مختلف بین المللی مانند نشریه پلاتس و سازمان اوپک، میزان صادرات نفت ایران که به صورت متوسط در سال گذشته حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز بود، در ماه‌های اخیر کاهش چشمگیری یافته و به حدود ۱ تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز رسیده است. هرچند مسئولان وزارت نفت به عنوان مسئول اصلی صادرات نفت ایران ترجیح داده اند درباره این موضوع سکوت اختیار کنند ولی اظهارات محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در جمع نمایندگان معلولان در تاریخ ۱۲ آذرماه، نشان دهنده صحت آمارهای مراکز بین المللی است. نوبخت گفت: «امسال فروش نفت ایران نسبت به سال گذشته از دو و نیم میلیون بشکه در روز به یک میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است». اظهارات نوبخت حاکی از کاهش چشمگیر صادرات نفت و در نتیجه، کاهش قابل توجه درآمدهای نفتی کشورمان است؛ یعنی دقیقا همان اتفاقی که با توجه به توان بازاریابی امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران (مسئول اصلی صادرات نفت کشورمان)، ماههاست بسیاری از کارشناسان و رسانه ها درباره وقوع آن هشدار می دهند. از سوی دیگر، با توجه به افزایش شدت تحریم‌های آمریکا در ماه‌های آتی، این امکان وجود دارد که میزان کاهش صادرات نفت ایران افزایش یابد که تبعات سنگینی در حوزه اقتصادی خواهد داشت.

*وضعیت مبهم مهمترین راهکار ضدتحریمی ایران علی رغم موفقیت کامل مرحله اول آن

در حالی روز به روز بر شدت تحریم‌های نفتی افزوده می‌شود که بیش از یک ماه از اجرای موفق مهمترین راهکار ضدتحریمی ایران برای بی‌اثرکردن تحریم‌های نفتی می‌گذرد و سرنوشت آن در هاله ای از ابهام قرار دارد. عرضه نفت در بورس و مشارکت بخش خصوصی در صادرات نفت راهکاری است که با تنوع‌سازی روش‌های فروش نفت مانع از شناسایی و رهگیری محموله‌های نفتی ایران توسط آمریکا می‌شود. پس از مصوبه ۲۷ شهریورماه شورای عالی هماهنگی اقتصادی درباره این موضوع، سرانجام با همکاری سازمان بورس انرژی، نخستین عرضه نفت در بورس انرژی در تاریخ 6 آبان‌ماه انجام شد که طی آن 8 محموله‌ی 35 هزار بشکه‌ای (مجموعا 280 هزار بشکه) به قیمت 74.85 دلار به فروش رسید. 20 آبان ماه دومین عرضه نفت خام ایران در بورس انرژی صورت گرفت و در این عرضه 700 هزار بشکه نفت با قیمت 64.97 دلار به فروش رسید. بدین صورت ایران نخستین گام برای مقابله با تحریم‌های نفتی را با موفقیت کامل برداشت. موفقیت این راهکار به حدی بود که صدای رسانه‌های ضد انقلاب مانند بی‌بی‌سی فارسی، من‌وتو و ... درآورد و آنها با ایجاد جو رسانه‌ای سنگین تلاش کردند تا در مسیر تداوم اجرای این راهکار سنگ اندازی کنند.

درحالی که انتظار میرفت با توجه به موفقیت کامل این راهکار در مرحله اول، شاهد عرضه نفت در بورس به صورت هفتگی و با حجم بیشتری اتفاق افتد، اجرای این راهکار با تعلل سوال برانگیز وزارت نفت، با وقفه‌ای یک ماهه همراه بود تا دوباره فضا برای مخالفین این راهکار فراهم شده و برای تخریب این روش شائبه‌پراکنی کنند.

* عرضه نفت در بورس منتظر تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی

نهایتا بیژن زنگنه وزیر نفت چهارشنبه(21 آذر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره دلیل توقف عرضه نفت در بورس و آخرین وضعیت اجرای این راهکار ضدتحریمی گفت: «پیش از این برای فروش یک میلیون بشکه نفت اجازه صادر شده بود که به دنبال آن هستیم برای عرضه 6 ماهه و فروش ریالی نیز مجوز بگیریم. امیدواریم این موضوع در اولین جلسه شورای عالی هماهنگی مطرح شود و با یک تغییراتی و تجاربی که پیدا کردیم، ما تقاضا می کنیم که اگر قبول کردند با مقدار بیشتری ولی 6 ماهه اجازه بگیریم که عرضه کنیم و این راه را باز کنیم».

با توجه به اظهارات زنگنه و با توجه به وابستگی قابل توجه درآمدهای ارزی دولت به صادرات نفت و همچنین کاهش میزان آن به حدود یک تا یک‌ونیم میلیون بشکه در روز در ماه های اخیر، ضرورت دارد که شورای عالی هماهنگی اقتصادی هر چه سریعتر مصوبه ای در راستای عرضه مجدد نفت در بورس با حجم بیشتر و به صورت منظم داشته باشد. در واقع، استفاده از ظرفیت بخش غیردولتی برای بی اثر کردن تحریم‌های نفتی نیازمند نظر مثبت شورای عالی هماهنگی اقتصادی است که انتظار می رود هر چه سریعتر اتخاذ شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین