سینمای مقاومت و نسبت آن با دستگاه دیپلماسی

گروه فرهنگی الف،   3970924106

سینما به ویژه سینمای مقاومت باید پا به پای سایر اضلاع جامعه در گسترش گفتمان و فرهنگ انقلابی حرکت کند؛ اتفاقی که تاکنون محقق نشده است و نیاز به کار اساسی‌تری دارد و توجه دستگاه دیپلماسی را می‌طلبد.

سینمای مقاومت و نسبت آن با دستگاه دیپلماسی

فارس نوشت: جشنواره فیلم مقاومت گرچه در تجربه بین‌المللی‌اش نوپاست اما به دلیل ظرفیت‌های بالقوه‌ای که دارد، موفق شده در اندک تجربه بین‌المللی‌اش، فرازها و جهش و رویش‌های امیدبخشی را رقم بزند. جشنواره‌ای که هم برای اندیشمندانی مانند نوام چامسکی و دیوید بارسامیان مهم است و هم برای سینماگرانی همچون دنیل کوهن، لوئیس کاسترو، جان جیابویتو، نجدت انزور، باسل الخطیب، عماد برنادو راشد رضوان.

به اقتضای همین ظرفیت و شرایط است که این حرکت طی ۵ تجربه بین‌المللی موفق به شبکه‌سازی برای فیلمسازان مستقل و آزاده دنیا شده و قادر است از طریق «مدرسه سینمایی روایت»، حدود ۳۰۰ مستندساز انقلابی را در کشورهای عراق، سوریه، بحرین، یمن، افغانستان، تاجیکستان، لبنان، و ... به جریان یا جبهه فیلمسازان انقلابی دنیا متصل کند.

این قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی انقلاب که متولد سال‌های آغازین دفاع مقدس است، اکنون به رغم بی مهری‌ها و کم لطفی‌ها به یک رویداد جهانی بدل شده و ۴۸ هفته فیلم مقاومت را در کشورهای فنلاند، نیجریه، افغانستان، لبنان، عراق، سوریه، ترکیه، هند، روسیه، قزاقستان، تاجیکستان و... سامان داده است.

البته که این حرکت بین‌المللی هنوز در آغاز راه است اما ظرفیت‌هایی دارد که فراتر از فرم، ساختار، صنعت سینما و ایونت‌های مرسوم و جوایز آن است. بیش از ۳۰۰ فیلم سینمایی بر بستر تاریخی انقلاب و دفاع مقدس ساخته شده که حتی، یکی از آن‌ها، در فستیوال‌های مشهور و معلوم‌الحال دنیا جایی نداشته‌اند. جشنواره فیلم مقاومت نشان می‌دهد که چنین رویه‌ای درباره دیگر کشورهای مستقل و معارض با نظام سلطه نیز وجود دارد.

شنیدن صداهای مستقل و معارض برای جشنواره‌های پرطمطراق نظام سرمایه‌داری سخت و دشوار است و در این راستا، شنیدن صدای انقلاب اسلامی از قاب سینما نیز برایشان سخت‌تر. در چنین شرایطی، جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت می‌تواند در جایگاهی فراتر از یک جشنواره و پایگاه اجتماعی و فرهنگی قلمداد ‌شود و بخشی از بار سنگین انعکاس فرهنگ مقاومت و ایستادگی در برابر نظام سلطه را به دوش بکشد.

جشنواره مقاومت می تواند با تکامل و توسعه بیشتر و جذب منابع و سرمایه گذاری اساسی جبهه محکم و گسترده‌ای را در مقابل جریانات ضد اسلامی ایجاد کند. دست‌کم قادر است پشت پرده و ریشه‌های آن را افشا کند.

سینما به ویژه سینمای مقاومت باید پا به پای سایر اضلاع جامعه در گسترش گفتمان و فرهنگ انقلابی حرکت کند؛ اتفاقی که تاکنون محقق نشده است و نیاز به کار اساسی‌تری دارد و توجه بیشتر دستگاه دیپلماسی را می‌طلبد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین