۶ هزار خودروی خارجی در گمرکات خاک می‌خورد/ بلاتکلیفی ۲۲.۸ میلیون یورو ارز دولتی + سند

گروه اقتصادی الف،   3970924075 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

۵ مرجع ذی صلاح در رابطه با ترخیص خودروهای وارداتی معطل در گمرکات برای تعیین تکلیف ارز دولتی و انتفاع مردم نظرات خود را به معاون اول رئیس جمهور اعلام کردند.

۶ هزار خودروی خارجی در گمرکات خاک می‌خورد/ بلاتکلیفی ۲۲.۸ میلیون یورو ارز دولتی + سند

به گزارش فارس، با اوج گرفتن نوسانات ارزی و تخصیص ارز به خودروهای وارداتی، دولت تصمیم گرفت که واردات هر گونه خودرو را متوقف کند.

در حال حاضر براساس شواهد و مستندات حدود ۱۱ هزار خودرو به دلیل این سیاست در گمرکات اجرایی خاک می‌خورد و تکلیف آنها مشخص نیست، حال آنکه برخی از این خودروهای خارجی ارز ۴۲۰۰ تومانی در دوره‌ای که ارز تک نرخی شد، دریافت کردند و وضعیت تسویه آنها نیز مشخص نیست.

یک گزارش رسمی نشان می‌دهد، در مقطعی ۹۸ میلیون یورو ارز نیمایی به خودروی وارداتی اختصاص یافته است.

اکنون خبر می‌رسد که جمع‌بندی برخی پیشنهادات مراجع تصمیم‌گیر در این رابطه بر آن بوده که با ضوابط و شرایطی خودروهای موجود در گمرکات ترخیص شوند.

در نامه‌ منتشر شده‌ای به دلایل ترخیص خودروها پرداخته شده تا علاوه بر تعیین تکلیف ارز دولتی، مردم نیز از این موضوع منتفع بشوند.

کاظم پالیزدار در نامه‌ای به جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به تشریح علل ترخیص خودروها و نظر مراجع ذی صلاح پرداخته است.

در این نامه عنوان شده است: با توجه به نامه شماره ۱۱۱۴۹۸ مورخ ۱۳۹۷/۸/۲۴ دفتر حضرتعالی در ارتباط با پیگیری دستور آن مقام بر هامش نامه شماره ۶۰/۱۷۶۶۷۸ مورخ ۱۳۹۷/۷/۴ وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص «تعیین تکلیف موضوع استمرار خسارت ناشی از دپوی خودروهای مربوط به برندهای مختلف در گمرکات کشور» مراتب ذیل را جهت استحضار و دستور حضرتعالی ایفاد می‌نماید:

۱) بنا بر پیشنهاد وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت مراتب طی دو جلسه (مورخ ۱۳۹۷/۸/۱۳ و ۱۳۹۷/۸/۱۹) با حضور آقایان خسروتاج رئیس وقت سازمان توسعه تجارت ایران و مدیران مرتبط، فرود عسگری رئیس کل گمرک ج.ا.ا انصاری رئیس سازمان تعزیرات حکومتی، نجفی معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران و منایی معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، در محل این دبیرخانه مورد بحث و تبادل‌نظر میان اعضاء قرار گرفت و پیشنهادات ارائه شده از سوی دستگاه‌های مذکور با در نظر داشتن دوره‌های زمانی مربوط به ضوابط حاکم بر ثبت سفارش‌های خودرو، مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

۲) بر اساس گزارشات آماری ارائه شده از سوی گمرک ج.ا.ا تعداد خودروهای موجود در بنادر و اماکن گمرکی ۹۹۰۹ دستگاه است که از این تعداد (علاوه بر خودروهای ترانزیتی) شامل خودروهای مربوط به بنادر مهم کشور (به جز خودروهای موجود در گمرکات اصفهان، تهران و سلفچگان) می‌باشد. که در صورت اجرای تصمیمات این جلسه، تعداد نهایی خودروهای فوق‌ قابل احصا بوده و تعیین تکلیف خواهد شد.

در صورت اجرای تصمیمات مزبور، با احصای تعداد نهایی خودروهای فوق نهایتاً ۱۰ الی ۱۳ هزار دستگاه خودرو در نهایت تعیین تکلیف شوند.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی گمرک ج.ا.ا از مجموع این خودروها، فقط تعداد ۶۸۱۲ دستگاه خودروهایی هستند که علیرغم اظهار و طی مراحل قانونی، تاکنون ترخیص نشده‌اند.

۳) حسب گزارش سازمان توسعه تجارت مجموع ارز دریافت شده از سیستم بانکی (ارز ۴۲۰۰ تومانی) توسط تنها پنج شرکت واردکننده در حدود ۲۲.۸ میلیون یورو می‌باشد. همچنین بر اساس همین گزارش، صرفاً از سوی ۲۷ شرکت واردکننده خودرو مبلغی حدود ۹۸ میلیون یورو از سامانه نیما ارز دریافت شده است. بدیهی است تعیین تکلیف موضوع بر اساس مصوبه پیشنهادی، وضعیت نامشخص فعلی منابع ارزی تخصیصی به این خودروها را مشخص خواهد نمود.

۴) با توجه به موارد مذکور و با در نظر داشتن رویکرد حل و فصل موضوع برای رفع مشکلات فعلی و آتی، در نهایت تصمیماتی به شرح پیوست اتخاذ و مورد امضا و توافق مسئولین حاضر در جلسه قرار گرفت. به هر حال با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع و در راستای جلوگیری از شائبه شکل‌گیری رانت و نیز جلوگیری از اتخاذ تصمیمات موازی در خصوص موضوع مورد اشاره، همچنین ایجاد سازوکار مشخص برای ضمانت اجرایی مناسب جهت اقدام از سوی دستگاه‌های اجرایی و قضایی متولی امر.

با توجه به اتفاق‌نظر همه اعضای حاضر در جلسه و بنا بر حساسیت‌های پیش‌گفته، پیشنهاد می‌گردد نسبت به طرح پیشنهادات ارائه شده (به شرح پیوست). در جلسه شورای عالی هماهنگی سران سه قوه اقدام گردد.

دیدگاه کاربران

علی۶۷۶۴۷۱۱۱:۳۳:۴۷ ۱۳۹۷/۹/۲۴
مابه التفاوت 4200 تا دلار آزاد را بدهند بعد ترخیص شوند چون قطعا در بازار به قیمت روز فروخته میشوند رسانه ها پیگیری کنند
ناشناس۶۷۶۹۱۳۱۵:۲۶:۳۶ ۱۳۹۷/۹/۲۴
چرا ؟؟ مگر ارزش روز دلار چند بود و چرا سرمایه شما سه برابر شد اشکال نداره ولی شرکت ها خصوصی باید دو سوم سرمایه را از دست بدهند ایا شما که ماشین با ارز هزار تومان خرید حاضر هستید ماشین را بهمان قیمت که خریدی بفروشی
ناشناس۶۷۶۵۰۵۱۱:۵۳:۲۹ ۱۳۹۷/۹/۲۴
خاکی شده شو هم قبول داریم تا هپلی هپو نشده یه دونشو واسه من کنار بزارید . متشکرم .
سیدرضا۶۷۶۵۷۳۱۲:۲۷:۳۱ ۱۳۹۷/۹/۲۴
با عرض سلام مردم سال قبل خودرو خرید کردن، پولشو رو هم دادن، وآنها ثبت سفارش شده ولی معلوم نیست به چه دلیلی خودروها رو تحویل نمیدهند . چرا باید خودرویی که پولشو سال قبل مردم دادن توگمرک خاک بخوره ولی به ملت ندهند این چه سیاستیه یا بهتر بگویم این چه رانتی درپشتشه. کسی از نمایندگان نباید از اقای وزیرصنعت بپرسه چرا با پول ملت این کار را می کنید.گذشته از آن چرا باید بطور تمام قد تنها از خودرو سازها حمایت کنید ،اگر مشکل واردات بوده چرا ثبت نام خودرو رو انجام دادن واز ملت اینهمه پول گرفتن.
ناشناس۶۷۶۵۸۰۱۲:۳۳:۱۲ ۱۳۹۷/۹/۲۴
5درصد زیر قیمت بازار بفروش پول در صندوق واریز تا پس از حل تعیین تکلیف ها پرداخت ها صورت گیرد
نازنین۶۷۶۵۹۹۱۲:۴۹:۰۴ ۱۳۹۷/۹/۲۴
خودروها نگه داشته می شوند تا ایران خودرو و سایپا به هر قیمتی که دوست داشتن ماشین های بنجول و به درد نخور خود را به فروش برسانند، اینکه سرمایه مملکت خاک بخوره اهمیت نداره!! تولید ملی مهمتره
ناشناس۶۷۶۷۰۴۱۳:۳۸:۲۱ ۱۳۹۷/۹/۲۴
تمام خودروها توسط دولت به قیمت ارز آزاد فروخته شده و پول آن صرف ایجاد اشتغال جوانان و تکمیل طرح های ناتمام اساسی شود برای مشروعیت بخشی به این امر می توان نظرسنجی عمومی انجام داد. 60% مردم از تهیه احتیاج اولیه و ضروری زندگی ناتوان است و در حالی قشری اندک با خودروهای گران قیمت در خیابان ها دور - دور کنند. مهرداد رجبی
هم وطن۶۷۶۹۹۴۱۶:۰۹:۱۸ ۱۳۹۷/۹/۲۴
این همان خودروهایی است که عظیم خودرو سال گذشته به ماگفت در گمرک هستند و پول مارا گرفت ولی هنوز خبری از خودرو نیست ، به قول دوستان بعد از ترخیص هم، بجای تحویل به مشتری در بازار آزاد بفروش می رسد. وهیچ کسی هم نظارت ندارد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین