اقدام ضد یمنی مجلس نمایندگان آمریکا

گروه جهان الف،   3970922021

قانون‌گذاران حزب جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا راه تصویب هر قطعنامه‌ای که خواستار پایان حمایت دولت این کشور از ائتلاف متجاوز سعودی به یمن است را بستند.

به گزارش فارس، به گزارش هیل، این اقدام با تصویب متممی صورت گرفت که به طرح دیگری اضافه شده بود. طرح مورد نظر با ۲۰۶ رای موافق در برابر ۲۰۳ رای مخالف به تصویب رسید. 

در یکی از بندهای این مصوبه عنوان شده قانونگذاران کنگره آمریکا نمی‌توانند در مدت زمان باقی مانده از دوران فعالیت کنگره صدوپانزدهم قطعنامه‌ای در خصوص یمن صادر کرده و به «قانون اختیارات جنگ» استناد کنند.

پایگاه هیل نوشته این مصوبه شانس هر گونه رای‌گیری در مجلس نمایندگان آمریکا در سال جاری میلادی برای تصویب قطعنامه‌های مربوط به قطع حمایت آمریکا از ائتلاف سعودی در جنگ یمن را از بین‌ می‌برد. 

اقدام مجلس نمایندگان در حالی صورت گرفته که دیگر شاخه قانونگذاری کنگره (مجلس سنا) در آستانه رای‌گیری و تصویب قطعنامه‌ای قرار دارد که خواستار پایان دادن به حمایت‌های دولت آمریکا از رژیم سعودی در این جنگ است. 

این قطعنامه، بعد از رسوایی ترور «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در داخل کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مورد توجه نمایندگان سنا قرار گرفت. خاشقچی، ۲ اکتبر (۱۰ مهر) داخل ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به قتل رسید.

مخالفان و موافقان این قطعنامه پیش‌بینی می‌کنند که طرح مذکور از ۵۱ رای لازم برای تصویب در مجلس سنا برخوردار خواهد بود. قانونگذاران سنا تا کنون در دو رای‌گیری برای برطرف کردن قواعد اداری جهت به رای‌ گذاشتن این قطعنامه، حمایت بالای خود را از آن نشان داده‌اند.

سناتورها ابتدا چند هفته پیش با ۶۳ رای موافق و ۳۷ رای مخالف با خروج این قطعنامه از کمیته‌های تخصصی سنا و رای‌گیری بر سر آن در صحن عمومی موافقت کردند.  آنها سپس در یک رای‌گیری دیگر که ساعاتی قبل انجام شد  با ۶۰ رای موافق و ۳۹ رای مخالف با آغاز گفت‌وگوها در سنا برای تصویب نهایی آن موافقت کردند. رای‌گیری نهایی درباره این قطعنامه قرار است تا ساعاتی دیگر انجام شود.

اما روزنامه واشنگتن‌اگزماینر نوشته با آنکه این رای‌گیری در سنا نشانه‌ای دیگر از عصبانیت نماینده‌های کنگره از حمایت‌های دولت «دونالد ترامپ» از عربستان سعودی به شمار می‌رود، انتظار نمی‌رود این قطعنامه با کارشکنی‌های رهبران حزب جمهوری‌خواه و ترامپ به سرانجامی برسد.

ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است. 

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. مسئولان نزدیک به جنبش انصارالله می‌گویند از زمان آغاز این حملات بیش از ۳۶ هزار غیرنظامی یمنی شهید و زخمی شده‎اند.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. ۲۲ میلیون نفر که ۷۵ درصد جمعیت یمن را تشکیل می‌دهند نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، ۸.۴ میلیون نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تامین خواهد شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین