ارز 4200 تومانی دستپخت چه کسی بود؟/ واکنش تند کرباسچی به اظهارات آشنا/ شرمندگی زیباکلام از عملکرد روحانی

گروه سیاسی الف،   3970920096 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

ارز 4200 تومانی دستپخت چه کسی بود؟/ واکنش تند کرباسچی به اظهارات آشنا/ شرمندگی زیباکلام از عملکرد روحانی

ارز 4200 تومانی دستپخت چه کسی بود؟

حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در مصاحبه‌ای با اندیشه پویا درباره موضوعات مختلف مرتبط با دولت صحبت کرده است. بخش‌هایی از آن را می‌خوانیم: «آقای جهانگیری فرمودند که من حق تعویض منشی ام را هم ندارم، اما باید صریحا از آقای جهانگیری پرسیده شود که اگر شما نمی‌توانید او را عوض کنید، ناشی از چه چیزی است؟ ناشی از این است که رئیس جمهور شما را محدود کرده، یا نه، شما می‌خواهید منشی بازنشسته را حفظ کنید حال آنکه مجبور هستید او را عوض کنید. ممکن است ناشی از این باشد...

در مقام اجرا، حرف آقای نیلی این بود که کار‌ها را بدهید خودم اجرا کنم صریح با هم صحبت می‌کنیم آقای نیلی از نظریه پردازی خسته شده بود. از توصیه کردن و مشورت دادن خسته شده بود وقتی شما فکر می‌کنید راه حل این مشکل را بلد هستید و می‌توانید مشکل را حل کنید، می‌خواهید کار را دست شما بدهند تا خودتان حلش کنید...

رئیس جمهور اعلام کرد که می‌خواهیم در یک جلسه، در مورد وضعیت نرخ ارز که بالا می رود بحث کنیم قبل از آن جلسه آقای جهانگیری جلسات متعددی برگزار کرده بودند و آن جلسه تنهایی اساسا به درخواست آقای جهانگیری تشکیل شد. آقای جهانگیری در آن جلسه گزارشی از جلسات قبلی خودشان با تیم اقتصادی دولت و بیرون دولت ارائه کردند که خلاصه اش این سه نکته بود: یک، ما دیگر امکان این را که دلار را روی ۳۵۰۰ تومان نگهداریم، نداریم دو، چاره‌ای نیست جز این که به سمت تکنرخی کردن ارز برویم. سه. غیر از این نرخ، هر دلاری را که هست باید قاچاق تلقی کنیم. آقای روحانی در آن جلسه، به تک تک اعضای آن جلسه نگاه کرد و پرسید: این جمع بندی همه شماست؟ گفتند: بله. ایشان در آن جلسه گفتند من با این جمع بندی صد درصد مخالف هستم، اما اگر همه شما موافق هستید و این را تنها راه نجات کشور می‌دانید، من به مثابه «اکل میته» با این پیشنهاد موافقت می‌کنم

یعنی آقای نیلی با این تصمیم موافق بود؟

آقای نیلی هم در آن جلسه بود، آقای نهاوندیان هم بود.

آقای نیلی گفته اند که من در هیچ کدام از تصمیم گیری‌هایی که منجر به اعلام ارز ۴۲۰۰ تومانی شد حضور نداشته ام و غایب بوده ام. اما شما می‌گویید که آقای نیلی موافق بود؟

ایشان در تصمیم ۴۲۰۰ تومانی بودند. اصلا آن جماعت از جلسه خودشان آمدند و در این جلسه نشستند. البته نمایندگی آن جمع را آقای جهانگیری انجام داد و جمع بندی کل را ایشان گفت. افراد فرصت داشتند در آن جلسه حرف بزنند و حرف زدند. می‌توانستند مخالفت کنند، ولی نکردند؛ بنابراین این پیشنهاد سه گانه بدون هیچ مخالفی تصویب شد. فقط یک مخالف داشت و آن رئیس جمهور بود، دلیل رئیس جمهور برای مخالفت هم این بود که ما هر وقت گفتیم تک نرخی، بازار ثانویه‌ای درست شد که قیمت را آن بازار تعیین می‌کرد و این دفعه اول نیست که این کار را می‌کنیم، بنابراین این طرح شکست می‌خورد. بحث بعدی بر سر این بود که این ارز تک نرخی چه نرخی باشد؟ آقایان گفتند در جلسه کوچک تری درباره موضوع نرخ گذاری بحث کنیم، آقای رئیس جمهور گفت این را دیگر قبول نمی‌کنم. همین جا بحث کنید، همه آقایانی که بودند، باشند و همه بحث بکنید و حرف بزنید برخی مقاومت کردند که می‌خواهیم در یک جلسه بسته حرف بزنیم که آقای روحانی هم مقاومت کرد و بحث باز شد

چند نفر در این جلسه حضور داشتند؟

تقریبا بالای پانزده نفر بودند. یک نفر عدد ۵۵۰۰ تومان را پیشنهاد کرد و یک نفر دیگر ۴۵۰۰ تومان را آقای روحانی فرمودند ما مطابق مصوبه مجلس دلار را تا ۴۱۰۰ هم می‌توانیم افزایش دهیم. یعنی در بودجه برای ۳۹۰۰ تومان به ما مجوز عادی دادند و تا ۴۱۰۰ را هم اجازه داریم که بالا ببریم. من تا ۴۱۰۰ را موافق هستم، چون خلاف قانون هم عمل نکرده ایم. پس اختلاف سر ۴۱۰۰ و ۴۵۰۰ بود. چون پیشنهاد ۵۵۰۰ تومان را هیچ کس غیر از کسی که ارائه کرد قبول نکرد. نظر آقای رئیس جمهور، بیشتر روی ۳۹۰۰ تومان بود. اما بین ۴۱۰۰ و ۴۵۰۰ عدد ۴۲۰۰ تومان در آن جلسه مورد توافق قرار گرفت. بعدصحبت شد که چه کسی این را بگوید؟ رئیس بانک مرکزی بگوید رئیس جمهور بگوید، یا معاون اول آقای جهانگیری گفتند من باید این را اعلام کنم، من بالای سر آقای جهانگیری رفتم و گفتم اگر شما این را اعلام کنید باید همه حیثیت سیاسی خودتان را پای این کار بگذارید آقای جهانگیری. گفتم که اگر شما این را اعلام کنید، باید تا آخرش جوابگوی این تصمیم باشید. گفتم که آقای جهانگیری آیا شما این آمادگی را دارید؟ ایشان گفت من مسئولیت دارم و باید این کار را من انجام دهم.

ایشان مصاحبه کرد و در آن مصاحبه نرخ ۴۲۰۰ تومان را اعلام کرد، قاچاق بودن غیر آن را هم اعلام کرد، بلافاصله از آن جلسه بیرون آمد و این‌ها را اعلام کرده این که ما برای همه مصارف، ارز ۴۲۰۰ تومانی داریم کلمه همه مصارف غلط بود و نباید گفته می‌شد. ایشان باید می‌گفت: برای همه چیز‌هایی که مجوز می‌دهیم ارز ۴۲۰۰ تومان می‌دهیم. به هر حال، این شرح کل ماجراست...

چرا به رغم این هشدار شما، که خیلی‌های دیگر هم می‌گویند، آقای روحانی بیدار نمی‌شود؟ دیدید که آقای کرباسچی هم اشاره کرده بود به این که روحانی به خواب سنگین فرورفته است.

البته برخی هشدارها، هدف روشنی دارد. برای این که آقای کرباسچی از آقای روحانی خیلی تعریف بکند کافی است که آقای روحانی یک انتصاب را به توصیه ایشان انجام دهد. اگر آن انتصاب را انجام دهد کاملا بیدار است و اگر آن انتصاب را انجام ندهد در خواب غفلت است. این هشدار‌های کنشگران سیاسی را زیاد جدی نگیرید.»

***

واکنش تند کرباسچی به اظهارات آشنا

غلامحسن کرباسچی به اظهارات آشنا درباره خودش واکنش تندی نشان داد و در گفت‌وگو با انتخاب گفت: «حسام الدین آشنا دروغ می‌گوید، از ایشان بپرسید اصلا طی 5 سال گذشته من با روحانی دیدار یا صحبتی داشته ام که بخواهم درباره انتصابات اظهار نظر کنم؟

وی افزود: آشنا سعی دارد با دروغ از دولت و روحانی دفاع کند، چراکه من در سالهای گذشته به جز چندین جلسه خصوصی که محدود هم بوده اند، دیداری با روحانی نداشته ام و صحبتی هم با او مطرح نکرده ام.

دبیرکل حزب کارگزاران خاطرنشان کرد: مشاور فرهنگی رئیس جمهور حقوق می‌گیرد که این حرف‌ها را بزند، او در واکنش به نقدهای من به دولت و در دفاع از روحانی می‌خواهد با دروغ کارهای خود را پیش ببرد. آشنا بگوید من کی و کجا و چه کسی را به روحانی پیشنهاد کرده‌‌ام؟ دروغ که عوارض ندارد.

وی با اشاره به حلقه نزدیک به دولت و عملکرد آنها گفت: آشنا به عنوان شخصی نزدیک به روحانی هیچ عملکرد مثبتی تا کنون نداشته است، این را از وضع فعلی تبلیغات دولت می‌توان دریافت. ما عملکردی از ایشان ندیدیم که آن را خوب یا بد دانیم.

او افزود: به جز واعظی که وزیر بوده و دارای رزومه است و با بقیه افراد نزدیک به روحانی متفاوت است، می‌توان گفت بقیه این افراد، نیروهایی هستند که در حلقه های امنیتی حضور داشته‌اند؛ من بسیاری از اعضای دولت را نمی‌شناسم.»

***

روحانی را از موسوی خوئینی‌ها هم اصلاح‌طلب‌تر است

محمد قوچانی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران و روزنامه‌نگار باسابقه اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه روحانی را از موسوی خوئینی‌ها هم اصلاح‌طلب‌تر می‌دانم، تصریح کرد: بعضی از دوستان از آنطرف بام می‌افتند. اخیرا دیده‌ام یکی از دوستان مصاحبه کرده و هر چه خواسته علیه آقای هاشمی گفته و از آن طرف از آقای موسوی خوئینی‌ها که برای ایشان احترام قائلم ولی برون دادی از ایشان نمی‌بینم از آن جریان دفاع می‌کند.

محمد قوچانی: جهانگیری از روحانی در جریان ترمیم کابینه دلخور شد/ روحانی را از موسوی خوئینی‌ها هم اصلاح‌طلب‌تر می‌دانم

قوچانی در بخش یگری از این مصاحبه گفت: به هر حال آقای روحانی انتخاب جریان اصلاح طلبی بوده و حتی به آقای عارف ترجیحش دادند. ما موظفیم مسئولیت‌های این جریان را بر عهده بگیریم.

***

اکثریت مجلس آینده در دست اصولگرایان

غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده سابق مجلس به آرمان گفت: «در شرایط کنونی تنها دو جریان سیاسی در کشور وجود دارد و جریان سومی وجود ندارد که اگر مردم از دو جریان ناامید شدند به سمت جریان دیگر گرایش پیدا خواهند کرد. در جریان اصولگرا طیف‌های مختلفی وجود دارد و ممکن است سخن شما درباره برخی از طیف‌های جریان اصولگرایی صحیح باشد و مردم تمایلی به حمایت از آنها نداشته باشند. با این وجود در جریان اصولگرایی طیف‌های موثر و معقولی وجود دارد که مردم از آنها عبور نخواهند کرد. بافت گسترده جامعه ایران از متدینین تشکیل شده است. اغلب این بافت گسترده نیز به سمت جریان اصولگرایی گرایش دارند. در نتیجه کلید موفقیت اصولگرایان در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری آینده حمایت از میانه روهای جریان اصولگرایی خواهد بود. در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی اکثریت مجلس در اختیار اصولگرایان قرار خواهد داشت. از سوی دیگر اصولگرایان تلاش خواهند کرد در انتخابات ریاست جمهوری آینده نیز با نظم و وحدت درونی بیشتری حضور پیدا کنند و بنده معتقدم رئیس‌جمهور بعدی ایران یک اصولگرا خواهد بود...

شرایط اصولگرایان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال96 خاص بود و اصولگرایان موفق شدند سازوکار مناسبی برای تصمیم گیری خود فراهم کنند. از سوی دیگر کاندیداهای این جریان نیز از تصمیم جمعی تمکین کردند و درنهایت اصولگرایان موفق شدند در حدود16 میلیون رای به دست بیاورند. به همین دلیل من معتقدم رای اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری آینده حداقل20 میلیون رای خواهد بود.

***

شرمندگی زیباکلام از عملکرد روحانی

صادق زیباکلام درباره عملکرد دولت به تسنیم گفت: «در ارتباط با دولت آقای روحانی واقعیت این است که اگر تلاش‌های اصلاح‌طلبان در انتخابات 96 نبود، شاید او  حتی 4میلیون رای نیز نمی‌آورد، بنابراین اصلاح‌طلبان نمی‌توانند امروز به روحانی پشت کنند و بگویند که "عملکرد دولت به ما ربطی ندارد". ما باید به مردم بگوییم "این اصلاح‌طلبان بودند که از شما خواستند که در انتخابات شرکت کنید و به آقای روحانی رای دهید".

صادق زیباکلام: به‌خاطر دفاع از روحانی شرمنده‌ایم

وی ادامه داد: ما مسئولیت حمایت از دولت آقای روحانی را می‌پذیریم و شرمنده هستیم که آقای روحانی به وعده‌های انتخاباتی خود پایبند نبود ولی در عین حال باید به مردم توضیح دهیم که گزینه دیگری نبود چراکه اگر ما به صندوق‌های رای پشت می‌کردیم، امروز اصولگرایان در مسند امور بودند.

دیدگاه کاربران

کاشانی۶۷۲۲۱۴۲۰:۳۶:۱۹ ۱۳۹۷/۹/۲۰
موج پشیمانی و شرمساریهای بی فایده
ناشناس۶۷۲۲۴۲۲۰:۵۳:۵۴ ۱۳۹۷/۹/۲۰
اصلاح طلبان و جناب زیباکلام باید پاسخگوی فاجعه اقتصادی بوجود آمده فعلی باشند و شرمندگی مشکلی را حل نمی کند.
ناشناس۶۷۲۳۷۱۲۳:۱۷:۲۰ ۱۳۹۷/۹/۲۰
بطور خلاصه باید گفت که فاجعه اقتصادی از زمان دولت احمدی نژاد کلید خورده بود و بعدها در دولت روحانی ادامه داد.
ناشناس۶۷۲۵۷۹۰۸:۲۱:۱۱ ۱۳۹۷/۹/۲۱
بله جناب زیبا کلام یه قدم عقب برمیدارند دو قدم جلو و خجالت هم نمی کشند و منظورشان این است جناح مخالفشان بود وضع بدتر می بود
ناشناس۶۷۲۲۴۹۲۱:۰۱:۳۱ ۱۳۹۷/۹/۲۰
آقای جهانگیری باید به جای نامه‌نگاری به رهبر انقلاب به رئیس خود و همفکرانش نامه بنویسد که به اسم اصلاحات این مشکلات را برای کشور به وجود آوردند و پاسخگو هم نیستند. نامه‌نگاری ایشان فرار به جلو است.
تقی۶۷۲۲۸۷۲۱:۴۹:۲۸ ۱۳۹۷/۹/۲۰
در زمان انتخابات حرف و حدیث زیاد است ولی سرجمع کدامیک از کاندیدا ها از لحاظ سیاسی و اجتماعی و غیره برتر از اقای روحانی بود
ناشناس۶۷۲۳۶۴۲۳:۱۰:۱۱ ۱۳۹۷/۹/۲۰
شرکت کتتدگان دراین جلسه باید مجازات شوند چراکه ملت را نابود کردندوسرنوشت خیلی ها را عوض کردند.
ناشناس۶۷۲۳۷۰۲۳:۱۷:۱۲ ۱۳۹۷/۹/۲۰
بنده به علت جوانی و نپختگی یک بار به رفسنجانی رای دادم که بابت ان یک بار رای دادن از نسل اینده این مملکت شرمنده ام
ناشناس۶۷۲۳۹۱۲۳:۳۲:۱۸ ۱۳۹۷/۹/۲۰
این اقای زیبا کلام خودش را کسی حساب می کند گویی که او روحانی را به ریاست جمهوری رسانده است نه خیر
ناشناس۶۷۲۴۲۱۲۳:۵۷:۴۷ ۱۳۹۷/۹/۲۰
این زیبا کلام نوبر ه / دیگه کسی مث زیبا کلام نیست که بیاد انتقاد کنه / یعنی ایشون فقط گرین کارت داره که پرچم امریکا رو لگد نمی زنه یا ایشون داره نقش بازی می کنه و مردم فریب بازی در اورده ؟
ناشناس۶۷۲۵۹۳۰۸:۳۹:۲۵ ۱۳۹۷/۹/۲۱
ارز 4200 که سوال ندارد . دستپخت مردم و دولت قبل بوده است . اصلا در دولت قبل به تصویب رسیده است . کی بود؟ کی بود؟ من نبودم .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    3. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    4. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    5. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    6. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    7. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    8. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    9. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    10. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    11. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

    12. فضائلی: اختلاف سلیقه‌ها در کشور نباید نفرت ایجاد کند

    13. ادعای حسنی و رفتار اموی!

    14. درگذشت معاون امور زنان در دولت اصلاحات

    15. چرا شبکه آشوب به سراغ براندازان داخلی رفته است؟ / با اپوزیسیون داخل کشور آشنا شوید!

    16. حاجی‌دلیگانی: فساد نتیجه بی‌توجهی و عدم رعایت قانون است

    17. جوابیه پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی به حواشی اخیر

    18. جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد

    19. صلح امام حسن(ع)؛ چرا؟!

    20. شهادت یکی از مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه

    21. سرلشکر رشید: آمریکا شریک جرم اسرائیل است

    22. روز قدس باید به زلزله سیاسی علیه صهیونیست‌ها تبدیل شود

    آخرین عناوین