کسی که الفبای اقتصاد را خوانده باشد، می‌داند که این راه حتی به ترکستان هم نمی‌رود!

جعفر قادری،   3970919085 ۵۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
کسی که الفبای اقتصاد را خوانده باشد، می‌داند که این راه حتی به ترکستان هم نمی‌رود!
تقویت ارزش پول ملی یکی از دغدغه‌های همیشگی در اقتصاد کشور بوده و بیش از همه، رهبر حکیم انقلاب نسبت به آن توصیه و تاکید داشته‌اند که آخرین مورد آن از زبان رئیس‌کل بانک مرکزی مبنی بر دستور ایشان برای صیانت از ارزش ریال شنیده شد.
 
طبیعتاً وقتی مشکلی رخ می‌دهد، راه‌حل‌هایی نیز ارائه می‌شوند اما پیش از هر چیز باید به این نکته توجه داشته باشیم که ابتدا موانع، شناسایی و برطرف شوند تا زمینه برای تقویت ارزش ریال فراهم گردد.در این خصوص باید دانست که ارزش ریال، متغیر و تابعی از سایر متغیرهای اقتصادی به شمار می‌آید.
 
وقتی نرخ تورم افزایش یابد و نقدینگی بدون توقف رو به رشد باشد، پویایی اقتصاد زیر استانداردهای تعیین‌شده باشد، بازارهای سرمایه‌ای، مالی و پولی در حد و اندازه لازم عملکرد نداشته باشند، صادرات و واردات متناسب با ظرفیت‌ها و نیازهای کشور مدیریت نشوند، سیاست‌های پولی و مالی و راهکاری ارزی و تجاری بدون ضابطه و یله باشند، بیماری بی‌اعتمادی و عدم ثبات در اقتصاد رخ می‌دهد و درنتیجه، مردم برای حفظ قدرت خرید و سرمایه‌هایشان به دنبال بازارهای جایگزین می‌روند.

در تنش‌ها و تلاطمات اخیر بازار، همه‌کسانی که به دنبال خرید ارز، طلا، مسکن، خودرو یا سایر دارایی‌های حقیقی بودند را نمی‌توان در جرگه گروهی به شمار آورد که با برنامه‌ریزی قبلی و عامدانه به دنبال اخلال در اقتصاد بودند. برخی صرفاً به‌منظور حفظ قدرت خرید خود دست به این اقدامات زدند و حتی بعضی از آن‌ها هم واقف بودند که کار صحیحی انجام نمی‌دهند اما چاره‌ای دیگر نمی‌دیدند.
 
بنابراین، صرفاً نمی‌توان با تغییرات مقطعی و کوتاه‌مدت ارزش پول ملی را به‌سرعت تقویت کرد، چراکه رفع موارد ذکرشده، بعضاً زمان‌بر است و باید باحوصله، دقت و البته با اسلوب و اصول مشخص به مصاف موانع رفت. افزون بر این باید توجه داشت که شاید لازم باشد کشورها سیاست کاهش تدریجی ارزش پول ملی را به‌صورت کاملاً «مقطعی» و «محدود» دنبال کنند تا بتوانند میزان صادرات خود را افزایش دهند ولی آنچه در حال حاضر در کشور ما در حال وقوع است و بعضاً ممکن است به‌عنوان توجیهی برای کاهش ارزش ریال مطرح شود، به این واقعیت بازمی‌گردد که زیربناها، ساز و کارها و جهت‌گیری‌های اقتصادی دارای ایرادات ساختاری است و اشکالات جدی به آن وارد است.
 
در حال حاضر شاهدیم که طی مدت حدود پنج سال، حجم نقدینگی به سه برابر افزایش‌یافته و در این شرایط نمی‌توان انتظار داشت که مشکل اقتصاد به‌سرعت و در مدت کوتاهی رفع شود، زیرا برآیند قطعی تصمیمات عجولانه و بدون پشتوانه کارشناسی، کاهش ارزش پول ملی است. توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی به بانک مرکزی برای تقویت ارزش ریال اما نکته نغز و بسیار مهمی در بر دارد و آن اینکه این نهاد بالادستی باید از استقلال در تصمیم‌گیری‌ها برخوردار باشد.
 
وقتی نوسانات ارزی از زمستان سال گذشته کلید خورد، سیاست‌هایی به بانک مرکزی تحمیل شد که مثل سم در بدنه اقتصاد عمل کرد و زمانی که از مسئولین وقت این بانک درباره چرایی این راه‌حل‌های غیرعلمی سوال شد، گفتند که از طرف برخی دستگاه‌های اجرایی به آن‌ها ابلاغ‌شده و اراده‌ای در رد آن نداشته‌اند! در مقابل، مقامات تصمیم گیر این سیاست‌ها وقتی در برابر رسانه‌ها و کارشناسان قرار می‌گرفتند که با کدام منطق، این سیاست‌های پولی و مالی را به بانک مرکزی تحمیل کرده‌اند، پاسخ می‌دادند که با کارشناسان در این خصوص مشورت شده!! درحالی‌که هیچ کارشناسی زیر بار پیچیدن چنین نسخه‌های مسئله داری نمی‌رود.

یکی ازاین‌دست سیاست‌ها، اعلام ارز دو نرخی بود. به علت ندانم‌کاری‌ها و سیاست‌های غلط بود که ابتدا ارز تک‌نرخی ۴۲۰۰ تومانی ابلاغ و اعلام شد و متعاقب آن، ۲۵۰ میلیارد دلار تقاضای خرید این ارز ثبت سفارش شد. این اتفاق حاکی از نادرست و غیر کارشناسی بودن سیاست فوق الذکر است، چراکه اگر کسی الفبای اقتصاد را خوانده باشد، می‌داند که این راه حتی به ترکستان هم نمی‌رود! جای تامل بسیار دارد که چرا بعضی از نهادها به سمت و سویی حرکت می‌کنند که تبعات سنگینی برای مردم به همراه دارد و موجب می‌شوند تا بدخواهان این مرز و بوم برای تشدید تحریم‌ها و فشارها امیدوار شوند.

بنابراین، بحث استقلال بانک مرکزی باید به‌صورت بسیار جدی، پیگیری شود تا هر تصمیم، سیاست و اقدامی صرفاً از کانال‌های علمی و کارشناسی و به دور از جناح‌بازی و رقابت‌های سیاسی دنبال شود. از طرفی، بانک مرکزی باید راهکارهای ذیل را برای تقویت پول ملی تعقیب و عملیاتی کند.

۱- در شرایط فعلی، میل بسیاری برای سرمایه‌گذاری‌های ریالی و ارزی وجود دارد. بانک مرکزی باید چاره‌ای برای رفع این مشکل بیندیشد و در وهله اول، زمینه را برای سرمایه‌گذاری ریالی فراهم کند و آن را به‌سوی تولید سوق دهد. برخی نیز ترجیح می‌دهند که سرمایه‌های خود را به ارزهای خارجی تبدیل کنند، لذا ضروری است که برنامه‌ای برای جذب ارزهای خانگی به سمت تولید تدوین و تنظیم شود که هم از خروج ارز از کشور ممانعت به عمل آید و هم به سرمایه‌گذار تضمین داده شود که ارز او در کشور بیشتر ترقی می‌کند تا در خارج.
 
۲- یکی از شیطنت‌های آمریکا، فراری دادن سرمایه‌گذاران خارجی است و بخشی از این اتفاق به دلیل ضعف در داخل بازمی‌گردد، چون نه‌تنها سرمایه‌گذاران خارجی در این شرایط غیرقابل‌پیش‌بینی پا پیش نمی‌گذارند بلکه حتی سرمایه‌داران داخلی هم به خارج می‌روند! اینجاست که ضرورت دارد بانک مرکزی وارد گود شود و به‌عنوان یک نهاد تصمیم گیر و تصمیم‌ساز شرایطی را مهیا کند که طرف‌های خارجی بدون توجه به تحریم‌ها، در بازار جذاب و پر رونق ایران سرمایه‌گذاری کنند. این اتفاق ممکن است، به‌شرط آنکه مکانیسم‌های لازم برای آن پیش‌بینی شود.
 
۳- بانک مرکزی باید برنامه‌ای اساسی برای تامین هزینه‌های جاری و حتی هزینه‌های عمرانی داشته باشد؛ چراکه ساز و کار آن تورم‌زا و تهدیدی برای ارزش پول ملی است. در طول چند سال گذشته هزینه‌های هنگفتی برای تامین هزینه‌های ذکرشده از محل اسناد خزانه صرف شده است، درحالی‌که ماجرا از این قرار است که تعهدات دولت به افراد، به تعهدات دولت به بانک‌ها و دست‌آخر به تعهدات دولت به بانک مرکزی تبدیل می‌شود و دولت هم منابعی در اختیار ندارد که بدهی‌های خود را تسویه کند.
 
بنابراین، مجبور می‌شود که از طریق افزایش نرخ ارز و تسعیر دارایی‌های خارجی بانک مرکزی، بدهی خود را تسویه کند که این امر به رشد نقدینگی دامن می‌زند و دور باطلی را شکل می‌دهد. و بالاخره اینکه صیانت از ارزش پول ملی، وظیفه همه دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی است اما دستگاه‌های اجرایی وظیفه‌ای مضاعف و سنگین‌تر در این میان دارند که سیاست‌های «قابل‌اجرا»، «عملی» و «کارشناسی شده» ذیل بانک مرکزی مستقل، اولین پیش‌نیاز آن خواهد بود.
 
 
 
 
منبع: حمایت

دیدگاه کاربران

ایرانی۶۶۹۸۴۱۱۱:۵۵:۲۸ ۱۳۹۷/۹/۱۹
نویسنده محترم توجه بفرمایید که کل دنیا میگویند مراقبند راهشان به فارسستان نرود. ترکستان که اقتصادش خیلی فراتر از ماهاست. پس چی شد وزیران باهوش پارسی که در کتب تاریخی گفته اند.
ناشناس۶۷۰۱۶۰۱۴:۳۲:۳۶ ۱۳۹۷/۹/۱۹
نویسنده باید توجه داشته باشد که قیمت ارز بدون منطق و روانی در عرض 3-4 ماه بالا رفت. جای تعجب نیست که اکنون به همین سرعت قیمت ارز پایین بیاید.
ناشناس۶۷۰۵۹۷۱۹:۲۸:۲۳ ۱۳۹۷/۹/۱۹
روانی کدام است !!! دولت خودش این صدمه را به پول ملی زد .
ناشناس۶۷۰۸۰۹۲۲:۵۰:۱۳ ۱۳۹۷/۹/۱۹
تنها راه سالم سازی اقتصاد اهتمام به این ایه ان لیس للانسان الا سعی و اعلان عدم مشروعیت سرمایه های کلان غیر مشروع حاصل از تلاطم های اقتصادی و این گفته مولی علی ع که فرمودند ثروتدهای حرام را اگر کابین زنانشان کرده باشند به بیت المال باز می گردانم تنها را اصلاح و سالم سازی اقتصاد اهتمام به این دو مورد مهم است
ناشناس۶۷۰۱۹۷۱۴:۵۴:۰۱ ۱۳۹۷/۹/۱۹
اتفاقا تا جایی که میدانیم مسئولان همه همشهری شما هستند چی شد چرا اینطور شد؟
mostafa.kamali95@yahoo.com۶۷۰۲۱۷۱۵:۰۹:۴۴ ۱۳۹۷/۹/۱۹
تنها راه و تنهاه را سالم سازی اقتصاد این است که زیر بنا و فوندانسیون اقتصاد را محکم کرد با توجه به تلاطم ها و نوسانات اقتصادی از اول انقلاب و حتی پیش از انقلاب باعث شده که ثروت در جامعه با عدالت توزیع نشده و همان شعار 4 درصدی و 96 درصدی حاصل شده لذا باید در درجه اول قانون از کجا اورده ای که به این ثروت افسانه ای رسیده ای را اعمال کرد و ثروت های باد اورده را باز پس گرفته و در جهت تولید بکار ببندیم و در کنارش تمهیداتی بیندیشیم که تکاثر مجددا بوجود نیاید لذا 99.99999 درصد ثروت های افسانه ای و کلان را که نامشروع است باید ملی اعلام کرد
ناشناس۶۷۰۴۵۹۱۷:۴۱:۲۹ ۱۳۹۷/۹/۱۹
ترکها حمله کردن اون وزرای پارسی رو کشتن و این شد که میبینی
ناشناس۶۷۰۵۵۶۱۸:۵۴:۳۰ ۱۳۹۷/۹/۱۹
یاشاسن جانم
ناشناس۶۶۹۸۴۸۱۱:۵۸:۱۳ ۱۳۹۷/۹/۱۹
در شرایط تحریم توان واردات تکنولوژی روز دنیا رو نداریم ، توان صاردرات نداریم دقیقا چی تولید کنیم ؟با کدام تکنولوژی ؟ رسیدن به تکنولوژی روز دنیا به صورت مستقل به 1000 سال زمان نیاز دارد
ناشناس۶۷۰۱۷۵۱۴:۴۳:۱۹ ۱۳۹۷/۹/۱۹
همون تکنولوژی که داریم را صحیح تولید کنیم مشتری دارد.... در کمتر از 20 سال از تکنولوژی. روز دنیا جلو می زنیم.... مثل اتفاقی که در هسته ای و موشک افتاد
ناشناس۶۷۰۲۸۳۱۵:۵۳:۴۹ ۱۳۹۷/۹/۱۹
اره مثلا پراید رو صحیح تولید کنیم صادر کنیم !
ناشناس۶۷۰۲۸۴۱۵:۵۴:۴۵ ۱۳۹۷/۹/۱۹
هسته ای نیروگاه رو روسها ساختند یا ما ؟ موشگ ها هم مال ... نیست اصلا
ناشناس۶۷۰۳۴۰۱۶:۲۸:۰۷ ۱۳۹۷/۹/۱۹
دقیقا چی رو میخواهید به کجا صادر کنید ؟ پراید رو کره ؟ در شرایط تحریم صادرات معنی ندارد
ناشناس۶۷۰۵۱۱۱۸:۱۹:۳۶ ۱۳۹۷/۹/۱۹
دل خوش سیری چند
ناشناس۶۷۰۹۰۸۰۱:۳۱:۲۲ ۱۳۹۷/۹/۲۰
هسته ای و موشک پیش پا افتاده ترین علم میخواد
اكبر۶۶۹۸۸۲۱۲:۱۴:۰۸ ۱۳۹۷/۹/۱۹
قابل توجه اونایی که هی کامنت میذارن حقوقها را افزایش بدید. دولت باید از هر اقدامی که منجر به افزایش نقدینکی شود خودداری کند و با طناب بوسیده در جاه نرود.
محمد مهدی۶۷۰۰۵۵۱۳:۳۳:۳۲ ۱۳۹۷/۹/۱۹
منظور همه اونهایی که میگن حقوقها را افزایش بدید افزایش ریالی نیست بلکه منظورشون افزایش قدرت خریده
ناشناس۶۷۰۰۸۹۱۳:۴۹:۳۴ ۱۳۹۷/۹/۱۹
دولت اگر از حقوق مدیران کم کند میتواند کل ایران را آباد کند
ناشناس۶۶۹۸۹۹۱۲:۱۹:۲۰ ۱۳۹۷/۹/۱۹
یکی بیاد بگه در کدوم سالها پول ما تقویت شده؟
ناشناس۶۷۰۱۲۶۱۴:۱۲:۵۱ ۱۳۹۷/۹/۱۹
ان زمانی که به طور مصنوعی دلار 3700 بود الکی واحد پول ایران تقویت شده بود منتها به زور و ضرب دوپینگ
ناشناس۶۷۰۷۰۴۲۱:۰۴:۳۰ ۱۳۹۷/۹/۱۹
آن زمان که دلار 1000 تومان بود چی؟
ناشناس۶۷۰۲۵۹۱۵:۳۵:۰۴ ۱۳۹۷/۹/۱۹
قبل از انقلاب پولمان قوی بود!
سیدرضا۶۶۹۹۰۰۱۲:۱۹:۳۰ ۱۳۹۷/۹/۱۹
با سلام نکته کلیدی را فرموده اید "بانک مرکزی مستقل،" که متاسفانه بدلیل دخالت نهادهای غیرمسئول نداریم.
omid۶۶۹۹۰۳۱۲:۲۳:۰۷ ۱۳۹۷/۹/۱۹
این ره از زمانی که دولت جدید روی کار آمد به ترکستان بود،همان زمانی که برای لج و لجبازی و سیاستهای عوام فریبانه و کم کردن نرخ تورم روی کاغذ ،بعد از شوک تورمی دوران قبلی ،آقای استاد ضد تورم سکان دار اقتصاد کشور شد،و شوک رکودی را به کشور تحمیل کرد و شد این که الان می بینیم... کسی که ادعای تدبیر داشت بعد از آقای ضد تورم ،کرباسچیان را وزیر اقتصاد کرد که این کار در هیچ جای دنیا سابقه ندارد که یکفر با تحصیلات مدیریت بازرگانی بشود وزیر اقتصاد،وزارت اقتصاد یک وزارتخانه کاملا تخصصی است که حتما باید یک نخبه با تحصیلات اقتصاد در راسش قرار گیرد. یک نو برانه دیگر هم این بود که رییس کل بانک مرکزی هم تحصیلات اقتصاد نداشت و یک حسابدار بود.که این هم در هیج جای دنیا سابقه ندارد این هم از تدبیر دولت
ناشناس۶۶۹۹۰۶۱۲:۲۵:۱۹ ۱۳۹۷/۹/۱۹
خلاصه مقاله این است: کارهایی که تا به حال انجام شده غیر علمی و غیرکارشناسانه بوده و دولت از این به بعد باید برنامه ریزی کند و کار کارشناسی انجام دهد! نقدهامون مثل بقیه کارامونه: آبکی، سست، خالی از استدلال و بدور از هر گونه راه حل عملی و منطقی!
ناشناس۶۶۹۹۰۷۱۲:۲۵:۲۶ ۱۳۹۷/۹/۱۹
برجام رو شماها با شعار دادن مرگ بر این اون بر هم زدید ! اگر امریکا در ایران سرمایه گذاری میکرد نمی توانست به همین راحتی کشور رو تحریم کنه چون منافع خودش به خطر می افتاد
ناشناس۶۶۹۹۱۹۱۲:۳۰:۳۲ ۱۳۹۷/۹/۱۹
میشه راهکار بدین یعنی اینکه میگین بانک مرکزی باید راهکاری بدهد که سرمایههای خارجی جذب شوند و سرمایه های داخلی فرار نکند دقیقا یعنی چی؟
اكبر۶۷۰۲۲۴۱۵:۱۶:۳۰ ۱۳۹۷/۹/۱۹
دقیقا یعنی قدرت تضمین اصل سرمایه خارجی را بصورت مکتوب داشته باشد. الان کلی سرمایه کذار هست که با تضمین بازبرداخت سرمایه بعداز ۵یا۱۰سال اماده مشارکت هستند ولی نیاز به تضمین بانک مرکزی یا وزارت امور اقتصادی یا دارایی دارد که هردو امتناع میکنند. دلیلش هم بظاهر این است که نمیتوانیم مملکت را مقروض کنیم، که البته عقلانیت این دلیل مشکوک است.
ناشناس۶۶۹۹۲۵۱۲:۳۲:۰۴ ۱۳۹۷/۹/۱۹
نویسنده محترم توجه داشته باشند که به اونایی که الفبای اقتصاد آموزش داده میشود این نکته را هم متذکر میشوند که در هر فرایند اقتصادی یه چیزی به اسم سایر شرایط هم وجود دارد و شما بر بسیاری از این شرایط یا کنترل ندارید یا تاثیر بسیار محدودی دارید. یکیش تعاملات بین المللی است وقتی پول نفت خریداری شده از شما رو هم به دلایل مختلف نمیدهند یا نمیتوانند بدهند یا حاضر به تبادلات بانکی با شما نیستند خودبخود منابع مالی دولت محدود میشود یا ارزش زمانی آن به شدت کاهش می یابد خیلی وقتها هم مجبور هستید مثل جوامع اولیه تهاتر انجام دهید. هیچ کدام از زیرساختهای تولید هم در کشور توان پویایی و رقابت پذیری را ندارد. بخش فلزات( آهن فولاد مس و ...) و معادن و خودرو که سرشناسترین صنایع ایران هستند بیشتر وبال گردن دولت هستند تا کمک کننده اقتصاد . مطمئنا اگر مسئله کارکنان و معیشت کارگران و بیکاری آنها نبود دولت قید همه اینها را زده بود. کشاورزی که هشتش گرو نه است. اگر پاکستانیها و هندیها و تایلندیها نبودند تا الان بسیاری از گرسنگی مرده بودند. مدیریت و سرمایه گذاری لازم و ملزوم هم و مسئله اصلی اقتصاد ایران هستند و علیرغم منابع تولید فراوان و ارزان همواره چرخ اقتصاد در حوزه مدیریت و سرمایه گذاری لنگ زده است.
ناشناس۶۶۹۹۳۵۱۲:۳۷:۵۶ ۱۳۹۷/۹/۱۹
پس ندادن و محدود کردن برداشت مردم از پول خودشون بهترین راه نجات بانک ها و ریال
ناشناس۶۷۱۰۷۲۰۸:۵۵:۰۷ ۱۳۹۷/۹/۲۰
مصادره سپرده های مردم بهتر نیست؟! مثل مصادره ودیعه تلفن و...
ناشناس۶۶۹۹۵۸۱۲:۴۹:۳۱ ۱۳۹۷/۹/۱۹
این راه حتی به ترکستان هم نمی رود ؟!!! ... ترکستان که خوبه ! ... این ره حتی به بورکینافاسو هم نمیره ... به بلاد سنت وینت سن که خدا عالمه در کدام نقطه این کره خاکی است ، هم نمی رود !! ... ترکستان که خوبه !!
ناشناس۶۷۰۰۰۳۱۳:۰۸:۴۳ ۱۳۹۷/۹/۱۹
استاد بیاید یکبار برای همیشه به خودمان دروغ نگوییم کشور ما مصرف کننده هست نه تولید کننده تولیدات ما نیاز به واردات دارد.واردات ماشین الات و مواد اولیه و ابزارالات کاهش محدود و مقطعی ارزش پول ملی قیمت نهایی محصولات تولیدی را افزایش میدهد و موجب رونق صادرات نمیشود تنها محصولاتی که با کاهش ارزش پول ملی باعث رونق صادرات میشود محصولاتی است که در تولید ان نیاز به واردات نداریم ک شامل محصولات کشاورزی و دامی و معدنی و نفت و پتروشیمی میشود ناگفته نماند که بخش گردشگری هم میتواند رونق یابد ولی به دلیل مسایل سیاسی جهانی بر علیه کشور ما این مهم نیاز به تبلیغات گسترده در سطح جهانی دارد تا تبلیغات منفی خارجی خنثی شود که امریست زمانبر. به همین دلیل است که با کاهش ارزش پول ملی کل کشور از بین میرود و فقط در حد همین چند صنعت در ظاهر بهبود پیدا میکند. عرض کردم در ظاهر چون صاحبان صنایع و مشاغل مزبور جهت حقوق کارگر و هزینه های دیگر زیر بار تورمی باید بروند که در کشور و در سایر صنایع بوجود امده. لطفا مسایل اقتصادی که با معیشت مردم مرتبط است با ساده اندیشی و بیسوادی های اقتصادی تباه نکنید
ناشناس۶۷۰۰۳۵۱۳:۲۱:۲۱ ۱۳۹۷/۹/۱۹
برآیند صحبت شما این هست که از نظر شما درست است که دلار، ۱۱ هزار تومان فعلی باشد. خسته نباشید ....
ف.خ۶۷۰۱۳۲۱۴:۱۶:۰۴ ۱۳۹۷/۹/۱۹
با شعار و تئوری بافی کار درست نمی شود. راه حل عملی اراعه کنید.
ناشناس۶۷۰۱۵۱۱۴:۲۵:۱۴ ۱۳۹۷/۹/۱۹
سلام واقعا استقلال بانک مرکزی از دولت باید اتفاق بی افته. اینطوری فشارهای مالی کمتری بنظر مردم در دولت های مختلف تحمل می کنن
ناشناس۶۷۰۷۱۳۲۱:۱۶:۱۵ ۱۳۹۷/۹/۱۹
این سیستم در ایران جواب نمیده. بانک مرکزی مستقل شدنش بصورت واقعی غیرممکن است. دست دولت از بانک مرکزی کوتاه بشه چندین نهاد دیگر رسمی و غیر رسمی بانک مرکزی را تحت اختیار خود خواهند گرفت. برای کنترل حجم اسکناس همانطوریکه در قانون عملیات پولی و بانکی هم مشخص شده دو مولفه را باید رعایت کرد. الف- بانک مرکزی و رئیس آن برای حفظ ارزش ریال وظیفه ای ذاتی دارند.
م.م۶۷۰۷۸۲۲۲:۲۵:۰۰ ۱۳۹۷/۹/۱۹
استقلال بانک مرکزی اینطوری درسته
ناشناس۶۷۰۱۹۵۱۴:۵۳:۰۱ ۱۳۹۷/۹/۱۹
از کی داره به ترکستان میره؟ لابد از 92 نه؟
ناشناس۶۷۰۷۲۶۲۱:۲۹:۴۱ ۱۳۹۷/۹/۱۹
نخیر از اول انقلاب. ! چون دلار 7 تومانی الان رسیده به 11000 تومان . این داستان یکسال و دوسال نیست. متاسفانه بی انضباطی مالی جرقه اش از همون اوائل انقلاب زده شد، اما بعد از جنگ و دولت سازندگی شتاب گرفت..
ناشناس۶۷۰۳۴۳۱۶:۲۸:۵۶ ۱۳۹۷/۹/۱۹
تازمانی که مسولان غرب‌زده و خودکم بین داریم دراقتصاد مشکل خواهیم داشت ماباید راه شهید تهرانی مقدم رادر اقتصاد برویم تا در عرض مدت دوسال به آرامش وثبات اقتصادی برسیم. اگر غربزدگان بگذارند
پورامینی۶۷۰۳۴۴۱۶:۲۹:۱۶ ۱۳۹۷/۹/۱۹
بحثی که برخی اقتصاددانان مطرح می کنند که غالبا در دوره دوم دولتها با افزایش بی رویه نرخ ارز اتفاق می افتد و ناگزیربه افزایش قیمتهای نسبی دامن می زند و باضافه قیمت گذاری های دلبخواهی غیر کنترل شده در بازار ازاد کالا وخدمات موجب می شود که هزینه های دولتها برای ارایه خدمات عمومی نیز افزایش پیدا کند واگر نتواند جوابگو باشد بنابر این بدهی هایی برای دولتهای بعدی ایجاد میکند که دارای اشکال است و این یکی از دلایلی است که اقتصاد دانان اصراربه مدیریت ونظارت برعرضه وتقاضابا نرخ عادلانه تمامی ارز های حاصل از صادرات از سوی بانک مرکزی دارند به نحوی که تولید بنیه تولید ملی وصنعتی کوچک ومتوسط توام با اشتغال ارتقا یافته وبا بهره وری وکارایی ونواوری بیشتر از طریق صادرات محصولات تولیدی به همسایگان ارز ش افزوده بیشتری نسبت به صادرات صرف محصولات نفتی وغیر نفتی ایجاد کند در غیر این صورت همانگونه که در این مقاله توضیح دادند مجبور می شود که از طریق نرخ بی رویه ارز وتسعیر دارایی های خارجی بانک مرکزی بدهی های خود را تسویه کند که این امر به رشدنقدینگی دامن می زند ودور باطلی را شکل می دهد
ناشناس۶۷۰۵۰۴۱۸:۱۵:۱۲ ۱۳۹۷/۹/۱۹
بانک مرکزی مستقل نیاز به مدیران مستقل وکار ازموده دارد ونمی توان یک مشت افراد ناکارامد را بکار گمارد بعد منتظر ماند که از بانک مستقل هم سیاست های درست اتخاذ گردد
ناشناس۶۷۰۵۴۵۱۸:۴۷:۳۷ ۱۳۹۷/۹/۱۹
سه نکته فراموش نشود: 1 اقتصاد دان نداریم . این کسانی که حتی دکترای اقتصاد دارند توانایی تهیه یک مدل اقتصادی را ندارند. چگونه می شود یک مدل اقتصادی که معمولا بر اساس روابط پیچیده ریاضی تهیه می شود توسط کسانی که عمدتا علوم انسانی خوانده اند و حد اکثر جدول ضرب را بلدند تهیه نمود. بیشتر این دکتر های اقتصاد تاریخ اقتصاد را خوانده اند. آیا کسی که تاریخ ادبیات را خوب یاد گرفته می تواند شعر بگوید و تویسنده خوبی باشد؟ 2 اقتصاد دان ها در بند گروه های سیاسی هستند. به عبارت دیگر این اقتصاد نیست که سیاست را جهت می دهد بلکه این تمایلات سیاسی است که جهت گیری های اقتصادی را معلوم می کند. 3 کسی به علم اقتصاد اهمیتی نمی دهد و گوشش به علم اقتصاد نیست. تنها منبعی که از سوی یک عالم دینی در رابطه با اقتصاد تهیه شد کتاب اقتصادنا شهید صدر بود و قبل از آن و بعد از آن هیچ.
بابک۶۷۰۵۶۳۱۸:۵۷:۴۳ ۱۳۹۷/۹/۱۹
لطفا توهین نکنید،،،، دولت داره به فارسستان میرود. صدسال دیگه به ترک ها نمیرسید
سید۶۷۰۸۳۵۲۳:۱۵:۰۲ ۱۳۹۷/۹/۱۹
سرمایه خارجی رو برای چه کاری می خواین؟؟؟؟ مرتب حرف از سرمایه خارجی میزنین در حالیکه کشوری که 1700 هزار میلیارد نقدینگی داره مشکل سرمایه نباید داشته باشه و اولویت اولش جذب سرمایه داخلیه نه خارجی
ناشناس۶۷۰۸۹۶۰۰:۵۰:۴۳ ۱۳۹۷/۹/۲۰
تقویت ارزش پول ملی یکی از دغدغه‌های همیشگی در اقتصاد کشور بوده . مگر میشه حفظ ارزش پول ملی در یک نظام یک دغدغه باشد و طی چهل سال ارزش آن کمتر از یک هزارم یعنی میل کند به سمت صفر.
ناشناس۶۷۰۹۰۹۰۱:۳۴:۰۰ ۱۳۹۷/۹/۲۰
به نظر من بانک مرکزی باید زیر نظر کارشناس تمام امور باشه
ناشناس۶۷۱۰۴۲۰۸:۳۱:۰۵ ۱۳۹۷/۹/۲۰
سیاست و اقتصاد مثل دو بال یک پرنده هستند وقتی هماهنگ باهم و در راستای هم باشند باعث پرواز و رشد می شود
احمد ضمیری دانشجو دکترای اقتصاد۶۷۱۲۸۴۱۱:۳۰:۳۹ ۱۳۹۷/۹/۲۰
به نام خدا تا زمانی که قانون تثبیت قیمتها مصوبه مجلس هفتم ماغی نگردد و روند قبل از ان ادامه پیدا نکند اقتصاد ما دچار این معضل ادواری خواهد بود ضمنا باید توجه داشت که برنامه جامع که توسط مقام معظم رهبری درسال 1378 ابلاغ گردید مجددا روند اجرای صورت نگیرد کماکان این معضل پولی و مالی ادامه پیدا خواهد کرد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین