فروش نفت که نشد کار!

گروه اقتصادی الف،   3970919014 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

به گفته رییس کمیسیون انرژی اتاق بارگانی ایران، طی این سال‌ها بهتر بود به‌جای آن که منبع درآمد ایران، پول نفت باشد، از آن در سرمایه‌گذاری برای تولید و اشتغال‌زایی استفاده شده بود؛ چراکه نفت دارایی نسل بعدی است و کسی حق حراج آن را ندارد.

فروش نفت که نشد کار!

علی شمس اردکانی- رئیس کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی ایران- در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بهتر بود طی سال‌های گذشته به‌ویژه در دو دوره دولت‌های اخیر، ایران در تنور عوام‌فریبی همچون "پول نفت سر سفره مردم"، "پول نفت در تولید" و ... نمی‌افتاد. درعوض درآمدهای نفتی صرف سرمایه‌گذاری برای تولید و اشتغال‌زایی کرده و حقوق نسل‌های آینده را حفظ می‌کردیم. فروش نفت و صادرات آن فروش سرمایه‌ بین نسلی است که هیچکس حق مصرف آن برای خود را ندارد؛ لذا باید با عوام فریبی مبارزه شود. 

وی افزود: مجلس و دولت پر از عوام‌فریبی‌هایی شده که پول نفت باید صرف بودجه جاری شده و حقوق کارمندانی شود که حتی نصفی از آن‌ها زیادی هستند. تعداد کارمندان در دستگاه دولت زیاد شده است؛ چراکه مشاغل آبرومند دیگر به شدت کم شده‌اند. مشاغل آبرومند در فعالیت‌های تولیدی بدست می‌آید. تولید هم که در این کشور روبه نابودی و فعالیت دلالان تحریم رو به رشد است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: دلالان تحریم با پول حاصل از فروش نفت، آنقدر واردات کالا به‌صورت قاچاق  کردند که تولید داخل دیگر به صرفه نیست و خود موجب بیکاری وعدم اشتغال و عدم توسعه کشور می‌شود.

شمس اردکانی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر این که باید کاری کرد که تا سال ۱۴۰۰ اقتصاد ایران در منطقه اول باشد، گفت: نسبت به روزی که این سیاست ابلاغ شد، نه‌تنها جلو نرفته‌ایم، بلکه بسیار هم عقب مانده‌ و فاصله‌مان با کشورهایی همچون ترکیه و پاکستان بیش‌تر شده است.

رییس کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: برای آن که ایران اقتصاد اول منطقه باشد، باید سرمایه‌های اصلی کشور که می‌تواند ماشین‌آلات، تکنولوژی، بازارهای صادراتی سایر کالاها و نه فقط نفت، حفظ شود. هم‌چنین تولیدات نیز باید رونق گیرد تا بازارهای دنیا را در اختیار بگیریم.

وی با شاره به صحبت اخیر معاون اول رییس جمهور مبنی بر اینکه "بودجه ۹۸  به‌گونه‌ای تنظیم شده که سهم درآمدهای نفتی خیلی بیش‌تر از ۲۵ درصد نباشد" اظهار کرد: ایشان نباید جزو کسانی باشند که پول نفت را گرفته و بجای آنکه به سرمایه‌گذاری بپردازند، خرج کنند. در حال حاضر قیمت یک لیر سوخت در ترکیه ۱۰ هزار تومان است اما در ایران ۱۰۰۰ تومان. این تنها به نفع قاچاقچیان و به ضرر مردم، شهر به لحاظ بار ترافیکی بالا و ... است.

شمس اردکانی ادامه داد: عده‌ای هم در این میان عوام‌فریبی می‌کنند که قیمت بنزین را ارزان نگه داشته‌ایم، درصورتی که به نفع این مردم و جامعه نیست؛ لذا باید متحد شویم تا سرمایه‌ها به راحتی خرج نشوند.

 رییس کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد: در حال حاضر، روزانه ۴۰ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی و برخی فرآورده‌های پتروشیمی از مرزها قاچاق می‌شوند. در این زمینه فیزیکی نمی‌توان مانع شد. بنابراین باید فعالیتی صورت گیرد که واردات کالاهای قاچاق و صادرات مواد سوختی که به‌دلیل قیمت پایین آن‌هاست، برای قاچاقچی به صرفه نباشد. تا امروز قاچاقچیان تا توانسته‌اند سود کرده و اصلا مشخص نیست این پول‌ها کجا رفته است؟

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: پول این قاچاق ۴۰ میلیونی سوخت تماما از کشور خارج شده و کالای قاچاق خریداری و وارد کشور می‌شود. درنهایت هم این ایران است که متضرر و جوانانش بیکار می‌شوند. پارچه، لباس، شکلات و ... به‌عنوان قاچاق وارد می‌شود که پول آن از محل قاچاق صادرات سوخت تامین می‌شود. چطور می‌شود که ۴۰ میلیون لیتر سوخت کشور قاچاق شود و هیچ‌ کس صدایش در نیاید؟!

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۶۹۴۴۶۰۷:۵۷:۳۹ ۱۳۹۷/۹/۱۹
شعاربس است
رضا۶۶۹۵۷۹۰۹:۴۶:۲۶ ۱۳۹۷/۹/۱۹
متقابلا خوب است از بازرگانان و صنایع و معادنی ها مالیات ۴۰درصد بر درآمد و ۲۰درصد از افزایش اموال و دارایی گرفته شود.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین