فلاحت پیشه: اگر با دنیا کار نکنیم امورات‌مان پیش نخواهد رفت

گروه سیاسی الف،   3970918218

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ترامپ دیوانه نیست بلکه به دنبال منابع کشور خود است، گفت: سیاست من در سیاست خارجی تنش‌زدایی و جلوگیری از گسترش بحران با امریکاست.

به گزارش ایسنا، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در تریبون آزاد دانشگاه اراک که به مناسبت روز دانشجو و با محوریت مطالبه‌گری دانشجویان با حضور سید علی آقازاده استاندار مرکزی و سید مهدی مقدسی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی، توسط انجمن اسلامی این دانشگاه ترتیب داده شد، در ابتدای سخنان خود در خصوص وضعیت فعلی کشور و مباحث مرتبط با برجام و FATF بیان کرد: امروز کشور در دوران برجام پساترامپ به سر می‌برد که در واقع دوران خاصی است.

وی با بیان اینکه در ایران چهل سال است که انقلاب شده است و در این سال‌ها آمریکا همواره تلاش کرده است که ایران را مجدد به قلمرو خود باز گرداند، افزود: در همه این سال‌ها سیاست‌هایی اعمال شده است که بخشی مورد پذیرش و بخشی مورد نقد است، اما سرانجام به برجام رسیدیم، مذاکره کردیم و ایران تعدیل و تاخیر در برنامه‌های هسته‌ای خود را پذیرفت.

فلاحت‌پیشه تصریح کرد: براساس امضای برجام از هزار و 248 مورد تحریم، 915 تحریم برداشته شد و مقرر بود باقی تحریم‌ها نیز طبق زمانبندی در هشت سال آینده برداشته شود، اما با انتخاب ترامپ فضای متفاوتی ایجاد شد و راهبردها را عوض کرد. من اعتقاد ندارم که ترامپ دیوانه است بلکه در راستای منافع ملی خود عمل می کند و اعتقاد دارد که براساس برجام امتیازهای بسیار به ایران داده شده است.

وی با اشاره به عقاید ترامپ مبنی بر اینکه در برجام از آمریکا استفاده شد، اما با امضای آن ایران 70 میلیارد دلار قرارداد با اروپا امضا کرد، گفت: در بحث FATF چالش هایی مطرح است که تعدادی موافق و تعدادی مخالف هستند، مخالفان معتقدند که ما در برجام به آمریکا اعتماد کردیم که پس از آن بدعهدی کرد و موافقان نیز اذعان دارند که FATF با برجام که امتیاز بدهیم و امتیاز بگیریم متفاوت است و تاکنون تنها ایران و کره شمالی به عضویت FATF در نیامده‌اند.رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از FATF به عنوان فیفای بانک‌ها نام برد.

وی در خصوص شفافیت که مورد سوال دانشجویان بود، عنوان کرد: من طرح شفافیت را به مجلس نیاوردم که امروز بخواهم در قبال آن پاسخگو باشم و باید از مطرح کنندگان این طرح که آن را مطرح کردند اما به آن رای ندادند سوال شود، من روزی 11 مصاحبه در مجلس با رسانه‌ها دارم و مواضع خود را اعلام می‌کنم و امروز باید از 170 امضا کننده‌ این طرح که تنها 80 نفر آنها به طرح رای دادند و مابقی هم جزو ساکتین هستند پرسش شود، متاسفانه برخی از دوستان با طرح مسائل مربوط به شفافیت سعی دارند دکانی برای خود درست کنند.

وی بیان کرد: شفافیت در دنیای امروز به موضوعی فراملی تبدیل شده است و با رفتار ما امروز به عنوان آبروی ملی مطرح است، افرادی امروز صحبت از فقر مردم می‌کنند که حتی تلاش دارند که کشور 1.5 میلیون بشکه نفت خود را نتواند بفروشد و متاسفانه حرف مفت در مملکت ما زیاد است و تریبون مفت به دست گرفته‌اند.

فلاحت‌پیشه خود را نماینده‌ مردمی که شب گرسنه می‌خوابند و بیکار می‌شوند، دانست و گفت: ما خواهان مراودات بین‌المللی هستیم، چرا از شفافیت می‌ترسید، اقتصاد ما هجدهمین اقتصاد جهان است و قطعا اگر با دنیا کار نکنیم امورات ما پیش نخواهد رفت.

وی در خصوص پولشویی که توسط یکی از دانشجویان سوال شد، تصریح کرد: گردش مالی مواد مخدر در کشور 199 هزار میلیارد تومان معادل 5 تا 6 برابر اعتبارات عمرانی کشور است و اگر این پولشویی نیست پس چیست؟ مگر می‌شود خرده‌فروشان چنین کاری‌ کنند، حتما مافیایی در جریان است. پول قاچاق سوخت در مرزهای کشور نه به جیب ملت می‌رود و نه به جیب دولت بلکه تنها به جیب افراد معدودی می‌رود، امتیاز سوآپ نفت تنها باید در اختیار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به عنوان نماینده دولت باشد، اما امروز این امتیاز در اختیار یک آقای دیگری هم هست و مجلس وظیفه دارد قانونی بنویسد که شفاف سازی کند.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی در مورد میزان درآمد نمایندگان مجلس و حضور در دانشگاه‌ها به دلیل نزدیکی به انتخابات و کسب رای اظهار کرد: من استاد دانشگاه علامه طباطبایی هستم و ماهانه 5 میلیون و 800 هزار تومان از دانشگاه دریافتی دارم، اما توهین است که حضور در دانشگاه را به جهت دریافت رای بیان کنید. من نان عقل و تخصص خود را می‌خورم و باید حرمت‌ها حفظ شود.

وی با بیان اینکه دانشجویان باید مطالعات خود را افزایش دهند، تاکید کرد: من به دکتر روحانی رای ندادم و حتی هر چهار دوره حضور در مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مجلس در انتخابات حاضر شدم و با رای مردم شهرم بالا آمدم، اما متاسفانه شما به من توهین می‌کنید. هدف ما روشنگری است ماهیت دانشگاه این است که فکر کنیم همیشه بخشی از حقیقت آن طرف میز قرار دارد و نباید بر بنیادهای اختلافی دیوار کشید.

فلاحت‌پیشه گفت: من حامی مردم هستم و در مصاحبه‌های خود با رسانه‌ها مواضع خود را بیان می‌کنم، برجام مورد امضای کل نظام قرار گرفت و ترامپ آن را بهم زد، اگر برجام بد بود چرا امروز همه نگران هستید، امروز تحریم‌ها برگشته است، کشورها به هواپیماهای ما سوخت نمی‌دهند، کارگران نمی‌توانند کار کنند، اما سیاست من در سیاست خارجی تنش‌زدایی است چراکه دشمنان ما برای ناموس ایران و تضییع کشور نقشه کشیده‌اند.

وی در ادامه در پاسخ پرسشی در خصوص وضعیت کولبران غرب کشور عنوان کرد: در ازای هر یک میلیارد تومان حاصل از قاچاق کالا برای قاچاقچیان بزرگ تنها 9 میلیون تومان به کولبران داده می‌شود به همین دلیل به جهت حمایت از کولبران و جلوگیری از سوءاستفاده قاچاقچیان فراکسیون حمایت از کولبران تشکیل شده است.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت اضافه کرد: طی 6 ماهی که رئیس کمیسیون هستم تاکنون هیچ سفر خارجی نرفته‌ام و حتی 4 سفر خارجی برنامه‌ریزی شده را کنسل کردم، اما تقریبا تمامی مرزهای کشور را سفر کرده‌ام و سه‌شنبه نیز به چابهار سفر می‌کنم و اعتقاد دارم که باید از پتانسیل 15 کشور مرزی خود و 25 کشور همجوار به همراه روسیه، چین و ... استفاده کرد.

وی با بیان اینکه امروزه صادرات غیرنفتی کشور از صادرات نفتی بیشتر شده است، افزود: میزان مبادلات ایران با عراق 5 برابر میزان مبادلات غیرنفتی با 28 کشور عضو اتحادیه اروپاست ولی تاکنون دیده نشده است، اگر هنوز جاده‌های مرزی کشور خاکی است و سربازان و مرزداران در مناطق بدون آب و برق خدمت می‌کنند به دلیل بی توجهی‌هاست چراکه افراد بیشتر به فکر ماموریت‌های لوکس به کشورهای لوکس هستند در حالی که بهره‌وری در همین مناطق مرزی است.

فلاحت‌پیشه بیان کرد: شرایط امروز ایران با دنیا متفاوت از قبل از برجام است، بنا بر تقابل نیست، اما در گذشته 7 قطع‌نامه ذیل ماده 41 فصل 7 منشور ملل متحد علیه ایران وجود داشت و طبق آن کشورهای دنیا موظف بودند هر سه ماه یک بار بلاهایی که سر ایران می‌آورند را گزارش دهند، اما امروز تنها بخشی از کشورهای مرتبط با آمریکا باید به خزانه‌داری این کشور گزارش دهند و تلاش بر این است که وارد فضای تنش‌زایی نشویم، سیاست ما جلوگیری از گسترش بحران است.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: به اروپایی‌ها گفته‌ایم که اگر ایران نبود امروز داعش به مرزهای شما رسیده بود و با این زبان مذاکرات را پیش می‌بریم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین