سفارش ویژه تل‌آویو به دولت ترامپ

گروه جهان الف،   3970918182

یک وبگاه خبری در مطلبی به توصیه‌ مقام های اطلاعاتی صهیونیست به دولت آمریکا برای تقویت مواضع نظامی در جیبوتی همزمان با افزایش حضور نظامی چین در این کشور اشاره کرد.

به گزارش فارس، مقام‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و کارشناسان مستقل به آمریکا توصیه می‌کنند که با توجه به استقرار فزاینده نظامی چین در جیبوتی، واشنگتن نیز باید حضور نظامی خود را در این کشور و منطقه اطراف باب المندب تقویت کند تا بتواند به مواجهه با چین بپردازد.

به نوشته وبگاه «سام تریبیون» برخی مقام‌های پنتاگون مدعی هستند که استفاده چین از لیزر در ماه مه (اردیبهشت) گذشته و علیه خلبانان آمریکا حداقل مشکلی است که آمریکا در آنجا با آن مواجه است. به گفته پنتاگون، دو خلبان نظامی آمریکا در جریان لیزر انداختن به کابین هواپیمای «سی_130» دچار آسیب دیدگی جزئی از ناحیه چشم شدند.

چین در جیبوتی از آمریکا سبقت گرفته است

«یوزی رابی» مدیر مرکز مطالعات «موشه دایان» در این زمینه با بیان این‌که آمریکا مجبور به اقدامی سریع در منطقه است، گفت که آمریکا با یک مشکل اساسی راهبردی مواجه است. چینی‌ها به دلیل موقعیت راهبردی جیبوتی در آفریقا و به دلیل اینکه این کشور به امکان ساخت پایگاه‌های نظامی خارجی را برای کنترل بر باب المندب، یکی از مهمترین آبراه‌های جهان می‌دهد، این منطقه را انتخاب کردند.

به گفته وی، آمریکا این حرکت را بسیار دیر متوجه شد و در حال حاضر اقدام‌های بسیار کمی را می‌تواند انجام دهد.

این نشریه در ادامه با اشاره به سابقه ساخت پایگاه نظامی از سوی واشنگتن و پکن در جیبوتی نوشت: آمریکا بعد از حملات 11 سپتامبر پایگاه «لیمونیر» به وسعت 500 هکتار را در جیبوتی ساخت و در آن فعالیت‌های نظامی خود را در سراسر منطقه هماهنگ می‌کند. با این وجود، چین نخستین پایگاه خارج از کشور خود را در سال 2016 ساخته که آمریکایی‌ها مدعی پرتاب لیزر از سوی آن‌ها از این مکان هستند.

اهمیت مهم جیبوتی برای تل آویو

این کارشناس صهیونیستی در ادامه گفت که چین از سال‌های حضور «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید استفاده کامل برده و در حالی آن‌ها حضور نظامی خود را در این منطقه تقویت کردند که هم از لحاظ جغرافیایی قابل توجه است و هم اهمیت بسیاری برای اسرائیل دارد.

این وبگاه با استناد به تصاویر ماهواره‌ای جیبوتی و ذکر اهمیت راهبردی آن به نقل سخنان دیگر کارشناسان صهیونیستی پرداخت. «موشه تردیمن» از دیگر تحلیلگران صهیونیست در این زمینه گفت که فعالیت‌های سازمان‌های تروریستی مرتبط با القاعده و داعش در سومالی و یمن، حضور دزدان دریایی سومالی و جنگ یمن از جمله دلایل اهمیت این منطقه و لزوم حضور نظامی آمریکا در منطقه است.

به گفته وی با توجه به ضرورت تضمین تردد دریایی آزاد در دریای سرخ و ریشه کن کردن عوامل تهدید کننده، قدرت‌های بزرگ و سایر کشورها پایگاه های نظامی را در حوزه دریای سرخ تاسیس کرده‌اند، به طوری‌که جیبوتی اینک میزبان پایگاه‌های نظامی فرانسه، آمریکا، اتحادیه اروپا، ژاپن، ایتالیا و چین است و در واقع این کشور میزبان بیشترین پایگاه نظامی خارجی در جهان است.

جیبوتی ، نقطه آغاز درگیری

این نشریه در خاتمه تحلیل خود نوشت: تلفیق پایگاه‌های نظامی خارجی در جیبوتی و برنامه‌های چین که ناشی از جنگ تجاری تجاری «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با چین است، باعث می‌شود کارشناسان این کشور کوچک را به عنوان «نقطه جرقه» در نظر گیرند که می‌تواند با بروز حادثه‌ای کوچک درگیری را موجب شود. کارشناسان عنوان می‌کنند که برای مقابله با این مشکل آمریکا باید حضور نظامی خود را در منطقه افزایش دهد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین