چرا نرخ دلار پایین آمد اما اجناس ارزان نشد؟

گروه اقتصادی الف،   3970918045 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان گفت:روزی که دلار جهشی بالا رفت، لحظه‌ای قیمت کالا افزایش یافت اما حال که کاهش قیمت ارز را شاهد هستیم ولی کاهش قیمت ها محسوس نیست.

چرا نرخ دلار پایین آمد اما اجناس ارزان نشد؟

به گزارش الف، محمد رضا کلامی مدیر کل تنظیم بازار وزارت صنعت درباره نظارت بر قیمت ها گفت : درباره قیمت ها باید شفاف سازی صورت گیرد بنابراین باید توجه داشت که در مولفه ها همگی دست به دست هم بدهیم تا آشفتگی از بازار دور شود اما به واسطه تلاطم ارزی برخی سعی دارند کالایی که در اختیار دارند را در این آشفتگی به بالاترین قیمت به فروش برسانند و کالا را در این زمان صادر کنند.

با صادرات قیمت برخی اقلام مثل گوجه فرنگی شاید به نفع تولید کننده هم باشد که با این احتساب هزینه های دیگر نیز تا رب گوجه به دست مشتری برسد افزوده می شود.

او افزود: بازار رقابتی تا زمانی که تقاضای متورمی به آن ورود نکند مصرف کننده را محقق می کند اما با ورود صادرات تعادل تقاضا و عرضه به هم می خورد. ستاد تنظیم بازار در کالاهای اساسی و ضروری مردم مثل برنج و روغن خروج این کالاها را از کشور ممنوع کرده و قیمت قابل تحمل برای مصرف کننده داخلی را مشخص کرده است.

کلامی گفت: در همه دنیا مهمترین رکن که حقوق مصرف کننده را حمایت می کند تشکل ها و ان جی او هاهستند و ما به عنوان ستاد تنظیم بازار قیمت تولید را مشخص کرده ایم پس باید تلاش کنیم تشکل های مردم نهاد عملکرد واحدهای تولید را به مردم نشان دهند تا گرانفروش ها مشخص شوند.

او گفت: تشکل های مردم نهاد زیر نظر سازمان حمایت هستند و در ستاد تنظیم بازار عضو هستند بنابراین برای خدمت به مردم باید تخلفات را به گوش مردم برسانند.

علی عوض‌پور دبیرکل اتاق اصناف با حضور در برنامه تیتر امشب گفت : با توجه به اینکه تولید آمادگی افزایش نرخ ارز را نداشت و سیاست های پولی برای واحدهای تولیدی مشخص نبود نمی توانستند قیمت های واقعی را مشخص کنند اما با ارائه و مشخص شدن سیاست های پولی بازار به ثبات خواهد رسید.

واحدهای صنفی آخرین حلقه توزیع و عرضه کالا هستند ولی کالایی که در اختیار واحد صنفی قرار داده می شود بر اساس قوانین سازمان حمایت مصرف کننده و تولید کننده به فروش می رسد.

عوض پور گفت : کالاها در چند گروه کالایی عرضه می شود و واحدهای صنفی هیچ نقشی در قیمت گذاری کالا ندارند بلکه شبکه توزیع بر اساس قیمت درج شده کالا را به فروش می رساند. آمار و ارقام نشان می

دهد که سهم گرانفروشی در برخی کالاها در هفت ماهه امسال کم بوده است.

او گفت: ما منکر افزایش قیمت کالاها متاثر از قیمت دلار نیستیم، با افزایش قیمت دلار قیمت کالاها نیز به صورت پلکانی افزایش یافت ولی اینکه گفته می شود یک شبه قیمت ها دوبرابر شد درست نیست.

او افزود: کسی منکر این نیست که واحد صنفی باید سرمایه در گردش داشته باشد ولی واحدهای تولیدی که انبار داشتند و عمده فروش ها بر اساس سامانه ای که در واحدهای نظارتی وجود دارد افزایش قیمت ها بیشتر با نظارت بوده است.

عوض پور گفت: وقتی ثبات در قیمت ارز رخ داده در نظارت بر قیمت ها نیز باید ریشه یابی شود و کارشناسی به خوبی انجام شود. در رابطه با خیلی از کالاها در تامین و توزیع مشکل داریم مثل تلفن همراه که ارتباط مستقیم با نرخ ارز دارد و به صورت صد درصد وارداتی است آمارها نشان می دهد وقتی اینگونه کالاها چند ماه در گمرک می ماند افزایش قیمت خواهد داشت بنابراین با تسهیل در قوانین ثبت سفارش کالا شاهد کاهش قیمت ها خواهیم بود.

او افزود: صندوق های مکانیزه فروش در سال های قبل مطرح شد و اصناف در سال 93 این امر را به دولت پیشنهاد داد اما با توجه به نبود مکانیزم ، صندوق مکانیزه راه اندازی نشد .

محمد محمدی عضو هیئت مدیره انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان دیگر مهمان برنامه گفت : ما به عنوان تشکل مردمی مسئول هستیم و باید از حقوق مردم دفاع کنیم .

او با گلایه از اتاق اصناف و ستاد تنظیم بازار گفت : روزی که دلار جهشی بالا رفت ، کالاها از قبل در صنوف موجود بود و لحظه ای قیمت کالا افزایش یافت اما حال که کاهش قیمت ارز را شاهد هستیم ولی کاهش قیمت ها یا دیده نمی شود یا محسوس نیست چون نظارت به درستی انجام نمی شود .

او افزود : در انبارها کالاها موجود بود ولی با افزایش قیمت دلار و ارز همان کالای خرید قبل با توجه به افزایش قیمت دلار افزایش یافت که اتاق اصناف باید پاسخگو باشد .

محمدی گفت : ما نوسانات و افزایش قیمت ها را قبول داریم اما ستاد تنظیم وظیفه تدبیر بازار را به عهده دارد و باید افزایش قیمت را کنترل کند چراکه ستاد تنظیم بازار وظیفه قیمت گذاری دارد . گوشت جز کالاهای گروه یک است که ستاد تنظیم بازار وظیفه دارد قیمت را کنترل کند نه اینکه برای گوشت وارداتی قیمت گذاری کند. وقتی گفته می شود در تمام دنیا اقتصاد کشورها به اینگونه است قانع کننده نیست بلکه باید قیمت ها به گونه ای باشد که مردم قانع شوند.

محمدی با انتقاد از نبود نظارت بر بازار گفت : در اکثر کشورها تشکل ها را در جلسات شرکت می دهند و از تشکل ها در تنظیم بازار حمایت می شود و ما از دولت انتظار داریم که از ما در جلسات دعوت کند .

محمد علی اسفنانی معاون سازمان تعزیرات حکومتی در ارتباط تلفنی درباره نظارت بازار گفت : واقعیت امر این است که با افزایش قیمت دلار شاهد افزایش قیمت بسیاری از کالاها بودیم اما اینکه چرا با کاهش قیمت ارز کاهش قیمت ها محسوس نبود باید علل و ریشه به صورت کارشناسی بررسی شود و به صورت مصداقی بیان شود .

او گفت: سازمان تعزیرات در جایی که تخلف صورت گرفته برخورد شده است و در برخی موارد برخورد ها بازدارنده بوده است. مثلا قیمت محصولات لبنی با برخورد و نظارت سازمان تعزیرات با کاهش مواجه شده است .

او گفت : در توزیع نیز تخلفات هست و سازمان تعزیرات تخلفات در شبکه توزیع کالا را نیز رصد می کند.

سعید باستانی عضو کمیسیون صنایع مجلس در ارتباط تلفنی گفت : ما در سال های گذشته سه بار جهش ارزی داشتیم بنابراین تا سامانه جامع الکترونیک که قابل رصد باشد را نداشته باشیم نمی توانیم قیمت ها را به صورت واقعی رصد کنیم . مانع اصلی در این راه ها مقاومت صنوف و نداشتن اعتماد دولت ها به این سامانه است .

او افزود : شهریور امسال سامانه ای رونمایی شد اما این سامانه جامع و کارآمد نیست. سامانه جامع تجارت الکترونیک قیمت گذاری ها را کنترل می کند اما با نبود این سامانه با افزایش نرخ ارز بازار عرضه و تقاضا به هم خورد و شبکه توزیع پنهان شد اما اصناف توانایی نظارت بر قیمت ها را ندارند چون تعداد بازرس ها کافی نیست .

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۶۷۷۴۱۱۰:۳۶:۰۰ ۱۳۹۷/۹/۱۸
به نظر من دولت تدبیر ، ارزش دلار را مصنوعی پایین آورده تا بتونه دلارهای خانگی رو جمع کنه ... به همین دلیل هیچکس ریسک ارزون فروشی رو نمیکنه !!!
ناشناس۶۶۷۸۵۲۱۱:۲۷:۴۲ ۱۳۹۷/۹/۱۸
وقت 5 سال دروغ گفتند، الان انتظار نداشته باشند مردم یکشبه باور کنند. هروقت اجناس قیمت ارز و سیاست ها ثابت شدند، بعد میتونید انتظار داشته باشید که قیمت ها هم متعادل بشوند.
ناشناس۶۶۷۹۰۷۱۲:۰۲:۰۳ ۱۳۹۷/۹/۱۸
استاد!!! شما چقدر اطلاعات داری و دیگران ندارند که با این اعتماد بنفس کامل می فرمایی که این نرخ ارز مصنوعی و غیر واقعیه و نرخ ارز خیلی بالاتر از اینهاست!!! راستی کدوم دانشگاه درس میدی شما!؟
ناشناس۶۶۸۴۳۳۱۵:۲۰:۰۰ ۱۳۹۷/۹/۱۸
دلیلش اینه که اجناس در حدود 2/5 برابر گرون شدند، یعنی به پایه دلار 9 هزار تومانی رسیدند، اما دلار تا 18000 توامن هم بالا رفته بود. اگر دلار به زیر 9 هزار تومن بیاد اجناس هم ارزانتر خواهد شد. که البته اتفاق نخواهد افتاد!!!
ناشناس۶۶۷۸۱۰۱۱:۰۵:۴۵ ۱۳۹۷/۹/۱۸
چون کاهش قیمت ارز صوری است وقتی به نرخ اعلامی هیچ ارزی قابل تهیه نیست یعنی قیمت واقعی نیست
ناشناس۶۶۷۹۰۹۱۲:۰۲:۵۵ ۱۳۹۷/۹/۱۸
شما چند جا سر زدی و بهت ارز رو با این قیمت ندادند!!؟؟
زمان۶۶۷۸۳۷۱۱:۱۹:۲۸ ۱۳۹۷/۹/۱۸
تا زمانی که دلار تو یک نرخ حداقل دو ماه ثابت نمانه بازار پایین نمیاد اخه این چه وضعش هست شنبه میشه ۱۰۵۰۰ ویپسط هفته میشه ۱۱۷۰۰ با این نوسان ها هیچ وقت بازار پایین نمیاد
ناشناس۶۶۷۹۰۴۱۲:۰۰:۱۸ ۱۳۹۷/۹/۱۸
یعنی شما میگی اگه ارز اومد پایین و پایین موند، دلالها اجازه میدند نرخ ارزاق پایین بیاد!!!؟؟ لابد ما هم شوتیم!! دیروز هم اومدیم تو این مملکت!!! نمیدونیم هم علت گرونی ها، کیا و چیاست!!!
ناشناس۶۶۷۸۴۴۱۱:۲۵:۰۵ ۱۳۹۷/۹/۱۸
دلار چهار هزارتومانی شده سه برابر کالاها هم حداکثر دو تا سه برابر افزایش داشته اند . فقط با ثبات قیمت ارز ونه حرف وشعار بازار به ثبات می‌رسد
شاهرخ۶۶۸۱۰۴۱۲:۵۵:۵۴ ۱۳۹۷/۹/۱۸
هر کس حداقل عقلی داشته باشه میتونه بفهمه وقتی بانکها فقط ارز رو میخرن ولی نمی فروشن یعنی جمع آوری ارز از دست مردم.....تا زمانی که دولت حس کلاه برداری رو به مردم القا می کنه طبیعتا مردم شش دانگ می شن.....
ناشناس۶۶۸۳۹۵۱۵:۰۷:۱۳ ۱۳۹۷/۹/۱۸
الان در دولت هرکشوری ظرف چند ماه چنین ضربه ای به اقتصاد و ارزش پولی ملی کشور میزد پای میز محاکمه قرار میگرفتند فقط در ایران است مردم بدهکار دولت هستند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین