پشت پرده عملیات تروریستی در چابهار/ جنگ بندرها

گروه سیاسی الف،   3970917037 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
پشت پرده عملیات تروریستی در چابهار/ جنگ بندرها
خراسان نوشت: ارزیابی ها و تحلیل ها درباره حادثه تروریستی چابهار نشان می دهد که هدف اصلی طراحان و عاملان این انفجار انتحاری، مقابله با روند توسعه بندر اقیانوسی چابهار است که در سال های اخیر شتاب گرفته است. عملیات تروریستی در چابهار در حالی رخ داد که علاوه بر تلاش عاملان برای ضربه زدن به جایگاه با ثبات ایران در منطقه می توان ردپای یک نبرد تجاری را به وضوح در آن دید. براساس برخی ارزیابی ها، قدرت های آینده منطقه، بر بنادر مهم اقیانوسی متمرکز خواهند بود.
 
در این زمینه، بنادری همچون «گوادر» پاکستان، «دبی»، «چابهار» و تنگه‌ باب المندب  یمن و سواحل آفریقا مناطق با ظرفیت توسعه بالا هستند. به همین دلیل اکنون امارات تلاش می کند در باب المندب  و سواحل آفریقا مستقر و مسلط شود. ترکیه نیز به به بندر موگادیشو در سومالی و یکی از جزایر سودان نظر دارد. حتی رژیم صهیونیستی نیز تلاش می کند خود را به اریتره و جیبوتی برساند همچنین قطر و چین سرمایه گذاری هنگفتی را برای توسعه بندری در پاکستان آغاز کرده اند که از جمله می توان به بندر «گوادر» اشاره کرد. بندری که با سرمایه چین و قطر به سمت مدرنیزاسیون پیش می رود.
 
در این میان، هند برای آن که از رقیب منطقه ای و جهانی اش یعنی چین عقب نماند، تلاش کرده بر بندر چابهار به عنوان بزرگ ترین بندر اقیانوسی دریای عمان و شاهراه ارتباطی آسیای میانه و افغانستان با اقیانوس تمرکز کند. به همین دلیل و به علت دسترسی های گسترده چابهار،می توان گفت که این منطقه و رشد و پیشرفت آن در برنامه ریزی خرابکارانه قرار دارد. برنامه ای که عاملان آن علاوه بر این که سعی می کنند بندر چابهار را به عنوان یک رقیب جدی حذف کنند در کلان موضوع عملا به نوعی قدرت سیاسی و تاثیر گذاری کشورمان را نیز هدف گرفته اند.
 
۲ شهید و ۴۲ مجروح
در جریان این عملیات تروریستی  که صبح پنج شنبه یک عامل انتحاری اقدام به انفجار بمب داخل خودرویی در مقابل ستاد فرماندهی انتظامی چابهار کرد، دو نفر از نیروهای انتظامی شهید و 42 نفر مجروح شدند. در میان این مجروحان چهار کودک و یک مادر باردار نیز دیده می‌شوند. براساس گزارش رسانه ها، عامل انتحاری در یک وانت بمب‌گذاری شده حدود ساعت 9:30 قصد ورود به مقر فرماندهی انتظامی شهرستان چابهار را داشت که با مقاومت ماموران انتظامی روبه رو شد. این اقدام در نهایت منجر به شهادت  دو تن از نیروهای انتظامی به نام های ستوان دوم داریوش رنجبر و سرباز وظیفه ناصر دُرزاده شد.
 
سردار محمد پاکپور که دقایقی پس از واقعه تروریستی در محل این حادثه حاضر شده بود گفت: اخبار منتشر شده توسط برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مبنی بر این که فرمانده انتظامی چابهار در این عملیات تروریستی به شهادت رسیده، کذب است و اصلا خودروی انتحاری نتوانسته به داخل مقر فرماندهی انتظامی چابهار وارد شود. همچنین پایگاه خبری شبکه العربیه وابسته به آل سعود در خبری اعلام کرد گروهک تروریستی انصارالفرقان با ارسال بیانیه ای به این شبکه، مسئولیت این حادثه تروریستی را بر عهده گرفته است.
 
با این حال «محمد هادی مرعشی» معاون امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان در این باره گفت: هنوز عامل یا عاملان این حمله انتحاری مشخص نیستند و آثاری از آن ها نمانده است اما در پیگیری های نیروی انتظامی و سیستم های اطلاعاتی سرنخ هایی به دست آمده است و به زودی موضوع روشن می شود. وی اظهار کرد: در فضای مجازی اعلام شد که گروهک «انصارالفرقان» مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفته است که البته هیچ اثری از عاملان نیست.
 
سخنگوی سپاه: گروهک‌های تروریستی عمدتا با سرویس‌های امنیتی عربستان مرتبط هستند
سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه درباره این حادثه تروریستی گفت: گروهک‌های تروریستی عمدتا با سرویس‌های امنیتی بیگانه مانند کشور عربستان مرتبط هستند و همواره سعی دارند ناامنی هایی را در مناطق مرزی ما ایجاد کنند. وی افزود: این حملات تروریستی پاسخ‌های کوبنده ای در پی دارد و علاوه بر تلفات میدانی که این افراد می دهند رهگیری و گروه های پشتیبان کننده آن ها نیز تنبیه می شوند.
 
ظریف: ایران تروریست ها و اربابان شان را محاکمه خواهد کرد
محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان هم در توئیتی نوشت: تروریست‌های تحت حمایت خارجی‌ها مردم بیگناه چابهار را به قتل رسانده و مجروح کرده‌اند. همان طور که در گذشته نیز به روشنی گفته‌ایم، چنین جنایت‌هایی بدون مجازات باقی نخواهند ماند. نیروهای امنیتی ما در سال 2010 راه افراطیونی را که در راه امارات متحده عربی بودند سد و آن‌ها را دستگیر کردند. کلمات من را به خاطر بسپارید: ایران تروریست‌ها و اربابان‌شان را محاکمه خواهد کرد.
 
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور هم در پیامی به این مناسبت تصریح کرد: جرثومه‌های ترور و وحشت که این روزها به‌شدت درگیر فضاحت تاریخی و ماندگار خود در کشتن مردم در سفارتخانه‌های شان هستند، با چنین اقدامات رذیلانه‌ای پرونده سیاه خود را برای زمان سرنوشت سنگین‌تر می‌کنند. پیروز حناچی شهردار جدید تهران هم در پیامی با اشاره به این که حمله تروریستی چابهار و شهادت سربازان ایران عزیز قلب تمام هموطنان را به درد آورد، نوشت: این حملات کور و داغی که از آن به جا می‌ماند ما را در برابر دشمنان ایران متحدتر می‌کند.
 
مولوی عبدالحمید: ایجاد هرگونه ناامنی در کشور دشمنان را به خواسته های شان می رساند
مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان هم ضمن تاسف بار و ناگوار خواندن این اقدام تروریستی، تاکید کرد: ایجاد هرگونه ناامنی در کشور و استان از سوی هر فرد یا گروهی که باشد، هرگز به نفع مردم منطقه نیست، بلکه دشمنان ملت و فرصت‌طلبانی را که دنبال سوءاستفاده هستند، به خواسته‌های شان می‌رساند. سید عباس صالحی وزیر ارشاد هم که در سفر دوروزه ای به چابهار رفته بود، از مجروحان این حادثه تروریستی عیادت کرد.
 
محکومیت حادثه توسط کشورهای مختلف
از سوی دیگر دولت ترکیه، دولت هند،  امیر و رئیس پارلمان کویت، وزارت خارجه افغانستان، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، سخنگوی وزارت خارجه اردن، سیدعمار حکیم و سفیر انگلیس در تهران هم در پیام های جداگانه این حادثه تروریستی را محکوم کردند.
 
چرا چابهار هدف حمله تروریستی قرار گرفت؟
در سال های اخیر براساس برنامه ریزی های کلان اقتصادی، «چابهار» به عنوان یکی از قطب های اقتصادی در منطقه درنظر گرفته شده است. از نظر برخی تحلیل گران چین که در بندر «گوادر» پاکستان سرمایه گذاری هنگفتی کرده و می کند، چابهار را رقیبی برای «گوادر» می داند. چابهار به دلیل موقعیت استراتژیک و دسترسی به آب های آزاد از سوی سرمایه گذاران خارجی مورد توجه ویژه قرار گرفته است و حتی کشور هند توانسته برای سرمایه گذاری 20 میلیارد دلاری خود در این منطقه از آمریکا معافیت تحریمی بگیرد.
 
در این باره قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه ضمن اشاره به حادثه تروریستی چابهار به انتخاب گفت: ناامن شدن چابهار می‌تواند هزینه حضور هندی ها و توافق ایران و هند را بالا ببرد. وی افزود: اکنون حضور هندی ها از طرف ایران  و چینی ها از طرف پاکستان، این منطقه را بار دیگر به منطقه رقابت برای قدرت‌های فرامنطقه‌ای تبدیل کرده است. 
 
محبعلی اظهار کرد: شاید یکی از دلایل ناامن شدن چابهار این باشد که قدرت های شرقی یعنی قدرت های پاکستانی و عربی که تمایل ندارند این طرف امن باشد در تلاش هستند از تروریست‌ها برای ناامن کردن چابهار استفاده کنند. روزنامه هندی «اکونومیک تایمز» در تحلیلی درباره حادثه تروریستی چابهار نوشت: گروهک پاکستانی انصار الفرقان که با گروه جیش محمد در ارتباط است، مظنون اصلی انجام حمله تروریستی در شهر چابهار ایران است. این روزنامه در ادامه تحلیل خود نوشت: هند دارای منافع زیادی در بندر چابهار ایران است. دهلی نو در حال ایجاد یک منطقه آزاد تجاری در این منطقه است و به مدیریت اولین فاز این بندر کمک می کند.
 
هند همچنین قصد دارد یک خط راه آهن از بندر چابهار به سوی مرزهای افغانستان ایجاد کند. بر اساس این گزارش، بندر چابهار دروازه دسترسی هند به افغانستان و آسیای مرکزی است و این کشور با استفاده از این بندر به افغانستان غلات صادر می کند. رحمدل بامری سرپرست فرمانداری ویژه چابهار هم  با بیان این که این حملات هیچ خللی در روند توسعه بندر معاف از تحریم های ظالمانه آمریکا نمی کند افزود: همزمان با حمله تروریستی به مقر فرماندهی انتظامی در انتهای همین بولوار و چندمتری بندر چابهار سه طرح سرمایه گذاری با اعتبار هزار و 700 میلیارد ریال کلنگ زنی شد. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۶۶۲۴۱۰۸:۲۳:۵۴ ۱۳۹۷/۹/۱۷
"بر اساس برخی ارزیابی ها" کدام ارزیابی ها. بفرمایند گمانه زنی های نویسنده است. بخشی از ناامنی ها به دلیل فقر مردم و یا احساس تبعیض مذهبی میان افراد و جذب جوانان به گروهکهای افراطی منطقه است.
رضا یزدانی۶۶۶۳۱۶۰۹:۱۶:۰۵ ۱۳۹۷/۹/۱۷
اگه قرار به ضربه زدن به روند توسعه باشند مکانهای حساس اقتصادی و محل های سرمایه گذاری مورد هدف قرار می گیره نه یه مکان انتظامی!!!!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین