سناتورهای آمریکایی علیه بن سلمان

گروه جهان الف،   3970915037

گروهی از سناتورهای جمهوریخواه و دمکرات آمریکایی در ادامه فشارهای کنگره بر دولت ترامپ پیرامون روابط با سعودی ها، با ارائه قطعنامه ای به کنگره این کشور بر دست داشتن ولیعهد عربستان در قتل روزنامه نگار منتقد سعودی تاکید کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای خبری بلومبرگ، 6 عضو مجلس سنای آمریکا که از هر دو حزب جمهوریخواه و دمکرات هستند، در قطعنامه ای غیرالزام آور محمد بن سلمان ولیعهد عربستان را در قتل جمال خاشقچی روزنامه منتقد سعودی شریک دانستند. این قطعنامه پیشنهادی که توسط لیندزی گراهام سناتور جمهوریخواه تهیه شده، تاکید می کند که بن سلمان هدایت تیم 15 نفره قتل خاشقچی را که به استانبول اعزام شده بودند، شخصا بر عهده داشته و سنای آمریکا «به میزان بالایی اطمینان دارد» که وی در این قتل شریک بوده است.

همچنین باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت که این کمیته روز پنجشنبه (به وقت محلی) برای رای گیری جهت تهیه طرحی برای تحریم عربستان سعودی تشکیل جلسه می دهد.

این اقدام همزمان خواهد بود با قطعنامه دیگری که خواهان محدود کردن حمایت آمریکا از جنگ تحمیل شده از سوی سعودی ها بر مردم یمن است و به گفته کورکر به احتمال زیاد تصویب سنا خواهد رسید. گروهی از سناتورهای آمریکایی روز سه شنبه در نشستی با جینا هاسپل رئیس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) اطلاعات محرمانه ای را در این باره از وی گرفتند که به گفته سناتورها آن ها را قانع کرد که بن سلمان در قتل خاشقچی نقش داشته است.

قطعنامه امروز سناتورهای آمریکایی خواهان پاسخگو کردن بن سلمان پیرامون قتل خاشقچی، جنگ ویرانگر یمن، پیشگیری از حل مساله محاصره قطر از سوی عربستان و دستگیری و شکنجه مخالفان آل سعود در داخل عربستان است.

خاشقچی که با روزنامه واشنگتن پست همکاری می‌ کرد، 10 مهر ماه برای کارهای اداری خود به کنسولگری عربستان در ترکیه مراجعه کرد و دقایقی پس از ورود از سوی یک هیات اعزامی 15 نفره از عربستان به ترکیه به قتل رسید. حکومت آل سعود پس از 18 روز انکار، در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و اعلام کرد که در ارتباط با پرونده قتل او، 18 نفر از جمله 15 مامور تیم ترور اعزامی از ریاض دستگیر شده اند.

همه مدارک و شواهد نشان می دهد که 15 مامور از نزدیکان محمد بن سلمان ولیعهد سعودی که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و بر این اساس، دولت ترکیه خواستار استرداد این افراد برای محاکمه در استانبول است؛ درخواستی که از سوی مقامات سعودی رد شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین