آقای روحانی! محرمانه نداریم/ شفافیت را از دولت آغاز کنید

امیرحسین رحمانی،   3970914200 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
آقای روحانی! محرمانه نداریم/ شفافیت را از دولت آغاز کنید

حسن روحانی عصر روز سه‌شنبه گذشته در مراسم روز دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی سمنان با تاکید بر موضوع اف‌ ای تی اف اظهار کرد: روسای قوا به اتفاق لوایح ۴ گانه مرتبط را تایید کرده اند؛ راه حل مشکلات شفافیت است نه جنجال و اف ای تی اف خوب باشد یا بد، زیرساخت و لازمه ارتباط مالی با بانک‌های جهانی است.

این نوشته قصد ندارد درباره مزایا و معایب پیوستن ایران به اف ای تی اف بحث کند. بلکه بحث اصلی، تاکید بر سخنان درست رئیس جمهور درباره شفافیت است. در این باره تقریباً اجماع جهانی وجود دارد که شفافیت یگانه راه مبارزه با فساد است و تاسیس سازمان‌های مبارزه با فساد، قوانین سفت و سخت برای برخورد با متخلفان و... هیچ کدام به اندازه شفافیت راهگشا نیست.

اتفاقا مشابه همین جملات را نیز رئیس جمهور قبلاً و در جلسه دیگری بیان کرده‌اند. حدود یک سال قبل، حسن روحانی در نخستین اجلاس ملی گزارش اجرای حقوق شهروندی از ضرورت شفافیت در کشور سخن گفت و گفت: «ولله بالله اگر صدها دستگاه مبارزه با فساد درست کنیم، اگر ده‌ها دادگاه با فساد مبارزه کنند، نمی‌توانیم فساد را ریشه‌کن کنیم، مگر آنکه مردم به صورت شفاف ببینند ما چه می‌کنیم، باید در اتاق شیشه‌ای برویم، باید نورافکن روی ما باشد و ‌باید همه، ما را مشاهده کنند.»

اگر رئیس جمهور در اظهارات دیروز خود بر شفافیت برای نهادهای بین المللی تاکید دارد همان گونه که مشاهده می‌‌شود در سخنان یک سال قبل بر حاکم شدن شفافیت در داخل اشاره دارند. اما با وجود این سخنان باید گفت دولت یازدهم و دوازدهم برخلاف سخنان رئیس جمهور حرکت کرده و حرف‌های روحانی هیچ گاه عملیاتی نشده  و فقط تیتر رسانه‌ها شده که اگر اقدامی در این باره صورت گرفته بود حداقل می باید در رسانه‌ها منتشر می‌شد و وضعیت مبارزه با فساد اقتصادی بهتر از شرایط فعلی می‌بود.

در مقابل می‌توان به لیست بلندبالایی اشاره کرد که دولت اعتدال برخلاف سخنان رئیس جمهور اقدام کرده و در حال حاضر نیز نه تنها این گونه اقدام می‌کند بلکه هیچ چشم انداز مثبتی نیز وجود ندارد که چنین رویه‌هایی تغییر کند. در این باره می‌توان به قراردادهای خارجی اشاره کرد که هیچ وقت علنی نشدند و اتفاقاً با خروج آمریکا از برجام، همه آن ها لغو و از دستور کار خارج شدند، بدون اینکه ایران بتواند هیچ خسارتی از بدقولی و بدعهدی طرف مقابل دریافت کند. قراردادهای پژو و ایرباس، اف ای تی اف و ... از جمله این محرمانه‌ها بودند. در واقع چرا باید در دولتی که مدعی شفافیت و آگاهی مردم است قراردادهای خودرویی یا خرید هواپیماهای مسافربری محرمانه اعلام شود؟!

در این باره همچنین می‌توان به حقوق‌های نجومی نیز اشاره کرد که علی رغم محمل قانونی تاکنون انتشار فیش حقوق مدیران و مقامات برای اطلاع مردم اجرایی نشده است. ماده‌ی ۲۹ برنامه‌ی ششم توسعه به صراحت بیان می‌کند دولت مکلف است طی سال اول اجرای قانون برنامه نسبت به راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا اقدام کند.

اما متاسفانه تا کنون اقدامی در این باره صورت نگرفته است. برای همین است که باید گفت این بار نیز سخنان جناب رئیس جمهور موجب نمی‌شود تا حداقل امیدی ایجاد شود و انتظار داشت تا اتفاق ویژه ای رخ دهد. در واقع به دلیل همین اتفاقات بود که بسیاری از منتقدان از دولت اعتدال با عنوان دولت محرمانه‌ها یاد می‌کنند.

البته اشاره به این موارد به معنای این نیست که نهادها و دستگاه‌های دیگر وضعیتی بهتر دارند. همین چند ماه قبل بود که نمایندگان مجلس نیز برخلاف رای اولیه خود، طرح شفافیت آرای نمایندگان را به بایگانی فرستادند. در حالی که در تمامی پارلمان‌های کشورهای پیشرفته سازوکار مشخصی برای آگاهی مردم از نحوه عملکرد و آرای نمایندگان در راستای پاسخگویی و نظارت افکار عمومی وجود دارد، اما در ایران متاسفانه هیچ انگیزه ای برای حاکم شدن شفافیت وجود ندارد.

فراتر از این گاهاً مشاهده می‌شود برخی مسئولان به گونه‌ای عمل می کنند که آگاهانه در پی دور زدن افکار عمومی و فرار از پاسخگویی‌اند. در نگاه این مسئولان نظارت افکار عمومی هیچ جایگاهی ندارد و احتمالاً صرفاً مردم را وقت فداکاری، مردمی بصیر و انقلابی می دانند و در مواقع دیگر ضرورتی برای آگاهی آنها از روند امور و سیاست ها وجود ندارد.

حاکم بودن چنین نگاهی موجب شده اعتماد عمومی و انسجام اجتماعی کاهش یابد و این تلقی اشتباه در بین برخی از مردم بوجود آید که فساد و ناکارآمدی و فرار از شفافیت از حد گذشته است. در صورتی که با برخی تغییرات جزئی در سیاست‌ها و امور می‌توان رضایت مردم را بیش از پیش افزایش داد.

دیدگاه کاربران

شمس۶۶۴۸۶۴۱۲:۵۳:۴۵ ۱۳۹۷/۹/۱۵
برجام محرمانه Fatf محرمانه قراداد نفتی محرمانه نتیجه تفکیکی صندوقهای آراء۹۶ محرمانه قرارداد با پژو فرانسه محرمانه لیست کامل گیرندگان دلار۴۲۰۰تومانی محرمانه و بقیه محرمانه ها
ناشناس۶۶۵۲۸۸۲۱:۲۲:۵۷ ۱۳۹۷/۹/۱۵
حسنم دلواپسم
ناشناس۶۶۵۲۹۳۲۱:۲۷:۰۳ ۱۳۹۷/۹/۱۵
ای کاش رئیس‌جمهور محترم مسیر 2 ساعته تهران- سمنان را با خودرو می‌رفتند تا وضعیت جاده را نیز از نزدیک لمس کنند.
ناشناس۶۶۵۳۲۷۲۲:۳۳:۳۹ ۱۳۹۷/۹/۱۵
ارای نمایندگان در مجلس محرمانه حقوق مسیولین محرمانه.
ناشناس۶۶۵۴۳۵۰۹:۲۲:۵۲ ۱۳۹۷/۹/۱۶
تحقیق و تفحص از بانک مرکزی و کلیه بانک هایم رای شفافیت ارزوست
ناشناس۶۶۵۴۴۰۰۹:۳۷:۴۰ ۱۳۹۷/۹/۱۶
حکم انفصال از خدمت سیف تایید شد پس حالا به دلیل همان چیزهایی که انفصال پیداد کرده باید در دادگاه محاکمه شود
ناشناس۶۶۵۴۷۴۱۰:۵۸:۰۰ ۱۳۹۷/۹/۱۶
محاکمه حسین فریدون چه شد کجای این اقدام شفافیت است
ن.د۶۶۴۸۶۶۱۲:۵۵:۰۲ ۱۳۹۷/۹/۱۵
مسئوولین وقتی حرف می زنند که فلان کار باید انجام بشه و فلان کار نباید انجام بشه ،منظورشان مردم هستند.خودشان و دار و دسته شان استثنا هستند. همین قانون منع به کارگیری بازنشستگان را دقت کنید، اولین گروهی که استثنا شدند نمایندگان مجلس اند.
حرف حق۶۶۴۸۷۸۱۳:۱۳:۳۱ ۱۳۹۷/۹/۱۵
بگم بگم به شیوه جدید
ناشناس۶۶۴۸۸۱۱۳:۱۵:۰۶ ۱۳۹۷/۹/۱۵
پاسکاری شروع شد این می گه تو شفاف کن اون می گه اول از خودت شروع کن
ناشناس۶۶۴۹۰۰۱۳:۲۸:۲۷ ۱۳۹۷/۹/۱۵
شفافیت هم نباید جناحی باشد . هر کسی در هر حوضه ای که از بیت المال استفاده میکند باید شفافیت نشان دهد. مردم دیگه خسته شدند و دیگه گول این فریب هارو نمیخورند
ناشناس۶۶۴۹۴۷۱۴:۰۵:۲۵ ۱۳۹۷/۹/۱۵
روحانی هیچ چیز قابل دفاعی باقی نگذاشت
ناشناس۶۶۵۲۳۶۲۰:۱۰:۳۹ ۱۳۹۷/۹/۱۵
البته قبلی هاشم نذاشتن .
ناشناس۶۶۵۲۶۷۲۰:۵۳:۰۳ ۱۳۹۷/۹/۱۵
اینایی که منفی دادن بگن چه چیزی برای دفاع گذاشته؟ بگید ماهم بدونیم لابد این هم محرمانس
ناشناس۶۶۴۹۵۹۱۴:۱۸:۴۲ ۱۳۹۷/۹/۱۵
نمیدانم این مخالفان خبر از بازرگانی خارجی ما دارند پس از سال ها روابط بازرگانی و صادرات سیم و گابل و لوازم الکتریکی به کردستان عراق حالا بانک محلی علی رغم تمایلش میگوید بیائید حسابتان را مسدود کنید چون باید به توصیه FATFدر مورد ایران عمل کنیم .
ناشناس۶۶۴۹۶۰۱۴:۱۹:۵۸ ۱۳۹۷/۹/۱۵
این دولت دولت محرمانه هاست قراردادهای ایرباس و پژو و توتال و برجام و FATF و قرارداد پاریس و آمار طلاق و واردات بنزین و غیره همه محرمانه است !!!!
ناشناس۶۶۴۹۷۶۱۴:۴۳:۲۶ ۱۳۹۷/۹/۱۵
شفافیت و پاسخگویی الزاماتی دارد که مهمترین آن وجود مطبوعات و احزاب آزاد است.
ناشناس۶۶۵۱۶۴۱۸:۴۶:۴۴ ۱۳۹۷/۹/۱۵
یعنی هنوزم آزاد نیستین؟!! هرچی از دهنتون در میاد به مردم و منتقدین و دلسوزها میگین ، بازم میگین آزاد نیستین ؟!!!! با این آزادی هاتون ولنگاری در حوزه های فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی و سیاسی را به اوج رساندید.
ناشناس۶۶۵۳۵۳۲۳:۳۰:۳۱ ۱۳۹۷/۹/۱۵
چه ربطی داشت
ناشناس۶۶۵۰۰۸۱۵:۱۰:۲۶ ۱۳۹۷/۹/۱۵
همه که مثل شما توانمند نیستند بتونن دلار رو چهار برابر کنن. من باور دارم شما از پس شفافیت هم بر می ایی
علی 671۶۶۵۰۵۹۱۵:۵۹:۴۸ ۱۳۹۷/۹/۱۵
رئیس جمهور از این شوخی ها خیلی کرده و هیچکدام عملی نشده .این هم پای بقیه .تا این مجلس و این دولت است هر گز شفافیتی آشکار نخواهد شد .
ناشناس۶۶۵۰۷۹۱۶:۲۴:۳۸ ۱۳۹۷/۹/۱۵
روحانی و شفافیت؟!!
علی۶۶۵۰۸۵۱۶:۲۷:۴۶ ۱۳۹۷/۹/۱۵
آیا واقعا دیگر کسی به حرفهای ایشان گوش میدهد ؟ حرفهای ایشان مثل یک سی دی میماند که هی از اول پخشش کنید.
ناشناس۶۶۵۰۸۶۱۶:۲۸:۰۸ ۱۳۹۷/۹/۱۵
دولت در اشرافیت رکورد خاتمی و حتی رفسنجانی را شکسته. همه ی دغدغه اش جلب رضایت ۱_ ۱+۵ منهای ایرانیان است گویا مردم او را نمیبینند!!!!! گویا خدا شاهد و ناظر اعمال نیست!!!!!
ناشناس۶۶۵۲۰۵۱۹:۳۸:۵۹ ۱۳۹۷/۹/۱۵
سئوال دارم چرا این جماعت دوربین میبینند و یا سخرانی میکنند کتابی حرف میزنند
ناشناس۶۶۵۲۳۴۲۰:۰۸:۲۳ ۱۳۹۷/۹/۱۵
این شرایط وخیم اقتصادی کشور نتیجه اقتصاد دولتی رانتی است که وجود دارد او نوقت گوینده نشانی اقتصاد آزاد رو میده ! جل الخالق !
ناشناس۶۶۵۲۹۸۲۱:۳۱:۱۴ ۱۳۹۷/۹/۱۵
جمع کنین این دکان ریا وتظاهر رو. شرم بر شما مملکت رو شخم زدین دنبال شفاف سازی حقوقین?
ناشناس۶۶۵۳۴۳۲۳:۰۵:۴۱ ۱۳۹۷/۹/۱۵
گاهاً از نظر دستوری اشتباه است
ناشناس۶۶۵۴۴۹۱۰:۱۳:۱۷ ۱۳۹۷/۹/۱۶
آقای روحانی اگر خوابید بیدار شوید . کشور در فساد مالی و اقتصادی و اخلاقی و نهایتا سقوط دین و اعتقاد قرار دارد . با نیشخند و گزافه گویی و وعده و شعار و خیالبافی خشم ملت را شعله ور نکنید .
ناشناس۶۶۵۴۶۵۱۰:۴۲:۲۳ ۱۳۹۷/۹/۱۶
شما اگه شفافیت دارین حداقل بگین فرزندان وزیران و مشاوران استانداران فرمانداران کجا درس میخونن با چه سهمیه ای و چه شغلی دارن سربازی کجا بودن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین