تناقضات سیاست آمریکا؛ آزمایش موشکی خیر، خروج از برجام آری

گروه جهان الف،   3970913127

لوبلاگ در یادداشتی با اشاره به تناقضات سیاست آمریکا در قبال ایران نوشت: هر کس ادعا کند آزمایش موشکی ایران ناقض قطعنامه 2231 سازمان ملل بوده است، باید خروج آمریکا از برجام را هم نقض آشکار این قطعنامه بداند.

تناقضات سیاست آمریکا؛ آزمایش موشکی خیر، خروج از برجام آری

'مارک فیتزپاتریک' مدیر اجرایی 'موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک' در یادداشتی افزود: گزارش آزمایش موشک های بالستیک میان برد ایران (MRBM) در روز 1 دسامبر (10 آذر ماه) بهانه تازه ای به دشمنان ایران برای شدت دادن کارزارشان علیه تهران داده است. اما ادعاهای گزاف دولت 'دونالد ترامپ' در این مورد بیشتر سبب تضعیف کارزار فشار شده است.

'مایک پمپئو' وزیر امور خارجه ایالات متحده، این آزمایش را نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل (2015) دانست. اما باید گفت این آزمایش نقض قطعنامه سازمان ملل نبود و بر خلاف قطعنامه های گذشته، قطعنامه 2231 تنها از ایران خواسته است، آزمایش های موشکی که قادر حمل به کلاهک های هسته ای هستند، انجام ندهد.

اما چرا حالا ایالات متحده آن را نقض قطعنامه می داند؟ بی شک حقوقدانان وزارت خارجه ایالات متحده از پمپئو نخواسته اند این موضوع را نقض قطعنامه بداند. در مورد 'جیم ماتیس' وزیر دفاع اما دیدیم او با احتیاط کامل در این مورد صحبت کرد و این آزمایش را نقض قطعنامه اعلام نکرد. احتمالا پمپئو به جنبه های قانونی ادعای خود کمتر اندیشیده چراکه تمام سعی او تضعیف ایران در کارزار علیه تهران است.

مثال دیگر اتهامات اینچنینی واشنگتن در نشست بررسی 'سازمان منع سلاح های شیمیایی' (OPCW) ماه گذشته بود که در آن واشنگتن ایران را متهم به داشتن تسلیحات شیمیایی کرد. نماینده آمریکا در این نشست ابراز نگرانی کرد که ایران دارای 'سلاح های شیمیایی تاثیرگذار بر روی سیستم اعصاب مرکزی' است و بدین ترتیب قصد دارد اهداف نظامی خود را تسریع بخشد.

یکی از شواهد ارائه شده واشنگتن در این نشست مربوط به سال 2011 بود که در آن نشان داده شد مهمات شیمیایی کشف شده در لیبی دارای مبدا ایران بوده است. اما نگرانی های ابراز شده دارای مدارک قانع کننده و شفافیت کافی نبود.

***تناقضات سیاست ایالات متحده در مورد ایران
پمپئو در مورد آزمایش موشکی ایران در تاریخ 10 آذر ابراز کرد این موشک ها می تواند به بخش هایی از اروپا آسیب وارد کند و این موشک ها را قادر به حمل کلاهک های متعدد هسته ای خواند.

اما باید به یاد داشته باشم دو خطر ذکر شده از سوی پمپئو، موشک های ایران را ملزم به داشتن دو ویژگی میکند: کلاهک های بیشتر، وزن سنگین تر و در نتیجه برد کوتاهتر. موشک مورد بحث ممکن است 'خرمشهر' باشد که براساس اطلاعات محدود بدست آمده، در هنگام بارگیری 1000 کیلوگرم وزن و حداکثر تا 2000-2200 کیلومتر برد دارد. از طرفی چنانچه ادعاهای پمپئو درست باشد این موشک ها اگر از بلندترین نقطه شمالی غربی ایران شلیک شوند، در نهایت می توانند آتن، صوفیه و بخارست را هدف قرار دهند؛ اهدافی که هیچ دلیلی ندارد ایران بخواهد آنها را نشانه رود. از سوی دیگر اگر موشک های ذکر شده قادر به حمل چندین کلاهک هسته ای باشند، این کلاهک ها آنقدرکوچک هستند که نمی توانند سلاح هسته ای حمل کنند. ناگفته نماند دو آزمایش آخر موشک خرمشهر در ژوئیه (تیرماه) 2016 و ژانویه (دی ماه) 2017 ناکام ماندند. پمپئو اما در اظهارات خود در خصوص شلیک موشک ها به شکست این دو آزمایش اشاره نکرد تا این آزمایش را ترسناکتر جلوه دهد.

برجسته ترین این تناقض، درخواست دوازده بندی واشنگتن از تهران است که پس از خروج ترامپ از برجام در ماه می سالجاری مطرح شد؛ در خواستی که ایران هیچ وقعی به آن ننهاد و از سوی دیگر ایالات متحده نتوانسته هیچ مانعی برای توقف تجارت اسلحه ایران ایجاد کند. از سویی حتی اگر ایران به این خواسته ها تن دهد، سیاست آمریکا به گونه ای است که هیچ مزیتی برای ایران در ازای قبول این فهرست دوازده بندی قائل نمی شود.

از طرف دیگر، در حالیکه پمپئو و ماتیس شدیدا خواستار تسریع روند مذاکرات صلح یمن شده اند، امید می رود واشنگتن در وهله نخست خود دست از حمایت از ائتلاف به رهبری عربستان در یمن بردارد. شایان ذکر است هوک در سخنرانی خود خاطرنشان ساخت ایران هیچ کاری برای ماندن در یمن ندارد؛ موضوعی که در مورد واشنگتن هم صدق می کند.

تضاد دیگری که در ادعای آمریکا در مورد نقض قطعنامه 2231 توسط ایران وجود دارد این است که واشنگتن فراموش کرده این قطعنامه از 'تمام کشورهای عضو' خواسته است از هرگونه اقدامی که تعهدات مربوط به معاهده هسته ای ایران در سال 2015 را تضعیف کند، دوری کنند.

بنابراین هر کس که ادعا کند ایران ناقض این قطعنامه بوده است، باید خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران را هم نقض آشکار این قطعنامه بداند.

منبع: ایرنا

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  25. با انواع شیوه‌های اعدام در دنیا آشنا شوید

آخرین عناوین