درخواست خاص فرمانده لبنانی از رهبر انقلاب/ مهندس فناوری‌های نوین حزب‌الله را بشناسید+ تصاویر

گروه سیاسی الف،   3970913019 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

حزب‌الله لبنان به تازگی مراسم یادبودی به مناسبت پنجمین سالروز شهادت حسان اللقیس از رهبران این حزب برگزار کرد.

تسنیم نوشت: حسان اللقیس یکی از فرماندهان حزب الله بود که در زمینه فعالیت‌های الکترونیکی و تکنولوژیک نقش اساسی داشت. وی در تاریخ 3 نوامبر سال 2013 در پارکینگ منزل مسکونی خود توسط عوامل موساد ترور شد.

شهید اللقیس در خانواده‌ای ثروتمند در بعلبک به دنیا آمد، مدتی در جنبش امل بود تا اینکه به حزب‌الله ملحق شد. یکی از دوستانش گفت: اللقیس بسیار راز نگهدار بود، من که از 31 سال قبل او را می‌شناختم، تا کنون نمی‌دانستم مسئولیتش در حزب‌الله چیست؟ وی در رشته مهندسی رایانه در دانشگاه آمریکایی بیروت تحصیل کرد و از اوایل دهه 80 قرن بیستم وقتی سید حسن نصرالله یکی از مسئولان حزب در بعلبک بود، رابطه تنگاتنگی با سید داشت.

حکایت تقاضای خاص شهید لبنانی از رهبر انقلاب/ مهندس فناوری‌های نوین حزب‌الله را بشناسید +تصاویر

رسانه‌های صهیونیستی او را مهم‌ترین نظریه پرداز فناوری و تکنولوژیک حزب الله لبنان در زمینه جنگ سایبری و تولید هواپیمای بدون سرنشین ایوب می‌دانند.

او با وجود اینکه از خانواده‌ای ثروتمند بود، اما ابتدا برای مقاومت ضد صهیونیستی به جنبش امل و بعد از آن به حزب الله لبنان پیوست، وی بیش از سی سال تمام خار چشم دشمن صهیونیستی بود.

وی همواره در صحنه‌های نبرد در بعلبک و ضاحیه حضور داشت، این فرمانده حزب‌الله تناسب کامل بین فعالیت‌های جهادی خود و نقش اجتماعی‌اش به‌عنوان سرپرست خانواده‌ای متشکل از 7 فرزند ایجاد کرده بود. وی با وجود مشغله‌ای که داشت هرگز توجه به خانواده‌اش را از یاد نمی‌برد و در اعیاد مختلف به عموها و دایی‌هایش نیز سر می‌زد و همواره با آنها دید و بازدید داشت.

اللقیس تا پیش از شهادتش بارها در معرض ترور قرار گرفت و این نشان از اهمیت جایگاه وی در جنبش مقاومت حزب‌الله دارد، چنانکه اطلاعات موجود تاکید می‌کند که شهید حسان در ژوئیه 2006 میلادی و طی جنگ «وعده صادق» یکی از هواپیماهای بدون سرنشین رژیم صهیونیستی را هدف گرفته و ساقط کرده بود. شهید اللقیس رئیس بخش فن‌آوری و تسلیحات و ارتباطات از راه دور حزب‌الله بوده و نقش مهمی در تعمیر و ترمیم سیستم ارتباطات راه دور این حزب پس از آسیب‌های وارده از سوی رژیم صهیونیستی در طول جنگ 33روزه ایفا می‌کرد.

نور دختر بزرگ شهید در بیان خاطرات خود از این شهید نمی‌داند از کجا شروع کند، وی صدها خاطره از پدر در ذهن دارد، اما خاطرات روزهای آخر در ذهنش حک شده و اقدامات قابل توجه وی در این روزها و سکوت بیش از پیش وی و وداع عجیبش با دختر و نوه‌ها دو روز قبل از ترور را همواره در ذهن مرور می‌کند. وی می‌گوید که در این دیدار از در آغوش کشیدن دخترش خودداری کرد. روز بعد به بعلبک بازگشت و بار دیگر با دخترش تماس گرفت، اما این بار همواره از مرگ حرف می‌زد. وی کمتر از نیم ساعت مانده به شهادتش بارها با همسرش و پسرش حسین تماس گرفت و از اوضاع آن‌ها جویا ‌شد.

نور می‌گوید که حاج حسان قبل از شهادت همواره مجله‌های جنگی و نظامی خارجی را مطالعه می‌کرد و تمامی تحولات اسرائیل را دنبال می‌کرد. وی از دوستی شهید حاج عماد مغنیه با پدر خود می‌گوید و می‌گوید که در سال 2007 وقتی که یکی از دختران اللقیس از دنیا رفت، حاج عماد برای عرض تسلیت به خانه آن‌ها رفت و به همسر شهید اللقیس یک نسخه قرآن کریم هدیه داد. این نشان از عمق روابط میان دو فرمانده حزب‌الله داشت.

رسانه‌های صهیونیستی او را مهم‌ترین نظریه پرداز فناوری و تکنولوژیک حزب الله لبنان در زمینه جنگ سایبری و تولید هواپیمای بدون سرنشین ایوب می‌دانند.

شخصیت حاج حسان بسیار ویژه بود، وی علاوه بر اینکه مطالعات علوم کامپیوتر را در دانشگاه آمریکایی لبنان خوانده بود، بدون حضور در مدارس تخصصی زبان فارسی و تنها از طریق سفرهای خود به ایران به خوبی می‌توانست فارسی صحبت کند، وی حتی لهجه‌های مختلف فارسی و گویش مخصوص تهران پایتخت ایران را نیز بلد بود.

یکی از عناصر مقاومت بعد از شهادت وی به خانواده شهید گفتند که حاج حسان یک ماه قبل از شهادت به ایران سفر کرده و با امام سید علی خامنه‌ای دیدار داشت. وی در این دیدار از ایشان خواست تا برای او دعا کند تا خداوند شهادت را نصیب او گرداند. امام خامنه‌ای صورت او را بوسید و پاسخ داد: برای شما از خداوند عاقبت به خیری را می‌خواهم.

مجله‌ نظامی ــ امنیتی صهیونیستی «اسرائیل دیفنس» مدتی پس از ترور اللقیس در گزارشی مفصل مطالب جالبی از این شهید مقاومت منتشر کرد، در این گزارش تحقیقی طولانی که توسط «ران سولمون» برای اسرائیل دیفنس تهیه شده، آمده است که اللقیس فقط یکی از مسئولان حزب‌الله نبود، بلکه از دوستان نزدیک سید حسن نصرالله به شمار می‌آمد که دوستی‌شان به زمانی که هر دو در بعبلک آموزش دینی می‌دیدند، بازمی‌گشت.

به ‌ادعای این گزارش از اواسط دهه نود میلادی، اللقیس مشغول بهبود بخشیدن به توانایی‌های جنگی حزب‌الله خصوصاً در بخش موشکی بود و همچنین مسئول آوردن آن از سوریه. وی به پیشرفت بخش دریایی قدرت حزب‌الله هم توجه داشت. گذشته از اینها به پیشرفت‌ دادن بخش‌های دیگر نظامی حزب‌الله هم مشغول بود، از جمله واحدهای ضدزرهی، شبکه ارتباطی اختصاصی حزب‌الله و سیستم مراقبت و رصد وسایل دیده‌بانی. او مسئول ایجاد سیستم تونل‌ها و سنگرهای طبیعی حزب‌الله در جنوب لبنان نیز به شمار می‌رفت. در سال‌های آخر هم اللقیس مشغول بهبود بخشیدن سیستم جنگ سایبری حزب‌الله بود.

رسانه‌های صهیونیستی او را مهم‌ترین نظریه پرداز فناوری و تکنولوژیک حزب الله لبنان در زمینه جنگ سایبری و تولید هواپیمای بدون سرنشین ایوب می‌دانند.

نحوه شهید فرمانده حزب الله

حاج حسان اللقیس از فرماندهان حزب‌الله لبنان نیمه‌شب سه‌شنبه 12 آذرماه 1392 توسط عوامل رژیم صهیونیستی و با سلاح مجهز به صداخفه‌کن در برابر منزلش در «سن تریز» جنوب بیروت نزدیک به منطقه ضاحیه هدف گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید.

سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی ــ موساد ــ برای اولین بار در تاریخ جنایت‌های ننگین خود، مسئولیت ترور حاج حسان القیس را به‌طور رسمی به‌عهده گرفت. فرماندهان امنیتی حزب‌الله می‌دانستند اللقیس پس از ترور عماد مغنیه هدف بعدی موساد است، با این حال وی اجازه نداد برایش محافظ گذاشته شود، او بدون راننده یا محافظ تنها در بیروت یا بعلبک تردد می‌کرد و مانند مغنیه گاهی از تاکسی استفاده می‌نمود.

وی در شب حادثه در حال بازگشت به منزلش بود که با 5 گلوله 9میلی‌متری که از مسافت نزدیک شلیک شد، به شهادت رسید. اطلاعات نشان می‌دهد که 3 نفر در ترور حسان القیس دست داشتند که در پارکینگ منزل وی در کمین این فرمانده حزب‌الله بودند که وی را با سلاح‌های مجهز به صداخفه‌کن ترور کردند.

ران سلومون خبرنگار اسرائیلی در این رابطه می‌نویسد: مسیر اللقیس در شب ترورش از بئر حسن (جایی که خانه‌های مهمان کردن ایرانی‌ها در بیروت در آنجاست) تا آپارتمانش بیشتر از ده دقیقه طول نکشید. در پارکینگ مجتمع باز ماند و ماشین وارد پارکینگ زیرزمینی مجتمع شد. به‌محض اینکه ماشین را پارک کرد و در را برای بیرون آمدن باز کرد، چهار گلوله شلیک شد و با رد شدن از شیشه به سر و سینه‌اش خورد. دو گلوله دیگر هم به دیوار خورد. یکی از قاتلین در ماشین را باز کرد و سه گلوله در سر اللقیس خالی کرد.

رسانه‌های صهیونیستی او را مهم‌ترین نظریه پرداز فناوری و تکنولوژیک حزب الله لبنان در زمینه جنگ سایبری و تولید هواپیمای بدون سرنشین ایوب می‌دانند.

حالا قاتلین فقط ده دقیقه وقت داشتند تا ماشین و لباس‌های وی را برای پیدا کردن کاغذهایی و یا رایانه یا کیف یا تلفن بگردند و بعد به‌سمت ماشینی که برای فرار در انتظارشان بود بگریزند و از آنجا به‌سراغ یکی از این سه گزینه رفته‌اند: یک فرودگاه دورافتاده، یا به ساحل، یا به یکی از خانه‌های امن در بیروت برای مخفی شدن.

شهادت اللقیس زمانی اتفاق افتاد که به‌ نوشته روزنامه صهیونیستی هاآرتص 30 سال جهاد را پشت سر گذاشته و همه نیرو و توان خود را مصروف تضعیف امنیتی و نظامی رژیم اسرائیل کرده بود. اینکه یک رزمنده پس از حدود 30 سال به شهادت می‌رسد، نشانه 30 سال خون دل خوردن دشمن برای پیدا کردن اللقیس بوده است و این در جای خود یک موفقیت بزرگ اطلاعاتی و حفاظتی به حساب می‌آید.

تنها یک روز پس از ترور شهید اللقیس، روزنامه المستقبل وابسته به جریان 14 مارس که به عربستان وابستگی آشکار دارد، نوشت: «حسان اللقیس، یکی از نیروهای موثر حزب‌الله در نبرد القصیر بوده است» کاملاً واضح است که المستقبل از اقدام صهیونیست‌ها استقبال و آن را نشانه نوعی همگرایی عربی ــ اسرائیلی ارزیابی کرده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۶۱۳۰۴۰۸:۱۸:۵۶ ۱۳۹۷/۹/۱۳
چه جوریه که اسرائیل اطلاعات کامل تمامی عوامل رده بالای موثر و عملیاتی حزب الله و حماس را که هیچکس نمی شناسه داره و به راحتی در هر نقطه دنیا ترورشان می کنه؟!
اكبر۶۶۱۳۷۱۰۹:۰۱:۲۲ ۱۳۹۷/۹/۱۳
لبنان مملو از جاسوس است از هرکشوری که دلت بخواد.
ناشناس۶۶۱۳۲۵۰۸:۳۲:۰۷ ۱۳۹۷/۹/۱۳
خدا همه شهدا رو رحمت کند مقامشان عالیست و هر روز متعالی تر می شود انشالله ...
ناشناس۶۶۱۵۰۰۱۰:۲۶:۵۱ ۱۳۹۷/۹/۱۳
اطلاعات کامل این شخص را داشته و ترورش کرده!!! تعجبم فرمانده عملیاتی مهم را کشتن شما با این شوق و ذوق خاطره تعریف می کنید!!
ناشناس۶۶۱۹۹۳۱۴:۰۱:۴۰ ۱۳۹۷/۹/۱۳
بنظر شما چیکار میتونن بکنن ؟؟ زنده اش کنن ؟؟
ناشناس۶۶۱۵۵۳۱۰:۵۳:۰۷ ۱۳۹۷/۹/۱۳
مردهای مرد را آغاز و پایان روشن است...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

    15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    16. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    17. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    18. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    19. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    20. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    21. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    22. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    23. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    24. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    25. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    آخرین عناوین