انتقاد معاون روحانی از مجمع تشخیص مصلحت

گروه سیاسی الف،   3970912081 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

لعیا جنیدی انتقادات تندی را متوجه مجمع تشخیص مصلحت نظام کرد.

انتقاد معاون روحانی از مجمع تشخیص مصلحت

به گزارش تسنیم ،لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور، در مراسم «بزرگداشت روز قانون اساسی» که صبح امروز (12 آذر) در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: قدرت برای توسعه، عمران و آبادانی کشور مورد نیاز است. پیشرفت نیز نیازمند قدرت است.

وی با بیان اینکه حقوق اساسی آمده تا چارچوب قدرت را تعیین کند، خاطرنشان کرد: در دنیا قدرت، بدون چارچوب است و همین باعث ایجاد خرابی می‌شود. تبدیل قدرت به اقتدار مهم‌ترین کارکرد حقوق اساسی است.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور با یاداوری اینکه قانون اساسی، مهمترین نقش  را در کشور داراست، تصریح کرد: قانون اساسی قدرت را درون نهادها و با ساختار تعریف می‌کند. قدرت را تقسیم کرده و برای هرکسی حدود و نظارت معین می‌کند. قانون اساسی حدود صلاحیت نهاد‌ها و مجموعه‌ای از هنجارهای آنها را تعیین می‌کند؛ در واقع قانون اساسی نهادها را به هنجار و مردم را به ارتباط‌شان با یکدیگر ملتزم کرده است.

جنیدی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: من قصد بحث سیاسی ندارم و از لحاظ کارشناسی مطرح می‌کنم که چندی پیش گفته شده بود که مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام باید مدت‌دار باشد؟ این نهاد وضعکننده قانون است یا باید آن را مانند شورای نگهبان تعریف کرد؟ مجمع در اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان تصمیم می‌گیرد. کارکرد آن معادل شورای نگهبان است؟

وی خاطرنشان کرد: شورای نگهبان مرجعی است که تصمیم‌گیری نسبت به تایید یا رد مصوبات مجلس از نظر موافقت و مغایرت با شرع و قانون اساسی را انجام می‌دهد. کار مجمع، تایید یا رد مصوبات مجلس است. نگاه من این است که قانون‌گذاری از طریق مجلس شورای اسلامی انجام شده و در انحصار این نهاد است. مجمع تشخیص مصلحت نظام مرجع تایید وجود یا عدم وجود مصلحت برای کشور است. اصل 112 قانون اساسی مطرح می‌کند اگر شورای نگهبان به مصوبه‌ای از مجلس ایراد گرفت و مجلس معتقد بود این مصوبه به مصلحت کشور است آن وقت مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده می‌شود تا مجمع تشخیص دهد مصلحت وجود دارد یا نه؟

معاون حقوقی رئیس‌جمهور ادامه داد: من می‌گویم قانون‌گذاری فقط از طریق مجلس انجام می‌شود و در انحصار اوست. مجمع را باید مرجع تایید وجود و یا عدم وجود مصلحتی دانست که اصل 112 قانون اساسی به عنوان مرجع اولیه تشخیص که مجلس را عنوان کرده است. این اصل می‌گوید اگر شورای نگهبان به مصوبه‌ای ایرادی گرفت و آن را به دلیل مغایرت با شرع یا مغایرت با قانون اساسی برگرداند، مجلس که اگر مصلحت نظام و کشور را دید با اینکه شورای نگهبان می‌گوید این مغایرت با شرع ‌ قانون دارد و هنوز این مصلحت آنچنان ضروری است و ملزم است باید بر مصوبه ایستادگی شود تا قدرت اجرا پیدا کند، آن وقت به مجمع فرستاده می شود که مجمع بررسی کند که این مصلحت موجود است یا نه.

جنیدی تصریح کرد: اگر مبتنی بر مصلحت است تصویب می‌کند. تصویبی که مجمع انجام می‌دهد وقت دارد؟ اگر مدت تعیین کنیم خود به خود مصوبه مجمع از کار می‌افتد. به محض اینکه وقت به پایان رسید، مجلسی که قوانین آزمایشی خود را نمی‌توامد تعیین تکلیف کند، باید تعیین تکلیف کند. این سوالات را باید علمی دید و فضای کشور را فضای کارشناسی کنیم و نه سوال سیاسی. حقوق اساسی، حقوق است و من قصد بحث سیاسی و نگاه سیاسی به آن ندارم.

وی با بیان اینکه انقلاب مشروطیت و قانون اساسیِ آن نقطه عطف تاریخی است، افزود: 70 سال بعد از آن جنبشی در سال 57  به وجود آمد. قانون اساسی مشروطیت به اندازه‌ای اجرا نشد که نگرانی مردم را از بین ببرد. قانون اساسی بعد از حرکتی بزرگ در سال57 به وجود آمد.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور تاکید کرد: ایجاد اقناع و احساس رضایت در مردم از وظایف حکومت است. قانون اساسی میثاقی است که همه ما را با هم نگه می‌دارد.

دیدگاه کاربران

رضایی دانا۶۶۰۱۶۶۱۱:۲۹:۴۶ ۱۳۹۷/۹/۱۲
آفرین بر خانم دکتر جنیدی
نوید۶۶۰۲۱۳۱۱:۴۸:۵۳ ۱۳۹۷/۹/۱۲
با این شاهکار هایی که از مجلس می بینم 2 تا مرجع ناظر هم کمه !!!!!!!!!!!!!
ناشناس۶۶۰۲۸۸۱۲:۱۹:۴۷ ۱۳۹۷/۹/۱۲
اظهارات لعیا جنیدی همیشه سیاسی بوده است. درست مانند خانم پروانه سلحشوری.
ناشناس۶۶۰۴۹۳۱۴:۰۳:۳۳ ۱۳۹۷/۹/۱۲
خانم دکتر جنیدی استاد تمام حقوق و مدرس هستند.. تا دو سال پیش که توسط رییس جمهور به عنوان مشاور انتخاب شدند، به هیچ وجه سیاسی نبوده و نیستند.
ناشناس۶۶۰۴۰۹۱۳:۱۸:۳۷ ۱۳۹۷/۹/۱۲
خوب ؟! انتقاد تند از مجمع کجای حرفاش بود؟! ساز و کار مجمع رو توضیح داد. واجبه جو بدین آخه؟!
سیروس مهدوی۶۶۰۶۱۹۱۵:۱۳:۲۴ ۱۳۹۷/۹/۱۲
خانم جنیدی دولت هم باید خود را ملزم به وقت نماید آنجا که نیاز کشور به قوانین ضد فساد تعارض منافع و شفافیت می باشد دولت می بایست برای نجات جامعه از فسادی که به دین و اخلاق و عفت ملت صدمه می زند اقدام عاجل نماید . شما اگر عزمتان را در به ثمر رساندن این قوانین لازم الاجرا و ارزشمند نمایید تا اقتصاد کشور را از فساد افسارگسیخته نجات دهید برای ملت ظلم دیده از فساد بسیار گوارا تر از ورود شما به سیاست می باشد . به سرانجام رساندن این لوایح بزرگترین خدمت به ایران است .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین