نشست خبری رئیس مجلس؛ لاریجانی: «دیپلماسی بزک» را دنبال نمی‌کنیم/ استیضاح جزو حقوق نمایندگان است/ واکنش به اظهارات ظریف درباره پولشویی

گروه سیاسی الف،   3970912076 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری در پاسخ به این سوال که آیا استیضاح وزیر امور خارجه در شرایط فعلی کشور را به صلاح می‌‌دانید و اساسا نظر شما در این باره چیست؟ گفت: مسئله استیضاح جزو حقوق نمایندگان است.

لاریجانی: «دیپلماسی بزک» را دنبال نمی‌کنیم/ استیضاح جزو حقوق نمایندگان است/ واکنش به اظهارات ظریف درباره پولشویی

به گزارش تسنیم ، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز(دوشنبه، 12 آذر) در نشست خبری با خبرنگاران، گفت: در اوایل کار مجلس اخیر، این موضوع مکشوف بود که ایران با یک چالش‌های تقریبا مزمنی روبه رو است، به همین دلیل هم دوستان در پارلمان نظرشان این بود کمی وقت خود را برای حل این چالش‌‌‌ها در مجلس قرار دهیم.

وی افزود: وجود یک دولت پهن‌پیکر یکی از موضوعاتی است که به آن باید رسیدگی شود و چالش است، زیرا هزینه زیادی برای کشور دارد و این حجم گستردگی در دولت منابع بیشتر را در خودش هضم می‌کند، دولت را موظف کردیم تا پایان برنامه ششم توسعه، 15 درصد از حجم خود را کوچک کند، دولت باید تمهیداتی بیاندیشد که چابک و کوچک شود. 

رئیس مجلس ادامه داد: نظام بودجه‌ریزی خیلی قدیمی است که حتما باید براساس عمکرد باشد، دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس، کارهایی را انجام داده‌اند که در کمیسیون بودجه در حال بررسی است. 

لاریجانی وضعیت نقدینگی در کشور را معضلی برای کشور دانست و گفت: همین مسائل ارزی که برای کشور ایجاد شد، نابه‌سامانی در نقدینگی ایجاد کرد، در چند سال اخیر این اختیار را به دولت دادیم که طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی را واگذار کند، اما فکر نمی‌کنم حرکت مطلوبی در این زمینه صورت گرفته باشد.

وی با بیان اینکه سود بانکی بالاست، گفت: این سود بالای بانکی، مخل کشور است، باید آن را حل کرد، حل این موضوع در دستور قرار گرفته که بین سه قوه ای مشکل حل شود، در همین مسئله کاسپین، یک مورد مشکل ایجاد کردن، چند میلیون را درگیر کرد.

**اجازه مجلس از رهبر انقلاب برای اختصاص یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسه جهت اشتغال پایدار

رئیس مجلس اضافه کرد: افق آینده صندوق‌ها روشن است، کار اولیه در بودجه امسال انجام دادیم و اختیاری به دولت دادیم که از منابعی، بدهی‌‌های صندوق‌های بازنشستگی را بدهیم، هنوز اتفاق خاصی در این حوزه نیز نیافتاده است؛ موضوع آب نیز به سرمایه‌گذاری خاص نیاز دارد و همه قوا باید کمک کنند. 

لاریجانی تصریح کرد: برخی از مسائل احتیاج به قانون‌گذاری داشت، 128 قانون تصویب کردیم، برخی از آنها مهم است و برخی هم اصلاح قوانین دیگر بوده است، یک کار زیربنایی در مجلس برای تنقیح قوانین از سوی معاونت قوانین مجلس آغاز شده است، برخی قوانین منسوخ شده و برخی نسخ ضمنی شده بود، باید ببینیم نقص ما در قانون کجاست؛ قانون اشتغال پایدار در روستاها یکی از قوانین مهم بود که به تصویب رسید و در این راستا اجازه برداشت یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی را از رهبر انقلاب گرفتیم، یکی دیگر از قوانین مهم، تصویب قانون نظام آموزش فنی و حرفه‌ای بود، قانون کاهش حکم اعدام، لایحه هوای پاک، لایحه خاک و همچنین اصلاح قانون منع بکارگیری بازنشستگان نیز از جمله قوانین مهمی هستند که در این دوره به تصویب رسیده است.

وی در پاسخ به این سوال که اخیرا شاهدیم که در آسیب‌شناسی عملکرد مجلس، برخی نمایندگان پیشنهاد بازنگری در قانون اساسی و تشکیل مجلس دوم را در کنار این مجلس مطرح می‌کنند و معتقدند که در این مجلس از تصمیمات کلان باز می‌مانند و یا حتی در نظارت استصوابی برخی از شایسته‌گان نتوانند وارد شوند، گفت: این تقسیم‌بندی در برخی از کشورها هست، اینکه در قانون اساسی برخی از امور بر اساس شرایط باید تغییر کند، سالهاست که مطرح است، اما فکر نمی‌کنم که در شرایط فعلی ضرورتی به این کار باشد، بن‌بستی هم در قانون اساسی نیست، همان‌طور که رهبر انقلاب نیز دستور تشکیل شورای هماهنگی سران قوا را برای پیشبرد حل مشکلات کشور دادند، حتما باید از این مرحله عبور کنیم، منافاتی هم برای بحث درباره این موضوع وجود ندارد، با توجه به مسائل و مشکلاتی که از نظر اقتصادی و تحریم‌ها وجود دارد که عمده‌ترین مشکلات کشور هم هست، این مسئله در اولویت قرار ندارد.

رئیس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه تلویزیونی "الجزیره" که پرسید، اگر اروپایی‌ها به تعهدات‌شان نسبت به توافق هسته‌ای پایبند نباشند، ایران چه زمانی تصمیم می‌گیرد که از توافق هسته‌ای خارج شود؟، اظهار داشت: اروپایی‌ها اصرار داشتند که ایران از توافق خارج نشود و تعداتی دادند، اما تعهدات خود را اجرا نکردند، آنچه که مهم است این است که توافق هسته‌ای، بین‌المللی است، هنوز در حال مذاکره هستند، در غیر این صورت در این باره تصمیم‌گیری می‌شود و وزیر خارجه نیز گفته‌اند که در حال مذاکره با اروپایی‌‌ها هستند.

لاریجانی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا استیضاح وزیر امور خارجه در شرایط فعلی کشور را به صلاح می‌‌دانید و اساسا نظر شما در این باره چیست؟، افزود: مسئله استیضاح جزو حقوق نمایندگان است، ممکن است متقاعد شوند، مجلس، مصلحت را تشخیص می‌دهد، برخی نمایندگان هم معتقدند که الآن زمان مناسبی نیست، اما مسیری دارد طی که می‌‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره اظهارات آقای ظریف درباره پولشویی چیست؟، تصریح کرد: این نکته‌ای که آقای ظریف گفت، مقدمه و موخره‌ای داشت، آقای ظریف گفت که برخی از روی عقیده‌شان با "CFT" مخالفت می‌کنند، اما بعضی نیز تحت تاثیر  هستند که این دومی را اگر نمی‌گفت، بهتر بود، به هر حال ما سیاستمداران برداشت‌هایی داریم.

رئیس مجلس در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه رئیس‌جمهور آمریکا بارها اعلام آمادگی مذاکرات بی قید و شرط کرده؛  شما به عنوان هم رئیس مجلس و هم به عنوان فرد تاثیرگذار در مجموعه نظام، آیا چنین اراده‌ای وجود دارد و بحث‌هایی می‌شود که مذاکره مجددی مثل برجام 2 و امثال آن انجام شود؟، گفت: درباره رئیس‌جمهور آمریکا دو سنخ حرف شنیده می‌شود، یک سنخ حرف‌های خیلی بی‌حساب و کتاب که نسبت به ملت ایران جسارت کرده است، ما خیلی به حرف‌ نیاز نداریم و این حرف‌های سخیف، مایه مباهات نیست.

لاریجانی ادامه داد: یک سنخ هم در کنار آن است که می‌گویند ما آماده مذاکره هستیم.  مگر ما قبلا مذاکره نکردیم، وقتی یک کشوری، یک توافق بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد و به آن عمل می‌کند، چطور تقاضای مذاکره دارد؟ فکر می‌کنم بیشتر یک شگرد است و باطنا دنبال این نیستند.

وی در پاسخ به این سوال مجدد خبرنگار که پرسید آیا شما آمادگی مذاکره مجدد دارید؟، گفت: نه؛ ما الآن شرایط را مهیای مذاکره نمی‌بینیم، بیشتر حالت تفنن دارد، ما که نمی‌خواهیم دیپلماسی بزک را در کشور دنبال کنیم، آقایان اگر به مذاکره اعتقاد دارند، به آنچه که زیر پا گذاشته‌اند، برگردند. از خودشان حُسن‌نیت نشان دهند، ما این را نمی‌بینیم، این حرف‌های سخیف سطح و قواره این کشور را از نظر دیپلماسی پایین می‌آورد.

لاریجانی در پاسخ به پرسشی درباره "گفتگوی ملی" و اینکه قرار است میز گفتگوی ملی در مجلس تشکیل شود، اظهار داشت: من فکر نمی‌کنم گفتگوی ملی نیاز به میز و صندلی داشته باشد بلکه نیاز به عزم جریان‌های مختلف دارد. باید روی  چالش‌های اصلی کشور بحث و بررسی کرده و بنشینند و صحبت کنند. 

وی در پاسخ به این پرسش که چرا جناح اصولگرا کمتر پیگیر "گفتگوی ملی" است، افزود: من مذاکره‌ای با جناح‌ها نداشتم تا نظر راسخی بدهم. دوستان در مجلس نشست‌هایی دارند اما اینکه جریان‌های خارج مجلس چه فکر می‌کنند من خبر ندارم تا پاسخ روشنی بدهم.

رئیس‌مجلس درباره صحبت‌های ظریف و رحمانی‌فضلی درخصوص پولشویی و وجود پول کثیف در اقتصاد کشور، گفت: دو مسئله است. یک مسئله اینکه آیا در کشور پولشویی داریم که بله هست! اما اینکه مردم از مسئولان انتظار دارند فقط اعلام نظر کنند یا مشکلات را حل کنند، بنظرم قسمت دوم را بیشتر باید پیگیر باشند.

وی افزود: برخی مسئولان در مطبوعات می‌گویند "فلان جنس قاچاق وارد کشور می‌شود"، مردم شما را مسئول نکردند که فقط اعلام نظر کنید. در اینکه پول کثیف هست، دولت و مجلس باید بنشینند و بحث کنند یا آن فرد را اعدام کنند. من فکر می‌کنم یک عملیات روانی می‌شود تا مردم را مضطرب کنند و دروغ و حرف خلاف زیاد می‌زنند. یک عده‌ هم در داخل کشور روی این حرف‌ها می‌گذارند و حس بدی به مردم دست می‌دهد. به‌جای اعلام نظر باید رسیدگی کرد. مضطرب کردن مردم خاصیتی ندارد و این نکته دوم را باید به سیاست‌مداران یاد داد که متناسب به جایگاهشان ورود کنند. 

رئیس مجلس در پاسخ به این سوال که اخبار ی شنیده می‌شود که برخی نمایندگان مجلس، کارهای انتخاباتی خود را برای دوره بعدی آغاز کرده‌اند، آیا شما قصد دارید در دوره بعدی از حوزه انتخابیه قم کاندیدا شوید یا تهران؟، گفت: من خیلی کار انتخاباتی در مجلس نمی‌بینیم، باید همه وقت‌مان را برای حل مشکلات مردم بگذاریم، در زمان انتخابات وقت کافی برای ثبت‌نام و تبلیغات وجود دارد، البته برخی جریانات نیز کارهای انتخاباتی را دنبال می‌کنند.

لاریجانی در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره رفراندوم پیرامون FATF، چیست؟، اظهار داشت: این چیزهایی که خیلی تخصصی است، نیازی به رفراندوم ندارد، یکی از این 4 لایحه FATF تصویب شده، دو لایحه هم به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته است و یک لایحه را هم شورای نگهبان ایراداتی گرفته که در کمیسیون‌ امنیت ملی مجلس در حال بررسی است.

لاریجانی در پاسخ به سوالی با توجه به نظرهای مختلفی که درباره عملکرد مجلس دهم وجود دارد، نظر شما درباره عملکرد مجلس دهم چیست؟ اظهار داشت: عملکرد مجلس را باید وجوهی که در بعد نظارت و قوانین و حل مسائل کشور است مورد ارزیابی قرار داد. برخی از مسائل است که مجلس باید حل کند از جمله قانون گذاری هایی که بار مالی نداشته باشد. چون اگر بار مالی داشته باشد مصوبات مجلس از سوی شورای نگهبان ایراداتی وارد می‌شود. با توجه به اینکه بسیاری از قوانین و چالش‌های کشور بار مالی دارند، باید برای حل مشکلات کشور تعامل مناسبی میان دولت و مجلس برقرار شود. 

وی افزود: به طور مثال مسئله آب و محیط زیست که  طرح مشکل آن‌ها ساده است ولی حل آن نیاز به سرمایه گذاری دارد که نیاز به تعامل و تفاهم مجلس و دولت دارد. در بخش نظارتی نیز چندین تحقیق و تفحص تاکنون در این مجلس انجام شده و یا سوالات و استیضاح‌هایی که متناسب با عملکرد وزرای دستگاه‌های مربوطه  و اختلالاتی که در امور دیده می‌شد، را داشتیم.ولی ثقل کار بر روی حل مشکلات مردم است.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: وضعیت کشور به گونه‌ای بوده است که هم با مشکلات داخلی روبرو بوده و هم با فشارهای خارجی درباره تحریم‌ها به وجود آمده است. به طور مثال یکی از چالش‌های اصلی مجلس بالا رفتن قیمت ارز بود که تا 20 هزار تومان هم در مقطعی رسید و مشکلات زیادی را برای کشور ایجاد کرد. کمیسیون اقتصادی و بخش‌های دیگر مجلس درگیر حل مشکل افزایش قیمت ارز بودند تا در شورای هماهنگی این سه ضلع بتوانند به نظری واحد برسند و تصمیماتی را در 12 بند اجرا کردیم که اجرای این بندها موجب شد تا این آرام آرام قیمت ارزکاهش پیدا کند و به ثبات نسبی برسد.

وی ادامه داد: در بحث  خودرو و مشکل قطعه سازان که مشکل عدیده‌ای برای آنها وجود داشته و امکان داد که ده‌ها هزار نفر از کار کنار گذاشته شوند. ساعت وقت برد و جلسات زیادی برگزار شد تا به چارچوبی رسید و در همین روزها خروجی این جلسات بیرون می‌آید تا وضعیت در بازار خودرو به ثبات برسد. البته باید قبول کرد که فشارهای خارجی نیز مشکلاتی را در صنعت خودرو ایجاد کرده و مشکلات داخلی هم از قبل وجود داشته که حل و فصل نشده است. 

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگری درباره انتقاداتی که به عملکرد هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح می‌شود، گفت: مجمع تشخیص مصحلت نظام بر اساس قانون  دو وظیفه مهم دارد. یکی مواردی که مجلس و شورای نگهبان به اختلاف می‌رسند. در زمان مرحوم امام یک ضابطه‌ای که گذاشته بودند که دو سوم مجلس اگر نظر دادند، نظر قطعی باشد و نیاز به ارجاع به شورای نگهبان نباشد. بعد از آن که قانون اساسی تشکیل شد، یکی از وظایف این نهاد همین موضوع است که اشاره شد. وظیفه دیگر مجمع مشورت دادن به رهبری است.  در وظایف رهبری آمده است که سیاست کلی نظام را ایشان پس از مشورت با مجمع تشخیص ابلاغ کنند. بنابراین ابتدا مواد خام را تدوین می‌کنند و در مجمع بررسی می‌شود و نظرات اعضای مجمع در رابطه با سیاست‌های کلی داده می‌شود و در نهاد با تایید رهبر انقلاب به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود. 

لاریجانی ادامه داد: بخش نظارت زمان آیت الله هاشمی بود که رهبری معظم انقلاب  نظارت بر  سیاستهای کلی را به مجمع واگذار کردند  و در همان زمان این مسئولیت شروع شد. در دوره جدید مجمع تشخیص رهبر انقلاب این اختیار را به مجمع دادند که این اختیار را دادند که مجمع هیئتی را انتخاب کنند که آنها نظارت بر اجرای سیاست را برعهده داشته باشند که  تا اینجا بر طبق قانون است. اما اشکالی که وجود دارد ابهاماتی است که در راستای اجرای این اختیارات وجود دارد.

رئیس مجلس گفت: هیئت نظارت اگر نظراتی را در مورد اجرای سیاست‌ها دارد می‌تواند به کمیسیون مجلس بدهد. کمیسیون‌های مجلس این نظرات را مورد بررسی قرار می‌دهد. مجمع تشخیص نمی‌تواند نقش قانون گذاری داشته باشد و تنها در بعد نظارت باید ورود کند. ایراداتی که هیئت نظارت دارد باید به کمیسیون‌های تخصصی مجلس بدهد و مجلس هم می‌تواند بگوید که ما این مشورت را مصحلت می‌دانیم یا خیر. اگر نظامات اجرایی و مسیر کار  درست اجرا شود ابهامات هم به وجود نمی‌آید.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیرا  در آسیب شناسی عملکرد مجلس و سیستم قانون گذاری اشکالاتی وارد شده است و همچنین در بحث نظارت استصوابی که باعث شده بسیاری از شایستگان نتوانند حضور پیدا کنند، تصریح کرد: اینکه در قانون اساسی برخی امور است که متناسب با شرایط باید تغییر کند سالها مطرح است اما اینکه در شرایط فعلی تمرکز ما به سمت اصلاح قانون اساسی برود به نظر نمی‌رسد که امری لازم باشد امروز باید از مرحله تحریم‌ها و مشکلات روز کشور عبور کنیم و در صورتی که این مشکلات مرتفع شد آن زمان است که می‌توانیم به بحث اصلاح قانون اساسی که هر سه قوه را درگیر می‌کند بپردازیم. 

رئیس مجلس در پاسخ به سوالی درباره برنامه مجلس شورای اسلامی برای افزایش حقوق و قدرت خرید مردم و کافی بودن افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان و نادیده گرفتن این افزایش در قبال کارگران، گفت:‌این افزایش حقوق حتما شامل حال کارگران هم خواهد شد، اینکه ما تعدیلی در حقوق متناسب با شرایط ایجاد کنیم حتمی است.

وی افزود: با افزایش حقوق کارگران، مسائل و مشکلات کشور حل نخواهد شد، ولی اینکه گفتند این افزایش حقوق 20 درصدی است، معنایش اعمال این موضوع برای همگان نیست، البته ما این افزایش حقوق را کافی نمی‌دانیم ولی باید پلکانی باشد چرا که طبقات پایین‌تر مشکلات بیشتری را تحمل می‌کنند، البته این موضوع در مجلس به خوبی پرداخته خواهد شد.

لاریجانی تصریح کرد: باید به وضعیت غیر از این افراد  توجه کرد که چند نظر در این خصوص وجود دارد. مرکز پژوهش ها مدت‌های مختلفی طرحی را بررسی و ارائه کرده است که تغییرات در مسائل مختلف انرژی یکی از این نظرهاست که البته با دولت در این خصوص به تفاهم نرسیدیم، ضمن اینکه این نظر طرفداران زیادی هم در کشور دارد و می‌تواند تعدیلی در این خصوص به وجود آورد. طرح بعدی مرکز پژوهش‌ها آن است که بسته‌های کمکی که اخیرا باب شده، به اقشار مختلف داده شود، ضمن اینکه هر دوی این نظرها وجود دارد.

وی گفت: در شرایط فعلی توافق کرده‌ایم که باید به افراد مختلف در مورد نیازهای اصلی آنها کمک شود و انشاءالله باید تمهیداتی را در نظر گرفته و به وفاق برسیم و در بودجه سال آینده در این خصوص تمرکز کرده و درباره آن تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

لاریجانی در پاسخ  به سوالی  مبنی بر این که آیا مذاکرات با اروپایی‌ها ادامه دارد،گفت: ما آنجا نیستیم که مذاکرات را قطع کنیم. چون مساله‌ی هسته‌ای با وجوه دیگری مواجه است. ما در حال مذاکره هستیم. آنها نظرات را به ما اعلام می‌کنند. مذاکرات به صورت تلفنی و حضور و در سطوح مختلف در حال انجام است و تقریبا مطلب روشن است که چقدر طرف مقابل می‌تواند کار کند.

رئیس مجلس درباره قیمت حامل‌های انرژی و احیای کارت سوخت نیز، گفت‌:  فعلا بحثی به عنوان بالا بردن قیمت بنزین و حامل های انرژی نداریم و کارت سوخت نیز نباید ایهام ایجاد کند. این امر می‌تواند از قاچاق جلوگیری کند. این که ما در مورد برق، انرژی و یا سوخت های دیگر روشی ایجاد کنیم که جلوی قاچاق را بگیرد و به مردم فشار وارد نکند نیازمند پیش‌بینی‌ها و راه‌حل‌هایی است. اقتصادانان در این باره پیشنهاداتی داشتند و مرکز پژوهش‌ها روی این مساله کار کرده است. ما باید میزان مصرف بنزین و انرژی را کاهش دهیم و جلوی قاچاق را بگیریم و فشاری به مردم وارد نشود. این نیازمند مدلی است که البته نباید به تورم دامن بزند. در مجموع بعید می دانم در شرایط امسال تغییری را شاهد باشیم.

وی درباره مذاکرات چین و آمریکا گفت‌: این که چین جلوی یک جانبه گرایی آمریکا در حوزه اقتصاد را بگیرد، خوب است. ما با چین روابط بلند مدتی داریم. رییس جمهور این کشور در سفر چند سال گذشته من به این کشور گفت‌: روابط راهبردی با ایران را پایه‌گذاری می‌کنیم. به‌ هر حال کشور چین کشوری مهم و تاثیرگذاری است؛ خصوصا در حوزه‌های تامین انرژی و سرمایه‌گذاری در ایران امکاناتی فراهم است و ما از نقش‌آفرینی چین در ایران استقبال می‌کنیم.

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص درآمدهای نفتی، خاطر نشان کرد: این که درآمدها در بخش افزایش یافته است باید ببینیم که چه میزان است. مقدار زیادی از ارز کشور صرف کالاهای اساسی و حوزه بهداشت و درمان می‌شود که با نرخ 4200 تومان می‌شود. در بازار ثانویه که 8000 تومان برای دلار در نظر گرفته است خیلی مربوط به دولت نیست. صادراتی‌ها عرضه می‌کنند و وارداتی‌ها آن را می‌خرند. ما از دیوان محاسبات خواستیم میزان درآمدهای نفتی را بررسی کنند و در زمان تنظیم بودجه آن را به ما ارائه کنند. باید توجه داشته باشیم فروش نفت قدری کاهش یافته است و البته قیمت نفت هم نوسان داشته است، ضمن این که تنها درآمد نفتی مهم نیست،‌ بلکه درآمدهای مالیاتی و واگذاری‌ها هم مهم است. ما باید درآمد کل بودجه را ببینیم که به طور کامل تحقق یافته است یا خیر. اگر مازادی باشد برای آن تصمیم گیری می‌کنیم.

وی  درباره جلسات هیئت نظارت بر اجرای برجام و تصمیمات این هیئت در اجرای درست برجام و مشخص شدن سرانجام برجام  گفت: سه هفته پیش بود که جلسه این هیئت برگزار و تصمیماتی در این هیئت گرفته شد. البته آقای ظریف نیز گزارشی از روند اجرای برجام به هیئت رئیسه مجلس و شورای عالی امنیت ملی می‌دهد. حتما با تصمیم هیئت نظارت بر برجام است که این توافقنامه همچنان ایران در برجام باقی مانده است. در این رابطه با کشورهای دیگر نیز در حال مذاکره هستیم و سر جمع به اروپایی گفته شده که نظرشان را در ارتباط با برجام به ما بدهند و فکر می‌کنم که به زودی مشخص می‌شود که اروپایی در چه حد می‌توانند به برجام پایبند بمانند.

رئیس مجلس در پاسخ به سوالی درباره لایحه الحاق ایران به توافقنامه پاریس گفت: این لایحه از طرف دولت به مجلس آمد و به تصویب مجلس نیز رسید و از آنجا که از سوی شورای نگهبان ایراداتی گرفته شد به مجلس و کمیسیون تخصصی بازگردانده شد. بنابراین مجلس در مرحله اول به این لایحه رای داده است اما درباره اینکه اختلاف نظر درباره این توافقنامه و پیوستن به آن وجود داشته باشد مشکل برای کشور پیش نمی‌آورد منتها باید دید آیا این ظرفیتی است که برای ایران و آینده ایران از نظر محیط زیستی مفید است یا خیر. 

لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره شفافیت آرای نمایندگان گفت‌: شفافیت حتما کار خوبی است و باید انجام شود اما  از آن مهمتر حریت نمایندگان است که باید حفظ شود. اگر کاری انجام شود که حریت نمایندگان به خطر بیفتد این موضوع فایده‌ای ندارد. مجلس باید به نحوی نظر خود را بگوید و نظر خود را بگوید. گاهی نمایندگان تحت فشار قرار می‌گیرند. گاهی به نمایندگان توهین و حتاکی می‌کنند. بالاخره در کشور ما از این حرفها هست. گاهی اوقات برخی نمایندگان شهرستان‌ها به من مراجعه می‌کنند و می‌گویند که اگر آرای شفاف شود برخی‌ها در شهرستان ما مشکلاتی برای ما ایجاد می‌کنند. من در کل مخالف شفافیت آرا نیستم و نگرانی هم از این مسئله ندارم ولی باید همه مسائل مورد نظر قرار گیرد. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم درباره بورسیه‌ دانشجویان و سیاسی بازی‌هایی که از سوی مسئولان وزارت علوم  درباره این پرونده اعمال شده و مانع حضور دانشجویان بورسیه به دانشگاه‌ شده است، گفت: تا آنجا که من اطلاع دارم مشکل بسیاری از این دانشجویان حل شده است. ولی در ارتباط با دانشجویان که همچنان مشکلاتی را دارند، من از کمیسیون آموزش می‌خواهم که این موضوع را پیگیری کند و اگر مطابق قانون این مسئله انجام شده باشد، مشکل دیگر دانشجویان نیز حل و فصل شود.

رئیس مجلس در پاسخ به سوالی پیرامون نظام پارلمانی و اقدامات مطالعاتی انجام شده در این زمینه، گفت: رهبر انقلاب در کرمانشاه موضوع نظام پارلمانی را فرمودند و به نظرم کار خوبی برای کشور است، البته بنده از ایشان در این خصوص سوال پرسیدم که فرمودند من این موضوع را مثال زدم و معنای آن این نبود که حتما اجرا شود، این تغییر قانون اساسی می‌خواهد که شرایط امروز ما آمادگی چنین کاری را ندارد و ظرف زمانی ما مناسب این کار نیست.

لاریجانی همچنین درباره تعطیلات بیش از حد جلسات علنی مجلس، اظهار داشت:  تعطیلات مجلس مطابق با آیین‌نامه داخلی است و نمایندگان 3 هفته پشت سر هم جلسات علنی و کمیسیون‌ها را در تهران دارند و یک هفته هم باید به حوزه انتخابیه و به دنبال حل مشکلات در آنجا باشند، پیگیری امور حوزه عمرانی و آبادانی حوزه انتخابیه هم، کار است و اگر پارلمان به معنای جلسات رسمی تعطیل باشد، از نظر کاری تعطیل نیست.

وی در پاسخ به سوالی درباره برداشتن قدم‌هایی در جهت وحدت ملی و مسائل برجا مانده از سال 88، گفت: فعلا در شرایط فعلی و با وضعی که کشور دارد، هر گامی در زمینه وفاق در کشور به وجود بیاید، ضرورت دارد، در سطح حکومت این کار انجام شده و همین سازوکاری که رهبر انقلاب فرمودند، سران قوا جلسات بگذارند، مستمرا در حال انجام است.

رئیس مجلس ادامه داد: گاهی همین اختلاف‌نظرهای قوای مختلف در این جلسه مطرح می‌شود که به نظر بنده هماهنگی‌ها بیشتر شده است، در بین جریانات سیاسی نمی‌توان گفت به همین مقدار پیش رفته‌اند، اما لازم است که در خصوص مسائل سال 88 هم این کاری است که دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و آقای شمخانی دنبال می‌کنند و آنها هم می‌دانم که دارند بررسی‌هایی انجام می‌دهند.

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری درباره طرح اردوغان درباره تغییر ساختار شورای امنیت، گفت: این بحث جدیدی نیست و در گذشته هم مطرح شده است، شورای امنیت که گاهی یک‌جانبه تصمیم می‌گیرد، مرجعیت خود را دارد از دست می‌دهد، در قضیه عراق، حمله به آن مصوبه شورای امنیت نبود، بلکه سرخود حمله کردند و بقیه کشورها را هم دچار عصیان کرده‌اند.

وی افزود: جایی مانند سازمان ملل و شورای امنیت زمانی می‌تواند مرجعیت داشته باشد که به موقع کارکرد داشته باشد، درباره یمن و بحران‌های دیگر تصمیم نگرفته‌اند که باعث به‌وجود آمدن همکاری‌های منطقه‌ای مانند شانگهای و آستانه شده است، این تغییر به سادگی قابل انجام نیست، زیرا ساختار زورگویانه در صحنه بین‌المللی وجود دارد.

رئیس قوه‌مقننه در پاسخ به سوالی درباره قوانین دست و پاگیر برای فعالان اقتصادی و اقدامات مجلس در این زمینه، اظهار داشت: قوانینی مانند تسهیل فضای کسب و کار با همین هدف تصویب شد، قوانین مربوط به ما در مجلس است، دستورالعمل‌ها مربوط به دستگاه‌هاست، به معاونت قوانین مجلس نیز گفته‌ایم که در مورد تسهیل فضای کسب و کار بررسی کنند و آنجایی که مقررات دست و پاگیر وجود دارد آنها را بردارند.

لاریجانی ادامه داد: در شورای عالی هماهنگی اقتصادی تصمیم گرفتیم درباره سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند سرمایه وارد کشور کنند، مسیر ورودشان بازنگری شود، اتاق بازرگانی و بخش‌های صنفی ما اگر مطالعات کنند و پیشنهادکنند ما استقبال می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره تغییر رویه قانون‌گذاری در کشور مانند ورود هیئت عالی نظارت مجمع به لوایح چهارگانه و یا تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی درباره قانون چک، اضافه کرد: لوایح چهارگانه در مجمع تصویب نشد، بلکه توصیه‌ای داشتند و مسیر آن در مجلس طی می‌شود، مصلحت نیست که نهادی جایگزین مرجع قانون‌گذاری شود.

رئیس مجلس در این باره اضافه کرد: درباره چک تضمینی هم بحثی را بانک مرکزی در خصوص کنترل پولشویی داشت و گزارشی دادند مبنی بر اینکه 8 هزار میلیارد تومان با این چک‌ها جابه‌جا می‌شود، نکاتی که آنجا تصویب می‌شود حتما نیاز به قانون‌گذاری دارد.

لاریجانی افزود: درباره بحث ارز باید تصمیماتی گرفته می‌شد که نیاز به قانون‌گذاری نداشت، بلکه نیاز به پشتیبانی قوه‌قضائیه و نظرات مجلس داشت، برخی از موارد هم مانند معافیت مالیاتی خریداران طرح‌های نیمه‌تمام نیاز به لایحه دارد که دولت باید لایحه آن را به مجلس ارسال کند.

وی با تاکید بر اینکه برخی موارد نیاز به قانون ندارد، اما برای پشتوانه مردمی باید برای آن قانون تصویب کرد، گفت: سپرده‌گذاری ارزی نیاز به قانون ندارد، اما آیا این اطمینان‌بخش برای مردم است؟، اگر مجلس آن را تصویب کند، اطمینان ایجاد می‌شود.

لاریجانی همچنین در پاسخ به سوالی درباره احتمال تقسیم یمن از سوی عربستان، آمریکا و امارات در مذاکرات سوئد و تبدیل آن به غزه‌ای جدید، افزود: ما حتما با تجزیه یمن مخالف هستیم و این هم توطئه‌ای در منطقه است که به دنبال تجزیه آن هستند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور در پایان خاطرنشان کرد: ضرورتی ندارد نسبت به دیگران با سوءظن نگاه کنیم، بنده مسیری را در تاریخ ایران دنبال کرده‌ام و آنچه برای انقلاب، جمهوری اسلامی و مردم لازم بدانم، انجام می‌دهم و کاری هم به جناح‌بندی‌ها ندارم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۶۰۱۷۵۱۱:۳۵:۰۹ ۱۳۹۷/۹/۱۲
این مجلس محمد علیشاهی دیگر می خواهد و منجنیق
ناشناس۶۶۰۵۰۸۱۴:۱۰:۲۱ ۱۳۹۷/۹/۱۲
خیلی به خودت فشار نیار!!
سلام دوستان۶۶۰۶۷۳۱۵:۴۴:۱۱ ۱۳۹۷/۹/۱۲
لاریجانی به فکر 1400 است لذا نمیخواهد حمایت انتخاباتی سلبیریتهایی چون ظریف را از دست بدهد پس انتظار نداشته باشید به امثال ظریف انتقاد تند و صریح کند
ناشناس۶۶۰۵۰۴۱۴:۱۰:۰۲ ۱۳۹۷/۹/۱۲
لاریجانی: سازوکار مالی اروپا تقریبا نهایی شده / بانک‌های اروپایی گفته‌اند باید FATF توسط ایران پذیرفته شود تا مبادلات بانکی انجام شود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  24. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین