آقای مسئول؛ کارمندان به بسته حمایتی محتاج ترند یا کارگران؟

گروه اقتصادی الف،   3970912011 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

در شرایطی که دستمزد کارگران فقط ۲۸.۳۳ درصد از هزینه ماهیانه کارگران را پوشش می دهد و هدف بسته حمایتی دولت، حمایت غذایی از اقشار ضعیف جامعه است، چرا کارگران در صف آخر دریافت بسته حمایتی هستند؟

به گزارش تسنیم ، 27 آبان ماه هیئت وزیران به‌پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستورالعمل بسته پرداخت کمک جبرانی و حمایت غذایی از گروه‌های کم‌درآمد جامعه را تصویب کرد که بر اساس این مصوبه، پرداخت یارانه جبرانی به بازنشستگان دولتی پیش از این آغاز شد و کارمندان دولت هم از دیروز 11 آذر این بسته را دریافت می کنند ولی کارگران که به لحاظ معیشتی در شرایط سخت تری هستند، در صف آخر دریافت بسته هستند و هنوز زمان قطعی برای تحویل یارانه جبرانی به آنها اعلام نشده است.

در حال حاضر دستمزد کارگران فقط 28.33 درصد از هزینه ماهیانه کارگران را پوشش می دهد. به عبارتی در حال حاضر دستمزد ماهیانه کارگران 72درصد نسبت به معیشت فاصله دارد. در حالی که هدف دولت از اجرای طرح  حمایت از اقشار ضعیف جامعه است، اما در چنین طرحی چرا کارگران آخرین لیست دریافت بسته هستند؟ مگر جز این است هدف از اجرای این طرح حمایت  غذایی است؟ آیا شرایط کارمندان سخت تر از شرایط کارگران است؟ در شراطی که دستمزد کارگران تنها 28 درصد هزینه های آنها را پاسخ می دهد، چرا تا کنون بسته حمایتی دولت را دریافت نکرده اند؟ 

بر اساس «دستورالعمل بسته پرداخت کمک جبرانی و حمایت غذایی از گروه‌های کم‌درآمد جامعه»، سازمان برنامه و بودجه کشور مجاز شد برای پرداخت کمک جبرانی به‌میزان 200 هزار تومان به کارکنان رسمی و پیمانی کشوری و لشگری، کارکنان قراردادی و کارکنان شرکتی دستگاه‌های اجرایی که از محل منابع بودجه عمومی، حقوق دریافت می‌کنند و جمع مبلغ مندرج در آخرین حکم کارگزینی برای کارکنان رسمی و پیمانی و همچنین مبلغ ماهیانه قرارداد منعقده برای کارکنان قراردادی و شرکتی، کمتر از 3 میلیون تومان است، از طریق حساب‌های بانکی متصل به حقوق و مزایای کارکنان مشمول، اقدام کند.

خانوارهای تحت پوشش و پشت‌نوبتی کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور از طریق واریز مبلغ به حساب‌های بانکی متصل به یارانه‌های نقدی از این سبد حمایتی بهره‌مند می‌شوند. همچنین خانوارهای تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران از طریق حساب متصل به مستمری سرپرست خانوار مشمول سبد حمایت غذایی می‌شوند.

خانوارهای با درآمد ماهانه کمتر از 3 میلیون تومان از جمله گروه‌های کارگران ساختمانی، قالی‌بافان و شاغلان صنایع دستی، مشاغل آزاد و خویش‌فرمایان و رانندگان بین‌شهری و درون‌شهری، زنبورداران، کارگران باربر، شاغلین کسب و کارهای خانگی، کارگران کارگاه‌های متفرقه، عشایر و روستاییان، دریافت کنندگان بیمه بیکاری و سایر گروه‌های مشمول که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شناسایی می‌شوند.

سایر خانوارهای کم‌درآمد ماهانه کمتر از 3 میلیون تومان، درخواست آنها پس از بررسی توسط کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور پذیرفته می‌شود. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با استفاده از اطلاعات در اختیار از طریق کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور، به‌درخواست کتبی اشخاص، پس از اجازه آنها به دسترسی وزارتخانه‌های مذکور، به حساب‌های بانکی مربوط رسیدگی کند.

سهم ریالی سبد حمایت غذایی در مرحله اول برای هر خانوار یک‌نفره حدود 150 هزار تومان و برای یک خانوار دونفره 200 هزار تومان و برای یک خانوار سه‌نفره حدود 250 هزار تومان و برای یک خانوار چهارنفره 300 هزار تومان و برای یک خانوار 5نفره و بیشتر 350 هزار تومان خواهد بود.

*کارگران، رانندگان و بازنشستگان هم بسته حمایتی دولت را دریافت می‌کنند

معاون رفاه اجتماعی وزارت رفاه هفته پیش در گفت وگویی با اشاره به اینکه توزیع بسته‌های حمایتی کارکنان دولت با حقوق ماهانه کمتر از 3 میلیون هفته آینده آغاز می‌شود گفت: کارگران،رانندگان و بازنشستگان تحت پوشش تامین اجتماعی اقشار دیگری هستند که بسته حمایتی دریافت می کنند.

 احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت رفاه اجتماعی درباره توزیع بسته حمایتی دولت و نحوه توزیع آن گفت:دولت در آبان ماه سال جاری با تنظیم آیین نامه ای دستگاه ها را موظف کرد در فاصله زمانی مختلف و به نوبت به گروه و قشرهای مردم بسته های حمایتی ارائه دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه دولت در اولین مرحله خود به 3 میلیون و یکصد هزار خانواده بسته های حمایتی ارائه کرده است؛ افزود: این گروه که شامل مددجویان حمایتی هستند و 20 آبان نیز مبلغ مورد نظر به صورت غیر نقدی پرداخت شده، می توانند با مراجعه فروشگاه های مخصوص کالاهای خود را با قیمت مناسب خریداری کنند.

میدری اضافه کرد: گروه چهارم شامل کارگران، رانندگان و اقشار و بازنشستگان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی است و در آخر، اقشار با درآمد کمتر از سه میلیون تومان که جزو هیچکدام از گروه های فوق نیستند این بسته های حمایتی را دریافت خواهند کرد.

وی اضافه کرد: اگر اقشاری باشند که درآمد کمتر از سه میلیون تومان دارند اما پس از مرحله آخر، تحت پوشش قرار نگرفته باشند می توانند به کمیته امداد و سازمان بهزیستی مراجعه و در آن جا فرمی را تکمیل کنند.

معاون رفاه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه سعی می کنیم بسته های حمایتی برای خرید از فروشگاه ها باشد، گفت: مبلغ بسته با توجه به بُعد خانوار از 100 تا 300 هزار تومان متغیّر است.

وی افزود: اعتبار دولت برای بسته های حمایتی مرحله نخست، 9 هزار میلیارد تومان است و برآورد ما این است که در هر مرحله 3 تا 3 هزار و پانصد میلیارد تومان بودجه نیاز دارد. در حال بررسی این موضوع هستیم که بسته های کالای حمایتی را در دهه فجر توزیع کنیم. 

آنطور که میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت کار اعلام کرد بعد از کارمندان ؛ کارگران، رانندگان و بازنشستگان تحت پوشش تامین اجتماعی اقشار دیگری هستند که بسته حمایتی دریافت می‌کنند..

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۵۹۸۰۶۰۷:۳۵:۴۶ ۱۳۹۷/۹/۱۲
من ۱۰ سال سابقه کار داشتم ولی الان بیکارم, چرا به من نباید بسته غذایی تعلق بگیرد؟؟ سرپرست خانوار هم هستم. دو فرزند هم دارم. دولت باید با کد ملی افراد ببیند چه کسی بیمه ندارد و بیکار است, تا مشمول این بسته کمکی گردد.
ناشناس۶۶۰۱۴۹۱۱:۲۳:۴۸ ۱۳۹۷/۹/۱۲
کارگر بیچاره چی؟؟ اگه تو این مشکلات رو داری کارگرها که نمیشه مشکلاتشون رو اینجا ردیف کرد.
ناشناس۶۶۰۲۲۳۱۱:۵۱:۲۹ ۱۳۹۷/۹/۱۲
احسنت. من هم مهندس عمران از دانشگاه علم و صنعت هستم. با ۱۵ سال سابقه کار, بدلیل تعدیل نیرو بیکار شدم. دولت باید ساز و کاری برای بیکاران پیدا کند و منابعش را برای بیکاران سوق دهد نه کارمندان!!!!
Yadin۶۵۹۸۰۹۰۷:۳۸:۵۱ ۱۳۹۷/۹/۱۲
متاسفانه هیچ دولتی تاکنون بفکر قشر کارگر نبوده در حالیکه بازدهی بیشتری نسبت به سایر شاغلین دارند.و همیشه یا حقوقشان کفاف نمیده،یا با تاخیر زیاد حقوق می‌گیرند.
ناشناس۶۵۹۹۵۷۱۰:۰۴:۱۲ ۱۳۹۷/۹/۱۲
من جمله شمارو اصلاح می کنم اینها کلا جز خودشون به فکر هیچکس نیستند کارمندو کارگرهم نداره
مهمان۶۵۹۸۳۵۰۸:۲۵:۱۹ ۱۳۹۷/۹/۱۲
با سلام و احترام صددرصد موافقم چرا این مملکت کارگران حداقل بگیر را اولویت نمی دهدو دولتی ها که به غیر از حقوق حکم کارگزینی اضافه کار + رفاهی+ کارانه و یا تعاریف دیگر دریافتی دارند باید اول دیده شده و اولین گروههای دریافتی باشند. تا حالا شما مدیران با حقوق ماهیانه 700-800 یا حداکثر 1800 زندگی گذرانیده اید بدانید بر کارگرانی که در هیچ جا دیده نمی شوند حتی سهام عدالت هم به این عزیزان تعلق نگرفت .
کارمند وزارت کار۶۵۹۸۴۳۰۸:۳۶:۳۳ ۱۳۹۷/۹/۱۲
حقوق بیشتر کارکنان وزارت کار در استانها در حد حداقل های قانون کاره!!
ناشناس۶۵۹۸۴۸۰۸:۴۶:۱۸ ۱۳۹۷/۹/۱۲
واقعا شرم آوره بعد از عمری کارکردن حالا بریم کمیته امداد .(مرحله آخر، تحت پوشش قرار نگرفته باشند می توانند به کمیته امداد و سازمان بهزیستی مراجعه و در آن جا فرمی را تکمیل کنند.)
مجمع کارمندان اصلاح طلب۶۵۹۸۵۳۰۸:۵۱:۵۵ ۱۳۹۷/۹/۱۲
به تمامی کارگران و کارمندان (دریافتی زیر 5 میلیون تومان ) باید سبد حمایتی پرداخت شود.
ناشناس۶۶۰۰۴۲۱۰:۵۳:۳۲ ۱۳۹۷/۹/۱۲
آقا این 5 میلیون ملاک سال پیش بود. الان با این تورم باید بگین زیر 10 میلیون!!!
ناشناس۶۵۹۸۵۴۰۸:۵۳:۱۴ ۱۳۹۷/۹/۱۲
سازمان تامین اجتماعی منابعش متعلق به کارگران است و منافعش متعلق به دولتها و کارمندانشان! بخورید و بیاشامید، کارگر صدا ندارد! این درحالیست که هرکارمند در هرسازمانی، قطعا دسترسیهای برای دریافت رشوه و شیرینی و زیرمیزی هم دارد که درامدش افزوده میشود اما کارگر دستش به کجا میرسد؟
ناشناس۶۵۹۸۹۱۰۹:۲۱:۵۳ ۱۳۹۷/۹/۱۲
300 هزار تومن؟!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۶۵۹۹۴۶۰۹:۵۸:۱۸ ۱۳۹۷/۹/۱۲
دمت گرم بسیار عالی اشاره کردی قشر کارگر واقعا تو این مملکت هیچ جایگاهی نداره و همیشه حقش ضایع شده
یک کارمند۶۵۹۹۶۹۱۰:۱۵:۰۲ ۱۳۹۷/۹/۱۲
به عنوان یک کارمند به همه کارگران حق میدهم و با آنها همدردی می کنم و من این بسته را به افراد نیازمند هدیه خواهم کرد.
ناشناس۶۵۹۹۷۶۱۰:۲۴:۳۱ ۱۳۹۷/۹/۱۲
کارگران از زن صیغه ای دولتند کارمندان از زن عقدی دولتند
ناشناس۶۵۹۹۷۸۱۰:۲۴:۴۸ ۱۳۹۷/۹/۱۲
اینها سیاست های استعماری است کارمندان بیشتر هستند واغلب با سواد تر هستند پس می توانند در انتخابات موثر تر باشند دولت چکار دارد که قشر کارگر و مستضعف دارند بخورند یا نه انها به فکر خودشان هستند
ناشناس۶۶۰۰۳۱۱۰:۴۸:۲۵ ۱۳۹۷/۹/۱۲
اینکه اکثر مردم مشمول این مبلغ ناچیز شوند نشان فقر بیش از ۸۵ درصد مردم است و برای دولت ها شرم آور ولی باید غیرتی باشد .
مهدی۶۶۰۰۷۸۱۱:۰۲:۲۲ ۱۳۹۷/۹/۱۲
تکلیف حقوق های نجومی نمایندگان مجلس چی شد؟ سر مردم رو با 200 هزارتومان گرم می کنید. رانت خواری آقایون هزار فامیل چی شد؟ شبکه 3 رو فامیل های کی اشغال کرد؟ ژن های خوب هنوز هم سر پست های مخصوص هستند؟ مردم بمیرن هم مهم نسیت. مهم نیست. ..
ناشناس۶۶۰۲۶۲۱۲:۰۴:۴۲ ۱۳۹۷/۹/۱۲
البته این موضع گیری علیه کارمندها خیلی بیمنطقه خیلی ازکارمندها هم هستن که کمتر از کارگرها دریافت میکنن باز کارگرها یک صنفی دارن که اعتصاب کنن کارخونه ها بخوابن کارمندها که حرف بزنن اخراجشون میکنن فامیل های خودشونو استخدام میکنن
تبریزی۶۶۰۴۸۴۱۴:۰۰:۳۰ ۱۳۹۷/۹/۱۲
بین کارمندها فقط معلم ها هستن که از کارگرها کمتر می گیرن. هیچ کارمندی وضعش به بدی معلم ها نیست.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  22. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین