مروری بر اخبار مهم روز؛ نظر رهبری درباره فیلم «مارمولک»/ رونق فضای شعر و شاعری در مجلس/ نامزد اتاق فکر دولت برای انتخابات ریاست جمهوری/ سپاه روی موشک می‌نویسد، موشک؟

گروه سیاسی الف،   3970911195 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

نظر رهبری درباره فیلم «مارمولک»/ رونق فضای شعر و شاعری در مجلس/ نامزد اتاق فکر دولت برای انتخابات ریاست جمهوری/ سپاه روی موشک می‌نویسد، موشک؟

خروج شکایت از رییس مجلس از دستور کار

غلامرضا کاتب، رییس کمیسیون تدوین آیین‌نامه‌ داخلی مجلس شورای اسلامی گفت‌ که در حال‌ حاضر موضوع سلب صلاحیت از رییس مجلس در دستور کار این کمیسیون قرار ندارد... هفته‌ گذشته ۲۷ نفر از نمایندگان طرح شکایت از عملکرد رییس مجلس شورای اسلامی را به کمیسیون تدوین آیین‌نامه‌ ارائه کردند که همان روز تعدادی از نمایندگان امضای خود را پس گرفتند و این طرح از حد نصاب افتاد. بر این اساس در حال‌ حاضر بحث سلب صلاحیت رییس مجلس شورای اسلامی از دستور کار کمیسیون تدوین آیین‌نامه‌ خارج است.

 انتقاد کواکبیان از نحوه اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان

مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران در مجلس نسبت به اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان از سوی بازنشستگان انتقاد کرد. وی با اشاره به تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان در مجلس، افزود: مجلس قانون مهم منع بکارگیری بازنشستگان را تصویب کرده، اما برخی از مدیران محترم نمی‌خواهند از صندلی جدا شوند تا میدان برای جوانان باز شود. نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: گاهی درباره اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان و درباره اجازه از مقام معظم رهبری مباحثی مطرح می‌شود که بیت مقام معظم رهبری این نسبت‌ها را تکذیب کرده است.

کواکبیان: برخی از مدیران بازنشسته نمی‌خواهند از صندلی جدا شوند

نظر رهبری درباره فیلم «مارمولک» به روایت یک تهیه‌کننده سینما

رضا جودی که در دیدار اخیر تهیه‌کنندگان سیما با رهبری حضور داشته است، روایت می‌کند آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند که تولید سریال و آثارطنز بسیار خوب است و باید در این حوزه آثار بسیاری را تولید کنیم. او ادامه می‌دهد: «ایشان فرمودند در گذشته برای آثار طنز در دو مورد به ایشان مراجعه شده بود، یکی ماجرای «مارمولک» که آقایان علما گفته بودند در این اثر با روحانیت شوخی شده و اثر دیگری نیز بود که با پلیس در آن شوخی شده بود که البته نامش را نبردند که تاکید کرده بودند این شوخی ها مشکلی ندارد و باید باشد.»

استیضاح به صحن بیاید مجلس با آرای بالاتر از گذشته به ظریف اعتماد می‌کند

کاظم جلالی، رییس فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی با بیان این که استیضاح وزیر امور خارجه در شرایط فعلی به مصلحت نیست گفت‌ که فراکسیون‌های دیگر مجلس هم اقبالی به استیضاح وزیر امور خارجه نشان ندادند.جلالی گفت: البته اگر این اتفاق هم رخ دهد مجلس شورای اسلامی با آرای بالاتر از گذشته به آقای ظریف اعتماد می‌کند ولی این میزان وقت گیری مجلس به مصلحت نیست.

ابطحی: استیضاح ظریف احتمالا منتفی می‌شود

واکنش باهنر به بازگشت رئیس دولت اصلاحات به عرصه سیاست

محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه "به‌عقیده بنده رئیس دولت اصلاحات در فتنه عظیم سال ۸۸ قصور و تقصیرات متعددی داشت"به تسنیم گفت: البته مخالف نظر بعضی از گروه‌ها که خواستار بیشتر دانستن تعداد سران فتنه علاوه بر آن دو نفرند نیز هستم، چراکه بنده معتقدم سران فتنه باید به همان دو نفر محدود شوند و نباید تعداد آنها را بیشتر دانست چراکه این امر سبب کاسته شدن از جرم و تقصیر سران اصلی می‌­شود.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین ادامه داد: اشخاصی همچون رئیس دولت اصلاحات که تعدادشان نیز زیاد نیست در فتنه ۸۸ تقصیراتی داشتند و در بعضی موارد با سکوت یا موضع‌گیری‌های دوپهلو و یا موضع‌گیری‌های غلط به فتنه‌گران کمک و هزینه­‌های زیادی به نظام و مردم وارد کردند.

وی درباره انتقادات به وی، به‌دلیل مطرح کردن بحث بازگشت رئیس دولت اصلاحات به عرصه سیاست، گفت: از بنده سوال شد "رئیس دولت اصلاحات می‌تواند به عرصه سیاست بازگردد؟"، گفتم «به‌شرطی که بتواند هزینه‌هایی که برای نظام در پی داشته ­است را جبران کند»، آری یعنی شرط اصلی بازگشت رئیس دولت اصلاحات به سیاست جبران قصور گذشته و هزینه­‌هایی است که برای نظام در پی داشته است.

 شعرخوانی دو نماینده گیلان در مجلس

مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود و سیدکاظم دلخوش نماینده صومعه سرا که هر دو از نمایندگان استان گیلان هستند در جلسه علنی امروز - یکشنبه- مجلس شورای اسلامی با شعرخوانی کنایه آمیز به یکدیگر پاسخ دادند... دلخوش در ادامه این شعر را خطاب به لاهوتی در صحن مجلس قرائت کرد:

«از دست تو یک ایل به تنگ آمده است، هم آدم و هم جبرئیل به تنگ آمده است ،

من هیچ، ولی برادرم لاهوتی، از دست تو چرچیل هم به تنگ آمده است»

در ادامه لاهوتی هم از علی مطهری نایب رییس دوم مجلس که ریاست ساعاتی از جلسه علنی مجلس را بر عهده داشت، خواست که براساس ماده 75 آیین نامه داخلی تذکری به دلخوش بدهد. مطهری نیز خطاب به لاهوتی تصریح کرد: اخطار لازم نیست بنده در شعر آقای دلخوشی توهینی ندیدم ولی اگر می خواهید اخطار دهید، شما هم در قالب شعر می توانید بیان کنید.

لاهوتی نیز در پاسخ به مطهری گفت: دلخوش منظور بدی نداشت، می خواست با من مزاح کند. پس من با شعر پاسخ او را می دهم:

«من مست و تو دیوانه، ما را که برد خانه

صدبار تو را گفتم کم خور دو سه پیمانه»

لاهوتی چندین بار مصرع آخر را برای تاکید تکرار کرد.

انتقاد تند خسرو معتضد از نمایندگان مجلس

خسرو معتضد، پژوهشگر در خصوص اظهارات نمایندگان و ویژگی های امروز آنان در مقایسه با مرحوم مدرس به دیده بان ایران گفت: با توجه به معضلات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور نمایندگان پارلمان ملی وظیفه دارند تا در صدد رفع این معضلات برآیند اما متاسفانه امروز شاهد هستیم که نمایندگان هیچ تلاشی برای بهبود شرایط حاضر نکرده و تنها شعار می دهند. نطق امروز آن ها و تعریف از خصوصیات مرحوم مصدق نیز بر اساس شعارزدگی بوده و این شعارزدگی پوششی است برای رانت خواری ها و عمل نکردن به وظایف خود است.                                                       

این تاریخ نگار همچنین ادامه داد: پیشتر مجلس روزانه پذیرای هزاران مهمان بود  اما  در حال حاضرلژهای مهمان مجلس در اکثر روزها خالی است چراکه اجازه ورود به هر ارگان، سازمان و ... وجود ندارد همان مهمانان اندک هم به وسیله لابی گری ها مهمان مجلس می شوند. روزانه در مجلس 7 نوع کباب به غیر از سایر غذاها و دسرها سرو می شود در صورتی که مردم در بدست آوردن لقمه ای نان با مشکل مواجه هستند. نمایندگان امروز مجلس شکمشان سیر است چراکه در مجلس و در خانه با کباب های متنوع خود را سیر کرده و در بین مردم از خوردن امتناع می کنند... از 290 نماینده مجلس دهم، شاید تنها 10 نماینده قابلیت عضویت در پارلمان ملی را داشه باشند چراکه هیچ عملی در راستای بهبود معیشت مردم نمی کنند و به شعارزدگی، خودنمایی و استفاده از موقعیت خود برای آینده اکتفا می کنند. 

سپاه روی موشک می‌نویسد، موشک؟

عبدالله گنجی، مدیر مسئول روزنامه جوان، در واکنش به تازه‌ترین ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر اعطای موشک از سوی ایران به یمن، ضمن تمسخر ادعای آمریکایی‌ها نوشت:

واکنش های توییتری به اظهارات نماینده تهران

پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران در مجلس در همایش «پوشش بانوان ایرانی پس از انقلاب» که در دانشکده ادبیات دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد حجاب را از مباحث پر چالش بعد از انقلاب عنوان کرد و گفت: سلحشوری با اشاره به سابقه تحصیل و زندگی خود در هند گفت: من ۱۰ سال در هند زندگی کردم. در آنجا چادر و مقنعه چانه‌دار به سر می‌کردم، اما به نظرم واقعا نیاز است نگرش جدیدی را حاکم کنیم. این نحوه پوشش برای خود من آسیب‌زا بود. وی با ابراز این عقیده که «همین که من گردنم را عمل کردم و دستم سال‌هاست درد می‌کند ثمره سال‌ها پوشیدن چادر بود» افزود: ما باید نوع حجابی را تعریف کنیم که در ابتدا آسیب زننده نباشد. کاربران فضای مجازی در توییتر به اظهارات پروانه سلحشوری درباره پوشش چادر و حجاب واکنش نشان دادند.

خانم سلحشوری؛ ریشه آرتروز شما جای دیگری است

چادرت را بردار خانم سلحشوری + تصاویر

می‌خواهند اصلاح‌طلبان از دولت فاصله بگیرند

محمدصادق جوادی حصار، فعال اصلاح طلب به روزنامه آرمان گفت: اتفاقا ایشان{رئیس جمهور} از تجارب قبلی خود بیشترین استفاده‌ را کرده است. عمده مسئولان و معاونان یا استاندارانی که به کار گرفته شدند، آشنا به حوزه امنیتی بودند. اما مساله این است که در زمان کنونی این مولفه، تنها پاسخگوی رفع مشکلات نیست... اتاق فکر رئیس‌جمهور به بقای ایشان و یا اندیشه آقای روحانی فکر نمی‌کند. این اتاق فکر یا همان مشاوران و حلقه نزدیک به ایشان می‌گوید ما باید این دوره را سپری کنیم و در دوره بعدی به یک مجموعه تعادلی و تعاملی از جنس آقای علی لاریجانی و میانه‌روهای اعتدالی برسیم. متاسفانه این اتاق فکر بیشتر از آن‌که اصولگرایان و دلواپسان را رقیب خود بدانند، اصلاح‌طلبان را آلترناتیو و رقیب خود تلقی می‌کند. حلقه نزدیک به رئیس‌جمهوری از این شرایط استفاده می‌کند تا اردوگاه اصلاح‌طلبان را به حاشیه رانده و فشل کند و انگیزه حضور در عرصه سیاسی کشور از آنها سلب شود تا این گروه بتواند در پناه جریان اعتدالی و پیاده نظام فرهنگی و رسانه‌ای پشتیبان آقای روحانی در سال 1400، دولتی را با پرچمداری آقای لاریجانی تشکیل دهد. نزدیکان روحانی خواهان بازگشت قدرتمندانه و اثرگذار اصلاح‌طلبان و تحول‌خواهان به عرصه تصمیم‌سازی کشور نیستند. اعتدالیون به هیچ وجه تمایل ندارند که دولتی از جنس دولت اصلاحات دوباره روی کار بیاید. تشکیل چنین دولتی با آن ویژگی‌ها، یعنی بی‌اعتباری همه افراد «اتاق فکر» حسن روحانی.

کدام حزب جدایی اصلاح‌طلبان از روحانی را کلید زد؟

جناح چپ برای 1400 چه برنامه‌ای دارد؟

آفتاب یزد نوشت: بر اساس برخی مسائل نقل شده از چهره‌های اصلاح‌طلب، احزابی چون کارگزاران، رسماً عطای اصلاحات را به لقایش بخشیده‌اند و بعید نیست در انتخابات آتی پشت سر چهره‌ای همچون علی لاریجانی قرار بگیرند. اتحاد ملت این موضوع را درک کرده است که هیچ یک از اعضای شاخصش گزینش نخواهند شد. اعتماد ملی نیز با توجه به عدم تمایل قائم مقامش به کاندیداتوری تقریباً شرایط مشابهی دارد. در این بین پرسش مبنایی این است که برنامه اصلاح‌طلبان چیست؟ ... مطرح شدن نام‌هایی چون اسحاق جهانگیری تا چه حد غیردقیق خواهد بود، او در مناظرات ریاست جمهوری 1400 نمی‌تواند بگوید: "مردم! یادتون است شرایط چگونه بود " جهانگیری هر چند نماینده اصلاحات بود، اما بی اجازه تمام آبروی خاستگاه سیاسی اش را به پای دولتی خرج کرد که به گفته خودش در حال حاضر اجازه تغییر منشی دفترش را نیز به او نمی‌دهد... کشتی روحانی بی تردید به ساحل 1400 خواهد رسید اما با بدنه‌ای پر از سوراخ و بادبانهای پاره...

... اصلاح‌طلبان اگر 1400 را ببازند از صحنه سیاسی کشور محو خواهند شد. عارف شخصی است که می‌تواند کابینه را بر اساس وزن احزاب میان آنها تقسیم کند و همان نقشی را ایفا کند که سالها است در شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات ایفا کرده است... اگرچه ناخوشایند است، اما فعلا یک ضرورت است...

ختم کلام آنکه عارف کسی بود که با ایثارگری در سال 92 با پاستورنشینی روحانی در صحنه سیاسی کشور ماندگار شد و توانست با حرکت خود جان تازه‌ای به اصلاحات بدهد.

 وزیر استیضاح‌ ناپذیر

شرق نوشت: بنا بر گفته عضو هیئت‌رئیسه مجلس طرح استیضاح رحمانی‌فضلی دوباره در مجلس به جریان افتاده است. این نکته را علی‌اصغر یوسف‌نژاد دیروز با رسانه‌ها در میان گذاشت. عبدالرضا رحمانی‌فضلی که از سال 92 و با شروع دولت اول حسن روحانی سکان وزارت کشور را در دست دارد، هرچند همیشه مورد انتقاد از سوی جناح‌های مختلف بوده؛ اما تا امروز دوام آورده و حتی در دولت دوم روحانی پست‌های جدیدی نیز به دست آورده است...

در اسفند سال 94، وزیر کشور انتخابات دوره دهم مجلس را برگزار کرد که با رای مردم بر تعداد اصلاح‌طلبان مجلس افزوده شد. با‌این‌حال دو سال بعد در زمانی که قرار بود حسن روحانی کابینه جدید خود را به مجلس معرفی کند، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اصلاح‌طلبان و فراکسیون امید، انتخاب وزیر کشور و رای دوباره به رحمانی‌فضلی بود و معیار خود از مطلوبیت‌شان از کابینه روحانی را نبود رحمانی‌فضلی قرار داده بودند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۵۹۵۳۶۲۱:۳۲:۰۵ ۱۳۹۷/۹/۱۱
اصلاح طلبان اگر برای سال 1400 کاندیدایی معرفی نکنند سنگین ترند احتمال پیروزی اصلاحات در انتخابات آینده تقریبا"هیچ است .
ناشناس۶۵۹۸۷۶۰۹:۱۱:۱۰ ۱۳۹۷/۹/۱۲
از حسن و اسحاق ملولم و انتخابات زود رسم ارزوست
ناشناس۶۵۹۵۴۹۲۱:۴۵:۰۰ ۱۳۹۷/۹/۱۱
استیضاح ظریف که کنسل استیضاح لاریجانی هم که کنسل وزیر صمت هم که می خواست استیضاخ بشه شد وزیر کار سوال از ریس جمهور هم که مضحکه شد پس یکباره به جای مجلس بگویید هردمبیل خونه
ناشناس۶۵۹۶۵۹۲۳:۲۲:۰۷ ۱۳۹۷/۹/۱۱
صاحب نانوایی سنگکی چهار راه تلفن‌خانه در نارمک نان 1000 تومانی را 2 هزار تومان کرده به بازرس شکایت کردیم گفتند قیمت‌ها رقابتی شده یعنی اینکه آزاد گذاشته شده‌اند هرکس به هر قیمتی که می‌تواند بفروشد. ولی همین مسئولینی وقتی جلو دوربین قرار می‌گیرند به دروغ می‌گویند نان گران نشده است.
ناشناس۶۵۹۶۶۲۲۳:۲۳:۲۵ ۱۳۹۷/۹/۱۱
آقای جهانگیری، خاطر مبارکتان هست دائم به دولت گذشته انتقاد می‌کردید که بعد از 30 سال دوران آزمون و خطا تمام شده است؟؟ پس چرا کارت سوخت را ابطال و این همه خسارت بی‌شمار به ملت و کشور وارد کردید که دوباره می‌خواهید آن را احیا کنید؟
ناشناس۶۵۹۶۸۸۲۳:۵۳:۲۹ ۱۳۹۷/۹/۱۱
حق با خانم سلحشوری است در حجاب ایرانی برای نگه داشتن چادر دستها به شکل خمیده ورو به بالا وبه مدت طولانی قرار می گیرندکه اغلب باعث خستگی وبی حسی آنها می شود . از طرفی چادر برای انجام بعضی فعالیتها مثل حمل کردن کیف چمدان یا کودک و...دست وپا گیر است و خانمها را دچار سختی ومحدودیت می کند . پس بد نیست در مورد شکل حجاب مطالعه وتغییر صورت گیرد تا بعضی محدودیتهای آن کم شود .
پارسا۶۵۹۷۳۳۰۰:۵۴:۱۸ ۱۳۹۷/۹/۱۲
دولت روحانی بی اعتبارترین دولت تاریخ ایران نزد مردم
ناشناس۶۵۹۸۷۷۰۹:۱۱:۲۴ ۱۳۹۷/۹/۱۲
بعد از دولت احمدی نژاد
ناشناس۶۶۰۰۱۸۱۰:۴۲:۵۴ ۱۳۹۷/۹/۱۲
بعد از دولت محمود البته
ناشناس۶۶۰۰۲۱۱۰:۴۳:۵۵ ۱۳۹۷/۹/۱۲
از حسن و اسحاق ملولم و انتخابات زود رسم ارزوست
ممدخان۶۵۹۷۵۴۰۱:۳۳:۵۵ ۱۳۹۷/۹/۱۲
البته شعر آقای دلخوش را کسی دیگر برایش می سراید وگاهی خودش هوس می کند شعری بگوید مثلا همین شعر در وصف آقای لاهوتی که بیت اول مال ایشان نیست بیت دوم که سرتا پا وزنش خراب است مال آقای دلخوش است . البته لبخند همیشه ملیح آقای سید کاظم دلخوش اباتری از ذوق شعری اش تاثیرگذارتر است بنده خدا خودش پی به این راز نبرده است وگرنه با شعر دست پاشکسته دنبال عصا نمی گشت !!
ایرانی۶۵۹۹۵۹۱۰:۰۹:۳۰ ۱۳۹۷/۹/۱۲
خسرو معتضد این اظهار نظرش بسیار بجا وشایسته است! هفت نوع کباب درمطبخ مجلس برای شکم نمایندگان تهیه میشود؟؟؟! خوشا بحال مردمی که لنگ یه چاشت خیلی ساده اند!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  18. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  19. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  20. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  21. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  22. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  23. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  24. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  25. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

آخرین عناوین