جوانان و پیوندهایی سیاه به نام ازدواج سفید

گروه اجتماعی الف،   3970911119 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

در جملات‌شان همدیگر را هم‌خانه خطاب کرده و می‌گویند: اینجا همه‌چیز شراکتی است، یک‌جورهایی سعی می‌کنند معامله پایاپای باشد، به قول مرد جوان «برد - برد» و من در دفترچه‌ام می‌نویسم: دو سر باخت!

جوانان و پیوندهایی سیاه به نام ازدواج سفید

می‌گوید: «مجبور نیستم میلیون‌ها تومان خرج هزینه زندگی و جهیزیه بدهم و تازه زندگی را آغاز کنم که انتهایش طلاق است بلکه به‌جای آن خیلی راحت و آسوده باکسی که دوستش دارم زیر یک سقف زندگی می‌کنم هر وقت هم‌ دلم نخواست می‌گویم خداحافظ.»

افرادی که این هم باشی را دارند از آن با ترس و لرز به‌عنوان ازدواج سفید یاد می‌کنند اما همین احتیاط و ترس خودش به‌اندازه کافی نشان می‌دهد که نمی‌شود نام این ارتباط را «ازدواج» گذاشت، چیزی که هنوز برایش در فرهنگ «ایرانی - اسلامی» نام و نشانی پیدا نشده است. این واژه وارداتی و این فرهنگِ غربی همخانه بودن نه «ازدواج» است و نه «سفید»؛ چون هیچ ازدواج قانونی و شرعی شکل نمی‌گیرد و ثبت نمی‌شود و پایان این سبک زندگی مجردی هم آسیب‌های جدی فرهنگی و اجتماعی است که بیشتر سیاه است تا سفید.

در ازدواج سفید هیچ سین جیمی وجود ندارد

یکی از آقایان بجنوردی که تمایل به ازدواج سفید دارد و در گذشته نیز ازدواج سفید داشته در گفت‌وگویی، گفت: ازدواج سفید را قبول دارم و تصور می‌کنم این نوع ازدواج برای افرادی که فرصت ازدواج برای آن‌ها مهیا نیست، امر خوبی باشد.

وی افزود: بسیاری از دختر و پسرهای مجرد هم‌اکنون در جامعه وجود دارند که بنا به‌علل مختلف امکان ازدواج برای آن‌ها وجود ندارد و از سوی دیگر مردان متاهلی نیز هستند که قصد ازدواج مجدد دارند اما نمی‌توانند این امر را انجام دهند بنابراین به سوی ازدواج سفید پیش می‌روند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود این‌که متاهل هستید تمایل به ازدواج دیگر و آن نیز از نوع سفید دارید؟ ادامه داد: پرداخت مهریه یکی از مهم‌ترین عللی بوده که موجب شده تا از همسر خود جدا نشوم و از سوی دیگر از آنجایی‌که تمایل به ازدواج مجدد دارم، گزینه ازدواج سفید را انتخاب کرده‌ام.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر اگر همسرم متوجه شود که قصد ازدواج مجدد دارم، دعوا، ناراحتی و آبروریزی ایجاد می‌کند و همین امر موجب می‌شود تا بدون اطلاع وی اقدام به انجام چنین کاری کنم.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر اسلام به مردها این اجازه را داده است که می‌توانند تا چند زن را به همسری برگزینند بنابراین حال که فرصت برای ازدواج رسمی وجود ندارد، همسری را از نوع ازدواج سفید به همسری قبول می‌کنم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر هم‌اکنون توقعات دختر و پسرها بسیار بالا رفته است و در صورت ازدواج رسمی باید زیر بار مسئولیت و هزینه‌های بالا رفت این در حالی است که در ازدواج رسمی نه سین جیم و نه پرداخت هزینه‌ای مطرح است و زن و مرد باید هزینه‌های خود را پرداخت کنند.

ازدواج سفید از پیامدهای ارتباطات خارج از عرف

«محمدعلی روحانی» معاون پیشگیری دادستان بجنورد گفت: متاسفانه یکی از عواملی که موجب شده تا ازدواج سفید در جامعه رواج پیدا کند ارتباط‌های خارج از عرف میان دختر و پسر و یا زن و مرد است.

وی افزود: از سوی دیگر برخی دختر و پسرها پیش از ازدواج با یکدیگر دوستی‌هایی داشته که پس از ازدواج همین رابطه‌های پیش از ازدواج موجب شده تا میان آن‌ها بی‌اعتمادی به وجود آید و ایجاد بی‌اعتمادی در میان زوجین موجب سرد شدن روابط بین آن‌ها می‌شود.

روحانی ادامه داد: در بسیاری از موارد روابط سرد میان زن و شوهر موجب می‌شود تا مرد با یک زن دیگر و زن با مرد دیگری به صورت پنهانی ارتباط برقرار کنند و ارتباط باهم باشی میان آن‌ها به وجود آید.

وی تنوع‌طلبی زن و یا مرد را یکی دیگر از علل انجام ازدواج سفید در میان برخی زوجین و یا دختر و پسرها برشمرد و افزود: عدم رفع نیازهای عاطفی و جنسی زوجین از دیگر عوامل بروز این مشکل است که موجب می‌شود تا فرد برای رفع نیازهای عاطفی و یا جنسی خود به این سو گرایش پیدا کند.

به گفته این مقام مسئول، عدم تامین مالی از سوی فرد از دیگر عواملی است که موجب می‌شود تا فرد تن به ازدواجی دهد که باید به صورت مخفی و موقت باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی مردها بر این امر معتقد هستند از آنجایی‌که دین اسلام به آن ها اجازه داده که می‌توانند چند زن را به همسری برگزینند به همین علت در صورت عدم امکان ازدواج رسمی مجدد می‌توانند به‌صورت غیر رسمی ازدواج کنند؟ گفت: خداوند در دین اسلام بیان کرده که مرد می‌تواند در صورتی که بتواند میان زوجین عدالت برقرار کند تا چهار همسر را برگزیند و در ادامه فرموده است از آنجایی‌که نمی‌تواند عدالت را برقرار کند باید یک زن را انتخاب کند و این امر نشان‌دهنده آن است که گرمی خانواده‌ها به یک همسری است، نه به دو همسری و چند همسری.

معاون پیشگیری دادستان بجنورد افزود: از سوی دیگر در دین مبین اسلام به افرادی اجازه داده شده که می‌توانند با زنی به‌صورت صیغه‌ای محرم شود که توانایی زندگی دائم را به‌علت عدم توانایی مالی نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: مردها به خوبی می‌دانند این باور که دین مبین اسلام به همه آن‌ها در هر صورت اجازه داده تا چندین زن را به همسری برگزینند، اشتباه است اما برای این‌که به هدف خود برسند این باور اشتباه را بیان می‌کنند.

وی با تاکید بر این‌که ازدواج سفید توسط یکی از زوجین موجب ضربه به بنیان خانواده وارد می‌کند، تصریح کرد: ازدواج سفید تبعاتی چون سردی زوج با یکدیگر هم‌چنین موجب ایجاد سردی میان فرزندان و والدین می‌شود.

عدم رفع نیازهای جنسی از علل بروز خیانت و انجام ازدواج سفید در میان زوجین

سید «ابراهیم محجوب» معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌شمالی گفت: عدم رفع نیازهای جنسی، علت اصلی بروز خیانت زوج‌ها و یا انجام ازدواج سفید در این استان به یکدیگر است.

با اشاره به اجرای یک طرح پروژهشی در خصوص علل اصلی طلاق و خیانت زوجین به یکدیگر در این استان افزود: اما شبکه‌های اجتماعی موجب شده است تا بروز این علت در زوجین خودنمایی کند.

وی با اشاره به این‌که بیماری‌های جسمی چون ضعف جنسی از گذشته نیز در میان زوجین وجود داشته اما این امر نسبت به حال حاضر کمتر به طلاق و یا خیانت زوجین کشیده می‌شد، ادامه داد: یکی از علل اصلی بروز این امر هم‌اکنون محقق شدن روابط آسان‌تر میان مردم از طریق شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی است.

محجوب ابراز عقیده کرد: کار کردن زن در فروشگاه‌هایی که مردان در آن فعالیت دارند و یا برعکس نیز از عوامل زمینه‌ساز بروز خیانت در میان زوجین است.

به گفته وی، تنوع‌طلبی یکی دیگر از عللی است که سبب شده تا پدیده خیانت زوجین به یکدیگر به وجود آید.

وی با اشاره به این‌که طبق تحقیقات به عمل آمده یکی از عوامل بروز طلاق در میان زوجین عوامل درون فردی است، گفت: اعتیاد، عدم انعطاف‌پذیری، عدم تاب‌آوری و آرمان‌گرایی می‌توانند از علل درون‌فردی برای بروز طلاق باشد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌شمالی تصریح کرد: نبود تعهد زناشویی و عوامل اقتصادی نیز از عوامل اجتماعی تاثیرگذار بر بروز طلاق است.

طلاق از پیامدهای جدی ازدواج سفید

«راحله فرخنده» مسئول اورژانس اجتماعی بهزیستی خراسان‌شمالی نیز در ادامه یادآور شد: یکی از عللی که موجب می‌شود تا افراد به سوی ازدواج سفید گرایش پیدا کنند عدم تعهد میان زن و مرد است تا از مشکلات موجود در ازدواج رسمی فارغ باشند.

وی افزود: در ازدواج سفید افراد درگیر احساسات و عواطف هستند و هیچ مسئولیتی میان دو طرف در قبال یکدیگر وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: انجام ازدواج‌های سفید مکرر موجب می‌شود تا فرد در زندگی خود طی ازدواج رسمی با مشکلات متعددی مواجه باشد، به‌عنوان مثال اگر مردی پیش از ازدواج رسمی دارای ازدواج‌های سفید مکرر بوده ارتباطات جنسی مختلف و متفاوتی را نیز داشته است و همین امر موجب شکل‌گیری تنوع‌طلبی در فرد می‌شود که این امر او را در زندگی با همسر خود در ازدواج رسمی با مشکل مواجه خواهد کرد.

فرخنده تصریح کرد: از آنجایی‌که در ازدواج سفید هیچ مسئولیت‌پذیری وجود ندارد ممکن است شخص در این ارتباط به عدم مسئولیت‌پذیری عادت کرده باشد و در زندگی خود طی ازدواج رسمی با بروز کوچک‌ترین مشکلی، به فکر طلاق و رهایی از مسئولیت افتاد.

وی یادآور شد: هم‌اکنون طلاق‌های موجود در میان زوجین به دوره نامزدی رسیده است که ازدواج‌های سفید در این امر تاثیرگذار بوده است.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که پیش از ازدواج رسمی خود ازدواج‌های سفید داشته‌اند بیشتر در معرض طلاق قرار دارند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: عمر ازدواج سفید بسیار کوتاه است و با کوچک‌ترین ناراحتی و مشکل از هم می‌پاشد و زن و مرد هر یک راه خود را دنبال می‌کنند.

منبع:ایسنا

دیدگاه کاربران

مهرداد۶۵۸۹۰۴۱۴:۱۰:۳۱ ۱۳۹۷/۹/۱۱
درشرایط موجود اقتصاد کشور تصمیم به ازدواج گرفتن ، مثل تصمیم برای قهرمانی ایران در جام جهانی فوتبال است! فراتر از رویا ! وقتی به نرخهای فرازمینی اجاره ها نگاه میکنی وقتی به حقوقهای سنار سه شایی نگاه میکنی وقتی به قراردادهای کاری یک ماهه نگاه میکنی وقتی به تورم های افسارگسیخته کالاها نگاه میکنی اصلا غلط میکنی به ازدواج فکر کنی .وقتی نمیتونی خرج خودت رو دربیاری بیخود میکنی یکی دیگه رو هم بدبخت میکنی!
ناشناس۶۵۹۲۱۱۱۷:۰۷:۳۵ ۱۳۹۷/۹/۱۱
متاسفانه من دارم این غلط رو میکنم اگر روزی که برای خواستگاری اقدام کردم میدانستم اوضاع اقتصادی چنین یک شبه به هم می ریزد به قبر پدرم میخندیدم که چنین غلطی بکنم ولی چه کنم که قرار و مدارمان را قبل از فاجعه گذاشتیم و اکنون پای آبرو در میان است. لطفا منتشر شود.
ناشناس۶۵۹۴۹۲۲۰:۲۸:۳۰ ۱۳۹۷/۹/۱۱
پس خویشتن داری چه می شود؟؟؟؟ بهتر است از این دنیا پاک رفت.
میلاد حمیدی۶۵۸۹۱۴۱۴:۱۴:۲۲ ۱۳۹۷/۹/۱۱
دلیل فرار جوانان از ازدواج اول بیکاری و نبود امنیت شغلی دوم در آمد پایین و عدم کفایت برای زندگی و سوم قوانین فمینیستی تصویب شده در قانون حمایت از خانواده و قانون مدنی برای خانواده است که منجر به بالارفتن طلاق و زندانی شدن مردان و از دست رفتن تلاش ها و مال آنها شده است.
ناشناس۶۵۸۹۷۹۱۴:۴۶:۰۰ ۱۳۹۷/۹/۱۱
ربطی به قوانین فمنیستی نداره بفرمایید دلتون می خواد مثل باباهاتون در منزل حکومت کنید و بزنید و بکوبید و حکم صادر کنید و هر چند وقت با یکی شیطنت های پنهانی داشته باشید و زن بیچاره هم بیرون خانه کار کنه و هم داخل خانه در خدمت شما باشه و حقوقش را هم تمام و کمال در منزل شما خرج کنه و کسی جرات دم زدن نداشته باشه ولی زنهای امروز زیر بار زورگویی نمی روند و بسوز و بساز نیستند
ناشناس۶۵۹۵۶۷۲۱:۵۹:۴۹ ۱۳۹۷/۹/۱۱
احسنت..دقیقا
قاسمي۶۵۹۰۲۶۱۵:۱۰:۳۷ ۱۳۹۷/۹/۱۱
با سلام قبل از هر چیزی مشکل اصلی افرادی که ازدواج نمی کنند اعتقادی و دینی است چون اگر اعتقاد باشد توکل هست ، اگر توکل باشد تلاش هست ، و اگر تلاش باشد خداوند متعال ضامن روزی افراد با ایمان شده است . البته باید ساده زیستی و قناعت و عدم اسراف و تبذیر نیز در دستور کار افراد باشد .
ناشناس۶۵۹۰۲۷۱۵:۱۰:۴۸ ۱۳۹۷/۹/۱۱
علت ازدواج نکردن من عدم امنیت هست امنیت مالی جانی و حقوقی نداریم
ناشناس۶۵۹۰۴۷۱۵:۲۳:۴۹ ۱۳۹۷/۹/۱۱
در فقه اسلامی نام آن «نکاح معاطاتی» است و کاملا شرعی و حلال است به شرط آنکه دختر عاقله و رشیده و بالغه باشد و محصنه و مهجور نبوده و در عده به سر نبرد و پسر هم مهجور و غیر رشید و محصن نباشد. آقای مقاله نویس، لطفا اسلام را به رای خود تفسیر نکنید. اگر از فقه بی اطلاع هستی مجبور نیستی مقاله بنویسی.
ناشناس۶۵۹۲۲۶۱۷:۱۷:۰۷ ۱۳۹۷/۹/۱۱
در نکاح معاطاطی هم مهریه و حقوق زن و مرد مراعی میباشد فقط لفظ و صیغه ساقط است. البته مورد قبول مشهور فقها نیست. کمی مطالعه بفرمایید سپس نظر دهید. دین را بدنام نکنید
ناشناس۶۵۹۰۶۷۱۵:۳۹:۰۲ ۱۳۹۷/۹/۱۱
کاملا با ازدواج سفید موافقم
ناشناس۶۵۹۳۶۸۱۸:۵۰:۵۵ ۱۳۹۷/۹/۱۱
با ازدواج سفید یا با «زنا»؟
ناشناس۶۵۹۰۸۷۱۵:۵۳:۲۹ ۱۳۹۷/۹/۱۱
تو این کشور روی هیچ چیزی نمی تونی امیدوار باشی حتی قیمت دستمال کاغذی
ناشناس۶۵۹۴۱۴۱۹:۲۶:۲۱ ۱۳۹۷/۹/۱۱
مشکل منبع امیده وقتی به جای خدا امید به خلق خدا ببندیم همین میشه
ناشناس۶۵۹۲۰۰۱۷:۰۰:۱۲ ۱۳۹۷/۹/۱۱
کسانیکه با ازدوج سفید موافق هستند آیا دوست دارند که مادر و خواهرشان هم این تجربه را داشته باشند ؟
ناشناس۶۵۹۵۶۴۲۱:۵۸:۰۸ ۱۳۹۷/۹/۱۱
اونا آدمهای مستقلی هستند نوکر و خدمه ما نیستن و خودشون تصمیم میگیرن
ناشناس۶۵۹۷۵۰۰۱:۱۵:۵۷ ۱۳۹۷/۹/۱۲
نه دوست ندارند. ولی مادرها و خواهرها مثل شما، انسان و بالغ و عاقل هستند و میتوانند تصمیم بگیرند.
ناشناس۶۵۹۵۰۱۲۰:۴۴:۰۲ ۱۳۹۷/۹/۱۱
مگه چشه با این اوضاع اقتصادی چاره ای نیس
ناشناس۶۵۹۵۵۶۲۱:۵۰:۱۰ ۱۳۹۷/۹/۱۱
اشتباهی تایید کردم نظرم منفیه!!!
ناشناس۶۵۹۵۳۱۲۱:۲۲:۵۲ ۱۳۹۷/۹/۱۱
ازدواج سفید خوبه خیلی بدون مسئولیت بدون دخالت ادمهای اطرافت
ف.خ۶۵۹۶۷۱۲۳:۳۱:۳۶ ۱۳۹۷/۹/۱۱
بعقیده بنده ازدواح سفید به ضرر خانم ها است و نباید بهیچوجه زیر بار آن بروند.
مهدی۶۵۹۷۳۶۰۰:۵۸:۱۲ ۱۳۹۷/۹/۱۲
زندگی شخصی افراد، تا زمانی که موجب آسیب مشخص فیزیکی و روانی برای دیگری نباشد، به احدی مربوط نیست.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین