بهار اروپایی

گروه جهان الف،   3970911078 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

جنبش اعتراضی جلیقه زردها پس از اینکه وارد سومین هفته در فرانسه شده و تعدادی کشته و مجروح برجای گذاشته است، روز گذشته هم به بلژیک رسید تا عملاً بروکسل پایتخت اروپا شاهد تظاهرات گسترده بر علیه سرمایه‌داری باشد.

بهار اروپایی

دامنه اعتراض‌های جلیقه زردهای معترض در فرانسه پس از دو هفته تظاهرات گسترده به بلژیک هم کشیده شده است. شماری از افراد روز جمعه با تجمع در مرکز بروکسل خواستار استعفای «شارل میشل» نخست‌وزیر این کشور شدند. آن‌ها شعار می‌دادند: «میشل استعفا بده» برخی با پرتاب سنگ و ترقه با پلیس درگیر شدند و پلیس هم در مقابل از ماشین آب‌پاش و گاز اشک‌آور استفاده کرد.

شماری از معترضان به برنامه‌های اقتصادی دولت بلژیک، روز جمعه با تجمع در بروکسل نارضایتی خود را از سیاست‌های کنونی اعلام کردند و خواستار استعفای نخست‌وزیر شدند.

بنابر گزارش روزنامه انگلیسی اکسپرس، این ناآرامی‌ها باعث شد تا مقر اصلی کمیسیون اروپا به صورت موقت تعطیل شود و تا زمانی که معترضان عبور کردند به هیچ کسی اجازه ورود و یا خروج از این ساختمان داده نشد. فضا به قدری ناآرام بود که ابری از دود محل تظاهرات را فرا گرفته بود.صدها نفر از تظاهرات‌کنندگان که به افزایش سوخت و هزینه‌های زندگی اعتراض داشتند، اماکن سیاسی در بروکسل را هدف قرار داده بودند و برای کنترل آشوب ایجاد شده ده‌ها نفر از نیروهای پلیس باتون به دست در محل مستقر شده بودند.

یکی از شرکت‌کنندگان در تظاهرات دیروز در این مورد به اکسپرس گفت: «ما به افزایش هزینه سوخت، مالیات بالا و هزینه‌های بالا اعتراض داریم.» این اقدام مشابه آن چیزی است که در فرانسه و به‌خصوص در پاریس رخ می‌دهد و احتمال بعداً دامنه آن به هلند و انگلیس هم کشیده خواهد شد.

در جریان ناآرامی‌های جمعه، دست‌کم دو خودرو ون پلیس تخریب شدند . این در حالی است که تظاهرات در وهله نخست به صورت مسالمت‌آمیز شروع شد اما بعداً به خشونت گرایید. معترضان صورت خود را پوشانده بودند و پلیس ده‌ها نفر را دستگیر کرد.

امکان برگزاری تظاهرات درانگلیس و هلند

جلیقه زردهای بلژیک امیدوارند که بتوانند جنبش مشابهی در سراسر اروپا ایجاد کنند و لندن یکی از مناطقی است که به صورت بالقوه امکان وجود تنش در آن وجود دارد.

اعتراضات جلیقه زردها در حالی در بلژیک رو به افزایش است که این کشور روز شنبه میزبان هفتمین اجلاس کمیته همکاری‌های بین پارلمانی تاجیکستان و اتحادیه اروپا بود.

گفته می‌شود در این نشست مسائل مربوط به حفظ حقوق بشر و آزادی، مبارزه با تروریسم، وضعیت افراد معلول در جامعه، حاکمیت قانون، استراتژی اتحادیه اروپا برای آسیای مرکزی و سایر موضوعات مهم بررسی شد.

تظاهرات‌های اعتراضی در فرانسه که معترضان بلژیکی به تاسی از آن به خیابان آمده‌اند از هفدهم نوامبر (۲۶ آبان‌ماه) آغاز شده بود. رانندگان و شماری از اتحادیه‌های بازرگانی و احزاب سیاسی از عوامل محرک برای آغاز موج اعتراض‌ها در این کشور بودند. معترضان نام خود را به دلیل کلاه زردی که برای جلوگیری از جلب توجه و جلوگیری از تصادف استفاده می‌شود، «جلیقه زرد» گذاشتند.

در سه هفته گذشته، گروه معترض موسوم به «جلیقه زردها» خیابان‌ها را در شهرهای مختلف فرانسه مسدود کردند و با این اقدام بدترین ناآرامی‌ها را در طول ۱۸ ماه ریاست‌جمهوری ماکرون رقم زدند.

البته، دیروز شنبه هم تظاهرات جلیقه زردها پس از چند روز آرامش ، بار دیگر از سرگرفته شد. خیابان‌های منتهی به شانزه‌لیزه محل حضور تظاهرات گسترده‌ای بود که پلیس فرانسه بیش از 130 نفر از آن‌ها را بازداشت کرد و۶ نیروی امنیتی و ۱۴ تظاهرات‌کننده مجروح شده‌اند. علاوه بر این معترضان به سرمایه‌داری چندین خودرو متعلق به پلیس را به آتش کشیدند.

شروع دوباره تظاهرات ضد سرمایه‌داری در فرانسه

سومین هفته تظاهرات «جلیقه‌زردها» در پاریس به اختلال سراسری در فرانسه منجر شده است؛ اعتراضاتی که به خشونت کشیده شده و پلیس پاریس برای متفرق کردن معترضان که در اعتراض به افزایش قیمت سوخت و سیاست‌های اقتصادی دولت به خیابان‌های پاریس آمدند- گاز اشک‌آور شلیک کرد.

جلیقه زردها یادآور جریان دیگری شدند که در اکتبر ۲۰۱۳ در استان بریتانی فرانسه در مخالفت با افزایش مالیات بر ماشین‌های سنگین شکل گرفته بود. 

در آن زمان رانندگان و کامیون‌داران معترض نیز «کلاه قرمز» لقب گرفته بودند.

جلیقه زردها می‌گویند دلایل اصلی تظاهراتشان، افزایش مالیات بر فرآورده‌های نفتی، افزایش قیمت سوخت و کاهش قدرت خرید است.

قیمت گازوئیل که عمومی‌ترین سوخت مصرفی در خودروهای فرانسه است در ۱۲ ماه گذشته حدود ۲۳ درصد افزایش داشته و به طور متوسط به ۱/۵۱ یورو در هر لیتر رسیده است.

رسانه‌های فرانسوی نارضایتی عمومی ازعدم رعایت عدالت اجتماعی را از دلایل کلی این اعتراضات و حمایت از آن برمی‌شمرند.

گفته شده است که ۶۲۰ نفر از شهروندان و ۱۳۶ پلیس هم هفته گذشته در جریان اعتراضات زخمی شدند که حال شماری از آن‌ها همچنان وخیم است. نتیجه یک نظرسنجی در فرانسه نشان می‌دهد که از هر سه نفر در این کشور ، دو نفر حامی اعتراض‌های اخیر در این کشور هستند. نزدیک به ۸۰ درصد از اهالی فرانسه اقدامات ماکرون را قبول ندارند.

بنابر این نظرسنجی ، ۸۵ درصد حامیان جلیقه زردها از قشرهایی هستند که فرانسوی‌ها از آن‌ها به‌عنوان قشر مردمی یعنی طبقه متوسط یاد می‌کنند.

فروردین‌ماه امسال هم دور اعتصاب‌های اعتراضی و تظاهرات علیه طرح‌های دولت امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه در حالی برگزار شد که در جریان آن‌ها کارمندان راه‌آهن، کارمندان دولت و دانش‌آموزان در سراسر کشور به خیابان‌ها آمده و از جمله به طرح‌های خصوصی‌سازی ماکرون اعتراض کردند. در جریان تظاهرات فروردین‌ماه گذشته، فرانسه نزدیک به ۱۲۰ هزار نفر در خیابان‌های شهرهای پاریس، لیون و مارسی و دیگر شهرهای این کشور اعتراض کردند.

در حالی که بیش از یک‌سال از به قدرت رسیدن ماکرون در فرانسه می‌گذرد فشارها بر دولت او به‌دلیل مشکلات اقتصادی افزایش یافته و اخیراً یک نظرسنجی انجام شده از سوی موسسه IFOP نشان داد که ۵۸ درصد فرانسوی‌ها از ریاست جمهوری او ناراضی هستند.

منبع:صبح‌نو

دیدگاه کاربران

نبی۶۵۸۵۸۷۱۱:۵۰:۳۲ ۱۳۹۷/۹/۱۱
خخخ بهار اروپایی
جاوید۶۵۸۶۰۵۱۱:۵۸:۲۶ ۱۳۹۷/۹/۱۱
کسی که شناختی از فرانسه نداشته باشد این مقاله را می نویسد، فرانسوی ها در خونشون به خیابان ر فتن است و اینکارا عادی است در پاریس که همیشه تظاهرات و اعتصاب است
ناشناس۶۵۸۸۴۸۱۳:۴۸:۰۳ ۱۳۹۷/۹/۱۱
بله . ولی رفتار وحشیانه پلیس فرانسه هم همیشگیه . شما که فرانسه رو میشناسی و از گالری لافایت به اوضاع نگاه میکنی ، میشه بگی نظرت راجع به توحش پلیس در این تظاهرات چیه ؟!
ناشناس۶۵۸۷۱۰۱۲:۴۳:۴۸ ۱۳۹۷/۹/۱۱
به این زودی نمیشه نظر داد ولی امیدوارم واقعا این اتفاق بیفته که سیستم کثیف اروپا که بعد از جنگ جهانی دوم شکل گرفت و مبتنی بر دور کردن تنش از قلب اروپا و کشوندن درگیری به سرزمینهای دور ، مثل خاورمیانه ، بود از بین بره .
ناشناس۶۵۸۷۱۳۱۲:۴۴:۲۱ ۱۳۹۷/۹/۱۱
به این نکته دقت کنید. تظاهر کنندگان از پلیس کتک می خورند و بازداشت هم می شوند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  24. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین