عراقچی: با آمریکای عهدشکن مذاکره نمی‌کنیم/صبرمان در قبال اروپا بی‌پایان نیست

گروه جهان الف،   3970909074 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

عراقچی درباره سازوکار ویژه مالی اروپا گفت: آنها تاکنون نتوانسته‌اند راه حل‌های عملیاتی معرفی کنند، اما ما هم قرار نیست تا ابد صبر کنیم، حتما در زمان خود، تصمیمات مقتضی را خواهیم گرفت.

به گزارش تسنیم ، سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در الجزیره گفت که به دلیل 'حساسیت موضوع' نمی تواند خبرها درباره کشورهای میزبان سازوکار ویژه مالی اروپا را تایید کند، چرا که ' آمریکایی ها به دنبال بستن همه راه ها هستند و از هم اکنون، فشارهایشان را بر کشورهایی که برای ایجاد این سازوکار تلاش می کنند، شروع کرده اند'.

او به ذکر این نکته درباره سازوکار مالی بسنده کرد که ' اتحادیه اروپا تاکنون راه حل عملیاتی برای تعامل با ایران را ارائه نکرده ولی از آنجا که ما را در جریان تلاش های خود قرار می دهند تصورمان این است که باید به اروپایی ها فرصت بیشتری داده شود، البته این فرصت، بی پایان نخواهد بود.'

تلاش اروپا برای ایجاد ساز و کارتسهیل تعاملات با ایران

عراقچی در مورد ساز و کار ویژه کشورهای اروپایی برای حفظ برجام و تامین منافع اقتصادی ایران گفت: سازوکار ویژه مالی یکی از موضوعات کنونی مذاکره ما با کشورهای اروپایی است، آن ها در تلاش هستند که این ساز و کار را تشکیل بدهند تا یک نظام دریافت و پرداخت برای تعاملات اقتصادی ایران ایجاد شود.

وی در ادامه گفت: به دلیل حساسیت موضوع نمی تواند هیچ یک از شایعات و گفته های موجود در خصوص کشورهای میزبان ساز و کار ویژه مالی ایران با اروپا را تایید کند چون آمریکایی ها در عمل ثابت کرده اند به دنبال بستن همه راه های موجود هستند و فشارهایشان را بر همه کشورهای اروپایی که تلاش دارند با این سازو کار، کار کنند، از اکنون شروع کرده اند.

انگلیس درباره پیوستن به آلمان و فرانسه در کانال ویژه مالی با ایران تصمیم نگرفته است

فرصت اروپایی ها بی پایان نیست

عراقچی در خصوص نوع تعامل اروپایی ها با ایران در خصوص برجام نیز گفت: ما تاکنون اراده سیاسی در کشورهای اروپایی را شاهد بوده ایم و نشانه ای نداریم که خلاف این اراده باشد البته آن ها هنوز موفق نشده اند که راه حل های عملیاتی مورد نیاز برای منافع ایران را در برجام طراحی و عملیاتی کنند .ما شاهد هستیم که فشارهای آمریکا بسیار زیاد است و گره های فنی و حقوقی که بر سر این راه وجود دارد، بسیارجدی است و اروپایی ها درحال تلاش برای بازکردن این گره ها هستند.

آن ها تاکنون نتوانسته اند راه حل های عملیاتی معرفی کنند، اما ما هم قرار نیست تا ابد صبر کنیم، حتما در زمان خود، تصمیمات مقتضی را خواهیم گرفت اما اکنون چون در جریان تلاش هایی که انجام می دهند هستیم و آن ها ما را در جریان این تلاش ها قرار می دهند، تصور ما این است که باید فرصت بیشتری داده شود تا اروپایی ها بتوانند این راه حل ها را عملیاتی کنند اما آن ها هم باید بدانند این فرصت چندان زیاد نیست و حتما بی پایان نخواهد بود

منافع ایران از برجام صرفا اقتصادی نیست

عراقچی در خصوص منافع برجام برای ایران گفت: منافع ایران از برجام فقط اقتصادی نیست. ما منافع سیاسی و منافع دیگری هم داریم که مجموعه منافع ما تا زمانی که تامین باشد، در برجام باقی خواهیم ماند، ما هنوز به نقطه ای نرسیده ایم که به طور کامل از برجام قطع امید کنیم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: تصور می کنیم که این توافق ظرفیت هایی دارد که می تواند مورد استفاده قرار گیرد . برجام تاکنون موجب شده که آمریکا در انزوا قرار گیرد و به این لحاظ موفق بوده است. همچنین موجب حمایت و پشتیبانی جامعه بین المللی از ایران شده که این خود فی نفسه بسیار ارزشمند است.

وی در عین حال گفت: البته منافع اقتصادی کشورما از برجام در اثر تحریم های آمریکا به شدت کاهش پیدا کرده است اما اروپایی ها ودیگران تلاش می کنند راه های جبرانی پیدا کنند.

معاون سیاسی وزارت خارجه اظهار داشت: برجام بسیاری از تحریم ها در مورد برنامه هسته ای ایران را از بین برده است، برنامه هسته ای ایران اکنون در محیطی بسیار شفاف و منطقی به حرکت خود ادامه می دهد، اتهام هایی که سابقا وجود داشته و پرونده پی ام دی، همه این ها بسته شده است. قطعنامه های شورای امنیت که ایران را تهدید معرفی می کرد، همه از بین رفته است، این ها مزایایی است که باعث شده ماندن ایران در برجام همچنان منفعت داشته باشد.

عراقچی تاکید کرد: تا زمانی که این منافع وجود دارد ، ایران به حضور در برجام ادامه می دهد اما از لحظه ای که به این نتیجه برسد که این منافع وجود ندارد، تصمیم دیگری خواهد گرفت.

وی گفت: تلاش ایران و اعضای باقیمانده در برجام این است که این توافقنامه حفظ کشود، اراده سیاسی در همه اعضا وجود دارد اما حفظ برجام منوط به آن است که توازن در آن برقرار باشد و خواسته ها و منافع اقتصادی ایران از برجام تامین شود. ما اکنون با کشورهای اروپایی، روسیه و چین در حال مذاکره هستیم تا آن قسمت از مزایای اقتصادی برجام هم دوباره تا حدامکان تامین شود.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: مذاکرات با اروپایی ها و همچنین روسیه و چین به عنوان بقیه اعضای برجام از نزدیک ادامه دارد، جلسات کارشناسی و جلسات در سطوح بالا با این کشورها وجود داشته است و ملاقات ها و دیدارهای دوجانبه هم به صورت مرتب وجود دارد

ترامپ تجربه شکست خورده روسای جمهوری قبلی آمریکا را تکرار می کند

عراقچی در مورد تاثیر تحریم ها بر ایران گفت: تحریم های آمریکا موضوع جدیدی نیست، نزدیک 40 سال است که ایران با این تحریم ها روبرواست و اکنون بسیار خوب می داند چگونه راه خود را پیدا کند، طی 40 سال گذشته با وجود تحریم های آمریکا، ایران قویتر شده است.

معاون وزیر امور خارجه افزود: روسای جمهوری قبلی آمریکا این مسیر را امتحان کرده اند، هر تحریمی که می توانستند اعمال کردند و هر گونه تهدیدی کردند اما در نهایت مجبور به آمدن پای میز مذاکره شدند.آقای ترامپ تجربه شکست خورده را تکرار می کند.

وی افزود، آمریکا 40 سال پیش نزدیکترین متحد خود را در منطقه از دست داد، شاه در ایران نزدیکترین متحد آمریکا بود و در خدمت منافع آمریکا، از نظر مردم ایران او فقط مهره ای در دست آمریکا بود. آمریکایی ها 40 سال است که تلاش می کنند وضعیت را به دوران قبل بازگرداند اما موفق نشده اند. روسای جمهوری آمریکا راه های مختلفی را در خصوص برخورد با ایران امتحان کردند اما همه شکست خوردند ، بالاخره مجبور شدند واقعیت و قدرت ایران را بپذیرند و با ایران مذاکره کنند.

ایران با آمریکای عهد شکن مذاکره نخواهد کرد

عراقچی در خصوص خروج آمریکا از برجام و سرنوشت آن پس از این سیاست آمریکا نیز گفت: توافق هسته ای نمرده ،فقط آمریکا از آن خارج شده است ، ایران و سه کشور اروپایی، روسیه و چین این توافق را ادامه می دهند .این کشورها متعهد شده اند که نبودن آمریکا در توافق هسته ای را جبران می کنند. ایران با آمریکا به عنوان کشوری که تعهدات خود را نقض کرده و از توافقی که همه دنیا از آن پشتیبانی می کند، خارج شده است، هیچ گونه مذاکره ای نخواهد کرد و حاضر نیست در این خصوص عقب نشینی کند یا امتیازی بدهد.

آفریقا یکی از اولویت های سیاست خارجی ایران است

معاون سیاسی وزارت خارجه کشورمان در ادامه این گفت و گو در خصوص سیاست جمهوری اسلامی ایران در مورد آفریقا نیز گفت، آفریقا همواره یکی از حوزه های مهم در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده و توجه زیادی به آن داشته است ، بین شمال آفریقا و آفریقای سیاه تفاوت هایی وجود دارد اما هردو مورد توجه جمهوری اسلامی بوده است.

وی افزود: حضور ما در الجزایر برای هفتمین دور گفت و گوها و مشورت های سیاسی، نشانه ای است بر اینکه ما برای پیشبرد روابط و باز کردن گره مشکلات موجود در روابط با کشورهای آفریقایی نیز در تلاش مستمر هستیم.دکتر ظریف و دیگر همکاران در وزارت خارجه سفرهای زیادی به آفریقا داشته اند، قاره آفریقا یکی از اولویت ها و حوزه های مهم برای وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران است و در آینده نیز توجه بیشتری به آن معطوف خواهد شد.

ایران و الجزایر مشورت می کنند

عراقچی در خصوص علت دیدار خود از الجزایر نیز گفت: سفر من به الجزایر برای دور هفتم گفت و گوهای سیاسی ایران و الجزایر است که به صورت مستمر برگزار می شود. ما به عنوان دو کشور دوست و نزدیک همواره نظرات سیاسی خودمان را درخصوص مسائل بین المللی و مسائل منطقه با همدیگر به اشتراک می گذاریم و با همدیگر مشورت می کنیم ، مسائلی که در روابط دوجانبه در حوزه های سیاسی اقتصادی و فرهنگی وجود دارد را مرور و موانع موجود را برطرف می کنیم و تلاش می کنیم گستردگی بیشتری پیدا کند.

وی در ادامه با اشاره به مذاکرات چهارساعته خود با دبیر کل وزارت خارجه الجزایر گفت، مذاکرات بسیار مفیدی انجام شد و قرار شد با تشکیل کمیته های پیگیری، روابط دو کشور هر چه بیشتر گسترش یابد.

روابط اقتصادی ایران و الجزایر باید بیش از پیش گسترش یابد

معاون سیاسی وزارت خارجه کشورمان در مورد ضرورت ادامه مذاکرات با کشورهای دوستی مانند الجزایر گفت، در حوزه اقتصادی و تجارت بین دو کشور جریان دارد اما در سطح مطلوب نیست، قرار شد مشورت های بیشتری باشد تا راه های بیشتری برای گسترش تجارت یافته شود .ایران و الجزایر هر دو عضو اوپک و تولید کننده نفت هستند و باید در مسائل مختلف و از جمله کنترل بازار نفت و کنترل قیمت آن همکاری و هماهنگی داشته باشند .هر دو کشور در حال تجربه سیاست های جدید اقتصادی برای کاهش وابستگی به نفت و افزایش تولیدات ملی برای استفاده از ارزهای محلی هستند.این ها موضوعاتی است که در مورد آن گفت و گو شد و باید بیشتر از این هم گفت و گو صورت گیرد و تجربیات خود را به یکدیگر منتقل کنند.

توافق هسته ای یکی از محورهای گفت و گو با مقام های الجزایری

عراقچی در خصوص موضع گیری الجزایر در مورد مسائل مربوط به ایران و از جمله برجام نیز گفت، دو کشور همکاری های فرهنگی گسترده ای با هم دارند اما از همه مهم تر، همکاری های سیاسی دو کشور است.دولت الجزایر همواره از توافق هسته ای ایران حمایت کرده است و اکنون نیز حتی پس از خروج آمریکا از آن، از برجام حمایت می کند.

وی در ادامه گفت، گزارشی از مذاکرات ایران و اروپا برای حفظ این توافق به دبیر کل وزارت خارجه الجزایر ارائه داده شد، در مورد مسائل منطقه ای گفت و گوهای مفصلی انجام شد و با توجه به اینکه الجزایر در کانون بحران های شمال آفریقا و ایران نیز در کانون بحران های خاورمیانه قرار دارد، در مورد موضوعات پیرامونی دو کشور در منطقه نیز رایزنی شد.

ایران و الجزایر هر دو قربانی تروریسم هستند

معاون سیاسی وزارت خارجه در مورد سیاست های الجزایر در قبال مسائل منطقه ای و بین المللی نیز گفت: من فکر می کنم الجزایر دیپلماسی حکیمانه و هوشمندانه ای را دنبال می کند. حفظ امنیت و ثبات در این شرایط پر آشوب کار آسانی نیست. ایران هم شرایط مشابهی دارد .ما هم همسایگانی داریم که مشکل زا هستند .ما هم با مشکل تروریسم مواجه هستیم و همینطور هر دو کشور به عنوان صادرکننده های نفت درخصوص مسائل بازار نفت حساس هستیم . بنا بر این همکاری و هماهنگی میان دو کشور در موضوعات مختلف و رایزنی های سیاسی اهمیت زیادی دارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۵۶۰۶۱۱۴:۰۵:۵۷ ۱۳۹۷/۹/۹
شما لطفا حرف نزن . خودت هم میدونی که قدم به قدم دستورات غربیها رو اجرا کردین و مملکت رو کشوندین به این فلاکت . حالا هم نقش سوپاپ اطمینان رو بازی میکنین .
ناشناس۶۵۶۰۸۰۱۴:۵۵:۲۰ ۱۳۹۷/۹/۹
مطابق پذیرش برجام، راهی جز صبوری ندارید.
ناشناس۶۵۶۱۱۰۱۵:۴۷:۰۹ ۱۳۹۷/۹/۹
شماها از همان اول بقول ما روستایی ها برقه را به اب داده اید چی الکی خودتان را مچل کرده اید شاید فکر می کنید که مردم شما ها را قبول دارند زهی خیال باطل
ناشناس۶۵۶۱۴۲۱۶:۳۴:۳۷ ۱۳۹۷/۹/۹
آقای عراقجی دیروز گفت منتظر خبر خوب باشید بعد صحبت از صبر میکند. اگر ایشان بیکار است که فقط حرف بزند مردم با اینهمه گرفتاری حوصله شنیدن حرفهای دو پهلوی وی را ندارند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین