زمان انقضای بلندپروازی بن سلمان

گروه جهان الف،   3970908097

ماجرای چالش‌های محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی پس از قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد عربستانی هنوز ادامه دارد. او که پیش از شرکت در اجلاس سران G20 چند سفر را در دستور کار خود قرار داده بود، با بهانه‌گیری مراکش موفق نشد به این کشور سفر کند.

یک منبع آگاه در مراکش ضمن اعلام این خبر گفته بود که گویا مقامات این کشور با سفر بن سلمان مخالفت کرده و حتی خواستار به تعویق افتادن نشست کمیته عالی مشترک دو کشور شده‌‌اند. اوضاع شاهزاده در سفر به تونس نیز چندان رو به راه به نظر نمی‌رسید.

هر چند در راستای سفرهای منطقه‌ای، ولیعهد عربستان با رئیس جمهوری و نخست وزیر این کشور دیدار کرد اما بنا بر گزارش‌های رسیده، علاوه بر تظاهرات خیابانی گسترده مردم بر علیه محمد بن سلمان که با در دست گرفتن اره با حضور وی در کشورشان مخالفت کردند، دولت تونس نیز نشست خبری مشترک با ولیعهد سعودی را لغو کرد حتی گفته می‌شود سندیکای روزنامه‌نگاران تونسی نیز شکایتی علیه بن سلمان به دستگاه قضایی این کشور ارائه کرده‌اند.

وضعیت سیاسی محمد بن سلمان در حالی روز به روز وخیم‌تر می‌شود که کشورهای اروپایی و رسانه‌های آمریکا پس از به قتل رسیدن روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، از لزوم بازنگری در حمایت از عربستان صحبت کرده و حتی کشورهایی نظیر آلمان، دانمارک و فنلاند نیز صادرات تسلیحات نظامی به این کشور را متوقف کرده‌اند.

همچنین چندی پیش منابع آگاه به خبرگزاری رویترز اطلاع داده‌ بودند که بیش از ده نفر از شاهزادگان و عموزاده‌های پادشاه عربستان در صدد جلوگیری از به پادشاهی رسیدن محمد بن سلمان هستند و قصد دارند تمامی تلاش خود را برای به قدرت رسیدن احمد بن عبدالعزیز که ماه گذشته با تضمین امنیتی غربی‌ها به عربستان بازگشته است، به کار بگیرند. این امر از آنجا اهمیت می‌یابد که گفته می‌شود علاوه بر حمایت برخی از اعضای خاندان سلطنتی، دستگاه‌های امنیتی عربستان و برخی از کشورهای غربی نیز از احمد بن عبدالعزیز پشتیبانی می‌کنند.

**حمایت گسترده آمریکا از عربستان و یک نکته
در سوی دیگر تحولات مربوط به عربستان، دولت آمریکا که این روزها به دلیل حمایت از عربستان مورد انتقاد شدید رسانه‌ها قرار دارد، تاکید کرده که روابط استراتژیک خود را با این متحد عربی ادامه خواهد داد. این امر در حالی صورت می‌گیرد که مجلس سنای آمریکا در حال بررسی طرح تحریم عربستان است اما دونالد ترامپ رئیس‌ ایالات متحده به روزنامه واشنگتن پست گفته علی‌رغم عدم برنامه‌ریزی برای دیدار با بن سلمان در آرژانتین، مطمئناً با او دیدار خواهم کرد. او همچنین تاکید کرد که سرمایه‌گذاری سعودی‌ها مزایای زیادی برای آمریکا دارد و من می‌‌خواهم دلارهای آنها در آمریکا هزینه شود نه در چین یا روسیه.

از سوی دیگر، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا هم طی مقاله‌ای در روزنامه وال استریت‌ژورنال با اشاره به اینکه محمد بن سلمان کشورش را در یک مسیر اصلاح‌طلبانه قرار داده است، تصریح کرد که سعودی‌ها یک نیروی قدرتمند برای کمک به ثبات منطقه خاورمیانه هستند و همکاری ما با آنها حیاتی است. با این حال تحلیل‌گران معتقدند که حمایت از خاندان سعودی و عربستان نباید در اینجا با حمایت صرف از شاهزاده جوان اشتباه گرفته شود. به هر حال ریاض متحد استراتژیک غرب به خصوص آمریکا در خاورمیانه است که بی‌ثباتی در این کشور می‌تواند به میزان زیادی به منافع آنها در منطقه آسیب برساند.

حتی برخی از ناظران عامل این بی‌ثباتی را شخص محمد بن سلمان معرفی کرده و معتقدند برای بازگشت آرامش سیاسی به خاندان سعودی باید هر چه زودتر فکری به حال بلندپروازی‌های بن سلمان کرد.

** G20 سنگ محک جدی بن سلمان
در همین راستا، برخی دیگر از کارشناسان نیز پیش‌بینی می‌کنند که ممکن است اجلاس G20 در آرژانتین به کام محمد بن سلمان تلخ شود و حتی نیکولاس برنز معاون سابق وزارت خارجه آمریکا نیز به گاردین گفته، اکنون نوبت آن است که مرکل، ماکرون، ترزا می و جاستین ترودو نشان دهند که آیا حاضرند به عنوان پرچم‌داران حقوق بشر و دموکراسی با آغوش باز از او استقبال کنند یا خیر؟

موقعیت خطیر ولیعهد عربستان اکنون علاوه بر چالش سیاسی در داخل و خارج از عربستان به برنامه‌های اقتصادی او نیز سرایت کرده، به طوریکه از همان ابتدا چشم انداز 2030 از سوی برخی ناظران با دیده تردید نگریسته می‌شد. از سوی دیگر کنفرانس داووس صحرا نیز که ماه گذشته با تبلیغات فراوان برگزار شد به واسطه قتل روزنامه‌نگار منتقد عربستانی با تحریم‌های گسترده از سوی کشورهای اروپایی و شرکت‌های غربی مواجه شد.

در همین رابطه خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی با اشاره به تلاش برخی از سرمایه‌داران عربستانی برای خروج سرمایه‌‌هایشان از کشور نوشت: این دلسردی مدت‌ها پیش از قتل جمال خاشقجی اتفاق افتاد.

بی‌اعتمادی تجار عربستان از محمد بن سلمان از زمانی کلید خورد که او ده‌ها تن از فعالان تجاری و مقامات بلندپایه سعودی را به بهانه مبارزه با فساد دستگیر کرد و این پیام را به سرمایه‌گذاران داد تا برای مصون ماندن از گزند شاهزاده جوان، بهتر است هر چه زودتر اموال خود را از کشور خارج کنند.

منبع: روزنامه ابتکار

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین