لاهوتی: با کمبود وکیل مواجه هستیم/ معیار نامناسب در آزمون وکالت اصلی‌ترین عامل است

گروه اجتماعی الف،   3970907131 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

مهرداد لاهوتی عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس گفت: معیار نامناسب و اعمال محدودیت غیرمنطقی بر روی آزمون وکالت اصلی‌ترین عامل کمبود وکیل  و گرانی خدمات حقوقی در کشور است.

مهرداد لاهوتی عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه در گفتگویی با الف، پیرامون کمبود وکیل در کشور گفت: در کشور دچار کمبود وکیل هستیم، در حالی در کشور ما به ازای هر ۱۰ هزار پرونده تنها ۴۱ وکیل وجود دارد ولی در کشورهایی مانند ترکیه، فیلیپین و انگلستان به ازای هر ۱۰ هزار پرونده به ترتیب ۲۳۵، ۳۲۳ و ۵۰۴ وکیل در حال فعالیت هستند.

وی افزود: اعمال محدودیت غیرمنطقی بر روی تعداد قبولی‌ها در آزمون وکالت بدون در نظر گرفتن صلاحیت علمی متقاضیان، ضمن کاهش دسترسی مردم به خدمات حقوقی و انحصاری شدن بازار این خدمات باعث شده تا بسیاری از متقاضیان ضمن برخورداری از صلاحیت علمی از ورود به حرفه وکالت باز بمانند.

لاهوتی در رابطه با افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان حقوق عنوان کرد: افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان رشته حقوق نشان از جذابیت بازار وکالت دارد که ناشی از انحصار در این بازار است؛ بنابراین لازم است تا با اصلاح معیار قبولی در آزمون وکالت و تغییر از معیار ظرفیت به معیار علمی ضمن حفظ کیفیت ورودی‌ها به این حرفه از ظرفیت بالای دانش‌آموختگان رشته حقوق در کشور نیز استفاده شود.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس در پایان در مورد نبود فرهنگ مراجعه به وکیل گفت: ریشه پائین بودن درصد رجوع مردم به وکلا، عملکرد نامناسب و قیمت بالای خدمات ارائه‌شده توسط وکلا است.