در گفت‌وگو با الف مطرح شد؛ احمد توکلی: هیئت عالی نظارت مجمع بر اساس قانون اساسی تشکیل شده و نظر آن، نظر رهبری به حساب می‌آید/ حساسیت‌های اخیر به‌دلیل اختلاف نظرهای سیاسی درباره سی‌اف‌تی است

گروه سیاسی الف،   3970907078 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به منظور نظارت بر حُسن اجرای سیاست‌های کلی نظام بر اساس بند۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی تشکیل شده و جایگزین کمیسیون نظارت مجمع شده، اما اخیراً به‌دلیل اختلاف نظرهای سیاسی درباره سی‌اف‌تی حساسیت‌هایی در این باره ایجاد شده است.

احمد توکلی: هیئت عالی نظارت مجمع بر اساس قانون اساسی تشکیل شده و نظر آن، نظر رهبری به حساب می‌آید/ حساسیت‌های اخیر به‌دلیل اختلاف نظرهای سیاسی درباره سی‌اف‌تی است

به گزارش الف، مدتی پیش شورای نگهبان دو لایحه مرتبط با FATF را به‌دلیل نظر مجمع تشخیص مبنی بر مغایرت این دو لایحه با سیاست‌های کلی نظام، رد کرد. از آن زمان تاکنون موضوع نظارت مجمع تشخیص مصلحت بر مصوبات مجلس، محل بحث اهل سیاست شده است و برخی از نمایندگان مجلس و بعضی از اعضای مجمع تشخیص در این‌باره اظهار نظر کرده‌اند. در این زمینه نظر احمد توکلی، نماینده سابق مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام را جویا شدیم.

احمد توکلی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار الف، درباره محدوده صلاحیت و اختیارات مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: مجمع وظایف مشخصی بر اساس قانون اساسی دارد و تشکیل آن بر اساس اصول ۱۱۰ و ۱۱۲ قانون اساسی است. بر اساس، اصل ۱۱۲ قانون اساسی اگر درباره مصوبه‌ای بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان اختلاف پیش آید و مجلس بر نظر خود پافشاری کند و شورای نگهبان هم آن مصوبه را مغایر با شرع یا قانون اساسی بداند، مجمع به موضوع ورود و اختلاف را حل می‌کند.

وی افزود: به عبارتی دیگر مجمع عنوان می‌کند آیا مصلحت سنجی مجلس علیرغم نظر شورای نگهبان درست بوده یا خیر. در این مواقع که مجمع تشخیص مصلحت نظام ورود و نظر آن نهایی، قطعی و تمام کننده است. برخی اوقات مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌تواند تغییراتی در مصوبات مجلس ایجاد کند و با خواست مجلس سازگار باشد که موضوع بحث حاضر نیست

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در اصل ۱۱۰ قانون اساسی که وظایف و اختیارات رهبری را بیان می‌کند، آمده یکی از وظایف رهبری «تعیین سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام» است، بنابراین یکی از وظایف مجمع، مشورت دادن به رهبری در این باره است.

توکلی در ادامه درباره وظیفه تعیین سیاست‌های کلی بیان کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از مشورت با رهبری، وظیفه تدوین سیاست‌های کلی نظام را برعهده داشت؛ همچنین مجمع در دوره‌های قبل در راستای تفویض اختیارات نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی توسط رهبر معظم انقلاب مطابق بند۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، کمیسیون نظارتی بر اساس آیین‌نامه مجمع تشکیل داده بود که اعضای آن متشکل از رئیس و دبیر مجمع، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، رئیس دیوان محاسبات، دادستان کل کشور، رئیس دیوان عدالت اداری، سران سه قوه یا نمایندگانی از طرف آ‌ن‌ها و ...  بودند، اما به علت همین کثرت اعضا، تحرک آن کم بود.

وی عنوان کرد: کمیسیون نظارتی مجمع بر این اساس نظر می‌داد که آیا مثلاً فلان دستگاه در انجام وظایف خود مطابق با سیاست‌های کلی نظام عمل کرده یا خیر. از نظر حقوقی نیز باید گفت، سیاست‌های کلی ادامه قانون اساسی است؛ به عبارت بهتر ذیل قانون اساسی و بالاتر از قوانین عادی قرار می‌گیرند و به مثابه قانون اساسی تلقی می‌شوند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در این دوره، رهبر انقلاب کمیسیون نظارت مجمع را منحل کردند و بیان داشتند جمعی از اعضای مجمع به انتخاب خود اعضای مجمع، هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام را تشکیل دهند. در واقع رهبری اختیارات خود را مندرج در بند۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی به این هیئت تفویض کرده‌اند که آنها نیز جدا از مجمع انجام وظیفه می‌کنند.

توکلی اضافه کرد: بنابراین نظر هیئت عالی نظارت مجمع، نظر رهبری به حساب می‌آید؛ نظر آن نیز حاکی از تعارض یک مصوبه مجلس، سیاست دولت و اقدام دادگاه یا دادستانی (به این دلیل که سیاست‌های کلی در بخش قضایی نیز وجود دارد) با سیاست‌های کلی نظام در زمینه‌ها و موضوعات مختلف است. بنابراین وقتی هیئت عالی نظارت مجمع عنوان می‌کند که خلاف سیاست‌های کلی است، باید اصلاحات لازم صورت گیرد.

به گفته وی، البته شیوه‌ای که  هیئت عالی نظارت مجمع اقدام می‌کند تا کنون معمول نبوده است؛ چرا که قبلاً کمیسون نظارت ذیل مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل می‌شد و فعالیت می‌کرد؛ اما در حال حاضر، هیئت عالی نظارت این کار را انجام می‌دهد و چون سازوکار رفت و آمد مصوبات بین هیئت عالی نظارت و مجلس پیش بینی نشده است، نظر هیئت عالی نظارت به شورای نگهبان ارسال می‌شود و شورا همراه با اظهار نظر خود (که به لحاظ مغایرت با شرع و قانون اساسی است)، نظر هیئت عالی نظارت (بر اساس تعارض یا عدم تعارض با سیاست‌های کلی) را به مجلس ارسال می‌کند. بر این اساس باید گفت اگر مصوبه مجلس اصلاح نشود، نقض اصل ۱۱۰ قانون اساسی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان عنوان کرد: این بار چون بحث اختلاف نظرهای سیاسی درباره سی‌اف‌تی بود، حساسیت‌هایی ایجاد شد؛ اما همان طور که بیان شد این امر مسبوق به سابقه است. حتی قبلاً نماینده مجمع تشخیص مصلحت نظام در کمیسیون تلفیق مجلس حضور پیدا می‌کرده و نظرات خود را اعلام می‌کردند. بنابراین از این لحاظ اتفاق ویژه‌ای رخ نداده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۵۳۴۵۲۱۱:۰۹:۱۲ ۱۳۹۷/۹/۷
مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران فکری به حال فاصله طبقاتی بوجود امده بکند
ناشناس۶۵۳۷۸۵۱۳:۲۲:۳۳ ۱۳۹۷/۹/۷
انتخابات زود رسم ارزوست
ناشناس۶۵۴۵۰۹۱۹:۱۲:۳۹ ۱۳۹۷/۹/۷
رب گوجه فرنگی ارزانم آرزوست
متنفر از دروغگو۶۵۴۵۱۲۱۹:۱۶:۲۰ ۱۳۹۷/۹/۷
مجمع تشخیص به بسته حمایتی که قرار بود دولت بده و نداد ورود کند جناب شیب ملایم قول داده بود با حقوق آبان پرداخت شود که نشد 5 روز هم تلوزیون زیر نویس میکرد از بسته حمایتی
ناشناس۶۵۴۸۸۴۰۲:۰۰:۲۷ ۱۳۹۷/۹/۸
تا وقتی که کشوری از طرف دنیا تحریم باشد فکر اساسی نمیتواند بکند. و اقتصاد مختل است و چیزی هم اگر ته دیگ بماند به جیب قشر رانتخوار و سو استفاده گران میرود.
ناشناس۶۵۳۴۵۵۱۱:۱۰:۰۷ ۱۳۹۷/۹/۷
در زمان هاشمی تشکیل شد و حتی جدی تر بود ولی کسی جیغ بنفش نمیزد
جواد۶۵۳۴۹۹۱۱:۲۶:۳۲ ۱۳۹۷/۹/۷
توکلی جان بر اساس کدام اصل قانون اساسی یا مانند نظارت استصوابی بازهم تفسیر به مطلوب شده
ناشناس۶۵۳۵۴۴۱۱:۴۴:۲۳ ۱۳۹۷/۹/۷
چه اهمیتی دارد که مطابق قانون اساسی باشد یا نه، وقتی قانون اساسی فقط روی کاغذ است
ناشناس۶۵۵۷۹۵۰۰:۵۶:۲۲ ۱۳۹۷/۹/۹
قانون اساسی فقط زمانی مهم است که برای گروه اقلیت تمامیت خواه ، ارز آور باشد !!!!! همین !
پورامینی۶۵۳۵۵۱۱۱:۴۸:۲۲ ۱۳۹۷/۹/۷
بحث نظر سنجی در موضوع ورود چالشی و یا عدم ورود به fatf بدین منوال که فرصت ها وچالش های پیش روی ان تجزیه وتحلیل شود بدین معنا که فرصت است به چالش تبدیل نشود و چالش است به فرصت تبدیل شود در این صورت بنطر می رسد وضعیت طوری است که یک هم پوشانی بین این دو حالت به وجود ایدکه رسیدن به درک مشترک را تداعی می کند و نتیجه هر چه باشد ورود یا عدم ورود به عنوان یک سند ملی با تمام پیش شرطهای اساسی که مشتمل بر اصول اقتصاد مقاومتی است در دستگاه دیبلماسی ثبت ونیز مورد سوال وپاسخگویی قرار گیرند
محمدی۶۵۴۸۹۶۰۲:۲۶:۰۳ ۱۳۹۷/۹/۸
وقتی همه کشورها یک مطلبی را قبول دارند ما هم باید قبول کنیم مگر کل موضوع فقط بر علیه کشور ایران باشد. ضمنا ما که تافته جدا بافته نیستیم و بهتر است فعلا خودمان را هم رقیب ابر قدرتهای جهان نکنیم.
ناشناس۶۵۳۶۴۳۱۲:۳۲:۳۷ ۱۳۹۷/۹/۷
وقتی که رهبر ونخبگان وکارشناسان سیاسی مخالفند چرا دولت ومجلس اقای ظریف وهیات ریسه مجلس ازجمله مطهری ولاریجانی اصرار میکننند مانند برجام عمل میکنند از برجام چه نفعی به ما رسید که از fatf به ما برسد انگار لاریجانی ومطهری وروحانی وظریف صا حب اختیار و همه کار ه دولتند وادبیات زورگویانه ای را به کار میبرند .
ناشناس۶۵۳۸۸۶۱۳:۵۷:۰۴ ۱۳۹۷/۹/۷
سالهای نه چندان دور خواهیم دید چه اشتباهاتی پایه گذاری شده. زمان، زمان، زمان.
ناشناس۶۵۴۵۲۲۱۹:۲۶:۰۵ ۱۳۹۷/۹/۷
همین الان داریم میبینیم
ناشناس۶۵۴۵۱۷۱۹:۲۲:۲۶ ۱۳۹۷/۹/۷
کاش یکم حساسیت به فساد میشد
ناشناس۶۵۴۸۹۴۰۲:۱۶:۱۶ ۱۳۹۷/۹/۸
اگر fatf , cft , حقوق بشر و امثال اینها را اکثر کشورها قبول دارند و متخصصین و دولت و مجلس هم قبول دارند این میشود قانون والسلام و همه باید قبول کنیم در غیر اینصورت قانونی نخواهد بود و مسلما مردم هم قبول نمیکنند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین