معافیت‌ها از تحریم ایران روند نفت ۱۰۰دلاری را معکوس کرد

گروه اقتصادی الف،   3970906105 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

عامل اصلی سقوط قیمت نفت به‌جای صد دلاری شدن آن، معافیت‌هایی است که آمریکا به هشت کشور خریدار بزرگ نفت ایران داده است.

به گزارش تسنیم به نقل از اویل پرایس، روزی که تحریم‌های آمریکا علیه ایران اجرایی شد، نفت خام برنت 72.68 دلار در هر بشکه معامله می‌شد. امروز، سه هفته بعد نفت برنت تا بشکه‌ای 59.59 دلار کاهش یافته است و ترامپ به‌خاطر این قیمت پایین نفت به خودش تبریک می‌گوید. قیمت نفت به‌جای اینکه به 100 دلار برسد در حال سقوط است و عامل اصلی آن معافیتهایی است که آمریکا به هشت خریدار بزرگ نفت ایران داده است ولی تاثیر این معافیت‌ها چقدر طول می‌کشد؟

اطلاعات نشان می‌دهند که این هشت کشور می‌توانند تا پایان مهلت معافیت‌ها، بیش از یک‌میلیون بشکه در روز نفت ایران را خریداری کنند.

ژاپن را در نظر بگیرید؛ یکی از بزرگترین واردکنندگان نفت خام و یک مشتری بزرگ ایران، پیش از اعمال تحریم‌ها خرید نفت از ایران را متوقف کرد تا شامل معافیت‌ها شود. حالا که معافیت گرفته است، پالایشگاه‌های ژاپن هنوز مطمئن نیستند باید خرید نفت از ایران را دوباره آغاز کنند یا نه. تعجب‌آور است که اگر قرار بود از معافیت‌ها استفاده نکنند، چرا به‌دنبال آن بودند؟ از نظر تئوری این پالایشگاه‌ها می‌توانند حدود 100 هزار بشکه در روز نفت خام ایران را بخرند یعنی کمتر از 165 هزار بشکه در روزی که قبل از تحریم‌ها وارد می‌کردند.

کره جنوبی هم به‌خاطر روابط نزدیکش با آمریکا تمایل به خرید نفت ایران ندارد. این کشور طبق معافیتی که دریافت کرده است اجازه دارد 200 هزار بشکه در روز نفت ایران را طی شش ماه بخرد ولی پالایشگاه‌های این کشور هنوز واردات خود از ایران را از سر نگرفته‌اند.

هند و چین در حال وارد کردن نفت ایران هستند. هند اجازه واردات روزانه 300 هزار بشکه و چین 360 هزار بشکه نفت از ایران را دارد، ولی چین می‌تواند از میادین نفتی ایران که در آنها سهام دارد نیز نفت تولید کند، بنابراین تعداد بشکه‌هایش بالاتر می‌رود.

هند مجبور بود بیشتر از همه واردات نفت از ایران را کاهش دهد. بزرگترین مشکل این کشور پیدا کردن یک جایگزین مناسب برای نفت خام ایران پس از انقضای معافیت‌ها است. هند خوش‌شانس بود. پیش‌بینی‌های بدبینانه در مورد اقتصاد جهان و نشانه‌های عرضه بیش از حد نفت بر قیمت‌ها فشار آورده است ولی این شرایط موقتی است. اوپک قصد کاهش تولید نفت را دارد.

سایر واردکنندگان هم باید منابع جایگزینی پیدا کنند که از نظر قیمت قابل رقابت با ایران باشد. چنین گزینه‌هایی کم هستند چون تهران برای حفظ سهمش از بازار، نفت را با تخفیف می‌فروشد. سایر تولیدکنندگان نمی‌توانند با این قیمت نفت بفروشند، پس بعد از انقضای معافیت‌ها چه می‌شود؟

واردکنندگان دو انتخاب دارند؛ سرپیچی از تحریم‌ها و مقابله با ریسک خشم واشنگتن یا رفتن به‌سمت یک نفت گران‌تر که احتمالاً پس از پایان مهلت تحریم‌ها گران‌تر هم می‌شود. این صورت حساب‌های بالای واردات نفت کار زیادی برای دورنمای رشد این اقتصادها نمی‌کنند. ماه گذشته دیدیم که دورنمای بدبینانه رشد اقتصادی با چشم‌انداز تقاضای نفت و قیمت آن چه کرد، مخصوصاً وقتی منظورمان اقتصاد هند و چین باشد.

دیدگاه کاربران

ققنوس۶۵۲۲۷۹۱۳:۰۴:۳۳ ۱۳۹۷/۹/۶
هم نفت را ارزان نگه داشتن و هم ما رو تحریم کردن ما که میدانیم که برنامه دارند که صادرات نفت ما را به صفر برسانند و اکنون نیز برای فروش همین نفت و گرفتن پول ان مشکل داریم پس خومان صادرات نفت را به صفر می رساندیم که انها هم حداقل برای مدتی هم که شده به مشکل برخورد کنند به قول معروف میگن: دیگی که برای ما نجوشه ...................
ناشناس۶۵۲۲۹۹۱۳:۱۶:۳۹ ۱۳۹۷/۹/۶
کارشناسان کیلوئی . ازنفت بالای 100دلاری داد سخن میگفتند
ناشناس۶۵۲۳۱۸۱۳:۲۶:۳۵ ۱۳۹۷/۹/۶
روحانی و زنگنه فکر میکردند که افزایش قیمت نفت در دوران احمدی نژاد اتفاقی بود،دیگه فکر نمیکردند که همه این چیزا سیاست خاصی میخواد و همینجوری هم نیست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین