«دروغ گویی روی مبل»؛ اروین یالوم؛ بهاره نوبهار؛ نشر قطره گاهی دروغ گویی خوشمزه­‌ست!

زهرا طهماسبی نمینی،   3970906062

بی‌گمان اگر آثار یالوم را خوانده باشید و یا از علاقمندان رمانهایی با اتمسفری روانشناسانه باشید، وقتی کتاب را در دست بگیرید بعد از خواندن چند صفحه، دیگر نمی‌‌توانید آن را کنار بگذارید. چرا که با مشارکت در این تجربه‌های جذاب، فرصت کسب دانسته هایی را خواهید داشت که در دیگر رمانها کمتر به این شکل می توان سراغ گرفت

گاهی دروغ گویی خوشمزه­‌ست!

«دروغ گویی روی مبل»

نویسنده: اروین یالوم

مترجم: بهاره نوبهار

ویراستارعلمی: دکتر محمدرضا­ فیاضی­‌بردبار

ناشر: قطره چاپ دوم، زمستان1396

44000تومان

****

کتاب را که نگاه می‌‌کنی تن و بدنت به لرزه در می‌‌آید و به خودت می‌‌گویی اگر وقت داشتم یک کتاب پانصد‌‌و‌‌اندی صفحه را بخوانم چه عالی می‌‌شد؛ صفحات اولش را ورق می‌‌زنی و زیر چشمی نگاهی به آن می‌‌اندازی. موضوع روان‌‌شناسی و مشاوره همیشه برایت یکی از موضوعات جالب و خواندنی است. به خودت که می‌‌آیی می‌‌بینی ساعت‌‌ها گذشته و هنوز از جایت بلند نشده‌‌ای. بخشی‌‌های خصوصی‌‌ات را آشکارا در رمان خوانده‌‌ای و لحظه به لحظه با "ارنست" شخصیت اصلی رمان شریک بوده‌‌ای.

«دروغ‌‌‌‌گویی روی مبل» قبل از این که تجربیات نویسنده در روان‌‌کاوی باشد، یک رمان خوب محسوب می‌‌شود. رمانی کامل با رعایت همه جنبه‌‌های زندگی انسانی است و رمانی آموزشی است. آمیزه‌ای از واقعیت و تخیل که به بررسی مشکلات پیرامون انسان می‌‌پردازد. آدم‌‌های رمان‌‌های «یالوم» در مقابل شرایط، به چالش کشیده می‌‌شوند و خودشان نمی‌‌توانند مشکلاتشان را حل کنند. پس نیازمند درمانگر شده، روی مبل روانکاوی نشانده می‌‌شوند. «یالوم» سعی می‌‌کند مشکلات شخصیت‌‌ها و لایه‌‌های شخصیتی‌‌شان را از هم باز کند. در این میان، مخاطب نیز با مشکلات آنان آشنا می‌‌شود. «اروین یالوم» روانپزشک و نویسنده‌ای که در کنار فعالیت‌های روانکاوانه دست به تهیه‌‌ی وسیله کمک‌آموزشی زده است، سعی کرده با‌ این وسیله‌‌ی کمک آموزشی و بهره‌گیری از ادبیات، با روح و سرشت انسان رابطه‌‌ی بهتری را به وجود آورد. او به عنوان یک روانپزشک به دنبال راهکارهایی است که از دانش روانشناسی جهت پیشبرد اهداف انسانی و حل مشکلات انسان‌ها استفاده کند. او در کنار‌ این موضوع با داشتن نثری ساده و آگاهی کامل از اصول داستان‌نویسی، نوشتن رمان را از سال‌های نخستین دانشجویی آغاز کرد و مورد استقبال فراوان مخاطبان قرار گرفت. در واقع «یالوم» قصد دارد در کتاب‌‌هایش نحوه ارتباط انسانی و تاثیرات محیط و روابط متقابل انسان را در ساختار رمان قرار دهد، به طوری که مخاطب در متن حضور یابد و خود به عنوان نمونه‌ای دیگر با واقعیت زندگی همزاد‌پنداری کند. زایش الگویی برای راهنمایی به مخاطب کمک می‌کند رمان را به راحتی و با سرعت بخواند. اگر به کتاب‌‌های روان‌‌شناسی و بحث‌‌های مشاوره‌‌ای علاقه‌‌مند هستید، این رمان بی‌‌شک یکی از بهترین پیشنهادهایی است که می‌‌توانیم برای شما خواننده‌‌ی حرفه‌‌ای داشته باشیم. در مقدمه کتاب می‌‌خوانیم:

«کتاب حاضر مولودی از علم و هنر است. علم استادی فرزانه که بارها درمان‌‌هایش را در بهبود بیماران خوانده‌‌ایم و این بار هنر ادبی و داستان گویی‌‌اش را هم کاملا به عرصه ظهور رسانده است... یالوم پیر نویدبخش آگاهی‌‌های عمیق‌‌تری در ذهن بشر است. چون نه تنها پزشک بلکه بسی بیش‌‌تر از آن پیر روان‌‌پزشک ادبیات است و ما را به تخیلی عمیق فرو می برد.»

«ارنست لش» شخصیت اصلی رمان که به درمانگر بودنش عشق می ورزد در حین درمان به خصوصی‌‌ترین لحظات بیمارانش دست می‌‌یابد. او که بسیار قانون‌‌مدار است و در درمان بیمارانش از اصول کلاسیک استفاده می‌‌کند و از مسیر اصلی تخطی نمی‌‌کند و پیوسته در پی راهی است تا بتواند مشکل مراجعه‌‌کنندگان و بیمارانش را به صورت علمی حل کند. در همان آغاز مسیر روان‌‌درمانگر بودنش قرار می‌‌شود به پرونده معالجات اشتباه دکتر سیمون تروتر رسیدگی کند. روان درمانگری که خودش سال‌‌ها روان‌‌درمانگر افراد بسیاری بوده و بسیار باتجربه و معروف است. فردی کارکشته است و با دنیایی تجربه روبه‌‌روی ارنست می‌‌‌‌نشیند. رمان با نخستین جلسات پرونده‌‌ی معالجات اشتباه دکتر سیمون تروتر شروع می‌‌شود. ریزه‌‌کاری‌‌های شخصیت تروتر برای ارنست بسیار جذاب است. او که دنیایی از تجربه است، در مقابل ارنست که یک تازه کار محسوب می‌‌شود، سعی می‌‌کند در مصاحبه‌‌ها مسلط باشد. از آنجا که دکتر تروتر یک فرد متبحر است مصاحبه را در دست می‌‌گیرد و می‌‌گوید: تکنیک من کنار گذاشتن تمام تکنیک‌‌هاست. دکتر لش به عنوان یک تازه‌‌کار بعدها از این نکته استفاده می‌‌کند.

بی‌گمان اگر آثار یالوم را خوانده باشید و یا از علاقمندان رمانهایی با اتمسفری روانشناسانه باشید، وقتی  کتاب را در دست بگیرید بعد از خواندن چند صفحه، دیگر نمی‌‌توانید آن را کنار بگذارید. چرا که با مشارکت در این تجربه‌های جذاب فرصت کسب دانسته هایی را خواهید داشت که در دیگر رمانها کمتر به این شکل می توان سراغ گرفت. در این کتاب با حضور ارنست در جلسات رسیدگی به پرونده معالجات اشتباه دکتر تروتر، ارنست که تا آن موقع یک روان درمانگر سنتی و پایبند به اصول کلاسیک و از پیش تعیین شده است، تصمیم می گیرد از روش‌‌های نوین استفاده کند. شخصیت ارنست در خلال این جلسات دگرگون می‌‌شود. تصمیم می‌‌گیرد برای درمان کارولین از روش خودافشاگری صادقانه استفاده کند. کارولین یک وکیل بسیار باهوش و البته جذاب است. برای اتفاقی که ارنست را مقصر می‌‌داند در مسیر او قرار می‌‌گیرد و او را انتخاب می‌‌کند. در این راستا اتفاق‌‌های جذابی می‌‌افتد که خالی از لطف نیست و برای خواننده بسیار جذاب است.

داستان شخصیت‌‌های دیگر که لابه‌‌لای روایت اصلی می‌‌آید نیز برای خوانندگان جالب است. روایت‌‌های مختلف از زندگی شخصیت‌‌های فرعی و تاثیر آن‌‌ها بر همدیگر اهمیت نویسندگی و چیره‌‌دستی نویسنده را برای مخاطب چند برابر می‌‌کند!

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین