مقصر اصلی سقوط قیمت نفت

گروه اقتصادی الف،   3970904142 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

قیمت نفت در هفته های اخیر واقعاً سقوط کرده و مطمئناً عربستان نقش زیادی در آن داشته است.

به گزارش تسنیم به نقل از راشاتودی، ترامپ پس از مسئله خاشقچی رویکردی آرام در پیش گرفته است، ولی حتی اگر واشنگتن اقدامات تنبیهی انجام می‌داد، پیامدهای چندانی برای بازار نداشت. ترامپ در روز پنجشنبه گفت:« عربستان سعودی_اگر روابطمان با این کشور خراب شود قیمت نفت سر به آسمان می گذارد. من آن را پایین نگه داشته ام. عربستان کمک کرد قیمت را پایین نگه دارم. در حال حاضر قیمت نفت نسبتا پایین است. من می‌خواهم پایین‌تر هم برود» .

قیمت نفت در هفته های اخیر واقعاً سقوط کرده و مطمئناً عربستان نقش زیادی در آن داشته است. طبق گزارش‌های رسیده، تولید عربستان در این ماه به بالاترین رکورد 11 میلیون بشکه در روز رسید و ذخایر نفت جهان دوباره در حال افزایش هستند . ولی ریاض مسلما ناراحت است که فریب ترامپ را خورده است دونالد ترامپ عربستان را قانع کرد که صادرات ایران به صفر می رسد. بنابراین عربستان برای جبران آن تولید را بالا برد . آمریکا بعد با اعطای معافیت ها و اجازه به ایران برای ادامه صادرات نفت، بازار را شوکه کرد. ژاپن و کره جنوبی پس از توقف واردات نفت ایران قبل از آغاز تحریمها، حالا احتمالا در ژانویه خرید نفت از ایران را از سر می‌گیرند .

درست پس از اعلام معافیت‌ها، قیمت نفت شکسته شد. عربستان سعودی بلافاصله اعلام کرد که در دسامبر 500 هزار بشکه از تولید خود کم می کند.ترامپ از کاهش قیمت نفت راضی است. ولی مسلماً عربستان نیست. عربستان و متحدان غیر اوپک باید سریعاً اقدامی ‌کنند و قیمت را بالا ببرند. بنابراین مشخص نیست که واشنگتن و ریاض اهداف مشترکی داشته باشند یا روابط نزدیکشان باعث کاهش نفت شده باشد .
 
در واشنگتن عده ای عقیده دارند که آمریکا نیاز دارد برای حفظ این جریان نفت، عربستان را نزدیک به خود نگه دارد. ترامپ گفت اگر روابط بین آمریکا و عربستان خراب شود قیمت ها سر به فلک می گذارند. آمریکا دهه هاست روابط خوبی با عربستان دارد و تنها اخیراً بر سر مسئله قتل خاشقچی سیاست خارجی آمریکا در مورد این رابطه تردید کرده‌است . ولی آمریکا در ماه اوت روزانه یک میلیون بشکه نفت از عربستان وارد کرده است که اهمیت چندانی ندارد. مقدار دقیق نفتی که آمریکا از عربستان وارد می کند هم چندان مهم نیست .

اگر آمریکا واقعا رابطه اش با عربستان را به هم می زد چه می شد؟ اگر آمریکا بن سلمان را تنبیه می کرد چه میشد؟ یا اگر اتحادش با عربستان ضعیف میشد چه میشد؟ ترسی که از نظرات ترامپ برمی آید این است که عربستان صادراتش به آمریکا را محدود کند. یک سناریوی بی معنی.حتی اگر عربستان صادرات نفت آمریکا را محدود کند، جریان نفت جای دیگری خواهد رفت .

نفت خام یک «کالای قابل تبدیل» است. یعنی بالاخره راه خود را به آمریکا پیدا می‌کند. اگر عربستان به جای آمریکا نفت خود را به چین بفروشد، جای نفت عراق به چین را می‌گیرد آن وقت نفت عراق به سمت آمریکا میرود و نتیجه نهایی فرقی نخواهد داشت .

اگر عربستان تصمیم بگیرد در تلافی مجازات واشنگتن تولیدش را بسیار کاهش دهد چه میشود ؟ در حرف، شدنی است ولی در این صورت برای خود عربستان هم سخت خواهد شد. کاهش تولید و صادرات، فروش عربستان را کاهش می‌دهد. قیمت بالاتر پاسخ قوی‌تر شیل آمریکا را به همراه خواهد داشت. قیمت بالا به ایران کمک می‌کند. قیمت بالا به آمریکا فشار می آورد تا معافیت های بیشتری از تحریم های ایران بدهد تا فشار بر بازار کم شود.همه اینها برای عربستان منفی هستند .

ترامپ گفت:« من نمی گویم یک کشوری صدها میلیارد دلار خرج می‌کند و به من کمک کرده قیمت نفت را پایین نگه دارم تا به 100 دلار و 150 دلار در هر بشکه نرسد. در حال حاضر ،قیمت نفت خوب است. من با رفتار احمقانه با عربستان اقتصاد دنیا را خراب نمی کنم. اقتصاد کشور خودم را هم خراب نمی کنم» .

وی ادامه داد:« اگر می خواهید قیمت نفت به 150 دلار برسد_که روسیه می خواهد_کاری که باید کنید، خراب کردن رابطه ما با عربستان است» . عربستان به سلاح های آمریکا نیاز دارد و شرکت آرامکوی عربستان هم صاحب بزرگترین پالایشگاه نفتی در آمریکا است .

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۵۰۴۷۵۱۲:۰۹:۳۷ ۱۳۹۷/۹/۵
پس این تحلیل های آبکی اقتصاددان های ما چی شد که اگر تحریم شویم قیمت ها بالا می رود و عربستان قادر به تامین بازار نیست.
ناشناس۶۵۰۴۷۶۱۲:۱۰:۰۳ ۱۳۹۷/۹/۵
شما مگه نظر کارشناسی ندادید که بالای 100 دلار خواهد رفت؟ حالا توجیه کارشناسی میکنید که چرا در حال کاهش است؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های هفته

آخرین عناوین