ماجرای افزایش حقوق به کجا رسید؟

گروه اقتصادی الف،   3970904120 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

بعد از چند ماه بحث، وعده و گمانه‌زنی در رابطه با افزایش حقوق کارکنان در شرایط موجود اقتصادی، سرانجام هیچ تصمیمی به منظور افزایش حقوق متناسب با تورم موجود گرفته نشد و ماجرا با وعده پرداخت ۲۰۰ هزار تومان به کارکنان در قالب بسته حمایتی به پایان رسید.

ماجرای افزایش حقوق به کجا رسید؟

به گزارش ایسنا، نوسان نرخ ارز  در ماه‌های اخیر به اذعان مسئولان، رشد قیمت‌ها و افزایش تورم تا بیش از ۲۵ درصد را به همراه داشت. این موضوع موجب شد که در مهر ماه بحث افزایش مجدد حقوق کارکنان به منظور پوشش بخشی از آسیب‌های ناشی از شرایط موجود اقتصادی به اقشار کم درآمد از سوی دولت مطرح شود. بر این اساس اعلام شد که افزایش مجدد حقوق کارکنان در حال بررسی در کمیسیون‌های مربوطه بوده و در رابطه با آن تصمیم گیری می‌شود. گرچه در مرحله‌ای عنوان شد که به دلایلی افزایش حقوق به سال بعد موکول شده، ولی طولی نکشید که مجددا این موضوع مطرح شد و بار دیگر کارمندان را به افزایش حقوق امیدوار کرد.

با این وجود آخرین اعلام نوبخت-رئیس سازمان برنامه و بودجه- در هفته اخیر به نوعی آب پاکی را روی دست کارمندان ریخت. وی گفت که حقوق‌ها امسال افزایش نخواهد یافت و به جای آن، حمایت از طریق بسته حمایتی را مطرح کرد.

در فاصله‌ای کوتاه، مسئولان وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی موضوع کمک به کارکنان از طریق پرداخت رقم ۲۰۰ هزار تومانی را که پیش‌تر مطرح شده بود، مورد تاکید قرار داده و اعلام کردند که کارکنان دولت حدود ۲۰۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد و گفته شد که قرار است این رقم در همین روزها پرداخت شود.

از سوی دیگر افزایش ۲۰ درصدی حقوق‌های امسال در شرایطی بوده که با برآورد تورم کمتر از ۱۰ درصد برای سال جاری در بودجه ۱۳۹۷ اعمال شد و این در حالی است که اکنون نرخ تورم طبق گزارش‌های مراجع رسمی تا بیش از ۲۵ درصد نیز رشد کرده است.

یکی از دلایلی که گفته می‌شد سبب ایجاد ملاحظاتی برای دولت درجهت افزایش مجدد حقوق کارکنان شده، تورم ناشی از ورود نقدینگی مجدد به اقتصاد بود که به گفته کارشناسان، اکنون با همین واریز ۲۰۰ هزار تومان نیز تاحدی اتفاق خواهد افتاد. در عین حال که آنان تاکید دارند اگر قرار است افزایش حقوقی اتفاق نیفتد، باید کاهش تورم در دستور کار باشد که در ماه‌های اخیر نشانی از ریزش تورم دیده نمی‌شود.

اما موضوع دیگری که به نظر می‌رسید دولت را در افزایش مجدد حقوق کارکنان با چالش مواجه کند، تامین منابع لازم برای آن بود که با توجه به شرایط موجود ممکن بود تا پایان سال نتواند بودجه لازم در هزینه‌های جاری را به منظور افزایش حقوق تامین کند. با این حال اخیرا برخی نمایندگان مجلس بر این موضوع تاکید کردند که دولت می‌تواند از محل مابه‌التفاوت نرخ ارز، حقوق‌ها را افزایش دهد.

به گفته پورابراهیمی -رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس- امسال بر اساس بودجه، دولت ۱۰ میلیارد دلار مازاد بر تعهداتش داشت که آن زمان نرخ دلار ۴۲۰۰ تومان بود، اما اکنون میانگین نرخ این ارز بر اساس بازار ثانویه و غیر رسمی به ۱۰ هزار تومان می‌رسد که منابع ریالی حدود ۶۰ هزار میلیارد تومانی ایجاد کرده و از این محل می‌تواند افزایش حقوق را اعمال کند.

با وجود تمام حواشی که برای افزایش حقوق وجود داشت، در نهایت این اتفاق نیفتاد و تنها وعده افزایش حقوق کارکنان برای سال آینده و در قالب قانون بودجه ۱۳۹۸ مطرح است که البته این موضوع جدیدی نیست؛ چرا که افزایش حقوق هر ساله و با توجه به میزان رشد تورم قابل پیش‌بینی، باید در قانون بودجه اعمال شود و جزو وظایف قانونی دولت به شمار می‌رود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۴۹۵۷۹۱۹:۲۲:۱۰ ۱۳۹۷/۹/۴
قرار است فقط تا مهر 98 فقط در خصوص آن اشاراتی شود. که ته دل ها شاد باشد و امید ها نمیرد.
یوسف۶۴۹۵۹۰۱۹:۳۶:۴۲ ۱۳۹۷/۹/۴
بخدا ۲۰ درصد اضافه نشد، ماکسیمم ۱۰ درصد
ناشناس۶۵۰۰۳۳۰۹:۱۸:۰۲ ۱۳۹۷/۹/۵
خدا شاهده حقوق ما 6 درد اضافه شده . مدارک و اسنادش موجوده. و نرخ تورم هم برای امسال 25 درصد نیست . طبق اعلام خوددولت دروغگوی دغل باز 35 درصد و انچه که ملت تجربه میکنند بیش از 200 درصده
اصغر۶۴۹۶۲۳۲۰:۲۶:۳۳ ۱۳۹۷/۹/۴
زیر پنج میلیون باید ۲۵ درصد بالای پنج میلیون ۲۰ درصد
ناشناس۶۴۹۶۲۶۲۰:۲۹:۲۲ ۱۳۹۷/۹/۴
خواهش میکنم اینقدر خبر دروغ افزایش 20درصدی حقوق در سال 97 را تکرار نکنید ، به پیر به پیغمبر دولت جوری این قانون را تفسیر و اجرا کرد که بیشتر کارمندان افزایش حقوق 8درصدی و کمتر داشتند ، شاید کمتر از 5درصد کارمندان افزایش 20درصدی داشتند ، افزایش حقوق 20درصدی صرفا یه چماق رسانه ای است برای کوبیدن بر فرق کارمندان .
محسن محمدی۶۴۹۸۹۷۰۵:۵۵:۱۹ ۱۳۹۷/۹/۵
می خواستند به زعم خودشان با افزایش پلکانی عدالت ایجاد کنند. اونهم بین کارمندان. نه سابقه کار مهم شد.نه مدرک تحصیلی ونه تجربه فقط خواستند یه طوری حقوق را سال ۹۷مساوی کنند.
ناشناس۶۴۹۶۵۸۲۱:۰۱:۲۵ ۱۳۹۷/۹/۴
آقایون خوش باشند. حقوق بگیران بخصوص بازنشستگان زیر خط فقری کیلویی چند!
اكبر۶۴۹۶۸۷۲۱:۳۰:۴۸ ۱۳۹۷/۹/۴
اقایان فقط بخاطر تبلیغات این بحث غیر منطقی افزایش حقوق و دستمزد را عنوان میکنند. مملکت در حال جنک اقتصادی تمام عیار است ، تولیدات متوقف یا بسیار کم شده، سرانه تولید و سرانه درامد سیر نزولی دارد اخر با کدام عقل و کدام استدلال این حرفها را مطرح میکنند. والله حرف از افزایش نقدینکی و تولید اسکناس و دادن اسکناس بدون بشتوانه اقتصاد نیمه جان را خواهد کشت. افزایش حقوق بر مبنای تورم مربوط به کارمند دولتی است که تولید دارد نه مملکتی که درامدهایش رو به نزول است. اقا الکی توقع ایجاد نکنید فردا همین کارمندان میان تو خیابون و ازدولت تقاضای دستمزد بیشتر را خواهند کرد . دولت ابتدا باید سرانه تولید را بهبود دهد بعد به نسبت کارایی که دارد حرف از مخارج بیشتر بزند.
ناشناس۶۴۹۷۳۸۲۲:۰۷:۴۷ ۱۳۹۷/۹/۴
به محدوده سرخرمن !
ناشناس۶۴۹۸۲۶۲۳:۴۹:۰۴ ۱۳۹۷/۹/۴
من که بیکارم و سرپرست خانوار چکار کنم؟؟؟
ناشناس۶۴۹۹۲۷۰۷:۳۷:۴۴ ۱۳۹۷/۹/۵
فقط یک سوال سال گذشته متوسط حقوق کارکنان دولت 700 دلار و کارگران 250 دلار مگه نبود؟ حداقل همین حفظ بشه. الان شده یک چهارم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین