اروپا نمی‌خواهد از ادعاهای خودخواهانه ترامپ پیروی کند

گروه جهان الف،   3970904038

یک محقق و استاد دانشگاه روس درباره اثر تحریم‌های آمریکا علیه ایران، همکاری و همراهی اروپا با تهران و مسکو در حفظ برجام و نزدیک شدن جهان اسلام درپی این تحریم‌ها صحبت کرد.

دکتر «عبدالکریم تاراس چرنینکو» پژوهشگر و اندیشمند روس با بیان اینکه کشورهای اروپایی نمی‌خواهند کورکورانه از ادعاهای رئیس‌جمهور آمریکا تبعیت کنند، گفت تحریم‌ها، جهان اسلام را منسجم‌تر می‌کند.

چرنینکو طی مصاحبه با فارس در حاشیه سی‌ودومین کنفرانس وحدت اسلامی در تهران با محوریت قدس، درباره ابعاد طرح «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای فلسطین موسوم به «معامله قرن» اینگونه توضیح داد: «به نظر من هیچ طرح، نقشه، برنامه یا معامله‌ای نمی‌تواند بدون توجه به ارزش‌های اصلی بشریت موفق شود. ارزشهای اصلی انسان، ارزشهای آسمانی است که به واسطه پیامبران در کتاب‌های آسمانی به ما رسیده است».

وی با تایید اظهارات «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران در آیین افتتاحیه کنفرانس وحدت اسلامی گفت: «روحانی در سخنرانی خودش درست گفت که باید قبل از همه چیز به ارزش‌های انسان‌های سراسر جهان، به ارزش‌های پیروان ادیان الهی و ادیان توحیدی توجه کنیم و سپس بر اساس این‌ها، در سراسر صحنه‌های زندگی از سیاست تا اقتصاد و زندگی شخصی، تصمیم‌ها گرفته شود».

این اسلام‌شناس روس با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر در ایران و شهر تهران زندگی کرده، در پاسخ به این سوال که اثر تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی آمریکا علیه جمهوری اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کند، خاطر نشان کرد: «آزمون سختی بود، هم برای ملت ایران و هم برای جهان اسلام. (تحریم‌ها) بر بسیاری از کشورهای اسلامی نیز تاثیر گذاشته است. سیاست دولت آمریکا نه فقط با ایران، بلکه با تعداد زیادی از کشورهای جهان اسلام و رهبران آن در مشکل است».

دکتر چرنینکو با تاکید بر اینکه در جریان تحریم ایران، ملت‌های اسلامی نیز به یکدیگر نزدیک‌تر شدند، افزود: «بعضی کشورها که حدودا نسبت به ایران چندان رویکرد سازگاری نداشته و با سیاست‌های آن اختلاف نظر داشتند، اکنون می‌بینیم که خیلی به ایران نزدیک شده‌اند و برای آنها مشخص شد که دوست حقیقی و واقعی آنها چه کسی است».

وی  درباره اثرات مورد انتظار واشنگتن از تحریم‌ها علیه ایران، توضیح داد: «نتیجه این تحریم‌ها، آن چیزی نبود که ترامپ انتظار داشت و ما شاهد رخ دادن عکس آن انتظارات هستیم. با تمام سختی‌هایی که کشورهای مورد تحریم آمریکا، نه فقط ایران بلکه روسیه و دیگر کشورها تحمل می‌کنند، باید بیشتر به ریشه‌های معنوی نگاه کنیم. ما یعنی سراسر جهان اسلام، امت اسلامی با جمعیتی بیش از یک میلیارد نفر، به یکدیگر بیشتر نزدیک شده‌ایم».

 

این پژوهشگر مسلمان با نزدیک دانستن روزی که امت جهان اسلام، واحد و یکی شود، تصریح کرد: «برای موفقیت در این امر، این کنفرانس (وحدت اسلامی) یکی از مراحل آن جریان است و می‌توانیم به این هدف برسیم که دست در دست هم مقابل این تهدیدات (فشارهای آمریکا و استکبار جهانی) بایستیم و طبق چیزی که خداوند در قرآن شریف فرموده‌اند، ان‌شاءالله زمینه‌ساز ظهور حضرت امام زمان (عج) شویم».

چرنینکو در خصوص تاکید ایران، روسیه و اروپا برای باقی ماندن در توافق هسته‌ای، گفت: «اولا به این مسئله توجه کنید که اقتصادهایی مانند چین، روسیه، ایران و هندوستان با هم می‌توانند قدرتمندترین نیروی اقتصادی جهان باشند. آنها (اروپا) نباید فکر کنند که فقط کشورهای ما به آمریکا و غرب نیاز دارند بلکه خودشان نیز به ما نیازمند هستند، نه فقط در حوزه منابع طبیعی بلکه در تولیدات، فراورده‌های صنعتی و دیگر چیزها».

وی چرایی اینکه کشورهای اروپایی گفته‌اند در برجام می‌مانند و توافق هسته‌ای را برهم نمی‌زنند را اینگونه توضیح داد: «آنها متوجه هستند که کشورهای اسلامی و کشورهای همکار با جهان اسلام، که شاید خود مسلمان نباشند اما همکاری نزدیک با ما دارند مانند روسیه، چین و هندوستان، می‌توانند شریک تجاری و اقتصادی خوبی به نفع اروپا باشند».

این اندیشمند روس در پایان با بیان اینکه کشورهای جهان اسلام و شرکای آن می‌توانند برای آمریکا نیز سود داشته باشند، تاکید کرد: «اما واشنگتن خودش چنین چیزی را نمی‌خواهد. در اروپا اما این مسئله را به خوبی درک کرده‌اند و نمی‌خواهند از ادعاهای بی‌دلیل، اثبات‌نشده و خودخواهانه ترامپ کورکورانه پیروی کنند».

عبدالکریم تاراس چرنینکو متولد سن‌پترزبورگ، اولین پژوهشگر روسی است که نهج‌البلاغه را به زبان روسی و تاتاری ترجمه کرده است. وی همچنین ترجمه روسی کتاب‌های تفسیر المیزان، صحیفه سجادیه و مختصر میزان الحکمه را در کارنامه خود دارد.

سی‌ودومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با شعار «قدس، محور وحدت امت» امروز (شنبه 3 آذر) کار خود را در تهران با حضور بیش از ۳۰۰ اندیشمند، سیاستمدار و هنرمند از حدود ۱۰۰ کشور مختلف آغاز کرد. در کنفرانس امسال، سه کمیسیون تحت نام‌های «فلسطین و معامله قرن»، «فلسطین و قدس شریف» و «فلسطین و حق بازگشت» تشکیل می‌شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین