اتفاقات عجیب در بازار لوازم خانگی/ قیمت لوازم خارجی ۲ برابر و ایرانی ۳ برابر شد

گروه اقتصادی الف،   3970904007 ۵۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

بازار لوازم خانگی روزهای عجیبی را می‌گذراند؛ از بالارفتن قیمت دلار تا ممنوعیت واردات؛ ماجرایی که باعث شده قیمت لوازم خانگی به نسبت پارسال چندبرابر شود؛ جالب اینجاست که کسبه این بازار می‌گویند افزایش قیمت لوازم خانگی ایرانی بمراتب بیشتر از خارجی‌هاست.

تسنیم نوشت: اتفاقاتی که در چند ماه گذشته در اقتصاد ایران رخ داد باعث شد تا نه تنها بازار دچار تکانه و افت و خیز شود، بلکه اتفاقاتی را رقم زد که برای خیلی‌ها چندان منطقی به نظر نمی رسد؛ یکی از این اتفاقات در بازار لوازم خانگی افتاد؛ آنجایی که به گفته برخی از فروشندگان لوازم خانگی در بازار، رشد قیمتی لوازم خانگی ایرانی که قطعاً تاثیر ارز در قیمت‌گذاری آن به مراتب کمتر از لوازم خانگی خارجی وارداتی است، بیشتر از قیمت لوازم خانگی خارجی است.

رکود در بازار لوازم خانگی امین‌حضور/ از بسته شدن نمایندگی فروش بوش تا جمع شدن کاسبی مغازه‌های جزء

بازار امین حضور را شاید بتوان بازار اصلی لوازم خانگی در تهران نامید؛ بازاری که نوسانات قیمت ارز در ماه‌های اخیر و ممنوعیت واردات لوازم خانگی در کشور از اوایل سال جاری، قیمت لوازم خانگی را به شدت تحت تاثیر قرار داده تا جاییکه برخی از مغازه‌دارن و کسبه این بازار، مدعی‌اند به واسطه افزایش قیمت لوازم خانگی و کاهش قدرت خرید مردم از یک سو،‌ و از سوی دیگر نبود کالا به دلیل ممنوعیت واردات، بازار لوازم خانگی به قدری کساد و راکد شده که تعداد قابل توجهی از مغازه‌دارها و حتی نمایندگی‌های لوازم خانگی در سه راه امین حضور مجبور به بستن مغازه‌های خود شده‌اند. این موضوع را خیلی از کسبه این بازار می‌گویند و یکی یکی آدرس مغازه‌هایی را که در همین مدت بسته‌اند نشان می‌دهند؛ از نمایندگی بزرگ بوش تا مغازه‌های کوچکتر که نتوانسته‌اند در این وضعیت دوام بیاورند. یکی یکی پاساژهایی را نشان می‌دهند که فقط مغازه‌های جلویی آن‌ها باز است و مابقی بسته شده و در این شرایط وضعیت کاسب‌هایی که مغازه‌هایشان اجاره است از همه بدتر.

وقتی جنس در بازار نیست، قیمت واحد هم وجود ندارد

یکی از نمایندگی‌های فروش لوازم خانگی خارجی می‌گوید: اوضاع بازار لوازم خانگی به قدری خراب است که هم مشتری‌های ما به دلیل نوسانات قیمتی و هم بخاطر کاهش توان خرید، تمایلی به خرید ندارند؛ مثلا ماشین لباسشویی را در همین مدت از 3 میلیون تومان به 7 میلیون تومان رسید یا بفروشیم. یا ظرفشویی که تا یک ماه پیش 4 میلیون و 800 هزار تومان بود، الان 9 میلیون قیمت خورده؛ خب در این شرایط اوضاع ما چطور باید باشد؟ بیشتر از 10 روز است که ما هیچ جنسی را فاکتور نکردیم.

او می‌گوید: این وضعیت برای ما هم عذاب آور است چون 80 درصد مشتری‌های ما خانواده‌هایی هستند که برای تامین جهیزیه و لوازم اولیه زندگی‌شان به بازار آمده‌اند ولی وقتی قیمت‌ها را می‌بینند دست خالی از مغازه بیرون می‌روند؛ جالب اینجاست که اغلب تصور می‌کنند مغازه‌دارها قیمت را بالا می‌برند و می‌گویند چطور وقتی قیمت دلار بالا می‌رود شما قیمت‌ها را بالا می‌برید ولی حالا که پایین آمده، قیمت‌ها کم نمی‌شود؟ در حالی که در بازار لوازم خانگی خارجی، عمده افزایش قیمت‌ها به دلیل ممنوعیت واردات لوازم خانگی و نبود جنس در بازار است. الان فروشنده‌ای که جنس خارجی می‌فروشد، موجودی انبارش را می‌فروشد؛ برای همین هم هست که نه تنها قیمت یک جنس از یک برند در تهران و شهرستان متفاوت است بلکه در همین بازار هم مغازه به مغازه، قیمت یک جنس متفاوت است.

بازار لوازم خانگی ایرانی بدتر از لوازم خانگی خارجی/ قیمت لوازم خانگی ایرانی 3 برابر شد

اما ماجرای بازار لوازم خانگی منحصر به لوازم خانگی خارجی نیست و اوضاع در بازار لوازم خانگی بدتر از خارجی‌ها است؛ یکی از کسبه این بازار می‌گوید: نوسان قیمت لوازم خانگی داخلی اگر بیشتر از خارجی‌ها نباشد کمتر نیست؛ چون به گفته خودشان، لوازم و قطعات اجناس آن ها هم از خارج وارد می‌شود و در ایران فقط مونتاژ می‌شود. اکثر قطعات لوازم خانگی ایرانی هم چینی است و مثلاً یخچالی که حدود یک میلیون و 100 هزار تومان بود الان بیش از 3 میلیون تومان شده.

او که مدعی است 30 سال است در بازار امین حضور کار کرده و حالا فقط لوازم خانگی ایرانی در مغازه‌اش دارد می‌گوید: قیمت لوازم خانگی ایرانی در بازار به نسبت سال گذشته تقریباً 3 برابر شده است. یک روز کارخانه می‌گوید ورق گران شده، یک روز قیمت مواد پتروشیمی بالا رفته و یک روز می‌گویند رنگ نداریم. این تازه منهای کمپروسور و ال‌ای‌دی و قطعاتی است که از خارج کشور وارد می‌شود.

شرکت‌های ایرانی تولیدکننده لوازم خانگی هر هفته قیمت‌ها را بالا می‌برند

اصلا هیچ نشانه‌ای از پایین آمدن قیمت در بازار نیست؛ حتی در این چند وقت که قیمت دلار پایین آمده، لوازم خانگی ایرانی برعکس عمل کرده اند و افزایش قیمت داشته‌اند و شاید در همین چند هفته 10 تا 15 درصد قیمت لوازم خانگی ایرانی گران‌تر شد. 

وضعیت بازار به قدری بد است و فروش به اندازه‌ای پایین آمده که ما به جای سود 10 درصدی که مصوب اتحادیه است، مجبوریم اجناسمان را با سود 2 تا 3 درصدی بفروشیم چون در این شرایط، بازار کشش سود بیشتر را ندارد و مشتری‌ها همین مقدار هم توان خرید ندارند.

من به عنوان کاسب جزء این بازار سال پیش حداقل در هفته 20 قلم جنس فاکتور می‌کردم ولی الان در ماه 10 قلم فروش هم نداریم.

یکی دیگر از ایرانی فروش‌های بازار امین حضور که دل پری از شرکت‌های تولیدکننده ایرانی دارد می‌گوید: نوسان قیمت شرکت‌های داخلی به قدری زیاد است که اصلا قابل پیش بینی نیست؛ در این مدت شرکت‌های تولید لوازم خانگی تقریباً هر هفته افزایش قیمت داشته‌اند و این در حالی است که ما و فروشنده‌های لوازم خانگی داخلی بارها برای فروش جنسی که قیمتش به یکباره و بدون اطلاع بالا رفته، ضرر کرده‌ایم و هیچ کس هم جوابگو نیست.

اختلاف قیمت لوازم خانگی ایرانی و خارجی تنها 4 درصد است/ ترفند شرکت‌های ایرانی برای سود بیشتر/ هیچ نظارتی بر تولیدکننده‌های داخلی نیست

او می‌گوید: دو هفته پیش همه برندهای معروف ایرانی قیمتشان را 15 تا 20 درصد افزایش دادند؛ حالا نگاه کنید من و امثال من که جنس را با قیمت قبلی فروختیم و حالا مجبوریم برای خرید همان جنس 20 درصد پول بیشتر بدهیم چقدر ضرر می‌کنیم. جالب این است که هیچ نظارتی بر شرکت‌های داخلی وجود ندارد و در برخی لوازم خانگی بزرگ مثل لباسشویی، توان قیمت جنس ایرانی و خارجی تنها 200 هزار تومان است؛ خب وقتی مشتری می‌بیند لباسشویی ایرانی 5 میلیون است و مشابه کره‌ای آن 5 میلیون و 200 هزار تومان، چرا باید جنس ایرانی بخرد؟ خب معلوم است این قیمت‌ها اصلا معقول نیست.

او با گلایه از نبود نظارت بر شرکت‌های ایرانی در بحث هزینه‌های تولید و نحوه توزیع محصولاتشان می‌گوید: از یک طرف افزایش قیمت‌ها در مورد لوازم خانگی ایرانی غیرمنطقی است و اساساً‌ با توجه به سهم ارزبری آن‌ها نباید این میزان افزایش قیمت داشته باشند، از طرف دیگر در نحوه توزیع محصولات نیز این شرکت‌ها ترفند خاصی را در پیش گرفته اند؛ شما به یکی از نمایندگی‌های شرکت‌های داخلی مراجعه کنید؛ وقتی جنسی را می‌خواهید می‌گویند موجودی نداریم ولی جالب اینجاست که همان جنس با همان برند و رنگ مورد نظر شما در بازار به وفور وجود دارد؛ این یعنی شرکت تولیدکننده برای اینکه بتواند سود بیشتری داشته باشد، به جای ارائه محصولش در نمایندگی با قیمت مصوب، آن را گرانتر به مغازه‌دار می‌دهد و همین می‌شود که شما آن جنس را در نمایندگی تولیدکننده‌اش پیدا نمی‌کنید ولی در بازار چرا. این جنس‌ها کجا رفته؟ چرا به  نمایندگی خودش نمی‌دهد؟

نمایندگی‌ فروش معروفترین برند کره‌ای لوازم خانگی: قیمت‌ها به نسبت پارسال حداکثر دو برابر شده/ فروشمان یک دهم سال گذشته

مالک یکی از نمایندگی‌های فروش معروفترین برند کره‌ای لوازم خانگی در بازار امین‌حضور با تاکید بر کم شدن توان و قدرت خرید مردم در ماه‌های اخیر می‌گوید: قطعا طی این مدت میزان فروش ما کم شده و این طبیعی است چون قدرت خرید مردم کاهش داشته است.

او می‌گوید: در این مدت به جرات می‌توانم بگویم میزان فروش ما به نسبت سال گذشته، یک دهم شده و این در حالی است که میزان ورود کالا هم کم شده است. این در حالی است که قیمت کالاهای ما با توجه به افزایش قیمت ارز در این مدت، حداکثر دو برابر شد ولی بدلیل آنکه کالاهای ما مشمول تعرفه قیمت‌گذاری است و نظارت بسیار دقیقی در نحوه توزیع وجود دارد و سیاست شرکت، رساندن محصول به دست مصرف‌کننده واقعی است، قیمت‌های ما نسبت به سایر کالاهای مشابه به مراتب رشد قیمت کمتری داشته است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۴۸۸۶۳۰۶:۴۵:۱۸ ۱۳۹۷/۹/۴
کم کم مردم عادت میکنند
ناشناس۶۴۹۳۳۶۱۴:۵۹:۴۱ ۱۳۹۷/۹/۴
دلیل گرانی تولیدات داخلی کاملا مشخص است. ما اصلا هیچ صنعت مستقلی نداریم. تمام اجزای حتی ساده لوازم خانگی به نوعی، وارداتی هستند. مثلا میگوییم ما فلان محصول را تولید میکنیم که ۹۵ درصد وزنش در داخل تولید شده ولی آن ۵ درصد همان بخش اصلی محصول است که وارداتی است و ۹۵ درصد بقیه هم در محل تولید خود از این ۵ درصدها دارند. مثلا تولید ورق فولادی ۹۰ درصد داخلی و ۱۰ درصد وابسته به واردات است و قص علی هذا
ناشناس۶۴۹۳۶۳۱۵:۳۵:۳۶ ۱۳۹۷/۹/۴
ایران بخش تولید کننده ملی واقعی نداره. همه مثلا تولید کننده ها در ایران بدنبال انحصار هستند. صنعت ماشین سازی و حالا هم صنعت تولید لوازم خانگی که چیزی نیست جز انحصار مونتاژ و قیمتها را مانند خودرو با توجه به کیفیت بیشتر از نمونه خارجی ان می فروشند چون رقابتی نیست. در کشاورزی هم همه بدنبال انحصار هستند چون هرگز نمی توانند با تولید خارجی که نتیجه رقابت سالم است رقابت کنند و بدنبال حداکثر سود از بازار انحصاری در ایران هستند
ناشناس۶۴۹۷۳۶۲۲:۰۷:۰۰ ۱۳۹۷/۹/۴
بهترین کار خرید کالای خارجی هست تا تولید کنندگان ایرانی بخود آیند قیمت محصولات خود را پایین بیاورند حداکثر قیمت کالای ایرانی باید یک سوم قیمت کالای خارجی باشد
ناشناس۶۴۸۸۸۷۰۷:۳۴:۴۴ ۱۳۹۷/۹/۴
شک نکنید همه چیز تابع دلار است حتی برق و گاز و آب و بنزین، مگه نمی بینید هر روز دولت میگه بنزین باید به قیمت فوب باشد
ناشناس۶۴۹۴۶۱۱۷:۲۷:۵۲ ۱۳۹۷/۹/۴
در سال 90 که دلار 4 برابر شد همه کالاها و خمات 4 برابر شد الان 3 برابر شده تمام کالاها 3 برلبر میشوند هیچ استثنایی هم ندارد روی همه چیز اثر میذاره من الان وسایل مورد نیازم همه 3 برابر شده اند.
مهدی۶۴۸۹۰۶۰۸:۰۷:۳۹ ۱۳۹۷/۹/۴
یک فروشنده: دو هفته پیش همه برندهای معروف ایرانی قیمتشان را 15 تا 20 درصد افزایش دادند؛ حالا نگاه کنید من و امثال من که جنس را با قیمت قبلی فروختیم و حالا مجبوریم برای خرید همان جنس 20 درصد پول بیشتر بدهیم چقدر ضرر می‌کنیم. آقای فروشنده محترم: شما هیچ ضرری متحمل نشدید. شما جنس قبلی را باقیمت خیلی خیلی پایین تری خریدید و با سود خیلی خوبی فروختید. والان هم هر جنسی با هر قیمتی بخرید، باز هم همان جنس را با سود خیلی خوبی خواهید فروخت. خوب حالا ضرر خود را به مردم نشان دهید. چرا دروغ میگویید؟؟؟؟؟؟؟؟ یکی از دلایل افزایش بی رویه قیمتها همین فرضیه غلطی است که فروشندگان (دلالان) برای توجیه گران فروشی خود میکنند. شما اجناس را برای فروش مجدد میخرید, نه برای انبار و احتکار. مثلا یخچال میخریدید یک میلیون و میفروختید یک و سیصد. الان باید همان یخچال را بخرید دو میلیون و بفروشید دو و نیم میلیون, خوب اینکه همش شد سود برای شما.اقا جان شما نباید یخچالی را که یک میلیون خریدید الان بفروشید دو و نیم میلیون. این میشود احتکار و اجحاف و گران فروشی. همین پدیده ای که الان با آن رویرو هستیم. شما جنس قبلی خود را نمیفروشید تا آنرا با سودهای نامشروع چندصد درصدی، یعنی چند برابری بفروشید. این یعنی تقلب و احتکار و گرانفروشی و کسب مال حرام.
ناشناس۶۴۹۶۰۳۱۹:۵۱:۱۰ ۱۳۹۷/۹/۴
استدلال غلطیه. با دوتا بالا رفتن قیمتها به این صورت، اصل سرمایه بابا میشه پوچ و دیگه قادر نخواهد بود جنسی تهیه کند.
ناشناس۶۴۹۹۰۶۰۶:۵۰:۵۸ ۱۳۹۷/۹/۵
وقتی آن محصول را ۱.۳۰۰ فروخت باید آن ۳۰۰تومن سود را برای نان خانواده خود به خانه ببرد اما در مثال شما باید ۷۰۰تومن هم رویش بگذارد تا بتواند همچنان به کاسبی ادامه دهد. یعنی کاسب هم برای حفظ ارزش سرمایه فروش خود ناچار است دائما سرمایه ریالی خود را افزایش دهد تا ورشکست نشود و در این مدت سودی نمیکند
ناشناس۶۴۸۹۱۵۰۸:۲۳:۲۴ ۱۳۹۷/۹/۴
تصمیم گیرندگان مملکتی فکری بکنند و وضعیت و عمق فاجعه را ببینند. سیل ویرانگری که با تدبیر باید جلویش را گرفت را نباید بدترش کرد.
بیگی29۶۴۸۹۳۷۰۸:۵۶:۳۶ ۱۳۹۷/۹/۴
مگرمواد پتروشیمی،آهن،آلومینیوم و فلزات رنگی که تولید داخل هستند با افزایش چند برابری قیمت ،صنعت ساختمان و سایر صنایع را بامشکل مواجه نکرده اند؟ اینها تحریم های داخلی هستند که کاری تر از تحریم های خارجی مردم را در فشار قرار میدهند و نخستین اثر آن ایجاد بیکاری و تعطیلی صنایع است.
ققنوس۶۴۸۹۵۲۰۹:۲۰:۰۱ ۱۳۹۷/۹/۴
من می دانم در این مواقع مسولان چه کاری انجام میدن فردا میرن به صورت ضربتی چند دلال و مغازه دار لوازم خانگی دستگیر می کنند بعد از داخلشون یه سلطان لوازم خانگی پیدا میکنن و در اخر به ان فرد چند سال زندان میدهند و به مردم هم وعده میدهند که صبر کنین که ارزان خواهد شد واین داستان ادامه دارد..........
ناشناس۶۴۸۹۵۵۰۹:۲۲:۰۸ ۱۳۹۷/۹/۴
خب چی شد این بودشعارامسال باباوجدان خوب چیزیه دولت ول معطله نهادهای نظارتی هم که هیچ فقط بعدمیگن تحریم ها هیچ اثری نداره
ناشناس۶۴۸۹۵۶۰۹:۲۳:۰۹ ۱۳۹۷/۹/۴
سال قبل جهیزیه دخترم 60میلیون شد درحال حاضر آن ضریب 3شده است یک جهیزیه متوسط 150تا180میلیون می شود اگر فکری به حال کشور نکنند درآینده جوانان با ازدواج باید خداحافظی کنند درنتیجه لوازم خانگی ها تالارهای عروسی و... ورشکست خواهند شد البته میدونم که این رو درسایت نمی گذارین
ناشناس۶۴۹۷۷۱۲۲:۳۶:۰۴ ۱۳۹۷/۹/۴
بعد طرف با افتخار میگه ما فلان کردیم و فلون و طلاق در کشور فلان درصد کاهش یافته!!! بابا اگه راست میگی در کنارش کاهش آمار ازدواج رو هم بگو.
ناشناس۶۴۹۰۰۰۰۹:۵۸:۴۸ ۱۳۹۷/۹/۴
یکی از اقوام ما یک پسر و یک دختر عقد کرده داره که هر دو نمی تونن ازدواج کنن چون هم داماد با افزایش شدید اجاره ها توان پرداخت اجاره خانه نداره هم خانواده عروس توان تهیه جهیزیه با این قیمتها خانواده ها قبل عقد کاملا آماده بودند ولی با بالا رفتن قیمتها حساب و کتابهاشون به هم ریخت چند روز پیش رسما به فامیل اعلام کردند که مراسم نخواهند داشت نا از تماسها و سوال و جواب مداوم فامیل نجات پیدا کنند خیلی اوضاع سخت شده شما فکر کن این فامیل ما فقط یک دختر و یک پسر داره و سالها در آرزوی عروس و داماد کردن فرزندانش بوده ولی الان حتی توان یک مراسم سبک را هم نداره خدا لعنت کنه مسببین این اوضاع را امیدوارم عزادار فرزندانشون بشن که این همه گره و مشکل و ناامیدی برای فرزندان مردم این مملکت درست کردن
ناشناس۶۴۹۶۶۳۲۱:۰۳:۳۶ ۱۳۹۷/۹/۴
آمین یارب العالمین
ناشناس۶۴۹۰۳۳۱۰:۲۶:۰۷ ۱۳۹۷/۹/۴
فقط مختص لوازم خانگی نیست همه کالاها حداقل دوبرابر شده اند ،نمیدانم به چه منطقی ولی متاسفانه اتفاقی است که افتاده.حتی تولید کننده ایرانی که ما برایش دل میسوزاندیم ترجیح میدهد کالایش را با دلار عوض کند تا اینکه به هموطنش با سود معقول بفروشد.
ناشناس۶۴۹۰۴۲۱۰:۳۰:۴۸ ۱۳۹۷/۹/۴
این هم از عاقبت حمایت از کالای ایرانی. وقتی تولید کنندها درست کار نمیکنند چه توقعی از مردم دارند که از کالاشون حمایت بشه.
ناشناس۶۴۹۰۴۶۱۰:۳۲:۲۵ ۱۳۹۷/۹/۴
بله درست به همین خاطر ه که دولت تو طرح بودجه ی سال 98افزایش حقوق 20درصدی رو هم زیاد می دونع و تورم زا می دونه همه جیز و همه کس 3-4برابر بیشتر پول می گیرن از مردم ولی تورم بالا نمی ره اما وقتی به بحث افزایش حقوق میاد دولت ناتوان میشه
علي۶۴۹۰۶۰۱۰:۴۱:۱۱ ۱۳۹۷/۹/۴
علت افزایش بیش از حد قیمت کالاهای داخلی مشکل واردات مواد اولیه هست که دیگه با این قوانین جدید نمیشه وارد کرد، باز هم جنس وارداتی بیش از تولید داخلی میصرفه.
ناشناس۶۴۹۰۷۷۱۰:۵۳:۰۵ ۱۳۹۷/۹/۴
کاش مهندسان توانمند سپاه که طوفان تولید میکنند لوازم خانگی هم تولید کنند
ناشناس۶۴۹۳۷۴۱۵:۴۵:۲۱ ۱۳۹۷/۹/۴
بعد آقازاده ها وژنهای ذخایر انقلاب چطور نون بخورند و بعدش اون مسئولین نمیگن نظامی ها نیان تو اقتصاد
ناشناس۶۴۹۰۹۹۱۱:۰۹:۲۳ ۱۳۹۷/۹/۴
چشم مسئولان بااین بدبختی ومشکلاتی که برای مردم درست کردن روشن .انتظاردارن جوونا ازدواج کنن وبچه داربشن.
رضا۶۴۹۱۲۰۱۱:۳۳:۲۶ ۱۳۹۷/۹/۴
برادر واردات لوازم خانگی خارجی ممنوع شده است پس انچه معامله می شود موجودی انبار قبلی است و قیمت ان سندیت ندارد اما لوازم ایرانی با نرخ روز تولید می شوند که هزینه تولید انها واقعی است و در صورت دخالت در قیمت گزاری در کنار افزایش هزینه تولید ،کارخانجات انها به سرنوشت کارخانجات صنعت خودرو دچار می شوند که در استانه تعطیلی کامل هستند.
رضا۶۴۹۱۲۱۱۱:۳۴:۰۳ ۱۳۹۷/۹/۴
" علی برکت الله "
ایمان۶۴۹۱۳۹۱۱:۵۹:۱۲ ۱۳۹۷/۹/۴
چرا دولت سیاست عدم ورود محصولات لوازم خانگی را در پیش گرفته و کسی به آن اعتراضی ندارد؟ آقای دکتر توکلی و دیدبان عدالت و شفافیت چرا کاری برای مردم انجام نمی دهند.این عدم ورود کالا عین رانت و بی عدالتی است.
ناشناس۶۴۹۱۴۹۱۲:۱۰:۰۴ ۱۳۹۷/۹/۴
با این حساب جنس خارجی بخریم با صرفه تر است
ناشناس۶۴۹۱۵۲۱۲:۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۹/۴
قیمت دلار هم صوری و با فشار پایین نگه داشته شده اشتباهی فاحش که تمام روسای بانک مرکزی هر شخصی که باشد تکرار میکند و باعث سونامی بعدی میشن
ناشناس۶۴۹۴۶۳۱۷:۲۹:۰۲ ۱۳۹۷/۹/۴
اگر عرضه ای از سوی مسئولین بانک مرکزی بود شرایط به گونه ای می شد که هر روز وضعیت اقتصادمان بهتر می شد ولی با امثال سیف و دیگران فقط شرایط برای چپاولگران اقتصاد مملکت بازتر می شود.
ناشناس۶۴۹۷۲۵۲۲:۰۱:۱۲ ۱۳۹۷/۹/۴
این دولت خودش عامل بالا رفتن دلار هست.. اونوقت با زور دلار رو پایین نگه داشتن! بازار ایران مملو از فساد و خیانت هست... قیمت دلار با هیچ عقل و علنی بیشتر 8 تومن نیست اونوقت تو میگی با فشار شده 13 تومن! بی ارز ترین پول جهان یعنی دلار ارزشش خیلی پایین تر از این حرفا ست و به خاطر قلدری آمریکا سر پا هست
ناشناس۶۴۹۱۵۸۱۲:۱۷:۴۶ ۱۳۹۷/۹/۴
گران فروش وغارتگرند
ناشناس۶۴۹۱۶۵۱۲:۲۲:۴۲ ۱۳۹۷/۹/۴
بزرگترین ظلم را خودمان به خودمان می کنیم . جنس ایرانی چرا گران شد ؟ برای اینکه فلان مدیر کارخانه که سالی دو بار می رفت اروپا یا آقا زاده اش در خارج دارد مثلا" درس می خواند حالا حساب می کند در آمدش حداقل باید 3 برابر شود و می خواهد این پول را از کارگر و کارمندی بگیرد که در آمدش پشیزی زیاد نشده است . من حاضرم پول بابت جنس اروپایی و آمریکایی بدهم ولی به جنس ایرانی ندهم چون می دانم حداقل قسمتی از آن پول صرف تحقیق و افزایش کیفیت محصول می شود .
ناشناس۶۴۹۱۷۰۱۲:۲۶:۴۲ ۱۳۹۷/۹/۴
بعد حقوق کارگر 20 درصد زور میزنن بیشتر میکنند! کارگر روز بروز فقیر تر
رضا۶۴۹۳۲۱۱۴:۴۴:۳۳ ۱۳۹۷/۹/۴
برادر در سایه درایت مسیولین کشور مملکت هر روز فقیر تر می شود و درامد ملی کاهش می یابد ان وقت شما می خواهی فقیر تر نشوی،کی می فهمی سرنوشت شما تابع سرنوشت مملکت است
ناشناس۶۴۹۱۸۰۱۲:۳۴:۴۸ ۱۳۹۷/۹/۴
اقتصاد بیمار+ رهاسازی اقتصاد+سودجویی بی حد و‌حصر تولید کننده+ فراموش کردن خدا=وضع حاضر
amin۶۴۹۱۸۹۱۲:۴۷:۳۱ ۱۳۹۷/۹/۴
هررررگونه داخل سازی بدون ضابطه همین میشه مانند اتومبیل اینبار به لوازم خانگی سرایت کرده بهمین سادگی واردات ممنوع اگرم بیاد گمرکی بالا تولید کننده داخلی سوار بر اسب مراد خود بزودی شاهد لیزینگ و پیش فروشهای بیشتر لوازم خانگی خواهیم بود متاسفانه
ناشناس۶۴۹۲۱۹۱۳:۱۷:۳۹ ۱۳۹۷/۹/۴
این تازه اول داستان است
ناشناس۶۴۹۲۵۱۱۳:۴۲:۲۸ ۱۳۹۷/۹/۴
تازه جناب نماینده با کلی منت تقاضای افزایش 25 درصدی حقوق را برای سال 98 کرده!!!
ناشناس۶۴۹۲۷۰۱۳:۵۳:۴۰ ۱۳۹۷/۹/۴
احتیاجی به دشمن نداریم؟؟؟؟خودمون داریم خودمونو تحریم میکنیم....بعضی ایرانی جماعت خیلی .........
مهدی امینی۶۴۹۲۹۲۱۴:۱۵:۵۲ ۱۳۹۷/۹/۴
متاسفانه در حال حاضر هر کس که تو دستش جنسی داشته باشه حالا هر چی میخواد باشه از لوازم خانه گرفته تا بقالی و خواربار فروش و میوه فروش و پوشاک و ... به بهانه 3 برابر شدن دلار جنس رو سه برابر میفروشه و دولت و نهادهای دولتی هم انگار نه انگار! پس از خدا نمیترسید ؟ متاسفانه مسئولین کوته فکر و دنیا طلب قهر خدا رو اندازه چارچوب ذهن خودشون میدونند !غافل از اینکه قهر و تقاص خدا عین ذاتش بی نهایته ولی افسوس از مسوولینی که مردم همه اموراتشونو به اونا سپردن.
عماد۶۴۹۳۲۸۱۴:۵۲:۲۸ ۱۳۹۷/۹/۴
اینها نتیجه قلع وقمع تولید طی سالهای وفور نفتی است
ناشناس۶۴۹۳۷۰۱۵:۴۲:۳۸ ۱۳۹۷/۹/۴
»من به عنوان کاسب جزء این بازار سال پیش حداقل در هفته 20 قلم جنس فاکتور می‌کردم ولی الان در ماه 10 قلم فروش هم نداریم." به این جمله دقت کنید چه نتیجه میگیریم 75 درصد کاهش فروش ی فروشنده جز در ماه یعنی قدرت خرید 75 درصد جامعه از بین رفته ولی مسئولین هنوز در خواب غفلتند ... بهوش بیاید دوستان ....
علی طباطبایی۶۴۹۳۷۸۱۵:۵۰:۰۳ ۱۳۹۷/۹/۴
(( امثال من که جنس را با قیمت قبلی فروختیم و حالا مجبوریم برای خرید همان جنس 20 درصد پول بیشتر بدهیم چقدر ضرر می‌کنیم. )) آقای فروشنده، شما ضضرری نکرده ی بلکه سود 20/ ککمتری برده ای . ضرر را خریدار بیچاره می دهد . شما گران می خری و گران تر می فروش. اما از اینکه قدرت خرید اصل سرمایه ات پایین تر آمده است، درست است ولی ضرر نکرده ای.
ناشناس۶۴۹۴۵۱۱۷:۱۶:۲۷ ۱۳۹۷/۹/۴
حداقل حقوق کارگر را هم سه برابر کنند.
ناشناس۶۴۹۴۸۸۱۷:۵۴:۰۶ ۱۳۹۷/۹/۴
ما لوازم خانگی ایرانی نداریم اینها همش چینی یا اروپایی که اینجا مونتاژ میشه
ناشناس۶۴۹۵۴۴۱۸:۳۷:۵۷ ۱۳۹۷/۹/۴
پس چطور قراره حقوق کارمندا رو 25 درصد زیاد کنن ؟ اگر می تونن به کارخونه ها دستور بدن قیمت ها رو فقط 25 درصد زیاد کنن
ناشناس۶۴۹۵۵۸۱۸:۵۲:۰۵ ۱۳۹۷/۹/۴
دولت که میگه مردم تلاش مسیولان را میبینند و همه چی تحت کنترله...علی برکت الله
عوامی۶۴۹۶۰۷۱۹:۵۷:۰۰ ۱۳۹۷/۹/۴
اینکه چون به قیمت پائین تری خریده حالا که اجناس گرون شده باید با همان قیمت قبلی بفروشه، استدلال درستی نیست. احتکار و اجحاف و گرانفروشی هم مقوله های متفاوتی هستند که البته مقصر اصلی آن نوسانات ارزش پول ملی است که دولت غیر مسئول مرتکب آن میشود. هر کسی حق دارد از اموال خود محافظت کند والا میشن مثل من و تو که دولت دست میندازه تو جیبشون و خالیش میکنه و کاری هم نمیتونی بکنی.
ناشناس۶۴۹۷۷۴۲۲:۳۷:۳۸ ۱۳۹۷/۹/۴
نفر بعدی درصف اعدامها یحتمل سلطان لوازم خانگی خواهد بود هوررررررااااااا لوازم خانگی ارزون میشه مثل سکه و دلار
ناشناس۶۴۹۸۲۴۲۳:۴۸:۰۰ ۱۳۹۷/۹/۴
انگار دستنانی در کار هست که شدیدا مایل است نارضایتی عمومی بالا رفته و مردم را به کف خیابانها بکشاند...
ناشناس۶۴۹۸۲۷۲۳:۵۰:۳۱ ۱۳۹۷/۹/۴
اجناس توسط کامیون یا وانت به مرز عراق منتقل میشود و آنجا خریداران با قیمتی دلاری آنها را میخرند.. دلیل کمبود و گرانی لوازم خانگی این است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. کمی دیر نیست؟

    12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    23. اسراییل چه باید بکند؟ 

    24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین