دانستنی هایی برای خرید گوشی تلفن همراه

گروه فناوری الف،   3970901093

اجرای کامل طرح کددار کردن گوشی های تلفن همراه در کشور که سبب توقف واردات قاچاق آن شد، الزام هایی را برای خریداران گوشی های تلفن همراه ایجاد کرد تا بدون آنکه متحمل خسارت شوند، کالای خود را تهیه کنند.

دانستنی هایی برای خرید گوشی تلفن همراه

به گزارش ایرنا، بالا بودن سهم واردات غیررسمی و قاچاق از بازار تلفن همراه کشور، دولت دوازدهم را بر آن داشت تا طرح کددار کردن گوشی های تلفن همراه یا رجیستری را اجرایی کند.

پیش از اجرای طرح رجیستری در کشور فقط 2 میلیون دستگاه گوشی تلفن همراه از طریق مبادی رسمی وارد می شد و سهم سایر روش های وارداتی از جمله واردات همراه مسافر 2 میلیون و 300 هزار دستگاه در سال بود. مرحله عملیاتی طرح کددار کردن گوشی های تلفن همراه (رجیستری) از اواخر مهر پارسال با هدف ساماندهی ورود گوشی ها به کشور و مبارزه با قاچاق آن، آغاز شد؛ حدود 9 ماه پس از اجرای این طرح که همه نشان های تجاری بازار را در بر گرفت، «محمدعلی اسفنانی» مدیرکل تعزیرات استان تهران در تیر ماه امسال آن را طرحی موفقیت آمیز دانست که می توان اجرای آن را برای دیگر کالاهای وارداتی اجرا کرد.

سرانجام «محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اواخر مرداد ماه امسال اعلام کرد: میزان واردات گوشی قاچاق به صفر رسیده است.

اکنون که یک سال از اجرای طرح رجیستری در کشور می گذرد و روند اجرای طرح هچنان فعال است و خریداران گوشی های تلفن همراه باید در هنگام خرید دقت کنند تا کالایی خریداری کنند که روی شبکه ایران تعریف شده و از طریق قانونی وارد کشور شده باشد. اما پرسش اینجاست که خریداران باید به چه نکاتی در هنگام خرید گوشی تلفن همراه توجه کنند.

** خرید گوشی نو از فروشگاه های داخلی
خریداران باید نسبت به استعلام اصالت شناسه گوشی تلفن همراه قبل از پرداخت هزینه از طریق شماره گیری #۷۷۷۷* (گزینه استعلام اصالت) و یا از طریق شماره پیامکی ۷۷۷۷ اقدام کنند. نکته مهم دیگر که باید مورد توجه قرار گیرد، اطمینان از وجود کارت خدمات پس از فروش (گارانتی) و کد فعال سازی غیرقابل رویت درج شده روی کارت خدمات پس از فروش به همراه جعبه گوشی توسط خریدار است.

پس از حصول اطمینان از قانونی بودن و نو بودن گوشی و خرید، انجام عملیات فعالسازی از طریق شماره گیری #۷۷۷۷* (گزینه فعالسازی) و یا از طریق سایت همتا hamta@ntsw.ir انجام شود.

** خرید گوشی دست دوم
چنانچه افرادی می خواهند نسبت به خرید گوشی تلفن همراه کار کرده اقدام کنند، ابتدا باید اصالت شناسه گوشی تلفن همراه را قبل از پرداخت هزینه از طریق شماره گیری #۷۷۷۷* (گزینه استعلام اصالت) و یا از طریق پیامک ۷۷۷۷ استعلام کنند. پس از آگاهی از اصالت شناسه گوشی، خریداران باید نسبت به انجام عملیات انتقال مالکیت از فروشنده به خریدار از طریق شماره گیری #۷۷۷۷* و انتخاب گزینه انتقال مالکیت و یا از طریق ورود به سایت همتا (توسط فروشنده) اقدام کنند، رعایت این مورد توسط فروشنده الزامی است.

پس از آنکه فرایند انتقال مالکیت به درستی انجام شد، پیامک حاوی کد فعالسازی به شماره تلفن خریدار ارسال می شود و از این پس انجام عملیات فعالسازی توسط خریدار باید انجام شود.

خریداران باید بدانند در صورتی که برای گوشی های قدیمی و یا گوشی هایی که قبل از طرح فعال بوده اند، اقدام به انتقال مالکیت می کنند، باید در ابتدا شناسه دستگاه از طریق شماره گیری #۷۷۷۷* و یا در سایت همتا گزینه افزودن دستگاه، در کارتابل فروشنده و یا انتقال دهنده ثبت شود و سپس عملیات انتقال مالکیت انجام شود.

** گوشی‌های دو سیم کارته که یکی از اسلاتها غیر فعال است
خریدار باید از قانونی بودن دستگاه از طریق استعلام اصالت شناسه های گوشی تلفن همراه از طریق شماره گیری #۷۷۷۷* (گزینه استعلام اصالت) و یا از طریق پیامک ۷۷۷۷ و یا سایت همتا مطمئن شود.

در صورتی که در پاسخ استعلام یکی از شناسه ها قانونی (ثبت شده) و دیگری غیرقانونی (ثبت نشده باشد)، فرد می بایست از طریق ورود به سایت همتا (با شماره تلفن مورد استفاده در اسلات قانونی) و انتخاب گزینه ب (مدیریت دستگاه) و گزینه افزودن دستگاه اقدام به وارد نمودن هر دو شناسه گوشی و ثبت آن کند؛ یا از طریق شماره گیری #۷۷۷۷* (گزینه افزودن دستگاه) اقدام به ثبت هر دو شناسه کند.

** ثبت گوشی تعمیری
برای گوشی هایی که به تعمیرگاه فرستاده می شوند نیز لازم است با شماره ای که در گوشی استفاده می شده است، به سایت همتا مراجعه شود. پس از انتخاب گزینه مدیریت دستگاه و حصول اطمینان از وجود شناسه قدیمی دستگاه در کارتابل فرد، در صورت نبود شناسه قدیمی دستگاه با انتخاب گزینه افزودن دستگاه باید در ابتدا شناسه قدیمی در کارتابل ثبت شود و سپس انتخاب گزینه ثبت گوشی تعمیری و اظهار IMEI (شناسه) قبلی و IMEI جدید و اقدام به ثبت گوشی تعمیری و جایگزین نمودن شناسه جدید با شناسه قدیمی شود.

** فرآیندهای ثبت گوشی پستی
انجام این مراحل نیز برای گوشی که از طریق پست تهیه شده، ضروری است ابتدا به سایت همتا مراجعه، گزینه ثبت اطلاعات مسافری انتخاب و اطلاعات و مستندات متقاضی وارد شود؛ سپس با انتخاب گزینه گوشی پستی، ثبت درخواست در سامانه انجام شود.
پس از دریافت اطلاعات پستی فرد از گمرک توسط سامانه همتا، کد فعال سازی از طریق پیامک به متقاضی ارسال می شود (کد فعالسازی در کارتابل فرد در سامانه همتا بخش ثبت اطلاعات مسافری نیز قابل مشاهده است) و سپس عملیات فعالسازی از طریق شماره گیری #۷۷۷۷* (گزینه فعالسازی) و یا از طریق سایت همتا انجام شود.

** فرآیندهای ثبت گوشی مسافری
مسافر با اطلاعات در اختیار داشتن شماره پاسپورت، کد ملی و شماره تلفن مسافر به سایت گمرک به آدرس http://epl.irica.gov.ir/ImeiRegister مراجعه کرده و پس از انتخاب دقیق مدل و برند دستگاه و ثبت دقیق اطلاعات مورد درخواست و شناسه گوشی تلفن همراه، نسبت به پرداخت حقوق و عوارض گمرکی و دریافت شناسه پرداخت، اقدام می کند.

پس از پرداخت موفقیت آمیز و دریافت شناسه پرداخت فرد باید به سایت همتا مراجعه کرده و با انتخاب گزینه ثبت اطلاعات مسافری، اقدام به ورود اطلاعات مطابق با اطلاعات گمرکی و ثبت درخواست کند.

سپس دریافت کد فعالسازی از سامانه همتا از طریق پیامک (کد فعالسازی در کارتابل فرد در سامانه همتا بخش ثبت اطلاعات مسافری نیز قابل مشاهده است) و انجام عملیات فعالسازی برای شماره ای که در گوشی استفاده خواهد شد از طریق شماره‌گیری #۷۷۷۷* (گزینه فعالسازی) و یا از طریق سایت همتا انجام می شود.

در همین پیوند «مهدی محبی» رئیس اتحادیه صنف دستگاه های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی تهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به خریداران گوشی های تلفن همراه توصیه کرد: هنگام خرید گوشی تلفن همراه مراقب باشند گوشی خریداری شده توسط فروشنده رجیستر شده و تحویل آنها شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین