نقدینگی و پیشنهادی برای کنترل/ راه غلطی که دولت رفت؟

جعفر قادری*،   3970830133 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
نقدینگی و پیشنهادی برای کنترل/ راه غلطی که دولت رفت؟

موضوع حجم نقدینگی در کشور یک معضل است که به نظر می‌رسد همه نگران این هستند که این نقدینگی به سمت و سوی هر بخشی برود، مانند جریان سیل ویرانگر، آن بخش را ویران و مشکل ایجاد کند و اگر این جریان هدایت شده نباشد، این اتفاق رخ می‌دهد و حتی می‌تواند به اقتصاد ملی هم آسیب وارد کند.

 همانطور که در گذشته وارد هر بخشی شده مانند ارز و مسکن و دارایی‌های حقیقی مانند خودرو، سکه و... مشکلات جدی ایجاد کرده و تقاضاهای سفته بازی در کنار تقاضاهای مصرفی را افرایش داده است. نقدینگی مجموع پول و شبه پول است و رشد بی‌حساب و کتاب آن، باعث رشد تقاضای کالاها و خدمات شده و به رشد تورم در اقتصاد دامن می‌زند؛ بنابراین کنترل نقدینگی بسیار مهم است.

حجم نقدینگی تا شهریور سال جاری براساس آمار بانک مرکزی به ۱۶۷۲ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به نقدینگی اسفند۹۶ برابر با ۹.۳ درصد افزایش داشته است. به نظر می‌رسد این حجم نقدینگی اگر کنترل و به درستی سمت تولید و بورس هدایت شود، نه تنها آثار مخربی ندارد بلکه می‌تواند به باعث رشد اقتصاد ایران شود.

۱- دولت می‌تواند با کمک نهاد عمومی غیردولتی که مورد اعتماد مردم هستند و دانش و اطلاعات لازم و پشتوانه‌های مالی دارند، پروژه‌های جدیدی در جهت مقاوم سازی اقتصاد تعریف کند که در جهت کاهش وابستگی به خارج هم موثر است و مردم را هم از همان ابتدا می‌توان در آن مشارکت داد.

۲- همچنین می‌توان مکانیزهایی مثل صندوق پروژه و یا واگذاری طرح‌ها و پروژه‌ها به شرکت‌های سهامی عام ایجاد شود که منابع آن‌ها را از طریق هدایت نقدینگی افزایش داد و با افزایش سرمایه می‌توانند پروژه‌های جدید را تامین مالی کنند یا پروژه‌های ETFها یا پروژه‌های جذب سرمایه می‌تواند کمک کند تا نقدینگی را به سمت تولید و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام بکشانیم.

نکته ای که باید توجه کنیم این است که نباید دولت این اشتباه را دوباره تکرار کند که برای جذب نقدینگی اقدام به انتشار اوراق مشارکت و اسناد خزانه برای پوشش هزینه‌های جاری و عمرانی کند و حجم دولت را بالا ببرند.

منطقی ترین شکل برخورد با نقدینگی این است که دولت در این شرایط پروژه‌ها را واگذار کند و درآمدی که از این طریق به دست می‌آورد در جهت تکمیل طرح‌های نیمه تمام استفاده کند.

دولت نباید دوباره اسناد خزانه منتشر کند که بعد از مدتی به بدهی دولت به افراد، به بدهی دولت به بانک‌ها و بعد از آن به بانک مرکزی تبدیل شود و نهایتا بخواهد از طریق تسعیر دارایی‌های خارجی آن را تسویه کند که هم خودش به رشد نقدینگی دامن بزند و به سهم بخش دولتی در اقتصاد را افزایش دهد که این کار غلط است.

راه منطقی و معقول برای کنترل نقدینگی واگذاری طرح‌های عمرانی و سهام دولت در شرکت‌ها و واحدهای تولیدی است تا مردم را سهامدار کند و به مردم اطمینان دهد که اگر پول خود در بازار سرمایه ببرند، حتی اگر نرخ ارز هم افزایش یابد، سهام در اختیار آنها افزایش پیدا می‌کند و ضرر نخواهند کرد و منافع مردم در راستای منافع جامعه تامین می‌شود؛ این بهترین شکلی است که در این شرایط باید مورد توجه دولت قرار بگیرد.

باید توجه داشت اکنون مردم الان سردرگم هستند، نتیجه این است که  نسبت به حفظ قدرت خریدشان شدیدا نگران هستند، زیرا با نرخ سودهای ۱۰ و ۱۵ درصدی که نظام بانکی تعریف کرده، نمی‌توانند قدرت خود را حفظ کنند و نوعا این نگرانی در قشرهای کم درآمد با پس اندازهای کم وجود دارد، چون آنهایی که حجم پس اندازهایشان بالاست، معمولا با قدرت چانه زنی نرخ سود بالای ۲۴ درصد از نظام بانکی می‌گیرند و دغدغه ندارند، ولی افزادی که حجم سپرده‌های آن‌ها محدود است قدرت مانورشان کم است و در شرایط فعلی سراغ سکه، ارز، مسکن و خودرو می‌روند.

دولت باید بازار بورس را فعال و طرح‌های جدیدی راه‌اندازی کند که نقدینگی به سمت بازار سهام و طرح‌های جدید سوق داده شود و دغدغه‌های مردم به شکل صحیح پاسخ دهد، اینکه ما به راحتی از کنار مردم بگذریم و بی توجه باشیم، طبیعی است که واکنش مردم کشاندن نقدینگی به سمت سکه و ارز و بازارهایی است که مورد تمایل کارگزاران و حاکمیت نیست.

 

*دانشیار اقتصاد دانشگاه شیراز

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۴۵۴۹۴۱۷:۳۷:۳۰ ۱۳۹۷/۸/۳۰
یکی از دلایل نقدینگی یارانه های نقدی استو دیگری سود های موهوم و صوری و کاغذی بانک ها که وام های کلان را که به معوقات رفته با دادن وامی جدید تسویه می کنند و سود تلکی ایجاد و این سود را به سپرده گذاران خود می دهند
ناشناس۶۴۵۸۳۸۲۳:۵۳:۱۱ ۱۳۹۷/۸/۳۰
اکنون مردم الان سردرگم هستند
ناشناس۶۴۵۵۰۱۱۷:۴۵:۳۱ ۱۳۹۷/۸/۳۰
بعنوان یک تولید کننده با سابقه چهل سال تولید کالای مرغوب ایران دوستانی که مایل به تولید هستند تولید در ایران مانند ساخت مسجد و مدرسه و درمانگاه خیریه است ودر عمل شما در نهایت مالک آن نیستید و انتظار رشد و افزایش سرمایه نداشته باشند
ناشناس۶۴۵۵۱۱۱۷:۵۷:۴۱ ۱۳۹۷/۸/۳۰
چرا چهل سال وقت برای کارشناسی بوده انجام نشده بعد دوسال متوجه می شوید که افزایش نقدینگی اشتباه بوده
ناشناس۶۴۵۵۱۳۱۷:۵۹:۰۷ ۱۳۹۷/۸/۳۰
دولت اقشار ضعیف و کم در امد را نابود کرد این حرفها هم مفتش گران است.سود بانکی و تورم گوشش به این حرفها بدهکار نیست بانکها راه خود را میروند و ...
ناشناس۶۴۵۵۲۹۱۸:۱۳:۳۹ ۱۳۹۷/۸/۳۰
کو گوش شنوا !!!
ناشناس۶۴۵۵۸۱۱۹:۲۳:۱۱ ۱۳۹۷/۸/۳۰
فکر نکنم هیچ کدام از اصولگرایان و رسانه های وابسته آنها معنی پولشویی رو بفهمن! مثلا الف جان اگر شما میدانستید پولشویی یعنی چی اینقدر مقاله در رد پولشویی نمیزدید و بعد هم پشت سرش از این دست مقاله ها که مدرک و سند وجود پولشویی گسترده در کشور میباشد!!! یکم فکر کنید چی دارین تو این مقاله میگین!
محسن۶۴۵۵۹۱۱۹:۲۹:۴۸ ۱۳۹۷/۸/۳۰
دولت ابتدا باید با مبارزه اصولی با فساد و رانت ، قانون مداری و ثبات بازار ، آرامش و اعتماد را به جامعه تزریق کند آنگاه می تواند سرمایه ها را به سمت کار و تولید و بازار سرمایه هدایت کند
ناشناس۶۴۵۷۴۱۲۱:۴۲:۵۷ ۱۳۹۷/۸/۳۰
وقتیکه کار و تولید در مملکت نباشد مجبور هستید مثل ونزوئلا هی پول چاپ کنید و دست مردم بدهید .
ناشناس۶۴۵۸۹۳۰۱:۲۹:۴۷ ۱۳۹۷/۹/۱
همه این حرفها درست! اما یک چیز در کشور به اثبات رسیده است عدم نظارت مجلس بر دولت و نتیجتا به بوجود آوردن تعهد مالی خارج از برنامه برای دستگاه اداره مملکت است که موجب خلق پول بی پشتوانه میشود. بنبراین بزرگترین مسئولیت اتفاقا متوجه دولت نیست.
رضا۶۴۶۱۴۳۱۲:۲۰:۲۳ ۱۳۹۷/۹/۱
برادر از سال 90 تا کنون نرخ ارز بین 19 تا 13 برابر شده است در حالی که اگر سپرده ای را با سود مرکب 24 درصدی در بانک گذاشته بودید الان فقط 4/5 برابر شده بود شما فکر می کنید در چنین فضای کسب و کاری که سپرده گزاری 24 درصدی هم صرفه ندارد کسی پول خود را صرف کارهای مولد که سود انها به 15 درصد هم نمی رسد می کند؟این سود وقتی خوب است که تورم نزدیک به صفر باشد و نرخ پول ملی هم ثابت باشد که لازمه آن هم کنترل رشد نقدینگی در زیر 5 درصد در سال است.این کار استراتژی می خواهد که با پوپولیسم حاکمیتی و اقتصاد دولتی سازگار نیست مثلا الان معلوم شده دولت در سال آتی 50 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد و علم اقتصاد حکم می کند در این شرایط علیرغم مشگلات اقتصادی مردم افزایش حقوق نداشته باشیم چون اثر معکوس دارد اما آیا پوپولیست ها اجازه می دهند؟هنوز سال تمام نشده دوستانی از مجلس که دنبال کسب رای هستند شعار افزایش حقوق با عایدات صوری ناشی از گران شدن نرخ ارز را می دهند در حالی که اگر به فکر مملکت بودند باید این ارقام را صرف توسعه عمران کشور و ایجاد رشد اقتصادی و اشتغال می کردند و نه افزایش حقوق تا در اینده با نرخ 50000 تومانی دلار مواجه نشویم.
محمد۶۴۶۴۳۶۱۹:۱۱:۰۳ ۱۳۹۷/۹/۱
بهترین و کارآمد ترین روش کنترل نقدینگی اجرای صحیح و جامع نظام مالیاتی هست هرکس بیشتر درآمد و منفعت دارد بیشتر مالیات پرداخت گردد و البته سرکشی دولت به مراودات مالی ملت است مانند کلیه کشور های اروپایی .
ناشناس۶۴۷۲۳۷۱۹:۵۹:۴۵ ۱۳۹۷/۹/۲
راه چاره بستن درب بانکهای رنگ و وارنگ است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین