خودروسازان؛ حاشیه بازار و خواب افزایش قیمت‌ها/ اگر قیمت خودرو افزایش یابد، آیا کیفیت هم بهتر شده است؟

گروه اقتصادی الف،   3970830022 ۵۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

خودروسازان با کاهش توزیع در بازار، به دنبال جلب رضایت دولت، وزارت صنعت و همچنین شورای رقابت در جهت افزایش قیمت خودرو داخلی هستند و کارشناسان می‌گویند، به نظر می‌رسد خودروسازان با عملکرد خود به صورت عمدی دست به حاشیه سازی در بازار خودرو می‌زنند؛ اما چرا خودروهایی که با ارز کمتر از 4 هزار تومان تولید کرده‌اند همچنان در انبارها نگهداری کرده و به مشتریان نمی‌فروشند؟

خودروسازان؛ حاشیه بازار و خواب افزایش قیمت‌ها/ اگر قیمت خودرو افزایش یابد، آیا کیفیت هم بهتر شده است؟

از ابتدای سال جاری و با شروع تنش‌هایی در نظام اقتصادی کشور، بازار خودرو نیز شاهد بروز تنش‌های متعددی به ویژه در حوزه قیمت بوده است. از طرفی خودروسازان دلایل افزایش قیمت در چند ماه گذشته در بازار خودرو را وجود دلالان و واسطه‌ها عنوان می‌کنند و از طرف دیگر بسیاری از صاحب نظران حوزه خرید و فروش خودرو دلیل اصلی بالا رفتن قیمت خودرو و همچنین افزایش تفاوت قیمت بازار و قیمت درب کارخانه‌ را توزیع و تزریق قطره چکانی خودرو توسط خودروسازان به بازار می‌دادند.

برخی معتقدند خودروسازان با سناریویی‌ از پیش تعیین شده و با حقه کاهش توزیع در بازار، به دنبال جلب رضایت دولت، وزارت صنعت و همچنین شورای رقابت در جهت افزایش قیمت خودرو داخلی هستند. اتفاقی که به نظر می‌رسد با عملی شدن آن قدرت مردم برای خرید خودرو به شدت کاهش یافته و اصلی‌ترین دود ضرر آن به چشم خریداران و مصرف کنندگان داخلی برود.

رضا شیوا رییس شورای رقابت در این باره می‌گوید: خودرو سازان معتقد به افزایش قیمت مواد اولیه مانند فولاد، ‌آلومینیوم، ‌شیشه و مابقی مواد مصرفی این صنعت هستند که به علت واضح نبودن دلایل عنوان شده افزایش قیمتی در خودرو وجود نخواهد داشت.

وی گفت: درباره تغییر قیمت خودرو پس از استعلام از بانک مرکزی درخصوص صحت تغییرات مواد اولیه تصمیم گیری خواهد شد.

شیوا با اشاره به ارائه توضیح دلایل یکی از شرکت‌های خودرو ساز در خصوص کاهش تولید امسال نسبت به سال گذشته ادامه داد: این شرکت ها اعلام کردند حاشیه بازار ایجاد شده در خودرو به دلیل حجم بالای تقاضای کاذب است.

در این جا این سوال مطرح است؛ مگر خودروسازان از ارز دولتی برای خرید قطعات و مواد اولیه خود بهره نبرده‌اند که اکنون اقدام به گران کردن خودروهایی می‌کنند که حتی قبل از افزایش قیمت ارز در کارخانه‌ها تولید شده و همچنان در انبارها نگهداری می‌شود. از طرف دیگر خودروسازان در ماه‌های گذشته مبالغ زیادی از مردم به منظور پیش فروش دریافت کرده‌اند اما تاکنون تعداد کمی خودرو به خریداران تحویل داده شده و بسیاری از افرادی که اقدام به پیش خرید خودرو از دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور کرده‌اند، همچنان از دریافت نکردن خودروهایشان شاکی هستند.

افزایش قیمت خودرو، فشار را بر اقشار کم‌درآمد بیشتر می‌کند

قدیرقیافه کارشناس صنعت اظهار کرد: بدون شک هیچ توجیهی برای افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان وجود ندارد و این حرکت فشار مضاعفی به اقشار کم درآمد مردم وارد خواهد آورد. متاسفانه خودروسازان حتی از جهت رعایت استانداردهای منطقه‌ای نیز مشکلات متعددی دارند و نمی‌توانند با هیچ توجیهی و بدون افزایش کیفیت، اقدام به افزایش قیمت خودرو کنند.

وی افزود: افزایش قیمت خودرو به نفع مردم نیست و به نظر می‌رسد نهادی همچون سازمان حمایت از مصرف کنندگان وظایف خود را فراموش کرده و شورای رقابت نیز به درستی به وظایف خود عمل نمی‌کند. افزایش قیمت خودرو با ملاک 5 درصد پایین تر از حاشیه بازار برای خودروسازان در وهله اول ظلم به مصرف کننده و در وهله بعدی ظلم به صنعت و نظام مالی و اقتصادی کشور است.

قدیر قیافه یادآوری کرد: اگر تنها ملاک ما کسب سود بود، افزایش قیمت سیاست درستی بود اما این افزایش قیمت به بهبود ارزش افزوده و ارزش کیفی کمکی نمی‌کند. سال‌هاست به دنبال این هستیم که صنعت خودرو را نجات دهیم اما به نظر می‌رسد که بیشتر اقدامات حمایتی دولت، تنها به غرق شدن این صنعت کمک می‌کند.

کارشناس تجارت در پاسخ به این پرسش که آیا ضرر خودروسازان به معنای بیکار شدن کارگران زیاد در کشور است، گفت: سال‌هاست که خودروسازان با استدلال‌هایی همچون بیکار شدن کارگران و افت صنعت اشتباهات خود را توجیه کرده‌اند اما ادامه این روند تنها به ضرر خود آنها خواهد بود. حدود 26 سال پیش خودروی پراید از کره وارد شده و در داخل ساخت آن آغاز شد اما هر سال به جای بهبود کیفیت آن تنها آپشن‌هایی همچون ضبط صوت به آن افزوده شده و هیچ ارزش افزوده کیفی را شاهد نبوده‌ایم.

قدیر قیافه با تاکید بر این موضوع که بیماری صنعت خودرو به صنایع پایین دستی نیز سرایت می‌کند، گفت: صنعت ما امروز نیاز به یک جراحی فوری دارد و در این راه ممکن است دردهایی همچون بیکاری‌ کارگران اجتناب ناپذیر باشند.

تا چه زمانی باید سرمایه‌های ملی به پای کارخانه‌های ضررده ریخته شود؟

کارشناس صنعت افزود: باید از مسئولان بپرسیم که تا چه زمانی می‌خواهند سرمایه‌های ملی را به پای کارخانه‌های ضررده بریزند و بازار خودرو را به صورت یک بازار انحصاری برای چند شرکت بزرگ کشور دربیاورند.بدون شک صنعت خودروسازی برای نجات خود می‌بایست با علم روز دنیا همگام شده و در محصولات خود از طراحی‌های جدید بهره ببرد.

وی با اشاره به راهکار دولت و خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو اذعان کرد: این نوع حمایت‌ها نمی‌تواند منجر به نجات صنعت خودرو شود بلکه به صورت مقطعی همچون مُسکنی عمل کرده و در نهایت مشکلات اصلی را حل نمی‌کند.

کارشناس صنعت تصریح کرد: در صورتی که زیان ناشی از مصرف بالای سوخت توسط خودروهای داخلی را محاسبه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که اگر کارگر‌های خودروسازی حتی تا سه سال از شغل خود بیکار شوند به نفع کشور است.واقعیت این است که صنعتی که مدام نیاز به حمایت داشته باشد، هیچ گاه به بزرگسالی و استحکام نمی‌رسد. باید اجازه دهیم صنعت ما به بلوغ برسد و این امر بدون شک موجب شکوفایی صنایع دیگر کشور نیز خواهد شد.

خودروسازان با ایجاد نوسان در توزیع ، قیمت‌ها را بالا و پایین کردند

بهرام شهریاری قطعه ساز داخلی نیز گفت: بدون شک تعیین قیمت به صورت دستوری یک عمل اشتباه در اقتصاد است و این موضوع در نهایت به ضرر مصرف کننده و تولید کننده تمام خواهد شد.خودروسازان همیشه و به ویژه در ماه‌های گذشته تلاش کرده‌اند با ایجاد نوسان در توزیع ، قیمت‌ها را بالا و پایین کنند.

وی در خصوص دلایل خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو گفت: همه این بحث‌ها به این دلیل است که شفافیت لازم در حوزه تعیین قیمت خودرو وجود ندارد و در صورتی که تولید خودرو همراه با مهندسی قیمت بررسی شود می‌توان به نتایج درست و صحیح برای افزایش قیمت دست یافت.

این قطعه ساز داخلی افزایش قیمت مواد اولیه و قطعات خودروسازی را تایید کرد و گفت: دستورالعمل افزایش قیمت به صورت کلی اشتباه است و باید هزینه‌های تمام شده برای تولید خودرو به روز استخراج شده و با این روش حتی ممکن است یک مدل خودرو با دو قیمت به بازار عرضه شود اما مشکل ایجاد نکرده و به نفع نظام اقتصادی خواهد بود.

وی تاکید کرد:‌ یکی از عوامل افزایش قیمت خودرو، گرانی مواد اولیه است که دولت باید در حوزه ورود کرده و تلاش کند تا قیمت‌ها پایین‌تر بیاید. از طرف دیگر دولت باید تلاش کند تا هزینه نیروی کار را با تعدیل نیرو در کارخانه‌های خودروسازی کاهش داده و هزینه‌های مالی را بهبود بخشد. افزایش قیمت به صورت مستقیم، کار درستی نیست بلکه دولت باید در حوزه کاهش هزینه‌ها به خودروسازان کمک کند.

خصوصی سازی،راهکار حل مشکلات خودروسازان است

در ادامه فرهاد احتشام زاد رئیس فدراسیون واردات و رئیس اسبق انجمن وارد کنندگان خودرو هم گفت: افزایش قیمت خودرو مانند داستان مرغ و تخم مرغ شده و متاسفانه خودروسازان همیشه به عنوان فرزند عقب افتاده دولت محتاج به کمک‌ها و حمایت‌های دولتی بوده‌اند.

وی تصریح کرد: در اصل 44 قانون اساسی خودروسازان و همه نهادها ملزم به خصوصی سازی شده‌اند اما تا زمانی که خودروسازان بیش از 90 درصد بازار داخل خودرو را در اختیار دارند، یک شرکت شبه دولتی محسوب می‌شوند.تا زمانی که خودروسازی به صورت واقعی و کامل خصوصی نشده و دولت دست از تصدی گری از خودروسازان برندارد، هیچ گاه نمی‌توانیم به برطرف شدن مشکلات خودرو و بازار آن امیدوار باشیم.

رئیس فدراسیون واردات بیان کرد: مثل معروفی وجود دارد که یک بوقلمون هزار روز کشاورز خود را با دست پر از غذاهای لذیذ می‌بیند اما در روز هزار و یکم کشاورز را با تبر خواهد دید، این مثل شباهت زیادی به رابطه دولتی‌ها و صنعت خودروی کشور دارد.تا زمانی که ما درآمد نفتی داشته باشیم و از طریق تزریق منابع دولتی می‌توانستیم خودروسازان را تامین کنیم، همه چیز خوب بود اما از زمانی که دولت در تامین درآمدها به مشکل برخورد خودروسازان نیز با مشکلات جدی روبرو شدند.

احتشام زاد ادامه داد: ‌افزایش قیمت تنها راهکار برطرف شدن مشکل خودروسازان نیست زیرا پس از افزایش قیمت خودرو بدون شک با مشکلی همچون کاهش تقاضای بازار و پایین آمدن توان مالی مردم مواجه خواهند شد.تهدیدهای بسیاری برای خودروسازان وجود دارد که در آینده احتمال بحرانی‌تر شدن شرایط را فراهم می‌آورد.

وی افزود: بخش خصوصی همیشه جلوتر از بخش دولتی در سطح اقتصادی حرکت کرده و چند ماه پیش با بحران‌های تکانه‌های اقتصادی روبرو شدند اما بخش دولتی همچون خودروسازان کم کم دارند این بحران‌ها را تجربه می‌کنند.بخش خصوصی به دلیل اینکه از حمایت‌های بی چون و چرای دولتی برخوردار نیست، همیشه با مشکلات و بحران‌ها زودتر از بخش‌های دولتی مواجه می‌شود.

رئیس فدراسیون واردات با تاکید بر خصوصی سازی خودروسازان به عنوان راهکار اصلی برطرف شدن مشکلات این صنعت، گفت: درست است که خصوصی کردن خودروسازان کار بسیار دشواری است اما سازمان‌هایی که به استناد خودشان 50 درصد از نیرویشان مازاد است چگونه می‌توانند اقتصادی و سود ده باشند.از ابتدای سال کنونی تعداد زیادی از کارکنان بخش خصوصی تعدیل شده‌اند اما اداره‌های دولتی هیچ گونه تعدیل نیرویی را نداشتند و این نشان می‌دهد که بخش خصوصی سپر کشور در مقابل جنگ اقتصادی شده است.

احتشام زاد با تاکید بر لزوم وجود استراتژی درست در جنگ اقتصادی، گفت: همان طور که در تحریم‌های گذشته بخش خصوصی توانست اقتصاد کشور را نجات دهد باید در شرایط جدیدی به این حوزه توجه بیشتری داشته باشیم و از آنها در شکست‌ دشمنان اقتصادی بهره ببریم. نسل کشی بخش خصوصی در کشور از زمانی آغاز شد که تصمیمات در پشت درهای بسته و تنها توسط دولتی‌ها گرفته شد در حالی که بخش خصوصی می‌تواند برنامه بلند مدتی برای صنعت و اقتصاد داشته باشد اما مدیران دولتی به دلیل کوتاه بودن دوره مدیریت‌شان هیچ گاه نمی‌توانند برنامه ریزی بلند مدتی برای اصلاح امور داشته باشند و تنها به مسکن‌های کوتاه مدت اکتفا می‌کنند.

تزریق قطره چکانی، تفاوت قیمت بازار و کارخانه را تشدید کرد

سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با بیان اینکه در وهله اول این سوال مطرح است که حاشیه بازار را چه کسانی درست می‌کنند، گفت: به نظر می‌رسد خودروسازان با عملکرد خود به صورت عمدی دست به حاشیه سازی در بازار خودرو می‌زنند.

وی تشریح کرد: زمانی که عرضه خودرو در بازار کم شده و این عرضه تنها توسط نمایندگی‌های خودروسازان صورت بگیرد، به صورت ناخودآگاه موجب دونرخی شدن خودرو در بازار شده و سود اصلی این اتفاق به جیب خودروسازان می‌رود.وقتی خودرو به اندازه کافی به بازار عرضه شود دیگر قیمت‌ها بالا نرفته و تفاوت قیمت بازار و کارخانه‌ به حداقل خواهد رسید.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تاکید کرد: سال گذشته تفاوت قیمت بازار و کارخانه از حدود یک میلیون تا 10 میلیون بود اما مجموعه اقدامات خودروسازان در توزیع بازار موجب شد تا اکنون این میزان از 10 میلیون تا 70 میلیون تغییر یابد.بدون شک این اختلاف فاحش به صورت عمدی بوده و نتیجه اقدامات خودروسازان بوده است.

وی ادامه داد: خودروسازان از چند ماه گذشته خواب افزایش قیمت‌ها را دیده بودند و باید اکنون از خودروسازان پرسید زمانی که مطرح می‌کنند قیمت خودرو باید افزایش یابد، آیا کیفیت خودرو را هم بهتر کرده‌اند یا نه.همچنین وقتی خودروسازان صحبت از بالا رفتن قیمت مواد اولیه می‌کنند باید از آ‌نها پرسید چرا خودروهایی که با ارز کمتر از 4 هزار تومان تولید کرده‌اند همچنان در انبارها نگهداری کرده و به مشتریان نمی‌فروشند؟

معتمدی یادآوری کرد:‌ خودروسازان از ابتدای سال، ساز افزایش قیمت را نواختند و ابتدا افزایش 20 درصدی را مطرح کردند و اکنون هم بحث افزایش 5 درصد کمتر از حاشیه بازار مطرح می‌شود. تمام اقدامات اخیر خودروسازان به ضرر مردم تمام می‌شود، فرض کنید افزایش قیمت 5 درصد کمتر از حاشیه بازار تصویب شود؛ آیا دو نرخی بودن قیمت خودرو در بازار پایان خواهد یافت و دست دلالان و واسطه‌ها کوتاه می‌شود.

وی بیان کرد: بیشتر افرادی که خودرو در این مدت خریداری کرده‌اند به منظور سرمایه گذاری بوده است و نه مصرف.در صورتی که مسئولان بخواهند افزایش قیمت را اجرایی کنند باید از بین رفتن دونرخ در بازار را تضمین کنند.

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۴۴۵۵۱۰۸:۵۵:۲۸ ۱۳۹۷/۸/۳۰
حکایت نان است که میگفتند گرانش کردیم تا کیفیتش بهتر شود و دیدیم هر روز کوچکتر از روز قبل هم شد بگذریم از کیفیت
ناشناس۶۴۶۶۹۶۰۲:۲۳:۵۲ ۱۳۹۷/۹/۲
علل گرانی ها: 1-تحریم مواد پایه 2-پایین آمدن ارزش پول ملی 3-سو استفاده از شرایط تحریم 4-تبعیض در رعایت قانون
ناشناس۶۴۴۵۷۸۰۹:۱۶:۳۶ ۱۳۹۷/۸/۳۰
من خودرو ثبت نام کرده بودم قرار بود 12 مرداد تحویل بدن ولی حتی دعوتنامه نیومده چطوره که کسی به اینا چیزی نمیگه مگه تعهد ندادن چطوره که قسط ادم چند روز عقب میفته زود پیام میزنن ولی هر وقت دلشون خواست ماشین تحویل میدن حرفی هم میگی میگن سود میدیم مگه من برای سود پولم ثبت نام کردم واقعا این دو شرکت خودروسازی خون مردم تو شیشه کردن و به هیچ کس و هیچ نهادی پاسخگو نیستن
ناشناس۶۴۴۵۸۶۰۹:۲۱:۵۵ ۱۳۹۷/۸/۳۰
کارخانه لگن سازی داخلی. چرا طراحی ماشین هارو عوض نمیکنند؟ علاوه بر کیفیت پایین در حد جهان هشتمی واقعا زشت هستند!...........
ناشناس۶۴۴۵۹۰۰۹:۲۷:۵۴ ۱۳۹۷/۸/۳۰
تمام این افزایش قیمتها نقشه خودروسازها در بازار بود تا به این صورت به هدفشون برسن که میرسن و پول بی تدبیریهای مدیران و وزرا رو مردم بایستی پرداخت کنن. هرچند کدام مدیر کشور ماشین ایرانی سوار میشود؟ پول از مردم میگیرن خودروهای قاتل و دست مردم میدن خودروهای لووکس و ایمن خارجی رو خودشون سوار میشن.
ناشناس۶۴۵۲۸۷۱۵:۱۹:۵۸ ۱۳۹۷/۸/۳۰
مرگ که برسه پراید و پرادو فرق نمیکنه مرحوم نوربخش که یادتون هست ماشینش لندکروز بود (: !!!!!(:
ناشناس۶۴۵۴۰۷۱۶:۲۱:۲۳ ۱۳۹۷/۸/۳۰
مرحوم نوربخش در یک جاده نا ایمن که همه ماها در شهرستان داریم رانندگی می کنیم این اتفاق براش افتاده
حامد۶۴۵۷۴۰۲۱:۳۸:۴۷ ۱۳۹۷/۸/۳۰
خب به نظرتون اگه ماشینشون پراید میبود یه نفر هم در برخورد با تریلی زنده می موند؟
ناشناس۶۴۵۹۲۵۰۷:۰۸:۰۷ ۱۳۹۷/۹/۱
تو اون اندکروز ۴ تا بودند دو تا که عقب بودند فوت شدند ۲ نفر جلو خون از دماغشون نیومد اما اگر پراید بود باید جنازه ۴ نفرو از کف جاده با بیل جمع می کردند و می بردند
عدالت۶۴۴۶۰۲۰۹:۳۷:۳۶ ۱۳۹۷/۸/۳۰
از اینطرف معاینه فنی را اجبار میکنند و روزی پنجاه هزار تومان جریمه میکنند تا قشر متوسط و ضعیف مجبور شوند خودرویشان را عوض کنند یا تعمیر ولی از آنطرف با این قیمتهای نجومی خودروی صفر و لوازم یدکی و تعمیرات، عملا فشار سنگینی بر قشر متوسط و ضعیف وارد میشود که نتیجه ای جز خشم اجتماعی بیشتر ندارد. وقتی قیمتهای لوازم یدکی نجومی شده و از آنطرف برای نداشتن معاینه فنی هم روزانه پنجاه هزار تومان جریمه میکنند و جیب اقشار ضعیف هم با این تورم خالیست، اقشار ضعیف چکار باید بکنند. چرا همه قوانین بر ضد اقشار مستضعف و ضعیف و متوسط است ؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۶۴۶۷۰۰۰۲:۳۹:۱۴ ۱۳۹۷/۹/۲
همیشه همین بوده و هست.امید واهی داشتیم.
ناشناس۶۴۴۶۰۳۰۹:۳۷:۴۴ ۱۳۹۷/۸/۳۰
کیفیت نه تنها بهتر نشده بدتر هم شده بدترین جنس رو تو ساخت استفاده میکنن و حتی بسیاری از لوازم رو که قبلا همراه ماشین تحویل میدادن حذف کردن ولی هیچ کس رسیدگی نمیکنه با این وضعیت ما هیچ وقت موفق نمیشیم اگه واقعا میخواهیم موفق بشیم باید بهترین را تولید کنیم مثل ژاپن که الان بسیاری از برندهاش از آمریکا جلو زده
محمد۶۴۴۶۳۶۰۹:۵۳:۲۹ ۱۳۹۷/۸/۳۰
با آرزوی تعطیلی سایپا و ایران خودرو والله راضی هستیم جمع بشن برن
رضا۶۴۵۱۳۳۱۴:۰۹:۰۶ ۱۳۹۷/۸/۳۰
بله کسی که توان خرید دوچرخه را ندارد و اصلا در بازی خرید خودرو نیست برای خریداران خودرو نسخه می پیچد به مصداق مثل دیگی که برای من نجوشه برای سگ بجوشه وگرنه پولدارهای جامعه اصلا به تولیدات خودرو سازی کاری ندارند که مدح یا ذم آن را بکنند و خریداران خودروی داخلی هم که با سرو کله زدن برای پیش خرید موضع خود را مشخص کرده اند.
ناشناس۶۴۴۶۴۱۰۹:۵۷:۲۶ ۱۳۹۷/۸/۳۰
اگه دولت دستش رو از صنعت خودرو خارج بکنه و تعرفه واردات هم اصلاح بشه مشکلات خود بخود حل خواهند شد
بهروز۶۴۴۶۴۴۰۹:۵۸:۴۳ ۱۳۹۷/۸/۳۰
از زمانی که یادم می اد برنامه همین بوده حتی زمانی که نه جنگ بودنه تحریم و قرار بود ال نود جای پیکان را بگیرد - خودروسازان مشکلات مبنایی دارند و گرنه چطور است که چین در مقابل چشمان ما همینطور به یک خودروساز تبدیل شد- دوستان عزیز دولت و خودروسازی به همدیگر وابسته اند و هرگز از هم جدا نمی شوند و این فقط از همت مردم بر می اید فقط با نخریدن محصول صفر وطنی والسلام
رضا۶۴۵۷۴۶۲۱:۴۶:۰۵ ۱۳۹۷/۸/۳۰
چین بازار مصرف ۱/۵میلیاردی دارد با دنیا ارتباط دارد رشد اقتصادی ۱۰ درصدی و تورم ۱ درصدی پیوسته در طول ۲۰ سال داردبزرگترین صادر کننده دنیاست و مردم مطیع،قانع و صرفه جو دارد یعنی این فرق ها را نمی فهمی چین فقط در خودرو سازی سر امد نیست بلکه در هر تولیدی سرامد است
ناشناس۶۴۴۶۵۳۱۰:۰۱:۳۸ ۱۳۹۷/۸/۳۰
تحریم ها ثابت کرد ما در هیچ زمینه ای خودکفا نیستیم و چیزی بنام خودروسازی در کشور وجود ندارد.هر روز ادامه حیات ابن دو شرکت جز ضررهای مالی و جانی سود دیگری نخواهد داشت.
ناشناس۶۴۶۷۰۵۰۲:۵۷:۴۷ ۱۳۹۷/۹/۲
البته خب هیچ کشوری به مفهوم مطلق آن خودکفا نیست حتی خود چین بسیاری از طراحی ها و قطعات محصولاتش را مستقیما از کشورهای دیگه تامین میکنه تقریبا تمام برندها در چین اسمبل یا تولید میشوند . برای همین هیچ کشوری نمیگذارد تحریم شود.
ناشناس۶۴۴۶۷۳۱۰:۱۷:۲۸ ۱۳۹۷/۸/۳۰
این خودرو سازان باید بعنوان معاونت در قتل مردم بیگناه محاکمه شوندبا این ارایه های مرگی که تولید میکنن
امید۶۴۴۶۹۲۱۰:۳۲:۲۴ ۱۳۹۷/۸/۳۰
با عرض شرمندگی بی عرضگی نهادهای نظارتی عامل تبدیل شدن خودرو سازی کشور به یک غول ظالم ( چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی ) در حق ملت شده است . خدا حق مردم را از این غولها در زمان خودش احقاق خواهد کرد اما شریک جرم آنان نهاد های نظارتی هستند که می بینند و سکوت می کنند. باهزار بدبختی 15 میلیون پول بی زبان را در اردیبهشت ماه با اعلام ایران خودرو به حسابشان با عقد قرارداد تحویل خودرو 124 روزه واریز کردم تا مثلا در شهریور ماه به قیمت 32 میلیون یک خودرو سمند تحویل بگیرم و این پراید فرسوده ام را تغییر دهم. امروز 30آبان است و هرچه تا به امروز پیگیر شدم جوابی نگرفته ام . واحد مشتریان امروز فردا میکند یکبار می گویند سه روز دیگر برایتان اس ام اس می آید یکبار میگویند فعلا تیرماه را داریم می دهیم هر روز حرف جدید برای گفتن دارند . با یکی از دوستان در ایرانخودرو تماس گرفتم گفت اکثر ماشینها آماده اند و شاید الان خودرو شما در پارکینگ باشد ولی منتظرند تا قیمت بالا رود و اعلام کنند تحویل بگیرید. مابه التفاوتی هم که از گوشه و کنار میشنویم چیزی نیست که در توان امثال بنده باشد! ایکاش یک مسلمان پیدا میشد یا جواب ما را میداد یا جواب این مال مردم خورها را ! من که حلاشان نمیکنم.
ناشناس۶۴۵۴۸۰۱۷:۲۴:۰۷ ۱۳۹۷/۸/۳۰
گشتم نبود نگرد نیست
ناشناس۶۴۴۶۹۶۱۰:۳۳:۴۱ ۱۳۹۷/۸/۳۰
به بهانه بیکار شدن 100 هزار نفر خون 80 میلیون رو کردن تو شیشه و با وقاحت تهدید هم می کنند.
ناشناس۶۴۴۷۳۹۱۱:۰۸:۴۸ ۱۳۹۷/۸/۳۰
بزرگترین اشتباه خودرو ساز اینه که تعطیل کنه. فاتحه اش خونده می شه. بهترین کار اینه که دندان طمع را بکشه و با همین قیمت هم کلاشو بندازه بالا. و قدر این لطف رو در این رکود اقتصادی بدونه
ناشناس۶۴۴۷۴۰۱۱:۰۹:۱۵ ۱۳۹۷/۸/۳۰
در کدام کشور در جهان دیدهایم که قیمت ارزو مسکن وخودرو یک دفعه بالا بره مگه خودرو بی کیفیت مارا باارز ۴۲۰۰ نساختند چرا باید خودرو انقدر گران شود کاش مردم ما هم مثل کشورهای دیگر متحد بودند ونمی خریدند ولی جای تاسف داره که نمی دونم در خوابند یا خودشونو زدن به خواب در ضمن هیچ کسی در این کشور برای این نا بسامانی ارزو خودرو جوا بگو نیست همه میدانیم وقتی ارز رفت پایین بیاید دولت گفته با نرخ11000 هزارتومان از مردم می خرم یعنی چه دولت نمی خواهد ارز پایین بیاید چرا به نفعش هست چون بدهکار .
ناشناس۶۴۴۷۵۰۱۱:۱۸:۱۶ ۱۳۹۷/۸/۳۰
کیفیت بالا که نمی‌رود هیچ پایین هم می اید تا بخشی از هزینه ها را پوشش دهد
NO ONE۶۴۴۷۸۱۱۱:۳۵:۳۰ ۱۳۹۷/۸/۳۰
ایرانخودرو و سایپا درنگاهی صاده مشخص است که = ا = ایرانیان ی = یعنی مردمی که ر =رفاه و ا = آرامش ن = ندارند خ = خودرو و = و تجهیزات آن د = دسیسه ای برای ر = رسیدن مردم به و = ورشکستگی مالی است. و البته سایپا س = سرکاری ترین ا = اقدام ی = یکجانبه برای پ = پول به جیب زدن ا = از ما بهتران است.
ناشناس۶۴۵۲۲۴۱۴:۴۴:۱۶ ۱۳۹۷/۸/۳۰
خسته نباشی دلاور
ناشناس۶۴۴۸۰۹۱۱:۵۳:۵۷ ۱۳۹۷/۸/۳۰
مگه ما در محصولات پتروشیمی خودکفا نیستیم؟ پس چرا قیمت محصولات پتروشیمی چند برابر شد؟ ایضا در مورد فولاد و لبنیات و ... خوب در مورد تولید خودرو هم همینطوره دیگه واقعن انتظار دارین قیمت خودرو با همون دلار ۳۵۰۰ تومنی محاسبه بشه؟؟
teddy bear۶۴۵۱۱۴۱۴:۰۰:۱۵ ۱۳۹۷/۸/۳۰
پتروشیمی رو هر جای جهان بدی بهت دلار میدن اما محصولات خودروی داخلی رو بورکینافاسو هم قبول می کنه ؟؟؟
ناشناس۶۴۵۶۱۶۱۹:۵۴:۴۰ ۱۳۹۷/۸/۳۰
ایول بورکنافسو را خوب امدی
بهروز۶۴۵۳۶۲۱۵:۴۸:۱۹ ۱۳۹۷/۸/۳۰
برادر حق با شماست من غلط کردم پارسال از تولید ملی حمایت کردم خودرو ملی ثبت نام کردم. الان لطفا با همون دلاری که شما میگید پول منو پس بدن.
ناشناس۶۴۵۳۶۶۱۵:۵۱:۵۱ ۱۳۹۷/۸/۳۰
الان قیمت یک ماشین با تکنولوژی 15 سال پیش مثل 206 به دلار تو دنیا چنده؟ فکر نکنم بیشتر از 5000 دلار باشه(اگه باشه). با دلار 4200 میشه 21 میلیون. پس یک جای کار می لنگه که داره تو ایران با هزینه های خیلی پایینتر تولید میشه ولی ادعا میکنن با قیمت 40 میلیون هم ضرر میکنیم!!!!!؟؟؟؟. التماس تفکر
ناشناس۶۴۶۷۰۸۰۳:۰۶:۴۷ ۱۳۹۷/۹/۲
تامین بسیاری از قطعات آنها از خارج با وجود تحریم چند برابر میشه
ناشناس۶۴۶۷۰۶۰۳:۰۳:۴۴ ۱۳۹۷/۹/۲
بهرحال وابستگیهای ارزی برای مثلا برای تعمیر و نگهداری دستگاههاش داره
ناشناس۶۴۴۸۸۹۱۲:۳۶:۱۱ ۱۳۹۷/۸/۳۰
ما صنعت خودرو سازی نداریم مونتاژ کارند صنایع خودرو از یک طرف اگر ایرانخودرو وسایپا و..تولید نکنند میلیونها نفر بیچاره می شوند از یک طرف هم خدایی اینها ظلم می کنند من شهرک دانشگاه تهران کبلومتر 12 جاده مخصوص در پارکینگ ایرانخودرو هزاران ماشین می بینم اما مردم در نوبتند ما دین نداریم مسولان ما هم دین ندارند
ناشناس۶۴۵۳۸۷۱۶:۰۶:۱۰ ۱۳۹۷/۸/۳۰
اگردین داشتیم به این فلاکت دچار نمیشدیم
ناشناس۶۴۶۷۰۹۰۳:۱۱:۴۸ ۱۳۹۷/۹/۲
دین که همه دارند فکر اقتصادی و علم مدیریت نداشته اند. متاسفانه در هیچ زمینه پیچیده ای هم از هیچ کشوری نمیخواهند کمک بگیرند.
ناشناس۶۴۴۸۹۱۱۲:۳۶:۳۸ ۱۳۹۷/۸/۳۰
دولت با استفاده ابزاری از خودروسازی فقط مشکلات مالی خودش را حل میکند اصلا به فکر مصرف کننده نیست انگاری ملت ایران از کره دیگر آمده اند هر اجحافی در حقشان جایز است.
ناشناس۶۴۵۱۸۱۱۴:۲۵:۰۳ ۱۳۹۷/۸/۳۰
نگران نباشید دولت بیمه بیکاری میده اینطوری خیلی ضررش کمتره
ناشناس۶۴۵۱۸۸۱۴:۲۶:۲۸ ۱۳۹۷/۸/۳۰
مشکل از دولته که سیاست گذاری اقتصادیش این هست که در دوره ۴ساله دوم زمامداری امور کشور با افزایش و رها کردن قیمت ارز، مشکلاتی که با بی تدبیری یا بی کفایتی و غیره ایجاد کرده یا ایجاد شده رو میخواد پوشش بده و جبران کنه حالا هر دولتی که بوده. شما فرض کنید قیمت خودرو با ارز آزاد محاسبه بشه و طبیعیه قیمتش بالا بره. ولی میشه بفرمایید چطور کیفیتش همواره باید تنزل پیدا کنه؟؟
ناشناس۶۴۵۲۲۵۱۴:۴۴:۴۱ ۱۳۹۷/۸/۳۰
پراید یادگار تفکر لیبرالیست
ناشناس۶۴۵۳۲۴۱۵:۳۳:۰۳ ۱۳۹۷/۸/۳۰
موافق باز شدن راه واردات خودرو با تعرفه صفر درصد باشیم تا مشکل خودرو سازها یکبار برای همیشه حل بشود و اگر بخواهند که رقابت کنند این گوی و این میدان وگرنه خدا حافظ . برای کارگران قعطه ساز هم میشود از روش تولید قطعات داخلی وخارجی کمک کرفت و استفاده کرد . نتیجه هم حتما باعث رضایت هم بخش خصوصی و تولیدی و هم مصرف کننده هاو دولت رو درپی خواهد داشت.
ناشناس۶۴۵۳۸۳۱۶:۰۳:۳۷ ۱۳۹۷/۸/۳۰
شرکت بهمن بسترن رااز67میلیون به 124میلیون رسانده حتی برای ثبت نامی های قبلی
ناشناس۶۴۶۷۵۱۰۹:۱۲:۴۸ ۱۳۹۷/۹/۲
این شرکت بهمن که مزدا3 مونتاژمی کنه و 100میلیون تو هرکدوم می بره مال کدوم نهاده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۶۴۵۴۶۹۱۷:۰۹:۱۹ ۱۳۹۷/۸/۳۰
با پیش خرید خودرو پولمون رو ماه ها در اختیار خودرو ساز قرار دادیم تا کاسبی کنه و ماشین تولید کنه و بازار سیاه راه بندازه و خودرویی که با پول من و شما ساخته شد رو دو برابر توسط نمایندگی ها و دلال های خود بصورت تحویل فوری بفروشه و سر ما همچنان بی کلاه بمونه و دلمونو خوش کنیم که جریمه تاخیر میگیریم و خودرو سازی که با بازار سیاه راه انداختن و احتکار تونسته خودروی۳۵ تومنیو به ۷۰ تومن برسونه و بعد این چند ماه با پولمون موتور سیکلت هم نمیشه خرید
ناشناس۶۴۵۴۸۵۱۷:۳۰:۰۹ ۱۳۹۷/۸/۳۰
مگر الان تعداد خودرو در شهرها کم است؟ خودرو مهمتر است یا شیر یا مرغ یا گوشت یا تخم مرغ یا دارو؟ چه اصراری هست که حتما خودرو ارزان باشد اما کسی گوشش بدهکار کالاهای اساسی و دارو که هر روز با آن سر و کار داریم نیست؟ آیا اینکه خودرو انقدر ارزان باشد که هر خانواده چند دستگاه داشته باشد به نفع کشور، منابع نفتی و محیط زیست ماست؟ بگذارید خودرو هرچقدر میخواهد گران شود اما به فکر مایحتاج اصلی مردم باشید. وقتی مردم نتوانستند خودرو بخرند یا باید قیمتش را پایین بیاورند یا تعطیل میشوند نیازی به دخالت دولت نیست
سعید۶۴۵۵۶۶۱۸:۵۸:۴۰ ۱۳۹۷/۸/۳۰
فقط بحث گرانی خودرو و کیفیت نیست،فراموش نکنید اگر قیمت به این شکل که خودروساز میگه بشه قیمت یک جفت لنت هم برای یک خودرو پارس نزدیک سیصد هزار خواهد شد،دیگه هزینه نگهداری و تعمیرات بماند،هرچند که الانم همین شکله ولیکن رسمی نشده
ناشناس۶۴۶۰۶۶۱۱:۰۶:۰۱ ۱۳۹۷/۹/۱
متاسفانه نظرات کارشناسی نیست هر کی دنبال موضوع خودش است! 1-بحث کیفیت و تغییر خودو به روز بودن بسته سرمایه گذاری و ارتباط با دینا و بدون سیاسی کاری ( همه می دانیم که مسائل سیاسی داخلی و خارجی چه بلایی سر صنعت آورده است) 2-پارسال خودرو با دلار 4000 تولید می شد الان که دلار 13000 است بنظر شما هزینه تولید چقدر می شود جوابش ساده است حداقی قیمت خودرو باید 3 برابر شود 3-شما یاد ندارید یک زمانی از کره جنوبی می امدند ایران خودرو برای آموزش! اما الان کجا ما کجا هستیم پس اشکال را باید از در جای دیگر جستجو کرد 4-از این صنعت خودرو میلیون ها نفر دارند نون می خورند بجای کوبیدنش بیایم موانع را از سر راهش برداریم نابودی آن هم کمکی به ما نخواهد کرد
ناشناس۶۴۶۳۶۸۱۶:۵۴:۱۲ ۱۳۹۷/۹/۱
من خودرو ثبت نام کردن الان چهار ماه از موعد تحویل گذشته لگن تون نخواستیم پول منو به قیمت روز دلار برگردونید شما که قیمت رو به روز حساب می کنید و خودرو رو به قیمت روز میدین پول مردم رو هم به قیمت روز برگردونید خودشون یه ماشینی میخرن
ناشناس۶۴۶۷۵۴۰۹:۱۶:۱۳ ۱۳۹۷/۹/۲
کلا دولت و مجلس و ...خوشحالن از افزایش قیمت دلار...والله امریکا توان افزایش دلارو نداره.در طول جنگ 8ساله دلار قیمتش ثابت بود مردم برنج تایلندی می خوردند و مرغ یخی استرالیایی و پنیر کوپنی فرانسوی و دانمارکی.اما بود و انقدر کمبود نبود.الان یه عده صاحب شغل مدیریتی و ...هستند یه عده رانت اطلاعات مثلا شهرداری یا...رو می خورند و بقیه هم علاف
ناشناس۶۴۷۵۳۳۰۷:۲۲:۰۶ ۱۳۹۷/۹/۳
اگر حمایت دولت از خودروسان برداشته شود وواردات خودرو نیز ازاد شود ومردم حق انتخاب داشته باشند مردم خیلی راضیترند چون اگر خودرو گران هم بخرند لا اقل با کیفیت ودارای گارانتی واقعی را میخرندوجان ومال مردم در خطر هرروز نیست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین