چهلم خاشقچی، بوسه بر دستان قاتل

گروه جهان الف،   3970830020 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

بالاخره در آستانه چهلمین روز قتل فجیع خاشقچی والبته چنانکه پیش بینی میشد ترامپ باگفتن یک دست مریزاد به بن سلمان پرونده قتل خاشقجی را لاپوشانی کرد.

چهلم خاشقچی، بوسه بر دستان قاتل

رفتارشناسی دونالد ترامپ در قالب یک رییس دولت تاجرپیشه از همان ابتدای رسانه ای شدن قتل خاشقچی نشان می‌داد که او به هیچ وجه مایل نبود تا امریت قتل را متوجه بن سلمان ببیند. بر این اساس در خلال روزهای ابتدایی ماجرا کوشید تا محتاطانه موضعی دو پهلو انتخاب کند و البته پس از جدی شدن موضوع با طرح مساله ای بنام دخالت گروه خودسر در قتل خاشقجی، قلب بن سلمان را نسبت به حمایتش از ولیعهد جوان سعودی آرام کرد.

استفاده از سیاست "وقت کشی" در کنار ابراز جدیت در پیگیری پرونده بمنظور شناساندن قاتل اصلی درحالی به شکلی همزمان از سوی ترامپ تعقیب می‌شد که بصراحت اعلام می‌کرد مساله قتل یک نویسنده انقدر اهمیت ندارد که آمریکا از خدمات مواهیب "گاو شیردهی" بنام سعودی خود را محروم کند، بویژه آنکه در شرایط جدید ترامپ از بن سلمان یک "اتوی قوی" بنام مباشرت و امریت دریک قتل بدست اورده بود، اتویی که به تنهایی هم قادر بود به سقوط حکومت سلمانی بیانجامد وهم موجبات یک عمر سرسپردگی سعودی به آمریکا را رقم بزند.

ترامپ پس از بزرگ‌نمایی وعده اش در معرفی قاتل خاشقچی، دیروز طی بیانیه ای به این اکتفا کرد که محتمل است بن سلمان از ماجرای قتل مطلع بوده باشد. با این موضع دوپهلو ترامپ ازیکسو کوشید تا حرمت دستگاه اطلاعات وامنیت کشورش"سیا" را خدشه دار نکند و از دیگر سو آینده فرمانبرداری سعودی از آمریکا را دو قبضه ضمانت اجرا ببخشد.

او با رندی تمام ارتباط میان اطلاع داشتن از قتل خاشقچی با دستور دادن نسبت به آن را مغفول گذارد و با تاکید بر اهمیت تجارت اسلحه با عربستان و معرفی خود به عنوان کسی که فقط به اقتصاد امریکا و مسائل امنیتی کشورش فکر می‌کند تکلیف کنگره نشینان آمریکا را که بعضا بر تنبیه بن سلمان تاکید داشتند را از یکسو و افکارعمومی جهانی حساس به سرانجام این پرونده را ازسوی دیگر یکسره کرد.

ترامپ در بیانیه اش تاکید کرد پرونده خاشقچی وحشتناک بود و ما در خصوص آن لاپوشانی نمی‌کنیم اما فی الواقع نهایت لاپوشانی را در این پرونده انجام داد چرا؟ جواب کاملا روشن است و در چند گزینه ساده قابل دسترسی است. اول لاپوشانی ترامپ با هدف استمرار تجارتی یکسویه با سعودی که تنها یک فقره آن ۴۵۰ میلیارد در یکسال است صورت گرفت؛ دوم لاپوشانی ترامپ برای نهایی کردن "معامله ترامپ" درخصوص مساله فلسطین صورت گرفت، معامله ای که اتفاقا نشست های نهایی آن این روزها در آمریکا و با حضور او، پمپئو، کوشنر، گرینبلاط و فریدمن درجریان است؛ ترامپ در بیانیه اش بصراحت تصریح کرد که از ریاض بخاطر حفظ منافع امریکا و اسرائیل حمایت می‌کند. سوم ترامپ لاپوشانی کرد چون بن سلمان قاتل بناست در تنظیم بازار نفت او را مساعدت کند و احیانا همانگونه که خاشقچی را کشت در" قتل اوپک" نیز دستیاری آمریکا را برعهده بگیرد.

البته اگرچه معامله بر سر قتل خاشقچی عمدتا و به شکلی یک‌طرفه بنفع آمریکا تمام شد اما سعودی هم بی نصیب از این معامله نماند. در این معامله بنظر می‌رسد به سعودی کمک خواهد شد که از باتلاق ۴ ساله یمن به شکلی آبرومند خارج شود، پروسه انتقال سلطنت از سلمان به ولیعهد بدون دغدعه عملیاتی شود و بالاخره مراتب اقتدار دیکتاتوری بنام بن سلمان در مقابل مدعیان سلطنت و همچنین مخالفان سرسخت او مضاعف گردد.

کلام پایانی سوال در خصوص معامله ای احتمالی میان آمریکا، سعودی و ترکیه درقبال لاپوشانی احتمالی موضوع دست داشتن بن سلمان درقتل خاشقچی است. اینکه سردبیر «ینی شفق» دو روز پیش از وجود نواری صوتی سخن گفت که امریت بن سلمان در قتل خاشقچی را نشان می‌دهد و وعده انتشار آن را داد، اما دیروز وزیر دفاع ترکیه ازعدم انتشار آن سخن گفت را باید در پیوند با سفر دیروز چاووش اوغلو به امریکا بررسی کرد و احیانا نتایج معامله را در سایه تعقیب مواردی چون تحولات شمال سوریه یا موجودیتی بنام فتح الله گولن و... در روزهای آینده پی جویی کرد.

 

منبع: العالم

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۴۴۵۴۳۰۸:۴۷:۴۷ ۱۳۹۷/۸/۳۰
ای خدا بگم چیکارتون نکنه. چهلم؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بابک۶۴۴۹۸۰۱۳:۱۱:۲۱ ۱۳۹۷/۸/۳۰
ترامپ این را به ما یاد داد که باید قوی باشی تا حرفت را بشنوند نه واداده و ساده لوح
ناشناس۶۴۶۱۱۳۱۲:۰۳:۰۸ ۱۳۹۷/۹/۱
حججی را ناجوانمردانه شهید کردن و حالا خاشقچی مرگ بر ال سعود که باز یه بی گناه دیگه را در سوریه شهید کردند گناه خاشقچی فقط دفاع از وطنش بود که داعشیا تیکه تیکش کردن
ناشناس۶۴۴۵۹۲۰۹:۳۱:۰۳ ۱۳۹۷/۸/۳۰
یک سوال چرا ترامپ وقتی در مورد ایران حرف میزند دخالت حساب میشود ولی در مورد عربستان دخالت نیست و منتظر یک حمله جدید از ترامپ به عربستان هستید پس قبول دارید که آمریکا میتواند هر تصمیمی بگیرد و اجرا کند.
بی نام۶۴۴۶۱۴۰۹:۴۲:۰۳ ۱۳۹۷/۸/۳۰
ول کنید این خاشقجی را به داد مردم برسید از گرانی ها بنویسد از اینکه مسولین خود را به خواب زده اند و مملکت را گل وبلبل می پندارند بنوسید از این چند تا کار گر نسبت به عقب افتادگی حقوق اعتراض دارند بنوسید ملت که دارند زیر گرانی له می شود بنویسید
ناشناس۶۴۵۱۷۰۱۴:۲۰:۴۵ ۱۳۹۷/۸/۳۰
اینا حیاتشون در ایجاد بحرانه حالا چه در ایران چه عربستان چه همه جای دنیا
ناشناس۶۴۴۷۰۹۱۰:۴۶:۰۱ ۱۳۹۷/۸/۳۰
داستان این یارو کی می خواد تموم شه . زبل خان قصه ما هر روز در اخبار هست. میشه بس کنید. خاشقچی به ما چه.
ناشناس۶۴۴۹۴۶۱۲:۵۹:۴۶ ۱۳۹۷/۸/۳۰
مردم رو فیلم کردن با خاشقچی !
ناشناس۶۴۴۹۱۰۱۲:۴۴:۰۶ ۱۳۹۷/۸/۳۰
همه سیاست ها مطابق منافع هست. باید این رو پذیرفت. ما وقتی نمی خواهیم رابطه ای با آمریکا داشته باشیم چرا دنبال این هستم که آمریکا با کدوم کشور چیکار میکنه چه بدو بستونی انجام میده؟ آمریکا پول از عربستان میخواد حالا به هر بهونه ایی میگیره عربستان هم پول داره به ما چه مربوطه.
ع.ح۶۴۴۹۱۸۱۲:۴۶:۵۴ ۱۳۹۷/۸/۳۰
حتی اگه مطمئن هم باشه که بن سلمان عامل قتل خاشقچی است باز هم این کار رو میکنه، چون به عربستان نه تنها برای نفت و سایر منابع انرژی شون بلکه به عنوان یه حامی منطقه ای احتیاج داره، نمیتونه منافع ملی مملکت خودش رو فدای قتل یه نفر بکنه که ... توی این دنیا هر کس و هر کشوری فقط به دنبال منافع خودش و کشور خودش هست ...
ناشناس۶۴۵۰۰۴۱۳:۱۸:۵۵ ۱۳۹۷/۸/۳۰
مرگ بر ایالات متحده.
ناشناس۶۴۵۸۳۴۲۳:۵۰:۱۷ ۱۳۹۷/۸/۳۰
مردم ما برای اینکه زنده و پاینده باشند به مرگ کسی نیاز ندارند.
ناشناس۶۴۵۸۳۶۲۳:۵۰:۵۹ ۱۳۹۷/۸/۳۰
بوی الرحمن سعودیها بلند شده.
ناشناس۶۴۶۰۱۱۰۹:۳۱:۲۳ ۱۳۹۷/۹/۱
حالا باید یه حرکتی در دفاع از خاشقچی بزنیم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین