برای مقابله با بد قولی اروپایی‌ها چه اقدامی انجام داده‌ایم؟

امیرحسین یزدان پناه،   3970830015 ۴۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
برای مقابله با بد قولی اروپایی‌ها چه اقدامی انجام داده‌ایم؟

«دوصد گفته چون نیم کردار نیست» حکایت این روزهای اروپایی هاست. اروپایی‌هایی که طی شش ماه اخیر که آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شده، در مقام «حرف» برای حفظ برجام خوب پیش آمدند اما پای «عمل» که رسید، نه کمیت شان که ظاهرا همه چیزشان می‌لنگد.

مقامات اروپایی و در راس آن، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به طور مداوم تاکید دارند که برجام برای آن‌ها یک دستاورد «امنیتی» و «سیاسی» مهم است که به هرنحو می‌خواهند آن را حفظ کنند. اما همین اروپایی‌ها که چنین مواضع شفافی می‌گیرند، دست کم سه ماه است که به صورت علنی اعلام کرده‌اند که روی یک سازوکار مالی ویژه موسوم به «SPV» کار می‌کنند که یک سیستم تهاتری برای مبادله با ایران براساس یورو است تا به این ترتیب شرکت‌هایی که با ایران کار می‌کنند بتوانند بدون گرفتار شدن یا با کاهش خطر گرفتار شدن در چرخه حاکمیت دلار آمریکا، به مراودات تجاری و مالی با ایران ادامه دهند.

با این حال در روزهای اخیر مسجل شده است که اروپا برای استقرار این نهاد در یک کشور تحت حاکمیت خود مشکل دارد و نتوانسته میزبانی برای آن پیدا کند.  به سه دلیل مشخص، منطقا اروپایی‌ها باید به اقدامات خود برای حفظ برجام سرعت می‌دادند:

اول: برجام یک دستاورد «سیاسی» بلامنازع برای اتحادیه اروپایی است. اتحادیه‌ای که حتی حوزه سیاست خارجی اش را در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران تاسیس کرد و در جریان مذاکرات 12 ساله و نیز مذاکرات دو ساله منتهی به برجام نقش زیادی داشت تاجایی که برخی آن را تنها دستاورد سیاسی مهم اروپا می‌دانند.

دوم: به لحاظ حیثیتی مقامات ارشد اروپایی ماه هاست که بر لزوم استقلال این اتحادیه از آمریکا تاکید دارند.این تاکیدات از لزوم بیرون رفتن اروپا از زیر یوغ «بردگی آمریکا» که توسط مقامات فرانسوی مطرح شد، آغاز شد و اکنون به پیشنهادهای مهمی همچون ایجاد «ارتش اروپایی» و حتی «شورای امنیت اروپا» رسیده است. این انگیزه استقلال خواهی در حوزه مالی نیز تاحدودی در ساختار «SPV» قرار بود دنبال شود تاجایی که برخی آن را «خطر» برای سیطره دلار آمریکا خواندند و به واشنگتن هشدار دادند که با محروم کردن ایران از مراودات مالی دلاری و ایجاد سازوکار مالی برپایه یورو، حاکمیت دلار مخدوش خواهد شد و سیستمی موازی با دلار شکل خواهد گرفت که می‌تواند قدرت اقتصادی آمریکا را کاهش دهد.

سوم: همان طور که اروپایی‌ها می‌گویند، برجام برای آن‌ها نه یک فرصت اقتصادی که یک موقعیت «امنیتی» است و می‌تواند امنیت این قاره را مخدوش کند. به راه افتادن رقابت تسلیحات هسته‌ای در غرب آسیا، گسیل بیشتر سرریز مهاجران و آوارگان ناشی از جنگ‌ها در منطقه خلیج فارس به سوی اروپا و... از جمله مهم‌ترین تبعات امنیتی برای اروپاست. اروپایی‌ها خوب می‌دانند که اگر ترقه‌ای در منطقه غرب آسیا منفجر شود، صدایش در پایتخت‌های اروپایی بیش از پایتخت‌های عربی و آسیایی ترسناک خواهد بود.

اما با این دلایل مشخص و مهم، چرا اروپا فقط حرف می‌زند؟ این بی عملی اروپا دلایل متعددی دارد از جمله: فشارهای سنگین آمریکا به سیستم مالی کشورهای اروپایی و ترساندن آن‌ها از تحریم‌های ثانویه و جرایم سنگین مالی، لابی‌های گسترده تل آویو در اروپا و دوره گردی‌های فشرده ضد ایرانی که نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی برگزار کرد، لابی‌ها و دلارهای سعودی، وابستگی پیچیده و سنگین سیستم‌های مالی اروپایی و بین‌المللی به «فدرال رزرو» یا بانک مرکزی آمریکا به دلیل سیطره دلار و مبادلات بسیار زیاد شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی با آمریکا، شکاف‌های داخلی اروپا و تقابل‌های کشورهای نزدیک به آمریکا با سایر کشورهای مستقل تر. 

اما در کنار همه این شرایط  موثر، به نظر می‌رسد، حالادیگر  پس از شش ماه مذاکره فشرده با اروپا می‌توان گفت که «بی عملی» اروپا نتیجه مواجه نشدن این اتحادیه با یک اقدام عملی و عینی از سوی ایران است.

اروپایی‌ها اگر در شش ماه اخیر به این نتیجه می‌رسیدند که چنان چه واقعا و عملا کاری برای حفظ برجام و دورزدن تحریم‌های ایران نکنند، دیگر نمی‌توانند در سایه امنیتی که برجام  برای شان ایجاد کرده زندگی کنند، شاید تا امروز بارها، سازوکار مالی شان را راه‌انداخته بودند.

اما درحالی که شش ماه از خروج آمریکا از برجام گذشته و اروپا هنوز حتی یک آجر روی زمین نگذاشته تا سازوکارش برای حفظ برجام آغاز شود، ولی ایران کماکان به این توافق پایبند مانده و دنیا از منافع پایبندی ایران به تعهداتش در برجام نفع می‌برد، چرا اروپا باید هزینه مقابله با آمریکا را بپردازد و برای حفظ برجام اقدام عملی انجام دهد؟

دراین ماه‌ها مقامات ایران بارها گفته‌اند که اگر اروپا به تعهدش عمل نکند، ایران واکنش متقابل خواهد داشت؛ اما ظاهرا خبری از اقدام «عملی» برای مقابله با کندی اروپایی‌ها نیست. یا اگر هست نشانه‌ای نداشته که حداقل اروپا آن را درک کند و به اقداماتش سرعت بدهد. دراین شش  ماه مقامات ایرانی به صورت «شفاهی» تهدید کرده‌اند که با بی عملی اروپا مقابله خواهند کرد، اروپایی‌ها هم در مقابل به صورت «شفاهی» گفته‌اند که برجام را حفظ خواهند کرد.

دستگاه دیپلماسی اگر می‌خواهد اروپا را وادار به عمل کند باید روی میزش یک تهدید عملی بگذارد. هرچند ایجاد تضمین‌های عملی برای اروپا باید در این شش ماه انجام می‌شد، اما حتی همین امروز می‌توان برای طراحی یک «پاسخ عملی» به کندی اروپا اقدام کرد.

اشتباه نکنیم این تهدید عملی لزوما ساخت بمب یا افزایش سطح غنی سازی نیست. کاهش سطح همکاری‌ها با آژانس می‌تواند پیام واضحی برای اروپا مخابره کند، حتی در برجام ظرفیت‌هایی وجود دارد که براساس آن‌ها می‌توان به طرف مقابل پیام عملی و آشکاری داد که اگر به «حرف»های شفاهی اش «عمل» نکند ایران قادر است که جامه عمل به حرف هایش بپوشاند.

 

منبع: خراسان

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۴۴۵۱۹۰۸:۲۹:۰۲ ۱۳۹۷/۸/۳۰
نه ایران تهدیدی میکنه و نه اروپائیها کار خاصی انجام میدن. همه منتظرن ببینن آیا ترامپ دور بعد هم رئیس جمهور امریکا میشه یا نه. تو این مدت هم روز به روز اوضاع مردم خرابتر میشه
محمد قاسمی۶۴۴۷۹۵۱۱:۴۴:۱۵ ۱۳۹۷/۸/۳۰
به نظر میرسه دولت به اروپا قول داده به صورت کامل عضوfatf بشه و به همراه اون معاهده اب و هوایی پاریس رو اجرا کنه و اونها متعاقبا منافع ایران رو تامین کنند اینکه اروپا کاری نمیکنه منتظر تصویب این قوانین تو ایرانه
ناشناس۶۴۴۹۷۴۱۳:۱۰:۱۶ ۱۳۹۷/۸/۳۰
قطعا اروپا ، ایران رو دنبال هویج میکشه و وقتی همه دستوراتش اجرا شد ، با چماق به خدمت دولت میرسه
ناشناس۶۴۵۰۳۳۱۳:۲۸:۰۳ ۱۳۹۷/۸/۳۰
شاید دولت به اروپا قول های دیگری هم داده باشد: مانند: پذیرش 2030 و ...
ناشناس۶۴۵۲۷۹۱۵:۱۵:۲۴ ۱۳۹۷/۸/۳۰
تصویب و اجرای ننگین و شرم آور معاهدات شیطانی
ناشناس۶۴۵۰۴۷۱۳:۳۶:۳۷ ۱۳۹۷/۸/۳۰
الان مشکل کشور ما ترامپه یا سوء مدیریت مدیرانی که چشم به دستان و لبان غربی دوخته اند
ناشناس۶۴۴۵۲۵۰۸:۳۴:۲۴ ۱۳۹۷/۸/۳۰
انگلیس و آمریکا و اروپا آنقدر آتو از روحانی و ظریف دارن که در بدترین شرایط هم بتونن به دنبال خودشون بکشن. _________________ کار شیاطین همینه برای ترسوندن از محاکمه و اعدام ، تا سقوط کامل با خودش میبره!
علیرضا۶۴۴۵۳۰۰۸:۳۸:۴۷ ۱۳۹۷/۸/۳۰
امان از بی غیرتی ،،،
ناشناس۶۴۴۵۷۳۰۹:۱۱:۵۵ ۱۳۹۷/۸/۳۰
ایران باید موقتا از برجام خارج شود و بازگشت به آن و انجام تعهدات برجامی خود را مشروط به اقدام موثر اروپاییها در راه اندازی ساز کار مالی وتضمین انها جهت منتفع شدن ایران از مزایای برجام بگرداند
ناشناس۶۴۴۶۰۸۰۹:۳۹:۵۳ ۱۳۹۷/۸/۳۰
روحانی تمام هم وغم خود و تمام انرژی خود را در دور قبل صرف تولد برجام کرد . برجام و روحانی حکم مادر و فرزند را دارد وحالا روحانی مانند مادری که نمی تواند مرگ فرزندش را باور کند هنوز هم نمیتواند مرگ برجام را باور کند وهنوز هم تصور میکند که شاید با اقداماتی بتواند مجددا حیات را به این فرزند مرده برگرداند،بنابراین مادامی که تعیین سیاستها در این زمینه در اختیار اقای روحانی باشد تحت هر شرایطی در برجام باقی خواهد ماند
ناشناس۶۴۴۶۱۲۰۹:۴۰:۴۶ ۱۳۹۷/۸/۳۰
برجام برای دولت حیثیتی شده و به خاطر منافع جناحی اش ، فقط به فکر توجیه بدعهدی طرف مقابل است...اروپایی ها هم این را فهمیدن ..
sahatabar۶۴۴۶۴۰۰۹:۵۶:۵۸ ۱۳۹۷/۸/۳۰
متاسفانه جمهوری اسلامی ایران بر دام برجام گرفتار شده است و به نظر می‌رسد که اروپا و آمریکا در خصوص برجام کاملاً با هم هماهنگ می‌باشند و نقش پلیس خوب و پلیس بد را بازی می‌کنند. خروج از برجام جسارت، شهامت و شجاعت می‌خواهد...
ناشناس۶۴۵۷۸۴۲۲:۴۳:۳۲ ۱۳۹۷/۸/۳۰
علاوه بر جسارت و شهامت و شجاعت خوی «شهادت طلبی» هم میخواهد که من و شما نداریم!!! اگر فکر میکنی از برجام خارج می شویم و نظارت از اماکن هسته ای برداشته میشه و آب از آب تکون نمیخوره شما رو ارجاع میدم به ۲۰۰ حمله اسرائیل به مواضع ایران در سوریه! البته این بار بجای اسرائیل مستقیم با خود آمریکا و ترامپ و کابینه ی جنگ طلب و ضد ایرانی ایشون طرفیم!
ناشناس۶۴۴۶۶۳۱۰:۰۸:۱۰ ۱۳۹۷/۸/۳۰
جمله متن را دقت کنید : " اروپایی‌ها خوب می‌دانند که اگر ترقه‌ای در منطقه غرب آسیا منفجر شود، صدایش در پایتخت‌های اروپایی بیش از پایتخت‌های عربی و آسیایی ترسناک خواهد بود".
ناشناس۶۴۴۶۶۷۱۰:۱۲:۲۹ ۱۳۹۷/۸/۳۰
باید هر چه سریعتر از برجام خارج شویم و راه خودمان را برویم با این اوضاع شرایط هر روز برایمان بد تر می شود پس باید حد اقل چیزی برای آخرین دفاع از خودمان داشته باشیم تا حد اقل کشور با اشغالگری روبرو نشود
ناشناس۶۴۴۶۷۷۱۰:۱۹:۴۰ ۱۳۹۷/۸/۳۰
متاسفانه تواین شش ماه افسار اقتصاد وتورم ونرخ دلار از دست دولت خارج شد .دولت الان درموضع ضعف قرار داره وبالطبع خروج ازبرجام عایدی زیادی برای ایران نخواهد داشت .دولت می تونست تواین سه سال دلارهای برجامی رو صرف بهبودزیرساختها وصنایع مادر کنه ووابستگی به دلاررو تواقتصاد کم کنه اما متاسفانه میلیاردهادلار تواین سه سال صرف واردات کالاهای مصرفی شد تا به قولی تورم تک رقمی باقی بمونه .با ای وضع مدیریتی ومدیران پیر وخسته ووزیران بی انرژی ونمایندگان مجلس عموما بی تخصص وسن بالا اوضاع ماهمین هست.
ناشناس۶۴۴۶۸۲۱۰:۲۴:۰۱ ۱۳۹۷/۸/۳۰
یک محصل درس نخوان و یک متخلف را هر قدر و بهر شکلی پند و اندرز کنی گوش نمی دهد و همان کار خود را می کند. دولت روحانی هم هیچ پندو استدلالی را پذیرا نیست. چون دانش وتوان اداره کشور را ندارد و چشم امیدش به پول و علم و مدیریت خارجی است . نعمت زاده گفت مدیر خارجی بیاوریم و ظریف سه سال مذاکره کرد و دولت چهار سال معطل سرمایه خارجی بود
ناشناس۶۴۴۶۹۱۱۰:۳۱:۵۰ ۱۳۹۷/۸/۳۰
اول باید پرسید : ما اصولا در موقعیت اقدام هستیم ؟
ناشناس۶۴۵۱۳۵۱۴:۱۰:۲۲ ۱۳۹۷/۸/۳۰
اگه از روحانی و ظریف بپرسی هرگز موقعیت مناسبی نیست راحتترین کار از نظر اینها تسلیمه!!!!!! در صورتیکه سختترین کاره ، چراکه تا نوانیس رو باید بدن.
ناشناس۶۴۴۷۲۶۱۱:۰۰:۴۵ ۱۳۹۷/۸/۳۰
از اول هم معلوم بود که اروپا آنها را سر کار گذاشته ولی دوزاری ها دیر می افتد.
ناشناس۶۴۴۷۳۷۱۱:۰۵:۴۵ ۱۳۹۷/۸/۳۰
سوال من این است با توجه به اینکه برجام خسارت محض است و طرف غربی ازش بیرون امده چرا ایران ازش خارج نشده و نمیشه؟
ناشناس۶۴۵۰۰۵۱۳:۱۸:۵۵ ۱۳۹۷/۸/۳۰
چون دولت ایران و مجلس و شوراها ، حافظ منافع شخصی و خانوادگی خودشون هستن ، نه منافع ملی ایران
ناشناس۶۴۴۸۰۶۱۱:۵۱:۴۵ ۱۳۹۷/۸/۳۰
لازم است ابتدا سوال کنیم که : برای مقابله با بد قولی اروپایی ها چه اقداماتی میتوانیم انجام دهیم ؟؟؟؟؟
ناشناس۶۴۴۸۳۶۱۲:۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۸/۳۰
حتی اگر اروپا هم ایران رو تحریم کنه، ایران از برجام خارج نمیشه و فعالیت هسته‌ای رو از سر نمیگیره. از این به بعد دیگه باید فاتحه هسته‌ای رو خوند.
ناشناس۶۴۵۰۰۸۱۳:۱۹:۳۶ ۱۳۹۷/۸/۳۰
هسته ای کدومه ؟ با این دولت باید فاتحه پرچم ایران رو خوند !
حسيني۶۴۴۹۳۲۱۲:۵۲:۳۶ ۱۳۹۷/۸/۳۰
فقط میشه لعنت گفت به مسببین این توافق های در پیتی و فلاکت بار که ایران وایرانی رو مورد تمسخر قرار دادند و معیشت مردم رو گروگان اختلافات سیاسی و جناحی قرار دادند
ناشناس۶۴۵۰۵۲۱۳:۳۹:۴۴ ۱۳۹۷/۸/۳۰
نه برای قبول برجام چاره ای داشتید و نه برای خارج نشدن از ان چاره ای داریم در دام امریکا گرفتار شده ایم و این برمیگردد به اشتباهات سیاستهای دولت خودمان یا بهتره بگم خودتان
ایرانی۶۴۵۰۶۰۱۳:۴۱:۵۱ ۱۳۹۷/۸/۳۰
چیزی هست بنام وجود شجاعت و دل و جرات که اصلاح طلبان و تدبیریها فاقد اون هستند چون کاملا مطیع کدخدا هستند
ناشناس۶۴۵۰۷۵۱۳:۴۶:۰۶ ۱۳۹۷/۸/۳۰
برای مقابله با بد قولی اروپایی‌ها چه اقدامی انجام داده‌ایم؟ " تقریبا هیچ " کاری انجام نداده ایم
ناشناس۶۴۵۵۶۰۱۸:۵۲:۲۸ ۱۳۹۷/۸/۳۰
چرا کارهای خیلی خوبی کردیم، سپاه و نهادهای انقلابی را تخریب کردیم منتقدان برجام را سرکوب کردیم نظام را به پولشویی متهم کردیم با افزایش قیمت دلار مردم را به نظام بدبین کردیم به مسائل بیخود و دست چندم خیلی بها دادیم ... خلاصه هر کاری که بگی کردیم تا اروپا ازمون خوشش بیاد، ولی لامصب خیلی مشکل پسنده و ناز داره!!!!
ناشناس۶۴۵۰۷۷۱۳:۴۶:۴۱ ۱۳۹۷/۸/۳۰
برای مقابله با بد قولی اروپایی‌ها چه اقدامی انجام داده‌ایم؟ موقعی که اونها حواسشون نبود چندبار پامون را گذاشتیم اینور خط!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۶۴۵۱۴۸۱۴:۱۴:۵۴ ۱۳۹۷/۸/۳۰
مثلا اگه رئیسی رئیس می شد ، گزینه های روی میزش چی بودند ؟؟؟
ناشناس۶۴۵۴۹۹۱۷:۴۳:۰۶ ۱۳۹۷/۸/۳۰
رئیسی اگر بود حداقل تنگه رو می بست و ناوهای امریکا را در خلیج فارس می ترکانید
ناشناس۶۴۵۱۸۵۱۴:۲۵:۵۳ ۱۳۹۷/۸/۳۰
ما منتظر مقابله به مثل وعده داده شده توسط دولت لیبرال هستیم
ناشناس۶۴۵۲۱۸۱۴:۴۱:۳۲ ۱۳۹۷/۸/۳۰
به راه افتادن رقابت تسلیحات هسته‌ای در غرب آسیا، گسیل بیشتر سرریز مهاجران و آوارگان ناشی از جنگ‌ها در منطقه خلیج فارس به سوی اروپا و... از جمله مهم‌ترین تبعات امنیتی برای اروپاست.........
ناشناس۶۴۵۲۶۹۱۵:۰۸:۱۲ ۱۳۹۷/۸/۳۰
معنی خروج از برجام دقیقا چیه؟ دوباره سانتریفیوژها رو راه میندازیم بعدش چی میشه؟
ناشناس۶۴۵۳۸۱۱۶:۰۳:۰۷ ۱۳۹۷/۸/۳۰
عزیز من بدقولی نیست. شما که اطلاع نداری ننویس! دولتهای اروپائی در مقام مقایسه خیلی ضعیفتر از امریکاها ئی و مشابه ان هستند. چون: ۱- توافق قوی در اتحادیه اروپا وجود ندارد. در بسیاری از موارد (و نه تنها ایران) توافق ندارند ۲- دولتهای اروپایی بر اساس ائتلاف تشکیل میشود که از اول تا اخرش همش کشمکش است. شما نگاه کن به وضعیت برگزیت در انگیس ، مشکلات در تشکیل دولت در آلمان و بسیاری موارد گوناگون. دولت های اروپای در واقع یک عده کارمند هستند که در یک دوره ۴ ساله به ملت خدمت میکنند بعد میرند سراغ زندگیشون. در تمام وجوه سیاست اروپا اشکار است که آنها نمی توانند تصمیمات انقلابی و بنیادی بگیرند. این اساس دموکراسیشون هست و یک عمره اینجوریند‌ . به این زودیها هم عوض نمی شوند‌.
ناشناس۶۴۵۵۱۷۱۸:۰۰:۵۵ ۱۳۹۷/۸/۳۰
چقدر میخواهید ذلیل دست اروپا باشیم از امریکا که کدخداست نمی ترسید از اروپا میترسید چرا
ناشناس۶۴۵۸۵۴۰۰:۱۲:۰۳ ۱۳۹۷/۹/۱
رهبری فرموده بودند اگر غربیها این معاهده را پاره کنند ما آنرا آتش میزنیم. با بیرون رفتن آمریکا عملا این اتفاق افتاده. پس باید بلادرنگ از برجام خارج شد.
ناشناس۶۴۶۵۲۴۲۰:۵۹:۵۳ ۱۳۹۷/۹/۱
کسانیکه خروج از برجام را توصیه میکنند اگر از ایشان بپرسید که خروج از برجام چه دست آوردی خواهد داشت جوابشان چه خواهد بود ؟ اروپا و امریکا را بترسانیم که ما سلاح هسته ای میسازیم .
ناشناس۶۴۶۵۶۲۲۱:۵۵:۴۰ ۱۳۹۷/۹/۱
حالا ترامپ به وعده انتخاباتی اش عمل کرد وبرجال را پاره کردولی ما همچنان منتظر حمایت اروپا از ایران هستیم احتمالا اگر اروپا هم به قولش نکند ما منتظر رییس جمهور بعدی امریکا بمانیم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. انتقام از پوتین؟

  12. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  4. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  5. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  6. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  7. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  8. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  9. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  10. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  11. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  12. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

  13. فضائلی: اختلاف سلیقه‌ها در کشور نباید نفرت ایجاد کند

  14. ادعای حسنی و رفتار اموی!

  15.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  16. درگذشت معاون امور زنان در دولت اصلاحات

  17. چرا شبکه آشوب به سراغ براندازان داخلی رفته است؟ / با اپوزیسیون داخل کشور آشنا شوید!

  18. حاجی‌دلیگانی: فساد نتیجه بی‌توجهی و عدم رعایت قانون است

  19. جوابیه پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی به حواشی اخیر

  20. یک دیدار معنادار

  21. جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد

  22. صلح امام حسن(ع)؛ چرا؟!

  23. شهادت یکی از مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه

  24. سرلشکر رشید: آمریکا شریک جرم اسرائیل است

  25. روز قدس باید به زلزله سیاسی علیه صهیونیست‌ها تبدیل شود

آخرین عناوین